Новини

Защо двигателят не "дърпа" в жегите?

Публикувана: 3 Юли, 2019 12:21
41 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 28697
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.5 от 47 гласа.

Съществува ли зависимост между околната температура и мощността на двигателя? За някои автомобилисти това е неоспорим факт, други смятат подобна взаимовръзка за част от шофьорския фолклор, а истината е, че отговорът изисква известно задълбаване в теорията.

Двигателят с вътрешно горене работи на гориво и кислород от въздуха. Колкото повече от тази смес се впръска в цилиндъра, толкова по-висока е производителността на агрегата.

Количеството на кислорода обаче зависи от температурата, тъй като топлината влияе на обема на газовете. При -20°C в един кубически метър се събира 1.4 кг въздух, а при +30°C - само 1.16 кг. Разликата е около 20%.

Освен всички други спомагателни системи в автомобила за оптималното съотношение между горивото и въздуха в двигателя се грижат разходомерите. Когато сместа започне да се обогатява прекалено много с гориво, сензорът веднага отчита това и изпраща сигнал към управляващия блок да намали пропорционално количеството му спрямо въздуха. Колкото по-малко гориво, толкова по-ниска мощност.

Този механизъм на загуба на производителността се забелязва най-отчетливо при атмосферните двигатели. При турбомоторите зависимостта между околната температура и мощността е по-слабо изразена, тъй като нагнетателят осигурява необходимото количество въздух във всякакви условия. Освен това много турбокомпресорни системи разполагат с интеркулер, който охлажда сгъстения въздух и така увеличава плътността му.

Нагнетателят обаче също не е панацея. В повечето двигатели той сработва при 1 700-2 000 оборота на коляновия вал, така че при старт от място в жегите турбомоторите се държат точно като атмосферните и мощността им спада по същия начин.

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.5 от 47 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
рис
1 Отговор
Да така е.И в топлата вода кислорода намалява,затова рибата мре или бяга навътре.

Оценка:
-1 +86

Агмед
2 Отговор
само дръгелите не дарпат в гегите

Оценка:
-84 +28

Прост
3 Отговор
Ако имахте поне малко идея или опит с моторни спортове, тогава щяхте да знаете, че е точно обратното - атмосферните двигатели се влияят много по-малко от температурните разлики в сравнение с тези с принудително пълнене, било то от компресор или турбо... Неслучайно състезателната версия на Porsche 911, която участва състезания като 24-те часа на Льо Ман се държи до последно с атмосферен 4.0-литров двигател

Коментиран от #5, #17


Оценка:
-48 +25

кон бе кон
4 Отговор
Ас пробвах във топла вода ама колата не работи върнах я и пробвах в стодена ама и тма не работи и я върнах и тая.

Оценка:
-11 +27

асддса
5 Отговор

До коментар #3 от "Прост":


Ако имаше поне малко идея от механиката на автомобили щеше да знаеш че причината състезателните коли да използват атмосферни мотори не е температурата, а други характеристики на мотора срещу тези с компресор.

Коментиран от #12, #32


Оценка:
-5 +46

Бай Благой
6 Отговор
То за това като паднат температурите зимата и тия с турбините почват да се кефят повече - "дойде турбо времето".

Оценка:
-5 +19

Сектант
7 Отговор
Моята дърпа и на минус 30 и на плюс 45 няма разлика.

Оценка:
-15 +17

Гост
8 Отговор
Нямате си работа и пишете глупост

Оценка:
-8 +23

aaa
9 Отговор
Сипете вода в дивгателя и всичко ще се компенсира ...

Оценка:
-5 +21

Аууу
10 Отговор
Глупост пишат факти. Горивото е проблема няма горива в тая скапан държава и мафията която ни пробутва тези горива са проблема. В Гърция Испания Италия Франция защо нямат проблеми.

Коментиран от #40


Оценка:
-8 +36

Гъзьо
11 Отговор
Жоро Касабята пак се е изцепил.

Оценка:
-2 +7

Прост
12 Отговор

До коментар #5 от "асддса":


Изброй ги, господин механик, че хич си нямам идея...

Оценка:
-4 +5

Куц кон
13 Отговор
Двигателя не дърпа, щото караме 15-20 годишни трошки.

Оценка:
-11 +40

Гост
14 Отговор
Турбкомпресора е "постоянно включен". Престанете вече с тия неграмотни простотии кога се "включвало" турбото. Това не е съединител да отцепва и зацепва... Авторчето- като много знаеш на 1700 оборота на какъв тип двигател? Бензинов, който развърта до 8-9к оборота или дизелов, който максимума на развъртана по оборотомер е с 6-7к?

Коментиран от #22, #35


Оценка:
-14 +12

ЗАЗ
15 Отговор
Аман от дръгели! Купете и по свестни коли.

