С напредването на автомобилния инженеринг, производителите търсят все по-иновативни решения за повишаване на ефективността и намаляване на вредните емисии. Едно от тези решения, което намира широко приложение в последните поколения двигатели с вътрешно горене, е конструкцията на ангренажно задвижване с ремък в маслена баня (Belt-in-Oil, BIO). Тази схема поставя ангренажния ремък - критичен елемент за синхронизацията на клапаните и буталата - в постоянен контакт с моторното масло и се явява алтернатива, както на "сухия" ремък, който работи извън маслената среда, така и от по-масивната ангренажна верига.
Преместването на ангренажния ремък в маслена баня носи няколко съществени технически предимства:
1. Намаляване на триенето и шума: Ремъкът, потопен в масло, се плъзга по-гладко по зъбните колела и обтегача. Това води до значително по-тиха работа на задвижващия механизъм и до по-плавно функциониране на двигателя като цяло. Смазването минимизира загубите от триене в сравнение със сух ремък.
2. По-ниска маса и инерция: В сравнение с традиционната метална ангренажна верига, ремъкът, дори и с необходимия му корпус, е с по-ниска маса. Тази по-малка инерция на задвижващия възел допринася за по-бърза реакция на двигателя при подаване на газ и индиректно подпомага намаляването на разхода на гориво.
3. Повишена компактност и свобода на дизайна: Конструкцията BIO е по-компактна от верижното задвижване. Това дава на инженерите допълнителна гъвкавост и свобода при разположението на други монтирани агрегати в малките и често претъпкани моторни отсеци, особено при турбодвигателите с малък работен обем.
4. Ефективност и екология: Общите загуби от триене в двигателя са по-ниски, което директно води до по-ниски емисии на въглероден диоксид ($\text{CO}_2$) в официалните сертификационни цикли, подобрявайки екологичните показатели на агрегата.
Критичните рискове и ролята на маслото
Въпреки инженерните си предимства, системата BIO е изключително чувствителна и поставя изключително високи изисквания към моторното масло. За разлика от "сухия" ремък, който е проектиран да не контактува с масло, този ремък е изработен от специален еластомер с търкаляща повърхност, адаптирана към маслената среда.
Ако химичният състав на смазочния материал е неправилен или интервалите за смяна са прекалено дълги, могат да възникнат сериозни и скъпоструващи проблеми:
1. Деградация на ремъка: Масло, съдържащо прекалено агресивен пакет детергентно-диспергиращи добавки или такова с намалена окислителна стабилност, може да атакува еластомера. Това води до подуване, напукване на ръбовете и отлепване на гумени фрагменти. Повредата на ремъка може да доведе до неговото счупване и до катастрофална повреда на двигателя.
2. Образуване на утайки и запушване: Фрагментите от износения ремък, комбинирани с продуктите от окислението на маслото, образуват пастообразни отлагания. Тези отлагания могат да запушат мрежата на маслоуловителя (маслената цедка). Това бързо води до недостиг на масло (маслен глад) в помпата и до сериозно износване на лагерите и други критични компоненти.
3. Проблем с вискозитета при високи натоварвания (HTHS): Турбо двигателите работят при високи специфични натоварвания. Те изискват масло с достатъчно висок HTHS вискозитет (High-Temperature High-Shear Rate Viscosity) – способността на маслото да поддържа дебел и устойчив филм в зоната на триене при висока температура и срязващо напрежение. При недостатъчен HTHS, ремъкът и зъбните колела могат да работят „на границата“, увеличавайки риска от износване.
4. Разреждане с гориво и LSPI: Употребата на съвременни бензинови горива с добавка на етанол (като Е10) може да предизвика по-бърз спад на вискозитета на маслото, ако то не е формулирано правилно за работа с етанол. Това разреждане увеличава склонността към образуване на лакови отлагания и повишава риска от LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) – опасно преждевременно запалване при ниски обороти.
В заключение, докато ангренажното задвижване в маслена баня предлага значителни инженерни предимства по отношение на компактност и ефективност, неговата надеждност е изцяло зависима от стриктното спазване на интервалите за смяна и използването на моторно масло, което отговаря на специфичните, сертифицирани изисквания на производителя за тази BIO конструкция. Всяко отклонение може да доведе до скъп и сложен ремонт на двигателя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бен Ходжа
Коментиран от #4
10:08 21.10.2025
2 Др.Тодор Живков 🇧🇬
Коментиран от #16
10:09 21.10.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 баба вуна
До коментар #1 от "бен Ходжа":
Няма ги старите вериги, които бяха вечни. Несериозно е на скъп Mercedes или BMW с иначе сериозен двигател да набуташ едноредова верижка с цел икономия.10:13 21.10.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 перничанин
10:15 21.10.2025
7 Кит
Това е атестат за пълна техническа неграмотност!
Коментиран от #8, #13
10:30 21.10.2025
8 таксиджия 🚖
До коментар #7 от "Кит":
То няма такива на нашия пазар. Автокъщите не внасят такива. Намирам по някоя друга обява на 1.2 пюртех, 1.0 екобоост, ако мине номера. Тези двигатели не оцеляват за вторичния пазар.Коментиран от #9, #10
10:35 21.10.2025
9 истина ти казвам
До коментар #8 от "таксиджия 🚖":
1.6 ТДИ е такъв.Познат изхвърли двигател заради тая малоумщина!10:46 21.10.2025
10 Комън
До коментар #8 от "таксиджия 🚖":
рейлите на пасат 1.6 и 2.0 са с такова ремъче на маслената помпа. Като се сменя ангренажа, трябва и него да сменят.Форд Мондео 1.8 тди, след някой месец на 2008, е с такъв ремък. От кол. вал до помпата, от помпата до разпределителния е сух. Хубавото е, че масления може да се смени с веригата от по-старите версии на мотора. По принцип, гимнастиката е една и съща.
11:04 21.10.2025
11 Колички от снакса
Еко, меко, теко за 5 г. ще спести гориво за 2лв. но като си сменяте ремъка ще ви кажат 300лв. за него без труд.😂🚾
Коментиран от #12
11:04 21.10.2025
12 Цпрцдрцд
До коментар #11 от "Колички от снакса":
И целият двигател ще замине към "вечните ловни полета" съществено по-рано от старите "замърсяващи" двигатели, т.е. ще изгорят една камара въглища, за да произведат нов. Ама важното е, че новият е "по-екологичен".12:00 21.10.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Тити
17:17 21.10.2025
15 Ето това е
20:12 21.10.2025
16 ганю
До коментар #2 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":
Как ще ги стигнем Американцитеами повечето американски мощни двигатели
са с пластинчата много звенна верига защото е умно
а ЕС го прави с обикновена верига
защото не им дреме за вас щом цакате и мълчите
06:22 22.10.2025
17 Тошо
10:13 24.10.2025
18 незнайко
Целта е да се купува специалното масло, което със сигурност не е евтино а за това че гумения ремък е по добър от ангренажната ХУБАВА верига няма да коментирам ! Няма ремък който да издържа 300 000 километра и повече за разлика от ангренажната верига . ЗА ШУМА НЕ ГО МИСЛЕТЕ !
10:53 27.10.2025
19 Време е за
11:28 12.11.2025