19 Септември, 2017 13:43 5 059 72

Tesla патентова система за замяна на батерии

  • tesla-
  • батерии-
  • акумулатори

Бързата смяна на батерията вместо продължително зареждане не е нова идея. В Израел дори има работеща система от типа "празно" за "пълно", но засега тя не може да се похвали с особена популярност в други страни.

Пробивът обаче може да дойде от неочаквана посока. Tesla патентова конструкция, която позволява подмяна на изтощената батерия на електромобила със заредена в рамките на максимум 15 минути.

Калифорнийският производител се смята за твърд поддръжник на зарядните устройства, тъй като според проучванията едва 5% от собствениците на коли на ток са склонни на смяна на батерията. Останалите 95% предпочитат сами да зареждат акумулаторите, макар това да изисква много повече време.

Въпреки статистиката обаче Илон Мъск явно не е готов да погребе окончателно идеята за сменяеми акумулатори. Патентът на инженерите му предвижда специална рампа, монтирана на ремарке.

Собственикът на кола с изтощени батерии може да повика мобилната платформа отвсякъде. Най-късно 15 минути след пристигането ѝ с усилията на един-единствен служител акумулаторите ще бъдат заменени с напълно заредени.

Процедурата е доста проста. Електромобилът се повдига с подемник, след което техникът демонтира "празната" батерия с "пълна". Прогнозната цена на услугата е между $60 и $80.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 мъскови неволи

    17 0 Отговор
    Ами не искат, батерийте стареят имат определен капацитет на презареждания и стойността им определя по-голямата част от тази на колата. Та някой с нова кола и батерии едва ли ще иска да му сложат незнайно, колко презареждани, стари и пр.

    Коментиран от #4

  • 2 dragula

    9 0 Отговор
    По-добре е да си возиш бензинов генератор в колата и да си зареждаш сам батерията. ;)
  • 3 Един

    10 1 Отговор
    гати тъпотията братче... и кво чакаш "бензинджията" 2 часа да дойде и после още 15 минути да ти смени батерията - аре бегай от тука бе Илончо!
    Ако кажеш, че ще се изграждат станции в които влизаш И ЗА 5 МИНУТИ ти сменят батерията, която е стандартизирана за всички производители ОК да каже човек браво... ама тия глупости...
    И квото и да правите електичката на кола няма да стане!!! Може да те мести от точка А до точка Б, но толкоз! Емоцията и е колкото да изстискаш пъпка!

    Коментиран от #7

  • 4 Да, ама не!

    4 5 Отговор

    До коментар #1 от "мъскови неволи":

    Прогнозният живот на батерията е по-дълъг от този на колата, така че притесненията ти отпадат. Една батерия може да осигури над милион и половина километра пробег, преди капацитетът да падне под 80% . Сещаш ли се на какво ще прилича колата след милион и половина километра?

    Освен това, има база данни в която много добре знаят състоянието на батерията ти. При поръчка за смяна на батерията ,могат да ти доставят батерия със същите параметри.

    Коментиран от #6

  • 5 гост

    5 2 Отговор
    Патент не означава пускане в употреба. Това е един вид авариен вариант при екстремна нужда. Например няма чарджъри наблизо, а ти нямаш и време да търсиш, обаждаш се на сервиза и те ти изпращат мобилен асистент, за да ти подмени батерията. Или казваш в някой град в 16:00 да ме чака мобилен техник и ти я подменя, а ти продължаваш след 10 мин престой. Просто е друг вариант ако закъсаш, вместо да дойде репатрак и да ти откара колата с празната батерия, това е алтернативата, все пак ток в туба не може да ти донесе.
  • 6 Един

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "Да, ама не!":

    е да де... ма не
    самата тесла каза миналата година че среднаата продължителност на батериите им от до момента продадените автомобили е 120 000 мили...
    аз съм готин пич и ще им отпусна Х2 заради уж боже развитието на технологията (макар, че то е в посока увеличение гъстотата на заряда, а не издръжливост) демек около 400 хил км - тамън пробега на една "уникална, карана от първи собственик, вдовица" гаражна колица на горубляне, която после сцепваме от каране :)

    Коментиран от #8

  • 7 Гост

    5 5 Отговор

    До коментар #3 от "Един":

    Като заговори за емоции, качвал ли си се на увеселително влакче? Колко бръмчеше то?
    Защо ли ги правят тихи и защо ли имат клиенти?


    Хубаво ще е да говориш за себе си. Едни изпитват удоволствие да слушат звука, дори им стига да гледат Формула 1. Други искат да изпитат ускорения над това на земното притегляне - повече от 1G.

    За първите има автомобили които бръмчат, а за вторите електромобили които вървят. Всеки сам може да направи своя избор.

    Коментиран от #9

  • 8 Втори

    3 2 Отговор

    До коментар #6 от "Един":

    А случайно да имаш линк към тази информация, защото няма нищо общо с действителността! Да не стане като тази статия? В нея се написани пълни глупости. Мобилната смяна е само опция. Ако забелязвате на картинките това е подемник като в сервиз. Патентът е за пункт за смяна на батериите. Ето оригиналната статия, на която има картинка с вход и изход от помещението и стелаж за батериите:

    https://electrek.co/2017/09/15/tesla-new-battery-swap-technology-to-deploy-trailer/

    Относно батериите, Спомняш ли си статията с тесла навъртяла половин милион километра за две години, която е зареждана против всякакви правила за зареждане на батериите. Зареждане само на бързи зарядни станции с голяма мощност за кратко време, зареждане винаги до 100%, а не като е препоръчително до 80% за да се удължи живота на батериите. Въпреки това е изгубила само 7% от капацитета на батериите и съответно от пробегът като нова.

