1300 км с едно зареждане:Chery, който ще продава и у нас, извади батерия с 600 Wh/kg и преобръща пазара на електромобили

21 Октомври, 2025 11:27 35 052 108

  • chery-
  • твърдотелна батерия-
  • mobile.bg

В основата на пробива стои ключова технологична характеристика: твърд полимеризиран електролит

1300 км с едно зареждане:Chery, който ще продава и у нас, извади батерия с 600 Wh/kg и преобръща пазара на електромобили - 1

Уху, Китай. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Китайският автомобилен производител Chery, който съвсем скоро ще започне да продава продукцията си и в България, хвърли бомба в света на електромобилите, представяйки прототип на твърдотелна батерия с безпрецедентна енергийна плътност – цели 600 ватчаса на килограм (Wh/kg). Това е една от най-високите стойности, обявявани публично до момента, което отваря нова, вълнуваща страница в историята на електрическия транспорт.

Този технологичен авангард е революционен и категорично променя правилата на играта. Постижението на Chery обещава фантастичен пробег до 1300 километра с едно-единствено зареждане. Сравнете това с днешните премиум електрически модели, които обикновено предлагат едва 500-600 км, и разликата е смайваща – двукратен скок в ефективността. Новият продукт беше официално представен на Глобалната конференция за иновации в китайския град Уху, където е и наш екип.

В основата на пробива стои ключова технологична характеристика: твърд полимеризиран електролит. Той смело замества податливата на възпламеняване течност, използвана в конвенционалните литиево-йонни клетки. Освен това, батерията е оборудвана с катод с повишено съдържание на литий и манган. Тази сплав от иновации не само катапултира енергийната плътност, но и драстично повишава безопасността.

Твърдотелните батерии на Chery притежават редица неоспорими предимства, които ги правят бъдещето на индустрията:

Сигурност: Те са по-устойчиви на запалване или прегряване, дори при механични повреди – компанията гордо обяви, че прототипът е издържал тестове с пробиване и пирони.

Издръжливост и ефективност: По-дълъг живот и безупречна работа при екстремни горещини или студове.

Скорост: По-бързо време за презареждане.

Амбициозен план: 2027 започва масовото производство

Пътната карта на китайския производител е ясна и амбициозна: пилотното производство ще започне още през 2026 г., а масовото е планирано за 2027 г. Ако този план бъде изпълнен, Chery ще се превърне в един от пионерите в света, който първи ще комерсиализира високоенергийни твърдотелна батерии, изпреварвайки основните конкуренти като BYD и CATL.

Въпреки изумителните си качества, основният проблем пред масовата комерсиализация остава високата себестойност. В момента твърдотелните батерии са 2,8 пъти по-скъпи за производство в сравнение с традиционните литиево-йонни. За да преодолее тази пречка, индустрията ще се нуждае или от сериозни технологични пробиви, които да намалят цената, или от значителна държавна подкрепа.

Анализатори прогнозират, че до 2030 г. твърдотелните батерии ще заемат 10% от световното производство, формирайки пазар на стойност над $34 милиарда. Успехът на Chery не само ще бъде триумф на инженерната мисъл, но и ще затвърди позицията на Китай като глобален лидер в технологиите за нова енергия.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 54 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хфалба

    36 6 Отговор
    Реалната употреба с период от време поне няколко години ще покаже плюсове и минуси. Засега е само реклама.

    Коментиран от #102

  • 2 събудете се,овце

    43 24 Отговор
    Промотират електрички защото само електрически автомобил може да се управлява автономно. А пуснат ли автономни коли, кажете сбогом на свободното придвижване.ще може да ходите само там, където позволи компютъра/властта, въз основа на това колко послушен дoбитък сте били.

    Коментиран от #99

  • 3 Чичо Гошо

    49 3 Отговор
    Всеки ден излиза нова батерия, която "преобръща" пазара на електромобилите! Свят му се зави на този пазар!
  • 4 Гост

    23 12 Отговор
    Енергийната плътност на бензина е 12 квтч/кг. На "революционната" батерия е 0,6 квтч/кг,т.е. 20 ПЪТИ по малко.

    Коментиран от #5, #62

  • 5 Хахахаха

    23 11 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Мдааа. Но енергийната ефективност на ДВГ е 35-40 процента! А на ел. мотор е 97-98 процента!

    Коментиран от #23

  • 6 От чужбина

    32 2 Отговор
    Направете малко сметки. При 600 Втч за кг., ако автомобила харчи по 15 кВтч ще му трябва батерия с тежест 25 кг за всеки 100 км. пробег. Така за да изминава 1000 км. то батерията трябва да е 250 кг. Интересното е, че на скоро се появиха съобщения за разработен ел.мотор тежащ само 13кг и развиващ над 700 конски сили, т.е около 515 кВт. Звучи ми фантастично! Все пак ел.мотора е значително по-лек от ДВГто при сравними мощности. В крайна сметка тежестта на автомобила може да остане приблизително същата при новите батерии и ел.мотори. Дано новините да са верни, а не само раздута реклама.

    Коментиран от #9, #10, #17

  • 7 Гост

    11 9 Отговор
    40% от 12 квтч/кг е 4,8 квтч/кг, което е ОСЕМ пъти повече от 0,6 квтч/кг.Общото КПД на електрокара не надвишава 70%, който включва не само КПД на електромотора.

    Коментиран от #64

  • 8 Калмук

    13 4 Отговор
    Когато чуете, че нова технология е по-по-най и нито дума за потенциални минуси или рискове, стойте далече от нея. Нека други да я проверят на собствен гръб. Особено пък китайска ! Казвам ви го като инженер.

    Коментиран от #87

  • 9 Гост

    12 7 Отговор

    До коментар #6 от "От чужбина":

    Грешни са ти сметките Точко,15 квтч/100 само градско.Батерия под 500 кг няма.Един бензинов двигател е 100-150 кг с трансмисията,добави 50 кг резервоар и пак е по малко от 500 кг на електрокара.

    Коментиран от #12, #14, #15, #16

  • 10 Хахахаха

    8 4 Отговор

    До коментар #6 от "От чужбина":

    Те и сега килограмите на ДВГ и ел. са еднакви. Например Тесла Модел У е с горе долу същото тегло, като много такива конкуренти с тези размери и с двигатели, които отговарят на мощността на Модел У!

    Коментиран от #18

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Хахахаха

    7 2 Отговор

    До коментар #9 от "Гост":

    Новата батерия на Тесла Модел У, която е батерия на LG е тежка 450 килограма с капацитет 82 кв/ч.

    Коментиран от #13

  • 13 Обратната сметка

    11 2 Отговор

    До коментар #12 от "Хахахаха":

    При запазване на капацитета 82 кВтч разделени на 600 ватчаса на килограм получаваме 136 кг, което означава, че сегашното тегло на автомобила ще падне с 300 кг при запазване на пробега. Всъщност пробега даже ще се увеличи заради по-ниското тегло.
  • 14 Има още

    5 6 Отговор

    До коментар #9 от "Гост":

    Къде забрави охладителната и изпускателните системи? Сигурен ли си, че 350 коня двигател с мощността на Тесла модел У тежи 150 кг? Само двигателя вероятно тежи повече без да броим скоростната кутия и карданите, нито пък диференциалите и раздатките.


