Съществува ли зависимост между околната температура и мощността на двигателя? За някои автомобилисти това е неоспорим факт, други смятат подобна взаимовръзка за част от шофьорския фолклор, а истината е, че отговорът изисква известно задълбаване в теорията.
Двигателят с вътрешно горене работи на гориво и кислород от въздуха. Колкото повече от тази смес се впръска в цилиндъра, толкова по-висока е производителността на агрегата.
Количеството на кислорода обаче зависи от температурата, тъй като топлината влияе на обема на газовете. При -20°C в един кубически метър се събира 1.4 кг въздух, а при +30°C - само 1.16 кг. Разликата е около 20%.
Освен всички други спомагателни системи в автомобила за оптималното съотношение между горивото и въздуха в двигателя се грижат разходомерите. Когато сместа започне да се обогатява прекалено много с гориво, сензорът веднага отчита това и изпраща сигнал към управляващия блок да намали пропорционално количеството му спрямо въздуха. Колкото по-малко гориво, толкова по-ниска мощност.
Този механизъм на загуба на производителността се забелязва най-отчетливо при атмосферните двигатели. При турбомоторите зависимостта между околната температура и мощността е по-слабо изразена, тъй като нагнетателят осигурява необходимото количество въздух във всякакви условия. Освен това много турбокомпресорни системи разполагат с интеркулер, който охлажда сгъстения въздух и така увеличава плътността му.
Нагнетателят обаче също не е панацея. В повечето двигатели той сработва при 1 700-2 000 оборота на коляновия вал, така че при старт от място в жегите турбомоторите се държат точно като атмосферните и мощността им спада по същия начин.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 рис
12:27 03.07.2019
2 Агмед
12:28 03.07.2019
3 Прост
Коментиран от #5, #17
12:45 03.07.2019
4 кон бе кон
12:53 03.07.2019
5 асддса
До коментар #3 от "Прост":
Ако имаше поне малко идея от механиката на автомобили щеше да знаеш че причината състезателните коли да използват атмосферни мотори не е температурата, а други характеристики на мотора срещу тези с компресор.Коментиран от #12, #32
12:55 03.07.2019
6 Бай Благой
13:30 03.07.2019
7 Сектант
13:36 03.07.2019
8 Гост
13:47 03.07.2019
9 aaa
13:58 03.07.2019
10 Аууу
Коментиран от #40
14:01 03.07.2019
11 Гъзьо
14:33 03.07.2019
12 Прост
До коментар #5 от "асддса":
Изброй ги, господин механик, че хич си нямам идея...14:38 03.07.2019
13 Куц кон
15:15 03.07.2019
14 Гост
Коментиран от #22, #35
15:22 03.07.2019
15 ЗАЗ
15:47 03.07.2019
16 Насо
17:14 03.07.2019
17 До Прост
До коментар #3 от "Прост":
Ма верно си прост21:01 03.07.2019
18 рис
Коментиран от #37
21:03 03.07.2019
19 Jerri
21:26 03.07.2019
20 Sutututu...
Написал си две страници локуми - накратко. При затопляне газовете се разширяват, при охлаждане се свиват, от там плътността се променя, защото топлината кара атомите да бесмеят и се възбуждат и изблъскват, а студа ги прави по-лениви и се сгъстяват по-нагъсто.
22:08 03.07.2019
21 Един
00:48 04.07.2019
22 един с Ауди
До коментар #14 от "Гост":
Турбкомпресорът е "постоянно включен" ама "друг път"! Има автомобили с турбо и такива с би турбо! Завъртането (включването) на компресора започва обикновено от 1700об/мин при би турбото са два компресора (най-общо казано) и там имаш включено турбо и под 1700об/мин! А написаното в статията си е абсолютно вярно и дори с интерколер в горещото мощността пада!!!Коментиран от #27, #41
08:25 04.07.2019
23 Геро
Турбинираният ми дизел, сега няма грижи с топлото. И турбото ми работи мигновенно с подаване на педала :)
Какви са тези 1700 оборота???
Може би защото е с променлива геометрия.
Предполагам от 900-1000работи.