    Има сайт, в който собственици на 900 Tesla публикуват състоянието на батериите за километрите които са изминали. С много малки изключения, почти всички потвърждават тези данни, а някой са с по добри параметри.

    Коментиран от #11

  • 9 Един

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Гост":

    OK, съгласен и ти маш право на кофти вкус
    защо обаче "властите" забраняват моето влакче?!
    Нали е пазарна икономика вместо Свети илончо да точи милиарди държавни субсидии и отделно да се субсидират и покупките за всички по равно - да видя тогава колко ще сте тия дето сте обичали ускорението...
    и П.С. Ускорението по права линия е за баламите - зависи само и единствено от мощността на двигателя. Завоите са за можещите!

    Коментиран от #10

  • 10 Втори

    0 2 Отговор

    До коментар #9 от "Един":

    Това за мощността е поредната глупост с която са ви промили мозъците.

    Ако на едно и също купе монтират ДВГ С мощност 500 коня и електромотор с мощност 90 коня, кой автомобил ще има по-добро Ускорение на светофара в градски условия, където максималната скорост е 50 км в час?

    Електромобила ще е пресякъл кръстовището, докато бензина се накани да тръгне!

    Коментиран от #14

  • 11 Един

    0 1 Отговор

    До коментар #8 от "Втори":

    Ами оказа се че нямам, не го намирам - миналата година го четох докато спорех с друг електричар.
    все пак при спрягания от вас безпроблемен пробег е странно що Тесла дава гаранция 125 хил мили пробег (докато се арументират че на двигателя с вътрешно горене средния пробег е 220 хил км) излиза че са доста стиснати - един авто производител дава гаранция за почти целия живот на двигателя, а тесла дава гаранция за едва 12-13% :) А 8 годишният неограничен пробег се доплаща и то не малко...

    Коментиран от #13

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Втори

    2 2 Отговор

    До коментар #11 от "Един":

    Е колко да се доплаща неограниченият пробег? Онези с половин милион километра за две години, бяха дали 6500 долара. Сметни само колко струват гумите за половин милион километра!

    За същия пробег бяха сметнали че бензинов автомобил ще има разходи 70 80 хиляди долара.

    Гаранцията е осем години за батерията и цялото задвижване на електромобила - двигател, предавка и диференциал без ограничения на километрите.

    Ако си спомняш статията, смятаха да навъртят два милиона километра в гаранция.

    Дай ми пример с двигател с такъв пробег, да не говорим за такава гаранция?

    От Тесла коментираха, че двигателя е проектиран за един милион километра (може и мили да са били) без никакво обслужване.
  • 14 Един

    4 3 Отговор

    До коментар #10 от "Втори":

    Двойка - Манипулираш ама нема ти мине номера!
    Ускорението по права линия е резултат от две прости функции мощност и сцепление!

    Ако твърдиш, че електричарката е по-бърза какво ще стане на ръстовището ако застане Ферари 358 и електрически Смарт - точно така значително по-мощното ферари ще отвее елекртическото смартче защото не му достига силица.

    Как ще стане ако изправим стандартен модел 3, който идва със задно задвижване срещу 4х4 - ще има проблем със сцеплението и пак ще гледа отзад.

    предимствто на електическата идва от въртящият момент идващ при 0леви обороти та айде тоя пример да не го размахваш - още повече нали купувате електрички за да спасите природата и да карате без пари... пробвайте екологията да ви е аргумент а не ускорение по права!

    Коментиран от #25, #30

  • 15 Един

    4 2 Отговор

    До коментар #12 от "Втори":

    Ти бълваш същият черен дим бе пич, изключая Норвегия и Цалифорния, които имат природните дадености за възобновяема енергия всички други в микса имат преобладаващ дял на "мръсно електричество!!!

    Твоята "еко" кола трови дъщеря ти ПОВЕЧЕ и можеш да си го сметнеш. давам ти пример Германия където фосилните централи дават 40% от електричеството

    средния пробег на 100 км за ЕК е 20кВ - значи ще изгориш 8 кв мръсна енергия. За тия 8 кв се нуждаеш от 6.4 кг въглища - 6.4 кг въглища произвеждат 15.23 кг СО2

    Тоа означава, че твоята тесла дава 152 г СО2 на километър докато един бензинов Голф 1.4 дава 120 грама... айде сега прибави и 17.5 тона СО2 отишли за производството на батерия, добави и радиоактивните материали за производството и се кефи колко еко е цялата тая работа! Толкова до кефа!!!

    Примера за пробег, който даваш е единичен, масовия потребител на електрически автомобил не навърта и половината от средните за европа 13 500 км на година за тия 8 години малцина ще са минали 100 хил километра а после духаш супата щото аз поне няма да съм глупака, който ще купи батерия без гаранция приусловия, че смяната и струва колкотто нова кола!

    зарежи ги тия пропагандни щуротии на Свети Мъск! Той баре смъхна 5 милиарда от субсидии (иначе не е продал и за 50 цента коли щото и модел С и модел Х са все с по няколко хил долара назад) ама ти си тоя, на когото ще горят парите...
  • 16 Колев

    1 1 Отговор
    Само един въпрос към всички:
    Какъв мислите, че ще е основния задвижващ агрегат на 90% от автомобилите след 20-25 години ?