    Тесла модел У четири по четири с два двигателя тежи 1900 килограма има мощност 350 коня и ускорява до 100 за 4,8 секунди. С тази батерия ще тежи 1600 кг.

    Колко тежи подобен бензинов автомобил?
  • 15 От чужбина

    4 3 Отговор

    До коментар #9 от "Гост":

    Прочети и проумей какво ти казват в тази новина. Наблягат на постигнат резултат в капацитет спрямо теглото на батерията. Т.е батерията е значително по-лека от сегашните. Е, ако сега няма по-лека батерия, то това не важи и за в бъдеще.
  • 16 Забавно е

    7 9 Отговор

    До коментар #9 от "Гост":

    Когато се привиждам на антиелектриците във всяко мнение в което някой е споменал някакъв факт или прави някаква математическа сметка, базирани на физични закони. Вие антиелектриците наричате математиката и физиката пропаганда и се борите с всички сили срещу такава пропаганда.. За щастие има и други образовани хора, които все още не сте успели да изгоните с обидните си квалификации към тях. Дано да ставаме повече и да се обръщаш с Точко към все повече хора различни от мен.

    Коментиран от #21

  • 17 Димов

    9 3 Отговор

    До коментар #6 от "От чужбина":

    Нашият приятел много ловко се опитва да ви манипулира.Енергийната ефективност на електромобила не е равна на енергийната ефективност на електромотора.Защо тогава батерията, инвертора и електромотора имат нужда от охлаждане? Най добрите електромобили достигат до енергийна ефективност 70%,по калпавите до 50%.Кабела на суперчарджъра също има нужда от охлаждане.

    Коментиран от #19, #40

  • 18 Димов

    9 2 Отговор

    До коментар #10 от "Хахахаха":

    Пак манипулации от нашия приятел.Ако сравним електромобил и бензинов автомобил от една марка и модел,електромобила е винаги по тежък.
  • 19 Хахахаха

    6 2 Отговор

    До коментар #17 от "Димов":

    Така и при бензина! С един резервоар можеш да изминеш различни километра! Ако караш на първа и ако караш на пета, разликата в ефективността от горивото ти ще е съвсем различна.
  • 20 Извади?

    9 0 Отговор
    Нищо не са извадили. Уж 2027 ще стартират производство, но до тогава може и да решат, че нещо не става или някой вече е направил нещо още по-добро, и може въобще да не види бял свят.
  • 21 Димов

    2 3 Отговор

    До коментар #16 от "Забавно е":

    Винаги съм се удивлявал на разнообразието от никове зад които се криеш.Разпознаваме те по начина на писане и опорките на НПОто които защитаваш.

    Коментиран от #31

  • 22 Димов

    11 9 Отговор
    Електромобилите нямат никакъв шанс да се наложат, докато не се изобрети по ефективна батерия,равна на ефективността на петролните горива.Дотогава електромобилите си остават нишов продукт за ползване в града.

    Коментиран от #25

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Тесларски мечти

    7 4 Отговор
    В началото електродвигателите на Тесла загряваха толкова много,че чак смазката на лагерите изтичаше и се износваха много бързо.Все ми е на акъла,че такъв електродвигател е с 97% енергийна ефективност.

    Коментиран от #26, #107

  • 25 ои8уйхътгрф

    11 7 Отговор

    До коментар #22 от "Димов":

    НЕ Е проблема в батерията, а в консумацията... Утре измисляш батерия с 2 мегавата заряд дето да тежи 150 кила, да се зарежда за 20 минути и да струва $3000... И кво???? Ами нищо... Ама ОГРОМНО НИЩО...
    Докато електрокара ползва средно 20 киловата за 100км. пробег батерията НЕ Е ВАЖНА... Единственото ИСТИНСКИ ВАЖНО в случая е нещо много простичко:

    ОТДЕ ЩЕ ВЗЕМЕШ ТОЛКОВА ТОК ЗА ДА СТАНАТЪ ЕЛЕКТРОКАРИТЕ МАСОВИ?

    Смятано е преди няколко години- за да минат всички коли (към 3млн.) у бг на ток ще е нужно изграждането на още ШЕСТ ЯДРЕНИ РЕАКТОРА като в Козлодуй... Кой ще ги плати? Кой после ще изгради мрежата за зарядни станции дето ще струва вероятно повече от реакторите и кой ще плати масрафа? И още куп други неща са нужни и е ДОКАЗАНО, че електрокарите в този им вид Е НЕВЪЗМОЖНО ДА СТАНАТ МАСОВИ

    Коментиран от #28, #33, #34

  • 26 ои8уйхътгрф

    16 1 Отговор

    До коментар #24 от "Тесларски мечти":

    Що бе, ел. мотора си е яко ефективен- не се заяждай сега за конкретни издънки и калпави разработки... Проблемът е, че цялостната ефективност на системата за производство, доставка, зареждане и ползване на ток в колите е ПОД 70% и се губи икономическият смисъл като цяло...

    С 2 ръце съм ЗА електрокарите само в един случай- 100% от градския транспорт трябва да е на ток за да се изчисти малко въздуха... ВКЛЮЧИТЕЛНО таксита, маршрутки, бусове за зареждане на магазини...

    Коментиран от #27, #35

  • 27 Тесларски мечти

    7 2 Отговор

    До коментар #26 от "ои8уйхътгрф":

    Не се заяждам.Просто ти казвам,че електродвигател който има нужда от течно охлаждане не може да има 97% енергийна ефективност.
  • 28 НПО Точко чат бот

    4 5 Отговор

    До коментар #25 от "ои8уйхътгрф":

    Слънцето грее всеки ден и доставя безплатно енергия, която само трябва да уловим и съхраним в батерии.Статистически е доказано.

    Коментиран от #29, #36

  • 29 ои8уйхътгрф

    5 3 Отговор

    До коментар #28 от "НПО Точко чат бот":

    Давай бе- купувай си една теслъ, опъвай соларите, туряй батериите и карай на воля...
    Интересно що обаче никой от собствениците на електрокар около мене (поне 200 човека) не си е изградил соларна централа, а повечето от тях имат и достатъчно място в двора си, и нужните пари...

    Коментиран от #41, #44

  • 30 Плевнелиев

    8 1 Отговор
    Нали всички се стремяхме към капитализма в най-чистата му форма . Конкуренция,частна собственост,пазарна икономика и т.н. ??? Защо ни налагат тези електрички ??? Направете инфраструктура,направете колите по икономични и хората ще ги купуват сами.
  • 31 До Димов

    2 2 Отговор

    До коментар #21 от "Димов":

    Казваш че от нпо ми плащат да уча физика за осми клас и математика за четвърти клас и да я преподавам на тези които им липсват тези знания? За съжаление го правя безплатно.

    От съжаление и съпричастност към хората които снеса успели да усвоят тези знания в училище.