Оценка:
-6 +9

Насо
16 Отговор
Абсолютно подкрепям статията. Аз карам печка с турбо и тръгва след 1800 оборота до тогава мъртвец. И наистина съм забелязал и днес ,че като е 30 и нагоре градуси колата няма този ряз ,които има при студено време. Горивото е винаги от 2-3 големи вериги. Тук мога да спомена ,че винаги и климатроника е включен, и той дърпа леко назад.

Оценка:
-4 +31

До Прост
17 Отговор

До коментар #3 от "Прост":


Ма верно си прост

Оценка:
-0 +11

рис
18 Отговор
Има и друга зависимост.Ако въздуха е влажен,колата дърпа повече . Влияние оказва и атмосверното налягане.Има много фактори

Коментиран от #37


Оценка:
-1 +13

Jerri
19 Отговор
Иридиеви свещи и си ти, в комбинация с атмосферен двигател

Оценка:
-5 +7

Sutututu...
20 Отговор
Затова турбината има интеркуер - да охлади въздуха преди да влезе в смукателя и да те изтреля като му зададеш.

Написал си две страници локуми - накратко. При затопляне газовете се разширяват, при охлаждане се свиват, от там плътността се променя, защото топлината кара атомите да бесмеят и се възбуждат и изблъскват, а студа ги прави по-лениви и се сгъстяват по-нагъсто.

Оценка:
-0 +9

Един
21 Отговор
Никой не спомена температурното разширемие при горене, на смес с даден обем. От - 10 до +30 са 40 градуса разлика, съответно..... А някои предпочитат атмосферните мотори, защото кривата на мощноста е доста по постоянна в диапазона обороти на мотора.

Оценка:
-1 +11

един с Ауди
22 Отговор

До коментар #14 от "Гост":


Турбкомпресорът е "постоянно включен" ама "друг път"! Има автомобили с турбо и такива с би турбо! Завъртането (включването) на компресора започва обикновено от 1700об/мин при би турбото са два компресора (най-общо казано) и там имаш включено турбо и под 1700об/мин! А написаното в статията си е абсолютно вярно и дори с интерколер в горещото мощността пада!!!

Коментиран от #27, #41


Оценка:
-5 +13

Геро
23 Отговор
Старата ми 120коньова усещах в жегите че има по-малко мощност. Но това когато карах на LPG на бензин, няма проблеми :)

Турбинираният ми дизел, сега няма грижи с топлото. И турбото ми работи мигновенно с подаване на педала :)
Какви са тези 1700 оборота???
Може би защото е с променлива геометрия.
Предполагам от 900-1000работи.

Коментиран от #24


Оценка:
-3 +2

ОпОп
24 Отговор

До коментар #23 от "Геро":


Променливата геометрия на турбината работи от средни до високите обороти. И бъди сигурен, че под 1500об/м турбо "спи" под капака.

Оценка:
-1 +13

Бай Ганчо
25 Отговор
И нека българската инженерна мисъл почне да пише коментари сега

Оценка:
-4 +8

епдш
26 Отговор
турбокомпресора нагнетява, а турбото при извежда изгорелите газове!Значение има и влажността на въздуха, колкото е по сух, толкова повече скача разхода

Оценка:
-9 +0

Гост
27 Отговор

До коментар #22 от "един с Ауди":


То има и такива с 3- 4 турбота, но ти едва ли можеш да си ги позволиш. А относно това кога се вклювало- нали правиш разлика между механичен компресор и турбина?

Коментиран от #28, #33


Оценка:
-1 +1

един с Ауди
28 Отговор

До коментар #27 от "Гост":


Я да вземеш да ме "светнеш" каква е разликата между механичен компресор и турбина в случая!!! А аз какви възможности имам не тук мястото за коментари!
Хубаво е преди да пишеш малко да се ограмотиш на тема компресори и турбини!!!

Оценка:
-2 +3

vasik atanasova
29 Отговор
моя е атмосферен не съм усетил разлика
но може да има такава зависимост
не споря

Оценка:
-0 +2

Sutututu...
30 Отговор
Турбото се "върти" постоянно, това че на ниски обороти не го усещате е поради простата причина - че оборотите са ниски! При високи обороти имате много по-бързо движение на изгорелите газове, от там много по-бързо движение на турбината, а от там на компресора. Колкото по-бързо се задвижват газовете, толкова по-бързо ще се развъртат и перките на турбото. А задвижвайки бързо перките, задавате мощна доза въздух, за да се обогати сместа и да излетите. Култовият звук sutututu.... е от прекаленият нагнетен дебит, който се изпуска от клапан.