    Не питам за захранващата система - дали батерии, гориво, водород или ако щете радиоактивни вещества.

    Питам за бутала срещу ел.двигател, т.е. за силовата машина ?
  • 17 Един

    0 0 Отговор
    лелеее ква глупост съм написал по-горе те такова ферари няма не знам как съм ги нащракал тия цифри
  • 18 Втори

    1 1 Отговор
    Значи казваш че марица-изток трови повече София, колкото автомобилите в нея?

    Искаш да кажеш, ако се намираме в едно Балканско село, Марица Изток ще трови повече дъщеря ми, отколкото ти който се намираш на пет метра от нея и даваш газ на дизела си?

    Сигурен ли си в това което твърдиш?

    Коментиран от #19

  • 19 Колев

    0 1 Отговор

    До коментар #18 от "Втори":

    Не защитавам никого, но това което казваш може да е приложимо, ако атмосферните маси не се движеха и бяха статични като в затворен и неподвижен буркан.

    В реалния живот вредните емисии няма кой знае какво значение къде се намират, защото постоянно има ветрове и течения които ги размесват.

    Освен ако не живееш на свръх голяма надморска височина, доста над всички тецове и дизели, си се тровиш без значение дали бълва на 5 метра или на 50 километра от теб.
    Климата и атмосферата не са неподвижен съд, те се движат на площи, които ни е невъзножно да контролираме.

    Затова трябва да се търсят чисти решения, а не да се опитваме с фиксирането на мръсните в даден географски район.
  • 20 Втори

    1 1 Отговор
    Мисля че зададох два конкретни въпроса на които не получих конкретен отговор.

    Кое замърсява повече София? Автомобилите или Марица Изток?
  • 21 Втори

    1 1 Отговор
    Нека перефразирам и втория си въпрос.
    След като Марица Изток замърсява повече, смятате ли че в едно село на 30 км от Марица Изток, въздухът е по-мръсен отколкото на някой булевард в София/Пловдив в час пик?

    Коментиран от #22

  • 22 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "Втори":

    1. И двете замърсяват опасно много. Марица Изток е по-далеко, и работи с въглища/мазут или друго далеч по-вредно и опасно гориво, в пъти по-вредно и от дизела.

    Така че това, че е по-далеко, но с повече и по-вредни емисии уравновесява нещата.

    2. Както казах, атмосферата се движи.

    А и Софиянци обичаме да мислим само за себе си. Какво ще правят хората около Марица Изток ? Само ти ли имаш дъщеря, те нямат ли си деца и близки ?

    Така че както казах, трябва да се залага колкото се може повече на ВЕИ.

    Това е единствения източник, кпйто замърсява еднократно при производството си, и после по време на експлоатацията не отделя вредни емисии. И да отделя тук таме някакви частици, те са пренебрежими в сравнение с ТЕЦ/ДВГ
  • 23 ferdi

    0 0 Отговор
    https://www.youtube.com/watch?v=aZU0wnpyhF8

    това видео е от преди 2 г

    Коментиран от #24

  • 24 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "ferdi":

    Е и ?
    Такива клипчета обикновено са провокация.
    Както виждаме, г-н Мъск рекламира Теслата си. Ауду също може да отвърбе на удара с друга рекламна стеатегия.

    А и ти би ли искал да дадеш чисто новата си изпразнена батерия, за да ти монтират произволна друга, например 6 годишна заредена ?

    Не, нали ?
  • 25 А теглото

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Един":

    Ти пренаписа физиката бе мой, къде забрави теглото ти си бутай 2тонната консерва аз ще бутам 1000 кг перо да видим какво ще стане, а там където не достига въртящ момент си има обороти за тая работа.
  • 26 Колев

    1 0 Отговор
    Понеже виждам затруднения по инженерната част, които са напълно нормални за 90% от хората, разяснявам:

    1. Въртящият момент е сила, проложена върху рамо. Това е величината, която ви ускорява и забавя. Не мощността. Въртящият момент. Той ви залепя за седалките или за таблото (при спиране - спирачен момент).

    2. Мощността е способността на една система да извършва работа, влагайки или извеждайки енергия за определено време.
    Енергия = мощност * време.

    По-голямата мощност ви позволява да пренесете енергията за по-малко време, и ибратно - по-ниската мощност се нуждае от повече време, за да пренесе същата енергия като голямата мощност.

    3.Мощност = въртящ момент * ъглова скорост в радиани (последното са инженерния запис на об/мин в система SI)

    Вие НЕ можете да приложите въртящ момент.
    В природата всяко тяло може да приложи само и единствено нощност, а въртящия момент се получава като резултат от тази мощност.

    Т.е. вие може да искате да приложите и 1000 нютонметра въртящ момент, но не можете да го приложите директно. Трябва да приложите мощност, която при дадените обороти да приложи този въртящ момент.

    Така например ако разполагам с ел.мотор/ДВГ с 10 киловата мощност, при 100 радиана/секунда ще приложа 100 нютонметра.

    10 000 вата = Х * 100 радиана/секунда
    Следователно, Х = 100 нютон метра.

    Ако увеличим ъгловата скорост, преодолявайки триене и съпротивление, до например 1000 рад/сек, тогава въртящия момент при 10 КВ мощност ще спадне до

    Коментиран от #31

  • 27 Колев

    1 0 Отговор
    До 10 нютонметра, което означава, че системата по-трудно ще може да ускори от тук натам.

