2 Май, 2019 10:58 4 560 22

Тогава и сега: 50 години турбо от BMW

  • bmw

Половин век след титлата на 2002ti в Европейския шампионат за туристически автомобили през 1969 г. BMW представи новия си двигател за сериите DTM, който ще дебютира под предния капак на състезателното M4 през май на "Хокенхаймринг". Баварците използват повода, за да сравнят двата мотора, разделени от 50 години еволюция.

На пръв поглед между агрегатите на дядото и внучето има доста сходства. И двата са четирицилиндрови, с обем 2.0 литра и принудително пълнене. С това обаче приликите приключват.

Двигателят на 2002ti с вътрешнозаводски индекс M121 развива невероятните за 1969 г. 280 к.с. при 6 500 об/мин. Турбокомпресорът работи под максимално налягане 14.2 PSI, което е на ръба на ресурса на блока.

Новият мотор с индекс P48 развива около 600 к.с. благодарение на компресора с максимално налягане 36 PSI при впечатляващите 9 500 об/мин. Въпреки двойно по-високата мощност харчи значително по-малко гориво и се отличава с далеч по-добра издръжливост.

Водната помпа на P48 има дебит 18 000 литра на час - достатъчно, за да напълни вана за 20 секунди. Турбокомпресорът нагнетява по 400 литра въздух в секунда, 3 500 пъти повече, отколкото вдишва човек.

Двигателят е сглобен от 2 000 части, проектирани на 1 005 чертежа. От BMW изчисляват, че ако те бъдат отпечатани, биха стигнали за застилането на пода на апартамент площ от 250 м2.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Иван

    17 52 Отговор
    Като ги знам какви боклуци са, 100 процента ще харчат яко масло,постоянно ше им сврти чека,типичните проблеми за бензиновите мотори на бмв,валветрониците ще прекъсват и още куп глупости, купете си Шкода и няма да имате грижи.

    Коментиран от #2, #4, #19

  • 2 Много си кух

    36 5 Отговор

    До коментар #1 от "Иван":

    И коя Шкода със задно да си купя бе разбирачо. Богатите искат коли с задно или 4х4. Затова Бенц и Бмв продават милиони коли на година.

    Коментиран от #20

  • 3 фннх

    7 25 Отговор
    бензиновите мотори на бмв наистина горят масло..и то не малко
  • 4 John Doe

    21 7 Отговор

    До коментар #1 от "Иван":

    Те защото баш пък шкодите не бутат масло. Ей такива комплексари, като почнете да пишете коментари на изуст, чули, недочули. Сигурно двигател на BMW си виждал само на картинка, ама иначе ще вземеш да разясниш и валвтроника как работи. Ама друго си е Ганьо да каже как стават нещата, нищо, че точно BMW са един от най-добрите в производството на двигатели. То и на Мc'Laren F1 мотора произведен харчи масло, ама може би там му е силата, сигурно за това от 91-ва година все още е най-бързият автомобил с атмосферен двигател. Сигурно горенето на масло е помагало през 1961-а M12/13 да извади от 1500cc 1300++ коня.

    Коментиран от #21, #22

  • 5 незнайко

    8 10 Отговор
    Тогава е бил на ръба на ресурса на блока !!! Сега да не се е променило нещо като е надут още повече ???

    Коментиран от #8

  • 6 Random

    23 1 Отговор
    Що е туй нящо psi? Ние в белите страни ползваме bar.

    Коментиран от #13

  • 7 И те използват стари технологии?

    5 5 Отговор
    Ако питате антиелектрика, тези също не са помръднали технологично и вече 50 години използват стари технологии.

    Коментиран от #10

  • 8 Комунист един

    5 1 Отговор

    До коментар #5 от "незнайко":

    Като си немаш абер от нещата, ни съ изказвай.
  • 9 BMW

    9 1 Отговор
    Много ясно е написано че е за сериите DTM
  • 10 Антиелектрика

    5 1 Отговор

    До коментар #7 от "И те използват стари технологии?":

    А теб кой те пита? Нали се разбрахме да спазваме добрия тон, а ти пак се изходи без някой да те е питал! Или си друг с различни никове?Батериите и електродвигателите сигурно са стояли на едно място през тези 50 години и са чакали Мъск да ги усъвършенства, нали?

    Коментиран от #11

  • 11 И те използват стари технологии?

    4 2 Отговор

    До коментар #10 от "Антиелектрика":

    Е нали според тебе технологиите не били мръднали вече 2 века и в момента електричките се правили по същите технологии, като тогава? Според теб би било безсмислено да се възкресява технология на два века.

    Коментиран от #12

  • 12 Антиелектрика

    4 2 Отговор

    До коментар #11 от "И те използват стари технологии?":

    Тежка патология, много тежка е твоето!

    Коментиран от #14

  • 13 hienata

    7 1 Отговор

    До коментар #6 от "Random":

    14,2 psi е около 1 bar. a 36 psi e около 2,5 bar.
  • 14 И те използват стари технологии?

    3 1 Отговор

    До коментар #12 от "Антиелектрика":

    Добре де не можеш ли да отговориш конкретно без да обиждаш? Това ли ти е добрия тон? Най-добронамерено те питам. Съвременните електромобили по нова технология ли са произведени или на два века стара? Двата двигателя от статията по една и съща технология ли са произведени или единия е по по-нова технология? Надявам се на културен отговор.
  • 15 ккк

    2 2 Отговор
    Единия двигател е легенда, а другия чуплив боклук пълен с електроника.

    Коментиран от #17

  • 16 BMW

    2 3 Отговор
    Hahahaahah Турбокомпресорът работи под максимално налягане 14.2 PSI, което е на ръба на ресурса на блока. Vie normalni li ste 1 bar tova e nishto !!!!! Garancia e bilo pove4e
  • 17 Random

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "ккк":

    Само не разбрах къде видя електроника.
  • 18 BMW M5

    3 1 Отговор
    Във чужбина BMW ми не гореше масло, след като се прибрах в България и си смених маслото, започна да го пипа, и започна повече да гори. За това че тук продават боклуци не значи че колата е виновна.
  • 19 Иванйееее

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Иван":

    Това е състезателен двигател бе баце. 9500 оборота с турбо компресор.
  • 20 Kirumo

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Много си кух":

    Шкоди със задно предаване и задно разположен мотор има много, но те са до 80-те години и са скапани. Това, че хората искат задно и 4х4 не е така, на хората не им пука с какво предаване е автомобила. Те и Шкода продават милиони коли на година. Богатите не си купуват БМВ и Бенц, обикновените хора си ги купуват. Богатите си купуват по-висок клас коли.
  • 21 Kirumo

    1 2 Отговор

    До коментар #4 от "John Doe":

    BMW имат точно 3 мотора които са по-добри от обикновеното и това е. Когато от Хонда вадеха 240 коня от 2-ка мотор, БМВ от същия обем изстискваха 150 и дори 3-литровия им беше само 231 коня.
  • 22 Kirumo

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "John Doe":

    Това за М12/13 не е така, както го казваш. През 60-те този двигател е развивал около 350 коня. През 1986г. са казвали, че този силно преработен двигател в квалификационен вариант е развивал над 1300 коня, но тогава е нямало начин да се измери мощност над 950-1000 коня. Дори да е било така, този двигател е имал ресурс от 200 километра.