Коментиран от #24
09:04 04.07.2019
24 ОпОп
До коментар #23 от "Геро":
Променливата геометрия на турбината работи от средни до високите обороти. И бъди сигурен, че под 1500об/м турбо "спи" под капака.09:23 04.07.2019
25 Бай Ганчо
10:08 04.07.2019
26 епдш
10:33 04.07.2019
27 Гост
До коментар #22 от "един с Ауди":
То има и такива с 3- 4 турбота, но ти едва ли можеш да си ги позволиш. А относно това кога се вклювало- нали правиш разлика между механичен компресор и турбина?Коментиран от #28, #33
11:02 04.07.2019
28 един с Ауди
До коментар #27 от "Гост":
Я да вземеш да ме "светнеш" каква е разликата между механичен компресор и турбина в случая!!! А аз какви възможности имам не тук мястото за коментари!Хубаво е преди да пишеш малко да се ограмотиш на тема компресори и турбини!!!
12:00 04.07.2019
29 vasik atanasova
но може да има такава зависимост
не споря
12:19 04.07.2019
30 Sutututu...
От тук вече конструкцията на турбото-ните и зададените параметри на автомобила ще определят дали на 1500 или на 2000 или на колкото щеш оборота ще се "включи". То си работи, просто идеята му е "да ти дава, колкото повече му даваш ти". Но турбото е един гениален и прост начин да се вдигне мощността на превозното средство.
12:27 04.07.2019
31 Красьо
1. Количеството кислород се влияе от температурата на въздуха и влажноста
2. Турбо компресора работи още от началото, просто на много по-ниски обороти от тези които достига при по-късен етап
3. Интеркулерът който има автомобила наистина охлажда въздуха, но това също зависи от температурата на постъпилия въздух първоначално (лятото ще е с една темп. а зимата с друга много ясно) също така и от температурата на околната среда и изключително много зависи от това в движение ли си или не.. Със 100км/ч охлажда по един начин а със 20км/ч по друг... ИМА разлика във "вървенето" на колата лято или зима... Дали е малка или не това зависи пак от 1000000 неща а това дали я усещате тази разлика или не няма никакво значение... Законите на физиката не изискват от вас да ги знаете за да работят... Ай чау-бау
12:40 04.07.2019
32 нло
До коментар #5 от "асддса":
Точно заради опасността от прегряване поради по-трудното охлаждане на турбината състезателните автомобили са атмосферни.Коментиран от #34
16:53 04.07.2019
33 гост
До коментар #27 от "Гост":
А бе отворковци механичният компресора и турбината не се включват или изключват, да не е вентилатор, едното работи с някаква предавка а другото се развърта от изгорелите газове .Запалиш ли започват да работят,друго е при колко оборота има ефект , имаш максимален въртящ момент!!18:11 04.07.2019
34 гост
До коментар #32 от "нло":
Кой ти каза че са без турбина !!!!Даже Ф1от 5-6 години са с малка кубатура и турбина!!18:15 04.07.2019
35 Голям Слон
До коментар #14 от "Гост":
Преди много години БМВ бяха направили някаква шеста серия, ако не греша, която беше с постоянно въртяща се турбина. В крайна сметка двигателят се провали и турбините от този тип бяха свалени. Обикновеното турбо има своите предимства и недостатъци. И точно това тук е минусът - тръгва след някакви обороти и спира след определено време да се върти, когато ти си на 20 метра от колата :-) И си я изгасил. И точно от такива философи умират турбините, защото не е лесно да се въртиш с 50.000 оборота в минута и да спреш тогава, когато и двигателят. Затова имаме и понятие "турбо дупка". При едни двигатели тя се усеща, при други не. Зависи от това как инженерите са написали алгоритъма на ECU-то. Умниците от МБ "измислиха" компресора, което за мен е възможно най-неудачната форма за нагнетяване на въздух в цилиндрите. Но благодаря за пояснението относно турбото. Скоро не се бях смял така.05:29 05.07.2019
36 Боби
05:51 05.07.2019
37 ТОЧКАТА
До коментар #18 от "рис":
..контра , пич...В ,,ниското налягане,, на атмосверата има ПО_МАЛКО КИСЛОРОД!!!и по-вече влага!!!...А така мощносттта спада...Също както и при голяма денивелация,едно е горенето на морско равнище ,друго на 2 000 метра височина...Говоря за ,,стар,, карбуратор...окислител е кислорода!!!!А той не е ПОСТОЯНЕННН в обем въздух..АЗОТЪТ/ДА...13:17 05.07.2019
38 Лайк
13:30 05.07.2019
39 Комбайнер
19:41 05.07.2019
40 Стойчо
До коментар #10 от "Аууу":
навсякъде съществува този проблем23:22 06.07.2019
41 Чеп
До коментар #22 от "един с Ауди":
Няма такова понятие включване на турбо. То е включено постоянно след 2000 обр.е активен започва да помага на двигателя.15:06 09.07.2019