    Това е обяснението защо всеки агрегат на празен ход поддържа по-високи обороти, отколкото натоварен, при една и съща захранваща мощност. Защото скоростта намалява, докато не се даде запас на системата, който да приложи въртящ момент, за да извършва системата полезна работа.

    Така системата се "саморегулира" при една и съща мощност, чрез разликата във въртящ момент и об/мин
  • 28 Колев

    0 0 Отговор
    Интересно изключение е статиката.

    Там, поради това, че мощност = сила*скорост, при скорост 0, излиза чисто математически, че силата е безкрайно голяма.

    Това на практика разбира се не е така, тъй като нито едно тяло в природата не може да издържи на безкрайно голяма сила, нито да я приложи.

    Човек например, прилагайки мощност бутайки с ръката си стена, ще произведе някаква ограничена сила, защото може да приложи нищожна мощност. Тази сила не е достатъчна да събори стената, която бута.

    Тогава вече уравнението мощност = въртящ момент * об/мин не важи, а се стига до статика, затворена система сили, вътрешно уравновесена.
  • 29 Колев

    1 0 Отговор
    Тогава човек преобразува цялата си мощност в топлина, защото стената не се движи. Затояа мускулите ще се загреят.

    А силата колко е голяма, зависи от жилавостта на мускулите.

    Така и при ел.двигателя силата при тръгване от статично положение трябва да е по-голяма от съпротивителните, за да тръгне в движение. В противен случай просто ще загрява на място докато не изгори.

    Това колко голяма сила на потегляне може да приложи, зависи от характеристиките му, като електрическа и механична мощност, магнитни сили на магнитното поле и т.н.
  • 30 Втори

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Един":

    Я, този коментар съм го пропуснал.

    Изгледай този клип, който е много по-лесен за асимилиране, отколкото дългите коментари на Колев.
    https://youtu.be/4QHDAKPr7SE

    Мощността си е мощност, но трябва бързо да успееш да я прехвърлиш на колелата, което не е толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед. Неслучайно всички електрички тръгват преди бензиновите си събратя, в първата секунда, а след това идва мощността и изстрелва фосилните напред, ако разполагат с повече мощност.
  • 31 Бла Бла

    1 0 Отговор

    До коментар #26 от "Колев":

    Абе Колев ти разбираш ли нещо от ДВГ или си говориш по-принцип глупости.Най-просто казано като за теб:

    Всеки двигател си има момента който създава и той зависи от кубатура, гориво, оборотите и т.н. От там нататъка умножаваш обороти по момент и получаваш мощноста на ДВГ. Тази мощност я предаваш на колелата като посредата имаш скоростна кутия с коята сменяш обороти/момент на колелата. С помоща на оборотите можеш да създадеш от малък двигател много мощен такъв който ускорява бързо и се чупи бързо разбира се.

    Коментиран от #33, #34

  • 32 СЪРП И ЧУКундур

    2 0 Отговор
    измислил го е руснака бреей
  • 33 Колев

    1 0 Отговор

    До коментар #31 от "Бла Бла":

    Точно тук допусна най-голямата грешка - двигателя НЕ създава директно момент.

    Той създава мощност, която прилага момент, според оборотите.

    Затова с една и съща мощност, да речем максимална, при 20 км/ч ускоряваш по-лесно и бързо, отколкото при 120 км/ч.

    Защото двигателя не може да създава момент, а го прилага според мощността с която работи.

    Ако беше така, както ти казваш, щях да мога да прилагам един и същ въртящ момент, който да остава постоянен при всякакви скорости, което щеше да елиминира и нуждата от трансмисия.

    А скористите служат да ти дадат голям момент при потегляне, когато е най-трудно за автомобила, и малък момент при висока скорост - когато и без това не ти е нужен голям момент

    Коментиран от #35

  • 34 Колев

    1 0 Отговор

    До коментар #31 от "Бла Бла":

    Ако това което казваш беше така, значи и със 150 км/ч мога да приложа същия въртящ момент и да получа същото ускорение като при 50 км/ч - нали кубатурата и горивото определят въртящия момент.

    "Тайната" е, че тези параметри които изреди определят мощността, а тя определя въртящия момент при дадените обороти.

    Коментиран от #36

  • 35 Бла Бла

    1 0 Отговор

    До коментар #33 от "Колев":

    Обратното е:

    Мощноста представлява извършената РАБОТА от дадена СИЛА за известно време. Та сега се пита силата ли е първа или работата ????

    Тоест горивото създава сила която въздейства върху буталата.Колкото по голяма е кубатурата на колата, компресията, вида на горивото и отчасти оборотите толкова тази сила е по голяма. Когато умножиш силата по оборотите получаваш мощноста на двигателят. Тоест ако вземеш един мотор неговата мощност е голяма въпреки малкото кубици понеже оборотите са по високи. Или с други думи като не ти стига мощност и ускорение просто понижаваш предавката докато стигнеш до оптималните обороти.

    Коментиран от #37, #38

  • 36 Бла Бла

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "Колев":

    И оборотите съм ти написал чети внимателно,ако видиш кривата ще разбереш че двигателят има еднакъв момент при голям диапазон от обороти но не в целият диапазон това се дължи на спецификата на ДВГ!!!

    И естествено че ускоряваш еднакво при 50 и 150 нали затова ти е скоростната кутия да си нагласиш оптимални обороти. Тук обаче се намесва друг проблем на триенето което не ми се обеснява сега.