    Понякога се чудя дали наистина има толкова глупави хора? Искрено се надявам да са написали всичките глупости след твоето мнение защото наистина им плащат от нпо за да манипулират?
  • 32 Първа лъжа и манипулация

    3 5 Отговор
    "Електромобилите нямат никакъв шанс да се наложат, докато не се изобрети по ефективна батерия,равна на ефективността на петролните горива.Дотогава електромобилите си остават нишов продукт за ползване в града."


    Дефинирай проблемът с ефективността на батерията? Батериите за съхранение на енергия имат над 90% ефективност за цикъл заряд разряд, при положение че променливият ток мрежата веднъж се изправя от инвертора за да осигури постоянен ток за зареждане на батерията, а след това правя ток от батерията отново се променя от инвертора в променлив ток. И след всички тези загуби от подадени към батерията 100 kWh, се връщат обратно към мрежата над 90kWh. При електромобилите се заплаща само енергията която стига до батерията без загубите до нея. Тоест оттам нататък остават към 95% ефективност. Колко по-ефективна батерия смяташ че е необходима?

    Дефинирай проблема, АКО МОЖЕШ? Дай практически пример с цифри за да те разберем?

    Коментиран от #43

  • 33 Втора лъжа и манипулация

    4 6 Отговор

    До коментар #25 от "ои8уйхътгрф":

    Докато електрокара ползва средно 20 киловата за 100км. пробег батерията НЕ Е ВАЖНА... ..
    ОТДЕ ЩЕ ВЗЕМЕШ ТОЛКОВА ТОК ЗА ДА СТАНАТЪ ЕЛЕКТРОКАРИТЕ МАСОВИ?

    Смятано е преди няколко години- за да минат всички коли (към 3млн.) у бг на ток ще е нужно изграждането на още ШЕСТ ЯДРЕНИ РЕАКТОРА като в Козлодуй... Кой ще ги плати?"

    Тази лъжа е разбивана многократно.. Питащият или е нямал капацитета да разбере предишните 100 обяснения или много добре ги разбира и знае че лъже, но продължава защото му плащат.

    АЕЦ Козлодуй произвежда на година 16 TWh енергия, което са 16 милиона MWh.

    При този разход на километър, един електромобил се нуждае от 3MWh за 15 000 км годишно. 3 милиона автомобилът по три мегават часа са 9 мегават часа.

    16 TWh стигат за пробега на 5,33 милиона автомобила

    Достатъчно ясно ли се изразих? Ако има нещо неясно питай преди да смениш Ника и да обясниш колко стотин реакторът трябва да добавим още.

    Коментиран от #58, #80

  • 34 Трета лъжа и манипулация

    2 5 Отговор

    До коментар #25 от "ои8уйхътгрф":

    "Утре измисляш батерия с 2 мегавата заряд дето да тежи 150 кила, да се зарежда за 20 минути и да струва $3000... И кво???? Ами нищо... Ама ОГРОМНО НИЩО..
    ...

    Кой после ще изгради мрежата за зарядни станции дето ще струва вероятно повече от реакторите и кой ще плати масрафа?"

    Ами да сметнем? Дори при твоя висок разход който си дал, батерия за 1300 км ще има капацитет 260kWh, въпреки че реално ще е необходим много по-малък. Зареждане с два мегавата ще отнема 8 минути ... НА МЕСЕЦ.

    Колко такива зарядни ще са необходими, ако са заети само 8 часа на денонощие? Една зарядна ще обслужва 60 автомобила на ден 1800 на месец следователно за 3 милиона Ще са необходими 1666 такива зарядни. Дори да са по 1 един милион, изграждането ще струва 1,6 милиарда.

    На практика ще са много повече, защото няма да са два мегавата, защото не е нужна такава мощност. 1000 киловата почти изравняват времето за зареждане с бензинов автомобил.
  • 35 Четвърта лъжа и манипулация

    1 4 Отговор

    До коментар #26 от "ои8уйхътгрф":

    "Проблемът е, че цялостната ефективност на системата за производство, доставка, зареждане и ползване на ток в колите е ПОД 70% и се губи икономическият смисъл като цяло..."


    Какво общо има електрическата ефективност с икономическия смисъл? Когато ти зададат въпрос за процент винаги питаш процент от какво?

    При сравняване на икономическа ефективност С какво сравняваш? Да сравним например с бензин? От 100 лв за бензин колко отиват до резервоара? 100%.

    От 40 литра на колонката 40 литра стигат до резервоара


    От 100 лв който плащаш за ток, колко отиват до батерията? 80-90%

    От платени 625kWh само от 500 до 562kWh стигат до батерията. Имаш между 10 и 20 лв загуби.

    Е кое е икономически по-изгодното?
  • 36 Пета лъжа и манипулация

    1 5 Отговор

    До коментар #28 от "НПО Точко чат бот":

    "Слънцето грее всеки ден и доставя безплатно енергия, която само трябва да уловим и съхраним в батерии.Статистически е доказано."

    Опитваш се да бъдеш саркастичен? Но всъщност си е точно така и НАУКАТА И МАТЕМАТИКАТА го доказват. Статистиката също.

    През 2023 бяха произведени 3,1 TWh, което както сметнахме е стигало за над 1 милион електромобила.

    От началото на годината досега са произведени 5,6TWh които стигат за около 2 милиона електромобила.

    И това е почти без съхранение на енергия, а от тази година масово се инсталират огромни батерии. Хайде познайте дали още до края на следващата година само от слънце няма да се произвежда енергия за зареждане на 3 милиона електромобила?

    Знаете ли колко са електромобилите в България? 20 хиляди. Тоест произведена е около 100 пъти повече енергия отколкото необходимата за зареждането на електромобилите.

    Иначе казано, само 1% от произведената от слънцето енергия е била достатъчна за зареждане на всички електромобили в България.
  • 37 Накратко

    1 4 Отговор
    Колкото и да лъжете и манипулирате, само един практически пример с цифри ви разбива всички лъжи и манипулации.

    Единственото което ви остава е да измисляте прякори, да псувате и да обиждате тези които ви разбиват опорните точки за които ви плащат.

    Не върви нещо пропагандата?
  • 38 От чужбина

    7 1 Отговор
    Като ви чета коментарите и си мисля какво ли е било в началото на миналия век, когато за първи път автомобил е стъпил в България? Тогава някои са питали -Абе това какво го движи? -Дявола го движи, не виждаш ли пушека от зад!
    Вероятно и тогава е имало диспут за и против автомобилите и за и против конския транспорт. Е, конския транспорт си го има още, заедно с автомобилите.

    Коментиран от #39

  • 39 Хахахаха

    9 4 Отговор

    До коментар #38 от "От чужбина":

    Така е. А помниш ли в началото, когато излязоха автоматичните скоростни кутии? "Големите" батки ги смятаха за пе дал ски, щот те сами искали да си превключват скоростите и не им трябвало женска кола. А сега, като чуят за ръчка - ауеййй ти добре ли си да караш ръчка? Та така. Същата работа. И сега електричките били за дже н дъ ри, утре като се качат и покарат, ще викат - вие добре ли сте, да карате тези пушилки?

