Десетилетия наред, страничните огледала бяха неизменна част от всеки автомобил, гарантираща безопасността при смяна на лентата. Днес, в стремежа към нулева аеродинамична съпротива и по-голям пробег, те са на път да се превърнат в музеен експонат. Виртуалните огледала – елегантни камери, предаващи изображението на вътрешни дисплеи – са следващата голяма стъпка в автомобилния дизайн и ефективност.
Първоначалната подбуда за премахването на традиционните огледала е аеродинамиката. Огледалата, макар и малки, създават значителна съпротива на въздуха и генерират шум при висока скорост. Замяната им с миниатюрни камерни модули води до намаляване на коефициента на челно съпротивление (Cd). Това директно води до по-нисък разход на гориво при конвенционалните автомобили и осезаемо увеличение на пробега при електромобилите – бонус, който не е за пренебрегване.
Audi с e-tron и Lexus с ES са сред пионерите, които вече въведоха тази технология в серийно производство, макар и засега само на определени пазари. Системата работи, като компактни външни камери излъчват кристално чисто изображение върху OLED екрани, разположени във вратите или в основата на А-колоните. Това не само изглежда футуристично, но и решава проблеми с мъртвите зони, които често са ахилесовата пета на конвенционалните огледала.
Технологичният напредък на виртуалните огледала надминава очакванията
Електрониката позволява автоматична настройка на картината в зависимост от условията на шофиране. Например, при маневриране на заден ход, дисплеят може автоматично да се разшири или да увеличи картината, показвайки по-голям периметър. При слаба светлина или лошо време, камерите са снабдени с функция за нощно виждане и автоматично изчистване на водните капки, предлагайки по-добра видимост от традиционното стъкло.
Разбира се, въвеждането на тази революционна характеристика не мина без сблъсък с навиците. Мнозина шофьори инстинктивно търсят познатото място на огледалото, докато погледът им трябва да се пренасочи към вътрешния дисплей. Това изисква период на адаптация, но производителите са убедени, че предимствата в безопасността (особено елиминирането на отблясъците и подобрената видимост в тъмното) надхвърлят първоначалния дискомфорт.
В бъдеще интеграцията на виртуалните огледала ще стане още по-дълбока. Очаква се системите да показват интелигентни наслагвания (overlays) върху живото изображение – например прецизни линии, маркиращи траекторията на паркиране, или визуални предупреждения при засичане на автомобил в мъртвата зона. Така автомобилът буквално ще вижда по-добре от човешкото око, осигурявайки по-високо ниво на сигурност и ефективност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 греда баце
Коментиран от #7, #16
13:29 04.11.2025
2 Мюле
Коментиран от #4
13:32 04.11.2025
3 авто
13:35 04.11.2025
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #2 от "Мюле":
И огледалото беше 2.40лв🚘Сега 240 € не стигат за ново🚘
13:38 04.11.2025
5 шаа
14:00 04.11.2025
6 Механик
Пренаписват?! Пренаписват ми .. да не казвам кое.
При скоростите разрешени в ЕС 9изкл. Германия), трябва да имаш страничко огледало голямо като селски вратник, че да ти се отрази "фатално" на аеродинамиката.
Не че съм против камерите. Те си имат техни големи плюсове, ама не ми говорете за аеродинамика. И не забравяйте, че камионите са плоски отпред. Според вас излиза, че 3/4 от изгореното гориво им се пада заради лошата аеродинамика.
14:05 04.11.2025
7 Цеко сифоня
До коментар #1 от "греда баце":
Тая технология трябва да се забрани. И най-съвършенната камера не вижда като човешкото око. Нощно време или като вали дъжд е ужасно. А пък когато слънцето ти е отзад, демек свети срещу камерата, гадния таблет буквално побелява. Ама на кой му пука вече за сигурността ? И това е за икономисани 100 гр. годишно.14:10 04.11.2025
8 Стар Вълк
14:24 04.11.2025
9 Нищо чудно
14:31 04.11.2025
10 оли гофрени
Сложете си една камера отзад. За по-удобко.
Да сложите камери при баба си. До празниците да не стигнете.
Коментиран от #11
14:34 04.11.2025
11 така е с огледало отвън
До коментар #10 от "оли гофрени":
Не може да се подслушва.И е много еФтинджос.
Камерите са евтини, затова пък некачествени, но биват продавани скъпо.
Още от същото!
14:38 04.11.2025
12 завързаната капачка
" - То, пък, щото вий сте много убави!"
Мене ме създадоха олигофрени, които ще създадат още недоразумения, като мен! И си ги заслужавате!!!"
14:42 04.11.2025
13 Гост
15:17 04.11.2025
14 МДаааа
16:18 04.11.2025
15 МъШкаря
16:21 04.11.2025
16 Така е
До коментар #1 от "греда баце":
Пак реклама на нещо ненужно за да ти вземат повече пари и да излапат още от приключващите ресурси на Земята. Огледалото, да кажем с екстра подгряване, си върши чудесна работа. За какво му са на шофьора камери вместо странични огледала. Ако говорим за аеродинамика, бих попитал защо сменихме седаните със СУФ-ове и кое от двете е по-аеродинамично. Камера може да се добави само за наблюдение на "мъртвата" зона при паркиране, като аз спокойно мога дамина и без нея.16:48 04.11.2025