    Коментиран от #39

  • 37 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Бла Бла":

    Сила по време не дава нищо.
    Виж:
    Сила по преместване дава работа
    Сила по скорост дава мощност
    Мощност по време дава пак работа

    И защо след като дадена сила, по дадена скорост, дефинира мощността, защо се случва това:
    1. Прилагам сила 100 нютона при скорост 10 метра/секунда.
    2. Тази сила дава мощност от 100х10=1000 вата.
    3. Тази сила също ускорява обекта да речем до 100 метра/час.
    4. Тогава силата, за същата мощност, намалява от 100 до 10 м/с

    Защо намалява при същата прилагана мощност, но висока скорост ? Та нали силата извършва ражота, а мощността е последствие от нея ? Как тогава мощността промени силата ?

    Отговора е защото мощността е "способността на едно тяло да извършва работа за даден период от време".

    Коментиран от #40

  • 38 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Бла Бла":

    Вземи един велосипед, та да го усетиш с мускулите.

    Тръгни от място и натискай с всичка сила и виж колко бързо ще се ускориш.

    След това продължи да натискаш с всичка сила и ще видиш, че ще стигнеш момент в който не можеш да се ускориш.

    Това е така, защото не можеш да приложиш повече мощност, за да получиш същата сила като стартиращата, но при висока скорост.

    Така е с всяка машина, тояа е физика!
  • 39 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Бла Бла":

    Двигателят има еднакъв момент при нарастване на оборотите, ако линейно увеличаващ мощността, чрез изгаряното гориво в цилиндрите.

    Скоростите служат, защото честотната характеристика на ДВГ не е подходяща за използването му без такива.

    И автомобила няма да ускорява еднакво, защото високата предавка на колелата поражда по-нисък въртящ момент.
  • 40 Бла Бла

    0 0 Отговор

    До коментар #37 от "Колев":

    Ти явно не можеш да четеш какво ти пиша или се правиш на разсеян??
    Цитирам се себе си от предният пост:
    Публикувано във факти.бг: Мощноста представлява извършената РАБОТА от дадена СИЛА за известно време.
    Тоест P=dA/dt

    А работата е количеството енергия която се пренася от дадена сила А=F*s.
    Сега на другите въпроси си отговори сам а не чакай всичко на готово, без дори и да четеш какво ти пишат.
  • 41 Колев

    0 0 Отговор
    Чета, всичко, а сега чети и ти:
    Хайде да смятаме:
    Взимаме електромотор (за да не намесваме сега предавките, тях по-късно) 100 киловата. Това са ти към 134-135 коня.
    Колела с радиус от 300 мм са ти около 0.3 метра
    Обиколката на кръг е 2*пи*r = 2*3,14*0,3=1.884 метра изминава колелото при един пълен оборот без приплъзване и боксуване.

    Караме ел.дв. да работи на МАКСИМАЛНА мощност, с педала на газта до дупка, в пиковите обороти и в двата случая:
    Случай А)

    Движа се с 36 km/h. Това са ти 10 м/с

    При 36 км/ч мощността на двигателя пренебрегвайки загубите, дава:
    100 000 вата = сила*10 м/с
    силата = 100 000 / 10 = 10 000 нютона = 10 кН

    При тегло 1000 кг силата дава ускорение:
    F = m*a, a = F/m = 10 000 / 1000 = 10 м/(секунда на квадрат)
  • 42 Колев

    0 0 Отговор
    Случай Б)
    Взимам двойно по-висока скорост,да ми е лесно да смятам: 36*2 = 72 км/ч = 20 м/с

    Пак карам ЕД да работи на максимална мощност:
    100 000 вата = сила * 20 м/с
    сила = 100 000 / 20 = 5 000 нютона

    F = m*a => m = 5000 / 1000 = 5 м/(секунда на квадрат)
    Защо карам ЕД да работи на максимална мощност, с максимална консумация на енергия и в двата случая, но в единия имам голяма сила, която ускорява по-бързо, и в другия малка сила, която ускорява по-бавно ?
  • 43 Колев

    1 1 Отговор
    Просто не се разбрахме колега.
    Съгласен съм със следното:
    1. От следващото уравнение, силата поражда ускорение на дадена маса, а не мощността:
    F=m*a
    2. От следващото уравнение, силата изменя посоката и скоростта на телата, а не мощността:
    P = F*v
    3. Силата, след като се създаде, пренася енергията, а не мощността:
    dA = F * dr, dA =P*dt
    4. Но силата се създава от мощността на даден двигател, т.е. от способността му да пренася енергия за единица време, или да извършва работа за единица време, все едно и също е.
  • 44 Втори

    0 0 Отговор
    Някой от вас въобще изгледа ли клипа?
    Ако бяхте го изгледали можехте да си спестите толкова писане:

    https://youtu.be/4QHDAKPr7SE

    Коментиран от #46

  • 45 Никола

    2 0 Отговор
    Голям смях , патентовали подемник и сменят батерията като в гаражен сервиз за...15мин.!? Ами то бързото зареждане е 20-30 мин , като се добави времето за наместване на подемника +15мин. става същото, само дето кипи безсмислен труд. Всяка смяна на батерията над 3-5 минути няма смисъл.
  • 46 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #44 от "Втори":

    Клипа е чисто интерактивен, там не се обяснява физика, механика и не се пресмята нищо. Такъв клип помага на любител, не на техник или инженер.