    Коментиран от #42, #45

  • 40 От чужбина

    6 4 Отговор

    До коментар #17 от "Димов":

    Димов, аз лично продължавам да карам дизел. Един приятел си купи Тесла. Като я зареди в къщи 100 км му излизат 3 лв. Айде докарай подобна цена за дизел, бензин или газ. Тази сметка разбира се не включва всички разходи. Все пак при ДВГто имаш значителни разходи за обслужване - масла и филтри. При електричните подобно обслужване е по-евтино през по-голям пробег. За сега електричните износват по-бързо гумите поради по-голямото си тегло. Това е недостатъка им. В бъдеще вероятно ще са по-леки и този недостатък ще бъде преодолян.
  • 41 данчо

    4 5 Отговор

    До коментар #29 от "ои8уйхътгрф":

    може ли аз, направих си соларна система 9,6 КВата ,батерия 15 КВата и инветрор 11КВата ,изобщо не съм вързан
    за енергото и ме хвана яд че всеки ден ,,хвърлям " 30КВ/часа ел. енергия ,взех една електричка и си я зареждам от
    слънцето......ако имах изворче с бензин ,бих си взел бензинова кола

    Коментиран от #49

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Димов

    5 0 Отговор

    До коментар #32 от "Първа лъжа и манипулация":

    Тези опорки къде ги научи,в НПОто в което работиш ?
    При зареждане от контакта ефективността е 70% и плащаш каквото ти покаже електромера,което е много по различно от това което влиза в батерията.Кабелът на бързата зарядна е с охлаждане и също има загуби.Ефективността на батерията е 90%,на електромотора 95%,на инвертора 85%.Въпросът ми е колко е общата ефективност на електрическата система? Не забравяй,че разговаряш с електроинженер и при мен не можеш да шикалкавиш.

    Коментиран от #46

  • 44 Само така си мислиш

    1 3 Отговор

    До коментар #29 от "ои8уйхътгрф":

    Ето ти един пример, че грешиш. Човекът за минута и половина клип ти е обяснил колко са фотоволтаиците, каква мощност имат, колко могат да произвеждат годишно, колко от тази енергия успява да употреби, колко сметка за ток плаща на месец и друга интересна информация кратко и ясно

  • 45 От чужбина

    5 3 Отговор

    До коментар #39 от "Хахахаха":

    Да. През 90-те автоматичните харчеха около литър гориво в повече. Вече са осъвъшенствани и харчат по-малко от ръчните.
    Що се отнася до "батките", то мъжете от дълбока древност са се фукали с някакъв транспорт. Тогава е било с коне и файтони. При жените са предимно дрехи и накити. Сега се фукат с автомобили и слагат шумни гърмящи ауспуси. Това е все едно да сложиш на коня тромпет...от зад.
  • 46 Не очаквах да разбереш от първия път

    0 3 Отговор

    До коментар #43 от "Димов":

    Щом смяташ, че греша, посочи ми грешките в сметките и дай правилните резултати според тебе?


    "При сравняване на икономическа ефективност С какво сравняваш? Да сравним например с бензин? От 100 лв за бензин колко отиват до резервоара? 100%.

    От 40 литра на колонката 40 литра стигат до резервоара


    От 100 лв който плащаш за ток, колко отиват до батерията? 80-90%

    От платени 625kWh само от 500 до 562kWh стигат до батерията. Имаш между 10 и 20 лв загуби.

    Е кое е икономически по-изгодното?"
  • 47 Шеста седма И осма лъжа и манипулация

    0 5 Отговор
    "Ефективността на батерията е 90%,на електромотора 95%,на инвертора 85%.Въпросът ми е колко е общата ефективност на електрическата система? Не забравяй,че разговаряш с електроинженер и при мен не можеш да шикалкавиш."


    Можеш ли да дадеш източник за :
    1 лъжа - 90% ефективност на батерията. Като допълнение И какво точно ефективност - практически пример?

    2 лъжа. Още по-голяма опашата лъжа - 85% ефективност на инвертор? Това много искам да видя къде го прочете като ми дадеш практически пример за такъв инвертор, защото аз лично не съм виждал нещо по-малко от 90%. Казвам 90 за да не се изложа но не си спомням за под 95% ефективност.

    3 за лъжата че си електроинженер не ми давай доказателства. Въпросите ти са достатъчно доказателство, че нямаш и основни познания по електротехника.

    Коментиран от #48

  • 48 Димов

    1 1 Отговор

    До коментар #47 от "Шеста седма И осма лъжа и манипулация":

    Няма да споря дали инвертора е 85% или 90%.Добре нека са 90%.Не ми отговори на въпроса колко е енергийната ефективност на електричката от контакта до електромотора.Давам ти отново данните, зареждане от контакта 70%,батерия 90%,инвертор 90%,електромотор 95%.Колко е енергийната ефективност на електромобила?

    Коментиран от #50, #51

  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Подиграваш ли ми се

    1 5 Отговор

    До коментар #48 от "Димов":

    Ти ще ми даваш данните? Ти? Електроинженера който не знае закона на ома?

    Електроинженера който не е чувал за кулонова ефективност и говори пълни глупости въпреки че съм му обяснил че дори със загубите на преобразуване от променлив до прав, а след това и до променлив ток, една домашна мрежова батерия Има над 90% ефективност?

    Хайде прочети колко е ефективността на съвременните батерии и пак ела да ми даваш ефективност за оловно киселинна батерия - 12 волта в акумулатор на автомобил
    Ето ти една актуална статия по темата

    Understanding Coulombic and Energy Efficiency in Modern Batteries
    August 5, 2025
  • 51 Инвертор 85%?

    2 3 Отговор

    До коментар #48 от "Димов":

    Напиши ефективност на инвертор цена в google , за да ти даде реален продукт за купуване - инвертор. Отвори първите 10 инвертора които ти даде и се опитай да намериш някой с ефективност под 95% и ми напиши името на продукта за да го намеря и аз ?
  • 52 Димов

    2 1 Отговор
    Няма да ми отговориш, защото резултата не ти харесва и ще срине фалшивите ти опорки.Нашият приятел с множество бизнес идеи,като микроТЕЦа в мазето, фотоволтаични навеси с електричка трафопост, със статута на форумен драскач оспорва знанията и образование ми.Не виждам отговора,Точко!

    Коментиран от #54

  • 53 30% загуби на зареждане

    0 3 Отговор
    Дай я тази информация? Да науча нещо и аз от тебе? Вече ти дадох загубите при зареждане от контакт които са между 10 и 20% и те помолих да намериш грешките колко са платените киловат часа и колко е достигнала до батерията. Намери ли някакви грешки? Или продължаваш да задаваш въпроси на които вече ти е отговорено с цифри и факти и правилни математически изчисления на които не можеш да намериш грешка?

    Потърси грешките и ги поправи защото още не съм завършил решението на задачата. Метни колко киловат часа стигат до батерията и от 100 лв колко са ти загубите при положение че от 100 лв бензин 100 лв стигат до резервоара
  • 54 Първо ти отговори?