От тук вече конструкцията на турбото-ните и зададените параметри на автомобила ще определят дали на 1500 или на 2000 или на колкото щеш оборота ще се "включи". То си работи, просто идеята му е "да ти дава, колкото повече му даваш ти". Но турбото е един гениален и прост начин да се вдигне мощността на превозното средство.

Оценка:
-0 +5

Красьо
31 Отговор
Колкото и да спорите, фактите са простички и сигурни:
1. Количеството кислород се влияе от температурата на въздуха и влажноста
2. Турбо компресора работи още от началото, просто на много по-ниски обороти от тези които достига при по-късен етап
3. Интеркулерът който има автомобила наистина охлажда въздуха, но това също зависи от температурата на постъпилия въздух първоначално (лятото ще е с една темп. а зимата с друга много ясно) също така и от температурата на околната среда и изключително много зависи от това в движение ли си или не.. Със 100км/ч охлажда по един начин а със 20км/ч по друг... ИМА разлика във "вървенето" на колата лято или зима... Дали е малка или не това зависи пак от 1000000 неща а това дали я усещате тази разлика или не няма никакво значение... Законите на физиката не изискват от вас да ги знаете за да работят... Ай чау-бау

Оценка:
-0 +10

нло
32 Отговор

До коментар #5 от "асддса":


Точно заради опасността от прегряване поради по-трудното охлаждане на турбината състезателните автомобили са атмосферни.

Коментиран от #34


Оценка:
-1 +2

гост
33 Отговор

До коментар #27 от "Гост":


А бе отворковци механичният компресора и турбината не се включват или изключват, да не е вентилатор, едното работи с някаква предавка а другото се развърта от изгорелите газове .Запалиш ли започват да работят,друго е при колко оборота има ефект , имаш максимален въртящ момент!!

Оценка:
-0 +7

гост
34 Отговор

До коментар #32 от "нло":


Кой ти каза че са без турбина !!!!Даже Ф1от 5-6 години са с малка кубатура и турбина!!

Оценка:
-0 +1

Голям Слон
35 Отговор

До коментар #14 от "Гост":


Преди много години БМВ бяха направили някаква шеста серия, ако не греша, която беше с постоянно въртяща се турбина. В крайна сметка двигателят се провали и турбините от този тип бяха свалени. Обикновеното турбо има своите предимства и недостатъци. И точно това тук е минусът - тръгва след някакви обороти и спира след определено време да се върти, когато ти си на 20 метра от колата :-) И си я изгасил. И точно от такива философи умират турбините, защото не е лесно да се въртиш с 50.000 оборота в минута и да спреш тогава, когато и двигателят. Затова имаме и понятие "турбо дупка". При едни двигатели тя се усеща, при други не. Зависи от това как инженерите са написали алгоритъма на ECU-то. Умниците от МБ "измислиха" компресора, което за мен е възможно най-неудачната форма за нагнетяване на въздух в цилиндрите. Но благодаря за пояснението относно турбото. Скоро не се бях смял така.

Оценка:
-2 +2

Боби
36 Отговор
Студения въздух е и по калоричен приятели разбирачи

Оценка:
-1 +1

ТОЧКАТА
37 Отговор

До коментар #18 от "рис":


..контра , пич...В ,,ниското налягане,, на атмосверата има ПО_МАЛКО КИСЛОРОД!!!и по-вече влага!!!...А така мощносттта спада...Също както и при голяма денивелация,едно е горенето на морско равнище ,друго на 2 000 метра височина...Говоря за ,,стар,, карбуратор...окислител е кислорода!!!!А той не е ПОСТОЯНЕННН в обем въздух..АЗОТЪТ/ДА...

Оценка:
-1 +0

Лайк
38 Отговор
Компресора при мене надува още от 800 оборота

Оценка:
-0 +2

Комбайнер
39 Отговор
Ауди RS8 2015 г. 585 кончета 5.2 литра... Ми може и да не мога го карам бе, знам ли,/не се имам за голем разбирач за разлика от повечето коментиращи тук/ма нивга не съм правил разлика дали е минус 20 дали е плюс 40... Само Зимата да е изчистено, че е ногу ниска. Върви бе.... никви ядове. Май май има и турбина... Аре със здраве...

Оценка:
-0 +2

Стойчо
40 Отговор

До коментар #10 от "Аууу":


навсякъде съществува този проблем

Оценка:
-0 +0

Чеп
41 Отговор

До коментар #22 от "един с Ауди":


Няма такова понятие включване на турбо. То е включено постоянно след 2000 обр.е активен започва да помага на двигателя.

Оценка:
-1 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Десислава Атанасова
Депутатът от ГЕРБ Десислава Атанасова с коментар за корупцията
Истината не е приятел на Корнелия Нинова"

Още бисери