    Клипа може да служи като показно, затова което говорим, не да го обясни технически.

    Коментиран от #47

  • 47 Втори

    0 1 Отговор

    До коментар #46 от "Колев":

    Абсолютно съм съгласен, но все пак клипа е достатъчно красноречив, за да има въобще какво да се коментира.

    Самия факт, че бензинов автомобил 6 пъти по-мощен двигател от електромобила, е по-бавен при градско шофиране, достатъчно ясно и категорично доказва предимствата на електромобилите. Теоретичните обяснения стават излишни, особено пък ако мощността на двата автомобила е близка.

    С такъв въртящ момент, дори по-високото тегло не е от такова значение, за разлика от бензиновите автомобили, при които всеки килограм оказва голямо значение.

    Килограмите не оказват такова влияние и на разхода на километър пробег, както при бензиновите автомобили .

    Коментиран от #48, #49, #54

  • 48 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #47 от "Втори":

    Съгласен съм с всичко което каза, колега.
    Въпроса е че ние обсъждаме как работят науките физика и механика, защото те са основата на машиностроенето.

    Всеки двигател и всяка машиностроителна технология е просто развити дялове на физиката - материалознание, механика, съпротивление на материалите, теория на механизмите и машините.

    Ти виждаш нещо на клипчето, което напълно задоволява твоите потребности, ако не си технически кадър

    За техническите кадри обаче клипчето е една полезна добавка, към нещата които обсъждаме, и не ги прави излишни.

    Като практик казвам, че практиката е най-важното нещо!!!

    Но ако не е подплътена с теория, се превръща в папагалска работа по завиване на гайки и въртене на геврека...
  • 49 Бла Бла

    1 0 Отговор

    До коментар #47 от "Втори":

    О чудо елате да видите какъв звяр:

    6 пъти по-мощен ДВГ а по бавен при градско тоест от 0 до 50 км/ч. голямо постижение да се дърпаш на светофара.
    О чудо 1тон и 50 тона все тая върви и гори по същият начин имаме перпету мобиле елате да видитеееееее.

    Освен теб и Колев дали някой друг вярва на тези глупости.

    Коментиран от #50, #51, #55

  • 50 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "Бла Бла":

    Така като те гледам си аматьор и изглежда познанията ти от ДВГ, ЕД, машини или изобщо физика и механика стигат до научно-популярно ниво, със съответните неточности типични за него.

    Нещо след пресмятанията отдолу които ти извадих май се получи мълчанието на агнетата, а ?

    Машината генерирала въртящ момент...
    Нали ако можех да генерирам директно момент, вместо мощност, която създава момент, щях да вържа 10 тира и да ги тегля с 3 км/ч, но пак да ги тегля.

    Айде вържи 10 тира и ги отлепи да тръгнат дори с 1 км/ч с градска кола.

    Нали ДВГ генерира момент, който на изхода умножен по нищожно ниската скорост, ще даде номиналната мощност ?

    Ако можехме да си генерираме сила и момент, вместо да ги създаваме от пренасяната мощност според скоростта, нямаше да имаме и нужда от автомобили. С колела щяхме да вдигаме по 200 км/ч.

    Отваряй учебниците и препрочитай наново, после говори дали ние вярваме на глупости.
  • 51 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "Бла Бла":

    Дори трансмисиите работят по закона за запазване на МОЩНОСТ:
    M1 * W1 = M2 * W2

    Защото трансмисията пренася от входа към изхода МОЩНОСТ, която създава въртящ момент на изхода, пропорционален на входния (умножен по предавателното отношение и по КПД на зъбното зацепване)

    Не пренася момент, а МОЩНОСТ.

    Затова и закона не е за съхранение на момент, а за съхранение на мощността.

    А момента се генерира според мощността и предавателното отношение, изравнявайки съпротивителните моменти по 3-ия закон на динамиката, като накрая всичко това резултира в някаква скорост на извършване на работа.

    Бягай да четеш и да проектираш нялой друг редуктор, после се върни да говориш

    Коментиран от #52

  • 52 Бла Бла

    0 0 Отговор

    До коментар #51 от "Колев":

    Аз ако съм аматьор ти си........ Преписал нещо от някъде полуистина и и в него замаскирал неистината.

    Нямам време да се занимавам с тъпаци затова много кратко.

    N=M.n/9550, kW
    където: М – въртящ момент, n – обороти на двигателя; N – мощност при обороти n.

    Когато въртящият момент ти е нула нямаш мощност разбра ли сега защото нещо по 0 е 0.

    Ама явно ти си обратен и действаш наобратно.
    Все едно на формулата S=V*T да кажеш че скороста зависи от изминатото разстояние, а е обратното изминалото разстояние зависи от скороста и при нулева скорост няма разстояние разбра ли сега какъв си.

    Коментиран от #63, #65

  • 53 Втори

    0 0 Отговор
    Вчера ми заяде болта на джантата. Сложих гаечния ключ на болта и се качих върху него. Болта не се движеше. След като не се движи дали съм упражнил въртящ момент върху него? А сила?
  • 54 Втори

    0 0 Отговор

    До коментар #47 от "Втори":

    Разбира се че е най-важно ускорението до 50 километра в час. Ти за последно Кога кара на писта? А в града?

    90% от шофьорите карат в града по-голямата част от времето. Ако всички тръгваха бързо, нямаше да има задръствания.