    2 4 Отговор

    До коментар #52 от "Димов":

    Все пак при дадените от тебе цифри се получава 50% ефективност колкото е на ДВГ, което е смешно за казване от пълен технически неграмотник, ах ти твърдиш че си електроинженер
  • 55 Димов

    4 2 Отговор
    Нашият приятел Точко позна верният отговор,който изобщо не му хареса.Това е енергийната ефективност на калпава електричка,най добрите имат до 70%.Данните за загубите при зареждане са АС до 30%,ДС 10%.Четохме в аутомедия и факти,от там са данните за загубите при зареждане от контакта.

    Коментиран от #57

  • 56 Димов

    6 0 Отговор
    Следващият път когато се опитваш да лъжеш,че енергийната ефективност на електричката е 95%, колкото е енергийната ефективност на електромотора се сети,че все някой може да те хване.

    Коментиран от #63

  • 57 Добре да смятаме ОТНОВО

    0 2 Отговор

    До коментар #55 от "Димов":

    "Проблемът е, че цялостната ефективност на системата за производство, доставка, зареждане и ползване на ток в колите е ПОД 70% и се губи икономическият смисъл като цяло..."


    Какво общо има електрическата ефективност с икономическия смисъл? Когато ти зададат въпрос за процент винаги питаш процент от какво?

    При сравняване на икономическа ефективност С какво сравняваш? Да сравним например с бензин? От 100 лв за бензин колко отиват до резервоара? 100%.

    От 40 литра на колонката 40 литра стигат до резервоара


    От 100 лв който плащаш за ток, колко отиват до батерията? 80-90%

    От платени 625kWh само от 500 до 562kWh стигат до батерията. Имаш между 10 и 20 лв загуби.

    Е кое е икономически по-изгодното?

    ПП При 30% загуби за 100 лв плащаш 625kWh а получаваш само 70% от тях - 437,5kWh което са 30 лв загуби още преди да си тръгнал.

    Има ли още някоя грешка която да поправим?
  • 58 1234

    4 0 Отговор

    До коментар #33 от "Втора лъжа и манипулация":

    Проверих сметките ви на ръка, имате малки грешки, например, „3 млн. × 3 MWh = 9 MWh“, правилното е 9 TWh (9 000 000 MWh), но очевидно сте го взел в предвид с вярната стойност, трябва да се сложат 15% загуби, пренос, зареждане, други. Накратко като сметнем пак, приблизително 3 млн. коли на ток изискват към реактор и половина, максимум, а не шест както един господин е написал.

    Коментиран от #61

  • 59 Калмук

    2 2 Отговор
    Днешните електрички имат много, много плюсове спрямо ДВГ-то. Сред тях три огромни предимства : първо - зареждаш от слънцето / вятъра, второ - многократно опростени (механично !) двигател и трансмисия, трето - спирачките връщат енергия, а не греят въздуха. Но най-слабото им място е енергийната плътност на батерията. За последните 50 години технологиите са вдигнали тази плътност от 150 до 700 Втч/литър, т.е 5 пъти. Ако този темп се запази, след още 50 години ще достигнат плътност 3.5 кВтч/литър, което е почти 3 пъти по-малко от енергийната плътност на бенззина (9.5 кВт/ч) ... и има много спорове дали въобще могат да я достигнат. Друг е въпросът дали наистина трябва. Няма един или два показателя, по които да решиш кое е по-добро - в уравнението има много повече параметри и неизвестни.

    Коментиран от #60

  • 60 Теглото на автомобила

    4 2 Отговор

    До коментар #59 от "Калмук":

    Не е само тегло на резервоара. По-голямата енергийна плътност е бонус за окачването, но не е съществен недостатък.

    Едно време теглото беше враг на ускорението, но сега вече не е.

    Едно време теглото беше враг на ефективността и разхода на гориво, сега вече не е.

    Големият пробег с едно зареждане е по-скоро психически проблем отколкото технически. Особено при 5 минутно зареждане и 1 000 км МЕСЕЧЕН пробег на средностатистическия шофьор. Тоест Това е средното, а малко хора карат много повече от 1000 км месечно, както много хора карат по-малко от 1000 км на месец.

    Тоест дали ще направиш едно или две зареждания за месеца няма особено значение

    Коментиран от #65

  • 61 Благодаря за потвърждението

    2 2 Отговор

    До коментар #58 от "1234":

    Да допуснал съм лапсус. Важното е че крайният резултат е верен. Нарочно съм завишил както средно годишният пробег от 13 на 15 000 км, което е 15% повече, така и разходът от 13 на 20 kWh което е над 50% повече именно за да компенсирам всички загуби презареждането и мрънкане на антиелектриците. Пък и за по-лесно смятане със закръглени 3 мегаватчаса.

    Така че реално необходимата енергия ще е доста по-малко отколкото съм сметнал
  • 62 И какво ще правите с тази

    3 2 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    енергийна плътност, колега? Колко е КПД на ДВГ? Да ви подскажа. Грубо 1/3 до 1/2 от тази на електромобилите.
    И какво като в резервоара на автомобилите има повече енергия отколкото в същия обем батерия?
    Коректно ли ще е да сравним теглото на ДВГ с това на електромотора в електромобилите? А как е като надеждност, мощност за единица тегло, въртящ момент, динамика, конструктивна сложност и т.н.
    Ами не е. Просто са различни концепции.

    Коментиран от #69

  • 63 До Димов

    2 1 Отговор

    До коментар #56 от "Димов":

    При 30% загуби за 100 лв плащаш 625kWh а получаваш само 70% от тях - 437,5kWh което са 30 лв загуби още преди да си тръгнал.

    Има ли още някоя грешка която да поправим?
  • 64 бай Даньо

    2 2 Отговор

    До коментар #7 от "Гост":

    КПД на модерен Безчетков мотор е към 95% , инвертора губи още 5% и батерията 5% и отиваме на цялата система на 85% ... апропо колко е КПД на ДВГ !? Внимавай каква цифра ще ми кажеш да не е по голяма от 35% ...

    Коментиран от #66, #67, #84

  • 65 Калмук

    2 1 Отговор

    До коментар #60 от "Теглото на автомобила":

    Е, щом зачекна темата за теглото, тогава да попитам защо винетката за тон и половина електричка е същата като за Сузуки Игнис с 960 кг. ??? А за зареждането - защо сравнявате зареждането с бензин, обложен с акцизи и такси със зареждане от контакт на битов потрбител ??? Както казах, в уравнението има много а-, бе-, це-та, хиксове и игреци.

    Коментиран от #68, #70

  • 66 Какво очакваш да ти каже

    1 3 Отговор

    До коментар #64 от "бай Даньо":

    Виж че цялата им опорна точка се крепи че от контакта до колелата стигат само 45% от енергията, докато съвременен ДВГ има над 50% КПД във всички точки на оборотите и натоварването. Даже май имаше константен КПД без значение от оборотите и въртящият момент.


