Автомобилостроенето навлезе в апогея на т.нар. турбо ера. Освен стандартните турбокомпресори, производителите прибягват до услугите на механични нагнетатели, както и на компресори, задвижвани от електричество. Болшинството нови двигатели вече са снабдени с по една или с по две турбини, а на пазара се срещат и коли като Audi Q7, BMW 5er, X5 и X6, които имат налични по три турбокомпресора. Това обаче съвсем не е пределът. Що се касае до серийни автомобили, то към момента има само два двигателя, които разполагат с по четири турбокомпресора. Единият е бензинов, а вторият - дизелов. Дело са съответно на Bugatti и BMW.
Четирите компресора при Bugatti Chiron се монтират на уникалния W-образен шестнайсетцилиндров бензинов двигател. Турбините са разделени на две двойки, като всяка от тях отговаря за осем цилиндъра. Това решение е добре познато като двустепенно турбо и се среща при много и далеч по-достъпни автомобили от Chiron. Никой обаче не предлага две такива двойни турбини и поради тази причина никой не може да се доближи до представянето на този агрегат. Пиковата му мощност е 1 500 конски сили, а максималният въртящ момент - 1 600 Нм. Последните се достигат в диапазона 2000-6000 об/мин, а динамичните характеристики, както знаем, са потресаващи.
BMW е другият автомобилен производител, който предлага серийна кола с четири турбокомпресора. Те обаче се монтират на трилитров шестцилиндров редови дизелов мотор. Подобно на Bugatti от BMW не използват електрически и механични нагнетатели, а само класически турбини. Благодарение на това баварският двигател достига мощност от 400 конски сили между 4000 и 4400 об/мин. максималният въртящ момент пък е достъпен от 2000 до 3000 об/мин и е равен на 760 Нм. Интересен факт е, че баварците интегрират две сравнително малки турбини в един корпус, като в същото време останалите два турбокомпресора са монтирани отделно.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марто
Коментиран от #3, #7, #9, #10
11:22 07.06.2017
2 ааааа
Коментиран от #4, #5
11:29 07.06.2017
3 мдам
До коментар #1 от "Марто":
Колко да е технологично. И колко ще работи както трябва е друг въпрос. След 50 - 100к км тези турбини като започнат да се чупят и да даваш по една торба с пари друга песен ще се пее. Колкото повече усложнения толкова повече разходи за поддръжка.Коментиран от #8, #17
11:47 07.06.2017
4 Ицо
До коментар #2 от "ааааа":
Audi SQ7 e с три турбини, като едната е електрическа, То това си го пише в статията11:51 07.06.2017
5 Ауди феновете са плиткоумни
До коментар #2 от "ааааа":
SQ7 е с три нагнетателя. Чети малко преди да спамиш с глупости.11:53 07.06.2017
6 112
Коментиран от #11
12:08 07.06.2017
7 Comp
До коментар #1 от "Марто":
Ми защото италианците постигат същите параметри без турбини с атмосферни двигатели бе цървул. И имат цялата мощност във всеки един момент, а турбини се слагат във всеки гараж!12:31 07.06.2017
8 Бай Петкан - Джигита
До коментар #3 от "мдам":
Нещо си се пообъркал. БМВ са в топ 10 за най-рентабилни коли
Коментиран от #12
12:40 07.06.2017
9 Random
До коментар #1 от "Марто":
Когато японците слагаха две турбини на един двигател който издържаше и на 1000 коня без проблем, немците тепърва започваха да откриват турбо-дизела и то с много проблеми- tds12:59 07.06.2017
10 ВУНДАБА
До коментар #1 от "Марто":
японците от много по малки двигатели и по малко коне,постигат по височки резултати от немските17:56 07.06.2017
11 Shmeker
До коментар #6 от "112":
Японците не обичат да слагат турбини, правят основно атмосферни двигатели22:55 07.06.2017
12 МДАМ
До коментар #8 от "Бай Петкан - Джигита":
Колега то е ясно, че първите 1-2 години ще има малко проблеми. Въпроса е какво правим после. След 150 000км, когато ти кажат че си за нови две турбини, които струват при дилъра по 2 000лв едната ? И не само при турбомоторите проблемите са много повече от атмосферните.Коментиран от #13
11:42 08.06.2017
13 Сиромах
До коментар #12 от "МДАМ":
ХАХА абе ти знаеш ли колко струват тези коли та си се запритеснявал за консумативите турбини.Тези коли не са за сиромаси така да знаеш.
Коментиран от #14
11:47 08.06.2017
14 ДДДДДД
До коментар #13 от "Сиромах":
А ти грам не си наясно че по-големи скръндзи от богаташчетата няма. Винаги гледат как да минат тънко и ако може да не платят нищо.Коментиран от #15
13:05 08.06.2017
15 Смешко
До коментар #14 от "ДДДДДД":
Да бе те Бугатито без пари го вземат на едро в контейнери от Китай.13:11 08.06.2017
16 L7S90
19:56 08.06.2017
17 И те така те
До коментар #3 от "мдам":
Стига си плещил глупости. Дизелите у нас са по на 350 000 минимум и голяма част от тях са с оригиналните турбини и още си вървят. Моя Форд е дизел , никой не му знае километрите,но са над 350 000 и турбина не съм правил. Рядко може да се счупи някоя от фабричен дефект, но това се оправя в гаранция - поне 100 000 гаранция има всеки един автомобил,даже Дачия има 150 000. Най -къс живот в един дизел имат дюзите-те са основния проблем, особено с нашата нафта. Но и те са достатъчно надеждни- служебната кола е Тойота дизел ,на 10 год ,на 260 000- карана от нова само в България с българска нафта.Нищо не е сменяно по тази кола-само дискове и накладки. Заради теб,света няма да стои на едно място. Технически прогрес му викат.19:20 11.06.2017