    Следващия път когато си 15-20 кола на някой светофар, обърни внимание, че след като светне зелено колата пред тебе не тръгва. Парадоксално, но тръгва чак след като светофара светне червено! Забелязали ли сте го този парадокс?

    Ако дори на състезание, най-посредствения електромобил който никой не иска да купи, преминава 10 метра преди спортен автомобил 500 коня да може да потегли, представете си на какво е способен по-мощен електромобил в града?
  • 55 Втори

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "Бла Бла":

    "О чудо 1тон и 50 тона все тая върви и гори по същият начин имаме перпету мобиле елате да видитеееееее.

    Освен теб и Колев дали някой друг вярва на тези глупости."

    Изключително добро попадение. Много се доближава до перпетуум мобиле.

    На един бензинов автомобил му е необходима два пъти повече енергия за да ускори два пъти повече тегло, а после два пъти по-добри спирачки за да спре два пъти по-голямо тегло и да ги загрее два пъти повече.

    На един електромобил с два пъти по-голямо тегло, също му трябва два пъти повече енергия за да го ускори, но при спиране, също се връща два пъти повече енергия в батерията. На практика колко ще е разхода, зависи много повече от загубите при триене и челното съпротивление на въздухът, отколкото от теглото, Ако караш с one pedal driving и се въздържаш да ползваш спирачката .

    Това е осезаемо най-много на баири, когато изразходваната нагоре енергия, после се връща в батерията при спускане.

    Говориш за 50 тона, но аз ти дадох пример за 110 тонен самосвал, който е горял по 100 хиляди литра дизел на година, но при електрификацията му, сега на ден "Гори" по-малко от онзи еднотонен Голф, въпреки че прави по 20 курса, всеки от които с по 65 тона скална маса!

    Това не го може дори перпетуум мобиле!

    Коментиран от #56

  • 56 Бла Бла

    0 0 Отговор

    До коментар #55 от "Втори":

    Ужас, прочетох до там че триенето не зависело от масата и спрях, явно е изобретен вече антигравитона и аз живея в миналият век.

    Не е зле да се върнеш малко назад в училище с закона: F=m*а. Тоест за едно и също ускорение колкото повече маса имаш толкова повече енергия изразходваш тоест ток!!!!!
  • 57 Втори

    0 0 Отговор
    Никъде не съм твърдял, че триенето не зависи от масата.

    Точно по тази твоя формула и от Закона за запазване на енергията следва, че колкото енергия е била необходима да ускорим тялото, точно толкова енергия на ще ни трябва и за да го спрем.
    С други думи, ако ти трябва 10 киловатчаса електроенергия за да качиш един хълм, ако се спуснеш по същия път, в акумулатора ще се регенерира точно толкова енергия, минус силите на триене, челното съпротивление, и КПД на електрическата система, с други думи топлинните загуби.

    Теглото може да има и предимства и недостатъци. В случая със самосвала 110 тона, надолу той генерира 40 киловатчаса електроенергия за всеки курс, а за качване са му необходими само 30 киловатчаса.

    С други думи , за 20 курса, за ден генерира 200 киловата часа повече, отколкото е изразходвал. Това кой двигател с вътрешно горене го може? На края на деня вместо да сипваш нафта в резервоара, да трябва да я точиш, за да не прелее?

    Коментиран от #58

  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Втори

    0 0 Отговор
    Защото ти цитирам факти ли?

    Наистина беше по-добре да замълчиш и да задържиш мнението за себе си !

    Но явно се имаш за нещо повече от бог.

    Нали знаеш, че когато фактите говорят и боговете мълчат.

    Хубаво е когато някой се аргументира, да прецениш аргументът мнение ли е или факт. Ако аргументът е факт и противоречи на твоето мнение, а ти нямаш факти с които да го обориш, по-добре си преосмисли мнението, или поне замълчи!

    Коментиран от #60

  • 60 Бла Бла

    0 0 Отговор

    До коментар #59 от "Втори":

    Какви факти, дай ми линк откъде да го прочетем за този прословут самосфал?

    Или само на доверие еми и аз ти казвам че си малоумен верваи ми. Гравитационният двигател беше патент на един Българин дето искаше един чувал пари да го построи :))
  • 61 Втори

    0 0 Отговор
    Е това вече е приказка!

    https://phys.org/news/2017-09-e-dumper-world-largest-electric-vehicle.html


    Очаквам извинение!

    Коментиран от #62, #64

  • 62 Бла Бла

    0 0 Отговор

    До коментар #61 от "Втори":

    Извинявай за следващите редове че може да прозвучи като неуважение за трудът ти обаче започвам да чета и:

    1.Прототипът......, чакай малко построен ли е или е само на хартия?
    2.Ще бъде .... чакай малко за втори път готов ли е ли не?


    От там нататъка спрях да чета явно всичко е на хартия.

    Все пак добра идея като явно понеже се спуска пълен а се качва празен това ще му помогне.

    Коментиран от #67

  • 63 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #52 от "Бла Бла":

    Рядко се натъквам на толкова упорити магарета, но хайде отново:

    Че силата/момента извършва работа, вече се разбрахме.
    Сега:
    Щом един обект прилага сила/въртящ момент, а не влага мощност, защо не можеш да прилагаш една и съща сила/момент за ВСИЧКИ скорости/обороти.

    Защо ако един електродвигател може да прилага например 300 Nm, с нарастване на оборотите изведнъж вече той не може да ги прилага ?
    (Защото ще се увеличи мощността, над тази която може да влага, ако същия момент го умножа по по-високи обороти!!!)