    Това даже е в най-лошия песимистичен случай, защото повечето от тях карат peugeot което харчи 2,5 л на 100 дизел при 50 км в час, което нормалните хора смятаме че са входяща мощност 12,5 kW, но 100% от антиелектриците без изключения поддържаха тезата че изходящата мощност към колелата е 23,45 kW, даже цитираха страници от учебника по който са го учили.. било абсурдно мощността до колелата да е около 5 kW, защото това не било косачка.
  • 67 Какво очакваш да ти каже

    0 2 Отговор

    До коментар #64 от "бай Даньо":

    На другия баничарката при 15 на 100 разход и 30 км в час при изкачване на Шипка, при 45 kW входяща мощност, сметнаха че има над 50 kW изходяща мощност. Тук го дадоха малко по-скромно. Но всичките отново бяха единодушни срещу мен, че няма как изходящата мощност да е 15 kW.


    Доста ми беше трудно да ги убедя, че наклона на 30 км склон на Шипка няма как да е 30% наклон, защото това ще е по-скоро писта за вертикално излитане и ще стигнат до височината на самолетите 9000 м по-високо от началната точка. Ама какво са някакви физически ограничения за антиелектриците. След като не знаят физиката, такива ограничения не съществуват.
  • 68 Причината е същата

    1 3 Отговор

    До коментар #65 от "Калмук":

    Като тази че и 3,5 т товарен микробус се кара със същата категория и има същата винетка.

    Безплатният ток по обяд, също си има такса пренос, акциз, такса разпределение, такса мощност и ДДС, които по обяд представляват над 90% от общата цена, при положение, че токът струва 10 до 100 пъти по-малко от таксите. Ама такъв е животът! Едни мрънкат а други смятат кое е по-изгодно.

    100 лв бензин от които всичките 100 лв влизат в резервоара или 100 лв ток, от които губиш 30 лв още от контакта до батерията, а от 100-те лв 70 са такси и данъци.

    Коментиран от #72

  • 69 Калмук

    1 2 Отговор

    До коментар #62 от "И какво ще правите с тази":

    Ами енергийната плътност има значение, даже много голямо, ПРАКТИЧЕСКО значение. За да съм спокоен, че ще се прибера от село, че и да остане енергия за непредвидени ситуации по пътя, ми трябват поне 450 ... 500 км. гарантиран пробег зима (с парно) и лято (с климатик). Ама наистина гарантиран, без звездички и уговорки. Та колко пари трябва да се изръся за такава електричка ? Дали ще струва, например, повече от Сандерото с 50 литровия резервоар и пробег от 700 км. с едно зареждане ?

    Коментиран от #71, #73

  • 70 Уравнението

    1 2 Отговор

    До коментар #65 от "Калмук":

    А иначе си абсолютно прав, че уравнението дали да си купиш електромобил или автомобил с ДВГ има много променливи и малко константи. Но най-важната част от уравнението не е цената на зареждане. За да станат електромобилите масови, най-важната част е цената на самия автомобил. Когато електромобилите станат по-евтини от автомобил с ДВГ, всички останали сметки остават безсмислени. Мача е свирен! Това ще е началото на края на ДВГ. Никога няма да изчезне, както не са изчезнали каруците и конете, но ...
  • 71 Как чета мисли, а

    0 2 Отговор

    До коментар #69 от "Калмук":

    Прочети си отговора в предишния ми коментар, който съм писал докато ти си пишеш въпроса.
  • 72 Калмук

    2 1 Отговор

    До коментар #68 от "Причината е същата":

    Говоря за зареждане от контакта на битов потребител - колко акциз има начислен ??? А за винетките, да, така е ... до 3.5 т. ценообразуването е тотално сгрешено. Но, ако го направят спрямо теглото, за електричката ще се бръкнеш по-дълбоко и тогава сметката може да се пообърка.
  • 73 Въпрос

    5 2 Отговор

    До коментар #69 от "Калмук":

    Ти къде живееш и къде е селото, което се намира на 500 км? Нямаш ли опция да спреш за пет минути да заредиш някъде по пътя или бързаш всеки път и спирането е недопустимо?

    Коментиран от #74

  • 74 Калмук

    2 2 Отговор

    До коментар #73 от "Въпрос":

    Искам до село и обратно с едно зареждане, т.е. енергията да е в колата, а не да разчитам на зареждане по пътя - я работи-я не работи ... я има ток- я няма ... има опашка - няма опашка ... Това наричам спокойно пътуване. Пък ти, ако искаш, и пет пъти спирай да зареждаш.

    Коментиран от #77

  • 75 Ясно, навик!

    4 2 Отговор
    И сега така правиш - зареждаш от бидона в гараш и никога , никога, никога в никакъв случай не стъпваш на бензиностанция!


    я работи-я не работи ... я има БЕНЗИН - я няма ... има опашка - няма опашка ... Това наричаш спокойно пътуване.

    Правилно ли те разбрах?

    Иначе нямаш АБСОЛЮТНО НИКАКЪВ ПРОБЛЕМ с цената на електромобила, ПРОБЕГА до село и обратно Е ЕДИНСТВЕНИЯ ПРОБЛЕМ на електромобилите!
  • 76 Като ходиш на село

    4 2 Отговор
    По колко са били най-дългите опашки на десетте зарядни по пътя, че сме се наслушали на всякакви бисери? Километър опашка? Два?
  • 77 На село

    7 3 Отговор

    До коментар #74 от "Калмук":

    Нямате ли ток? Поне един контакт?
  • 78 Цитат от руски професор:

    1 1 Отговор
    "Щом на този свят съществува електричеството, значи е напълно възможно и да има Бог..."
  • 79 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 80 Тоя па

    3 0 Отговор

    До коментар #33 от "Втора лъжа и манипулация":

    Я пак сметни 3 000 000 коли по 3 МWh и виж дали ще се получат 9 МWh или ще са 9 000 000 MWh. Което е 9 TWh.
    Изглежда, че или ти се опитваш да манипулираш, като пишеш сметката както го правят в долнопробна квартална кръчма и я дават на пияниците, дето не виждат ясно какво четат, или си просто неук, ама се правиш на умен.

    Коментиран от #82

  • 81 Каунь

    2 0 Отговор
    Абе убава работа ма електрокар. Туй Черти дет ша ми го пробутват дали мое да оре нивата? Нещо много убаво ма китайско нещо не е как требе. Мерси.
  • 82 Ще се заяждаме за запетайки?

    0 2 Отговор

    До коментар #80 от "Тоя па":

    Този лапсус, че съм объркал M с Т ПРИ ИЗПИСВАНЕТО по някакъв начин повлиял ли е на сметките, числата и крайния резултат? А на изводите колко атомни централи трябва да бъдат изградени?

    Както виждаш съм направил и обратната сметка за проверка - колко автомобила може да зарежда АЕЦ Козлодуй и излязоха над 5 милиона.

    Обърна ли внимание на другия извод ? Още днес могат да бъдат зареждани 2 милиона електромобила само от произвежданата от слънцето енергия в България, а електромобилите в България са 100 пъти по-малко. Тоест се произвежда 100 пъти повече енергия, отколкото е необходимо за зареждането на електромобилите.

