Половин век след титлата на 2002ti в Европейския шампионат за туристически автомобили през 1969 г. BMW представи новия си двигател за сериите DTM, който ще дебютира под предния капак на състезателното M4 през май на "Хокенхаймринг". Баварците използват повода, за да сравнят двата мотора, разделени от 50 години еволюция.
На пръв поглед между агрегатите на дядото и внучето има доста сходства. И двата са четирицилиндрови, с обем 2.0 литра и принудително пълнене. С това обаче приликите приключват.
Двигателят на 2002ti с вътрешнозаводски индекс M121 развива невероятните за 1969 г. 280 к.с. при 6 500 об/мин. Турбокомпресорът работи под максимално налягане 14.2 PSI, което е на ръба на ресурса на блока.
Новият мотор с индекс P48 развива около 600 к.с. благодарение на компресора с максимално налягане 36 PSI при впечатляващите 9 500 об/мин. Въпреки двойно по-високата мощност харчи значително по-малко гориво и се отличава с далеч по-добра издръжливост.
Водната помпа на P48 има дебит 18 000 литра на час - достатъчно, за да напълни вана за 20 секунди. Турбокомпресорът нагнетява по 400 литра въздух в секунда, 3 500 пъти повече, отколкото вдишва човек.
Двигателят е сглобен от 2 000 части, проектирани на 1 005 чертежа. От BMW изчисляват, че ако те бъдат отпечатани, биха стигнали за застилането на пода на апартамент площ от 250 м2.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Иван
Коментиран от #2, #4, #19
11:08 02.05.2019
2 Много си кух
До коментар #1 от "Иван":
И коя Шкода със задно да си купя бе разбирачо. Богатите искат коли с задно или 4х4. Затова Бенц и Бмв продават милиони коли на година.Коментиран от #20
11:14 02.05.2019
3 фннх
11:42 02.05.2019
4 John Doe
До коментар #1 от "Иван":
Те защото баш пък шкодите не бутат масло. Ей такива комплексари, като почнете да пишете коментари на изуст, чули, недочули. Сигурно двигател на BMW си виждал само на картинка, ама иначе ще вземеш да разясниш и валвтроника как работи. Ама друго си е Ганьо да каже как стават нещата, нищо, че точно BMW са един от най-добрите в производството на двигатели. То и на Мc'Laren F1 мотора произведен харчи масло, ама може би там му е силата, сигурно за това от 91-ва година все още е най-бързият автомобил с атмосферен двигател. Сигурно горенето на масло е помагало през 1961-а M12/13 да извади от 1500cc 1300++ коня.Коментиран от #21, #22
11:57 02.05.2019
5 незнайко
Коментиран от #8
11:58 02.05.2019
6 Random
Коментиран от #13
12:12 02.05.2019
7 И те използват стари технологии?
Коментиран от #10
13:29 02.05.2019
8 Комунист един
До коментар #5 от "незнайко":
Като си немаш абер от нещата, ни съ изказвай.13:39 02.05.2019
9 BMW
14:17 02.05.2019
10 Антиелектрика
До коментар #7 от "И те използват стари технологии?":
А теб кой те пита? Нали се разбрахме да спазваме добрия тон, а ти пак се изходи без някой да те е питал! Или си друг с различни никове?Батериите и електродвигателите сигурно са стояли на едно място през тези 50 години и са чакали Мъск да ги усъвършенства, нали?Коментиран от #11
17:46 02.05.2019
11 И те използват стари технологии?
До коментар #10 от "Антиелектрика":
Е нали според тебе технологиите не били мръднали вече 2 века и в момента електричките се правили по същите технологии, като тогава? Според теб би било безсмислено да се възкресява технология на два века.Коментиран от #12
17:52 02.05.2019
12 Антиелектрика
До коментар #11 от "И те използват стари технологии?":
Тежка патология, много тежка е твоето!Коментиран от #14
18:20 02.05.2019
13 hienata
До коментар #6 от "Random":
14,2 psi е около 1 bar. a 36 psi e около 2,5 bar.19:43 02.05.2019
14 И те използват стари технологии?
До коментар #12 от "Антиелектрика":
Добре де не можеш ли да отговориш конкретно без да обиждаш? Това ли ти е добрия тон? Най-добронамерено те питам. Съвременните електромобили по нова технология ли са произведени или на два века стара? Двата двигателя от статията по една и съща технология ли са произведени или единия е по по-нова технология? Надявам се на културен отговор.19:58 02.05.2019
15 ккк
Коментиран от #17
22:27 02.05.2019
16 BMW
00:43 03.05.2019
17 Random
До коментар #15 от "ккк":
Само не разбрах къде видя електроника.08:05 03.05.2019
18 BMW M5
09:45 04.05.2019
19 Иванйееее
До коментар #1 от "Иван":
Това е състезателен двигател бе баце. 9500 оборота с турбо компресор.12:50 04.05.2019
20 Kirumo
До коментар #2 от "Много си кух":
Шкоди със задно предаване и задно разположен мотор има много, но те са до 80-те години и са скапани. Това, че хората искат задно и 4х4 не е така, на хората не им пука с какво предаване е автомобила. Те и Шкода продават милиони коли на година. Богатите не си купуват БМВ и Бенц, обикновените хора си ги купуват. Богатите си купуват по-висок клас коли.15:16 05.05.2019
21 Kirumo
До коментар #4 от "John Doe":
BMW имат точно 3 мотора които са по-добри от обикновеното и това е. Когато от Хонда вадеха 240 коня от 2-ка мотор, БМВ от същия обем изстискваха 150 и дори 3-литровия им беше само 231 коня.15:25 05.05.2019
22 Kirumo
До коментар #4 от "John Doe":
Това за М12/13 не е така, както го казваш. През 60-те този двигател е развивал около 350 коня. През 1986г. са казвали, че този силно преработен двигател в квалификационен вариант е развивал над 1300 коня, но тогава е нямало начин да се измери мощност над 950-1000 коня. Дори да е било така, този двигател е имал ресурс от 200 километра.15:34 05.05.2019