    Нали конструкцията е същата, всичко е същото, само, че вече се е ускорил ?
    Айде де ?

    И примера ти с S=v*t е крайно неуместен, защото нито една от тези величини не извършва работа и не въздейства механично, както го правят сила/въртящ момент.

    Обратен ще ми вика, ти кога ме пробва, че да знаеш, че съм обратен ?

    Или по такива си падаш и тайно се надяваш на това ?

    Връщай се от селото от което изпълзя, като ти гледам речника няма много варианти.
  • 64 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #61 от "Втори":

    Какво извинение очакваш от такъв индивид, който ти вика "верваи ми", като че ти обещават от партията нещо...

    Ти му доказваш с факти, той се аргументира с мнения...

    Той няма доблестта да СПРЕ да пише тъпотии, камо ли да ПРИЗНАЕ, че не е прав, а пък камо ли да се ИЗВИНИ.

    А относно въпроса ти - упражнил си прекалено малка мощност в този случай, която предизвиква недостатъчно голям момент, дори и при ниска скорост. Все пак всяка машина на този свят, в това число и човешкото тяло има някакво ограничение да извършва механична работа.

    Затова просто ключа и болта се деформират до известна степен (ако броиш това за скорост различна от 0), дори да не го виждаш, но мощността е била крайно недостатъчно, за да предизвика достатъчно голям момент, който да изравни триещия в резбата, дори при тази ниска скорост, плюс да добави двигателен момент за развиване на болта.

    Коментиран от #66

  • 65 Колев

    0 0 Отговор

    До коментар #52 от "Бла Бла":

    Освен това, човек може да влага до 1.2 конски сили (894.84 вата) ударно, и 0.1 конски сили (74.75 вата) постоянно.

    Също така, човек може да влага мощност, която да произведе до 5000 нютона ударно.
    Защо не мога тия 5000 нютона да ги използвам при каквато си искам скорост, докато тези 1.2 или постоянни 0.1 hp, мога при всякакви скорости (да речем педалите на колелото мога да ги завъртя с една и съща мощност бързо или бавно, зависи от скоростта на движение, но с различна сила/момент) ?

    Въртящия момент задвижва велосипеда, но мощност ли генерираш, прехвърляйки енергия, или момент, така като се запиташ горните въпроси ?

    Коментиран от #69

  • 66 Втори

    0 0 Отговор

    До коментар #64 от "Колев":

    Идеята ми беше, че електродвигателят може да упражнява сила (въртящ момент) с много голяма мощност, дори без да има въртене с други думи при 0 оборота.

    Двигателя с вътрешно горене, от своя страна, няма как да упражни нито мощност нито въртящ момент, ако не се върти и то с минимум стотици обороти.

    Надявам се с това да се съгласите и двамата?
  • 67 Втори

    0 0 Отговор

    До коментар #62 от "Бла Бла":

    Прототипът на самосвала не е само на хартия очевидно:

    Lithium Storage GmbH and Kuhn Schweiz AG disassembled the Komatsu 605-7 and replaced the diesel engine with a synchronous electric motor capable of 590kW (800hp) of continuous power and up to 9,500 Nm torque.

    They originally planned to fit a massive 600 kWh lithium-ion battery pack to power the electric motor, but they actually managed to fit 700 kWh of energy capacity on the chassis of the vehicle by using 1,440 prismatic NMC cells for a total battery pack weight of 4.5 tons.

    Двигателя вече е монтиран, А след като първоначално са планирали да съберат 600 киловатчаса батерии, а в крайна сметка са събрали 700, следователно и батериите са монтирани на реален камион!

    Имат и краен срок тази есен:

    The vehicle, now dubbed the e-Dumper, is expected to be ready to start operations this autumn.


    https://electrek.co/2017/09/17/electric-dumper-truck-worlds-largest-ev-battery-pack/

    Така или иначе си очаквам извиненията, защото те са за твърдението ти, че съм ненормален щом смятам, че е възможно да се генерира повече електроенергия на спускане отколкото на качване!

    Още в предишното си мнение се съгласи, че е възможно, но извинения така и не видях!
  • 68 Поправка

    0 0 Отговор
    Горното да се чете "че е възможно на спускане да се генерира повече енергия, отколкото е необходима за качване"
  • 69 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 70 Бла Бла

    0 0 Отговор
    The prototype that they are now completing will be used ......
    The Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology (EMPA) expects .....
    Since they are only converting one vehicle as a prototype, it’s costing Ciments Vigier SA over $1 million to retrofit the truck(1 милион $ за преобурудване НЕ ОТ НУЛАТА???) but if the trial is successful .....
    The vehicle, now dubbed the e-Dumper, is expected to be ready to start operations this autumn......

    Който знае английски да си го преведе, който не като го преведе да ми даде резултатите от теста КОЙТО НЕ СЕ Е СЪСТОЯЛ и аз ще му се извиня!!!!!!
  • 71 Втори

    0 0 Отговор
    В крайна сметка смяташ ли се още, че съм ненормален, щом вярвам че е ВЪЗМОЖНО ГЕНЕРИРАНЕ енергия, при превоза на 65 тона товар?

    Все още ли смяташ, че това противоречи на Закона за запазване на енергията!

    Не ми отговаряй! Няма смисъл да ми носиш от 100 кладенеца вода, само за да не ми се извиниш! Молбата за извинение, беше просто тест, който ти така и не издържа!
  • 72 Този коментар е премахнат от модератор.