    Още следващата година ще се произвежда енергия за 3 милиона електромобила. ЕНЕРГИЯТА Е ТУК, НО ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ ГИ НЯМА. ТОЧКА. Такъв проблем не съществува.
  • 83 Путин гол до кръста на пони

    1 1 Отговор
    Деееев....и .... жълтурите му дееее....! А бе купувайте евтин петрол бе, какво се правите на спестовници и авангардисти и технолози....
  • 84 Хаха

    2 0 Отговор

    До коментар #64 от "бай Даньо":

    Още един математик,завършил в училището на Точко, умножение на дроби си го пропуснал.Изчислява се така 0,9х0,9х0,95х0,8 =0,61 , 61%,

    Коментиран от #85, #86

  • 85 И ти си пропуснал училище

    0 2 Отговор

    До коментар #84 от "Хаха":

    Затова не можеш да намериш грешката на това

    При 30% загуби за 100 лв плащаш 625kWh а получаваш само 70% от тях - 437,5kWh което са 30 лв загуби още преди да си тръгнал.

    Има ли още някоя грешка която да поправим?
    21:55 21.10.2025
  • 86 И ти си пропуснал училище

    0 3 Отговор

    До коментар #84 от "Хаха":

    "Още един математик,завършил в училището на Точко, умножение на дроби си го пропуснал.Изчислява се така 0,9х0,9х0,95х0,8 =0,61 , 61%,"

    А къде забрави 20% ефективност на панелите? 0,61 х 0,2 = 0,122, което е 12,2% ефективност.

    Намираш ли някаква грешка или да продължим с изчисленията?

    Коментиран от #88

  • 87 Калмук

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Калмук":

    кво си проектирал и пуснал в серийно производство до сега "инжИнере" ???!
    ...........

    чушкопеци Нали ???!
  • 88 Значи плащаш

    0 3 Отговор

    До коментар #86 от "И ти си пропуснал училище":

    на Слънцето 100% от светлината, а ползваш само 20% и го включваш в КПД-то на елколата? Бай Даньо също е сбъркал, 0,95.0,95.0,95 е 0,857 или 85,7%. Механичните загуби на елколата са по-малки - няма скоростна кутия, диференциал с планетни предавки, а само редуктор. КПД на елдвигателя е висок при всички обороти, не е като при ДВГ. Забравяме и за рекурперацията която я няма при ДВГ.

    Коментиран от #89

  • 89 Кой ти говори за плащане

    0 3 Отговор

    До коментар #88 от "Значи плащаш":

    За антиелектриците процентите са важни. Без значение процент от какво.

    Ефективността на електромобилите според тях е много по-ниска отколкото на ДВГ и го доказват от години, но ние не може да го разберем.

    Ето например според тях електромобилите нямат бъдеще, защото от заредени 100 лв за ток само 70 лв стига до батерията защото КПД било 70%.

    Всеки щял да предпочете бензинов автомобил при който от платени 100 лв всичките 100 лв стигат до резервоара със 100% ефективност.

    Според тях ДВГ има 50% и от тези 100 лв 50 лв отиват до колелата.

    При електромобилите било почти същото от 100 лв 50 стигат до колелата.
  • 90 Гост

    2 0 Отговор
    Щом искаш,може и процент от нещо. Електрокар 0,6 квтч/кг х70% =0,42квтч/кг
    ДВГ 12 квтч/кг х 40%=4,8 квтч/кг
    Разлика над 11 пъти.Дори по доброто КПД на електрокарите,не компенсира малката енергийна ефективност на батерията.

    Коментиран от #92

  • 91 Математически правилно

    1 3 Отговор
    Сега обаче дай практически пример Как един китаец избира да си купи по-скъп автомобил с ДВГ, за да го зарежда с по-скъпо гориво, само заради по-висок енергийна плътност на бензина?

    Много искам да го чуя този практически пример и логиката която стои зад него след толкова много повторения на аргумента, че електромобили те нямат бъдеще защото батерията има 10 пъти по-ниска енергийна плътност?

    Никога досега не съм успял да разбера каква логика стои зад това повтаряне като папагал на този факт, който по принцип е верен? Сигурно съм достатъчно глупав за да не мога да се сетя за практически пример, затова моля сподели своята интелигентност с мен, за да може коефициентът ми на интелигентност поне да се доближи до положителна стойност че сега е с отрицателна, щом не мога да се сетя!

    Коментиран от #93

  • 92 Другия процент

    1 3 Отговор

    До коментар #90 от "Гост":

    След като никой не откри грешка в това изказване

    "При сравняване на икономическа ефективност С какво сравняваш? Да сравним например с бензин? От 100 лв за бензин колко отиват до резервоара? 100%.

    От 40 литра на колонката 40 литра стигат до резервоара

    ...


    При 30% загуби за 100 лв плащаш 625kWh а получаваш само 70% от тях - 437,5kWh което са 30 лв загуби още преди да си тръгнал."

    Сега вече може да продължим сметките.

    Ти зареждаш всяка седмица по 12 литра за 30 лв , което означава, че тези 40 литра (приблизително 360kWh) ще изминеш 500 км.

    Един електромобил с 70% от платените 100 лв, ще може да измине 2200 км дори при разход 20 на 100. Ако приемем средният разход за 410 000 км на онази Тесла, която ги е изминала за четири години, за 100 лв се изминават 3300км

    При еднаква цена на автомобила, какъв ли ще е изборът на шофьорите?

    Коментиран от #94

  • 93 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #91 от "Математически правилно":

    Може и с практически пример.Ти си возиш дирника на дизел,а не на електрокар нищо че имаш безплатно зареждане на покрива.Явно си много по практичен от китаеца с електрокара.
  • 94 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #92 от "Другия процент":

    Даже не съм го чел,камо ли да проверявам изсмукан от пръстите пример.

    Коментиран от #96

  • 95 А сега обратно в реалността

    0 3 Отговор
    Реалната ефективност на зареждане не е 70%, а 85 - 90% , което Какво означава 3-4000 км за 100 лв зареждане.

    Дали тези, които имат този ИЗБОР не биха се възползвали от него?

    А въпросът за изравняването на цените не е дали, А кога. Това може да стане след две години или след 10 години, но е необратимо. В една държава ще стане по-скоро в друга по-късно, А в трета вече е факт, но всички вървят нататък.


    Дали ще стане защото електромобилите ще станат по-евтини или ДВГ ще станат по-скъпи, пак няма значение.

    А цената на горивата също ще върви нагоре, когато се сбъдне отколешната мечта на антиелектриците да ни задължат да ползваме синтетично гориво, защото да използваш 10 пъти повече енергия за 100 км отколкото директно да е заредиш в електромобил било много екологично.
  • 96 Така е

    1 3 Отговор

    До коментар #94 от "Гост":

    Не всички са толкова умни като тебе за да знаят че трябва да избягват да четат изсмуканите от пръстите примери на антиелектриците за 70% ефективност на зареждане на батерията. Но пък от друга гледна ТОЧКА е удоволствие да разбиеш опорната им ТОЧКА С техния пример.

    Но не бягай от въпроса, А дай практически пример, който повтаряш като радиоТОЧКА защо някой би избрал да си купи бензинов автомобил САМО И ЕДИНСТВЕНО заради енергийната плътност на бензина и за нищо друго?

    Нали ти казах че съм достатъчно глупав да измисля дори един единствен изсмукан от пръстите практически пример Защо някой би се интересувал от енергийната плътност на бензина и батерията?

    Коментиран от #98

  • 97 Поне ти

    0 2 Отговор
    Имаш ли идея защо го повтаряш този пример за енергийната плътност или просто така си спуснаха отгоре за да ти плащат за всяко повторение?
  • 98 Хаха

    1 1 Отговор

    До коментар #96 от "Така е":

    Енергийната ефективност е свързана с пробега с едно зареждане.Дизел над 1000 км, бензинов 600-700 км, електричка 200 километра с зор.Цените на горивата падат, днес заредих на 2,20 лв/л, цената на електроенергията върви само нагоре като предстои излизане на свободния пазар.

    Коментиран от #101

  • 99 Хаха

    4 0 Отговор

    До коментар #2 от "събудете се,овце":

    Ти сериозно ли мислиш че ДВГ автоматик не може да се управлява автономно. Верно ли си толкова неостър

    Коментиран от #100

  • 100 Мъри

    1 2 Отговор

    До коментар #99 от "Хаха":

    Много ясно. Още 2015 хакери хвърлиха Jeep в канавката. С най-добрата антихак защита е Tesla. Даже имаше 1 млн. награда за тоя, който я разбие.

    Сега по темата: обикалям страната по работа с Ioniq 5. 30 хил. км на година. Имам статистика за заряда ми: средна продължителност на зареждане: 18 минути.
    Няма НИЩО по-добро, по-бързо и по-безпроблемно от кола на ток над 300 коня и над 70 кВтч.

  • 101 Не знам си коя лъжа и манипулация

    1 1 Отговор

    До коментар #98 от "Хаха":

    Кои цени на електроенергията вървят само нагоре?

    Цената на тока на борсата през 2022 година стигаше редовно над левче за киловатчас. Тази година редовно е около нулата.

    Или имаш предвид цените за домакинствата, които по същото време плащаха 15 стотинки за киловатчас нощна тарифа и сега е поскъпнала на 16 стотинки?

    На поскъпналата енергия, 100 км пробег струват два-три лв - колкото литър бензин. Колко километра ще изминеш с този литър ?
  • 102 Антиелектрика

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Хфалба":

    Те + и - са ясни само след малко математика:
    - среден разход 18 кВч/100км
    - за пробег 1000 км са нужни 180 кВч
    - батерия с такъв капацитет и енергийна плътност 600 Вч/кг ще тежи 300 кг

    Големия + не го виждам, а - е 300 кг. Резервоар с дизел за 1000 км тежи 60 кг.
    Вторият - е презареждане на 180 кВч става за между 2 и 10 часа, зависи от зарядната. Зареждане на 70л. дизел става за 3-4 мин. без да зависи от "зарядната".

    Коментиран от #104, #105, #106

  • 103 Аха, пак стъкмистика

    0 1 Отговор
    1000 км какво? Нали знаеш, че по WLTP харчат около 13 и дори по-малко, което ще рече, че смятат 170kWh за 1300 км.

    В реалността обаче ще са около 1000 при по-бързо шофиране, но могат да станат и повече от 1300 ако шофираш със средна скорост 67 км в час.
  • 104 Аха, пак стъкмистика

    0 1 Отговор

    До коментар #102 от "Антиелектрика":

    При тегло 280 кг на батерията, вече ти сметнах, че примерно Тесла модел У ще стане с поне 300 кг по-лека, което означава около 1600 кг за версията с два двигателя, четири задвижващи колела и 500 коня, което вече е по-леко от бензинов автомобил с такива характеристики и на всичко отгоре изминава повече километри от него с едно зареждане.
  • 105 Аха, пак стъкмистика

    0 1 Отговор

    До коментар #102 от "Антиелектрика":

    Относно зареждането се очаква твърдотелните батерии да са Светая светих. Светия граал и всички подобни за които се сетиш, защото са най-бързо зареждащите се батерии.

    Най-бавно зареждащите се на теория са архаичните LFP, за които всички обясняваха, че са отживелица заради ниската енергийна плътност и бавното зареждане. Въпреки това при тях зареждането е С 1300 киловата и зареждат батерия 108 киловатчаса от 5:00 до 70%, което ще рече 70kWh за 5 минути. Това е пробег от 520 км.


    Твърдотелните се очаква да зареждат още по-бързо.

    Дори да се зареждат със същата скорост от 5 до 70% за 5 минути, то при 170kWh , Това са 110kWh, които стигат за 850 км. Сложи ги реални 600-700 заредени за 5 минути.

    Какви казваш, че са недостатъците, ако цените са еднакви?
  • 106 Бързо зареждане

    0 1 Отговор

    До коментар #102 от "Антиелектрика":

    И между другото второто поколение желязофосфатни батерии които зареждат сега с 1300 киловата са 12c, като вече са в процес на разработка 20c батерии - зареждат с мощност 20 пъти капацитета.

    108 киловатчаса - 2160kW

    170kWh батерия теоретично ще може да зарежда с 3400kW


    Сега въпроса е нужно ли е на практика да свалят времето от 5 на 3 минути за зареждане от 5 до 70%?

    Това те задължава да стоиш на зарядната станция по време на зареждането, а повечето хора предпочитат да включат за 10 секунди и да отидат да си свършат други задължения - тоалетни, кафета, цигари, пазаруване, хранене и тн, вместо да висят и да държат пистолета на зарядното.

    За тях дори 500 kW мощност е прекалено бързо, защото след края на зареждането започват да текат наказателни такси и трябва да си прекъснат заниманията за да ходят да местят автомобил.

    Така че и бързото зареждане си има недостатъци
  • 107 Реалност

    0 1 Отговор

    До коментар #24 от "Тесларски мечти":

    21 век колата е една - най-добра за пътешествия

  • 108 🇧🇬 БЪЛГАРИЯ Е НА ⚡

    2 1 Отговор
    В Челопечене вече работи най-големият завод за батерии в Европа на българската компания IPS - световната сила в производството на Exeron - апаратурата с която управляваш тока от слънце и перки на ниво домакинство или фабрика.

    В Ловеч вече работи най-голямата батерия (BESS) в Европа за съхранение на ток от ВЕИ. Нова ера в енергетиката на континента!

    Най-голямата компания за строеж на соларни паркове в света е българската Сънотек

    Най-големият заряден оператор с мрежа за зареждане на електромобили в България и Европа, е българската компания Елдрайв.

    Компанията лидер в разработката на приложения за всички зарядни оператори по света, в мониторинга и управлението на зарядна мрежа за електромобили - българската компания Ampeco

    Enhauto е българска компания, която произвежда т.нар. S3ХY бутони и допълнително оборудване за колите на Tesla и изнася в целия свят.

    България е страната с най-много зарядни на глава от населението в ЕС.

    България е технологичен Център на електромобилизма и чистата енергия (ВЕИ) в Европа!