Last news in Fakti

3 Юли, 2019 12:21 34 486 41

Защо двигателят не "дърпа" в жегите?

  • двигател-
  • мотор-
  • горещини-
  • жега-
  • мощност

Съществува ли зависимост между околната температура и мощността на двигателя? За някои автомобилисти това е неоспорим факт, други смятат подобна взаимовръзка за част от шофьорския фолклор, а истината е, че отговорът изисква известно задълбаване в теорията.

Двигателят с вътрешно горене работи на гориво и кислород от въздуха. Колкото повече от тази смес се впръска в цилиндъра, толкова по-висока е производителността на агрегата.

Количеството на кислорода обаче зависи от температурата, тъй като топлината влияе на обема на газовете. При -20°C в един кубически метър се събира 1.4 кг въздух, а при +30°C - само 1.16 кг. Разликата е около 20%.

Освен всички други спомагателни системи в автомобила за оптималното съотношение между горивото и въздуха в двигателя се грижат разходомерите. Когато сместа започне да се обогатява прекалено много с гориво, сензорът веднага отчита това и изпраща сигнал към управляващия блок да намали пропорционално количеството му спрямо въздуха. Колкото по-малко гориво, толкова по-ниска мощност.

Този механизъм на загуба на производителността се забелязва най-отчетливо при атмосферните двигатели. При турбомоторите зависимостта между околната температура и мощността е по-слабо изразена, тъй като нагнетателят осигурява необходимото количество въздух във всякакви условия. Освен това много турбокомпресорни системи разполагат с интеркулер, който охлажда сгъстения въздух и така увеличава плътността му.

Нагнетателят обаче също не е панацея. В повечето двигатели той сработва при 1 700-2 000 оборота на коляновия вал, така че при старт от място в жегите турбомоторите се държат точно като атмосферните и мощността им спада по същия начин.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 50 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 рис

    86 1 Отговор
    Да така е.И в топлата вода кислорода намалява,затова рибата мре или бяга навътре.
  • 2 Агмед

    28 84 Отговор
    само дръгелите не дарпат в гегите
  • 3 Прост

    26 48 Отговор
    Ако имахте поне малко идея или опит с моторни спортове, тогава щяхте да знаете, че е точно обратното - атмосферните двигатели се влияят много по-малко от температурните разлики в сравнение с тези с принудително пълнене, било то от компресор или турбо... Неслучайно състезателната версия на Porsche 911, която участва състезания като 24-те часа на Льо Ман се държи до последно с атмосферен 4.0-литров двигател

    Коментиран от #5, #17

  • 4 кон бе кон

    27 11 Отговор
    Ас пробвах във топла вода ама колата не работи върнах я и пробвах в стодена ама и тма не работи и я върнах и тая.
  • 5 асддса

    46 5 Отговор

    До коментар #3 от "Прост":

    Ако имаше поне малко идея от механиката на автомобили щеше да знаеш че причината състезателните коли да използват атмосферни мотори не е температурата, а други характеристики на мотора срещу тези с компресор.

    Коментиран от #12, #32

  • 6 Бай Благой

    21 5 Отговор
    То за това като паднат температурите зимата и тия с турбините почват да се кефят повече - "дойде турбо времето".
  • 7 Сектант

    17 15 Отговор
    Моята дърпа и на минус 30 и на плюс 45 няма разлика.
  • 8 Гост

    23 8 Отговор
    Нямате си работа и пишете глупост
  • 9 aaa

    21 5 Отговор
    Сипете вода в дивгателя и всичко ще се компенсира ...
  • 10 Аууу

    37 8 Отговор
    Глупост пишат факти. Горивото е проблема няма горива в тая скапан държава и мафията която ни пробутва тези горива са проблема. В Гърция Испания Италия Франция защо нямат проблеми.

    Коментиран от #40

  • 11 Гъзьо

    7 2 Отговор
    Жоро Касабята пак се е изцепил.
  • 12 Прост

    5 4 Отговор

    До коментар #5 от "асддса":

    Изброй ги, господин механик, че хич си нямам идея...
  • 13 Куц кон

    40 11 Отговор
    Двигателя не дърпа, щото караме 15-20 годишни трошки.
  • 14 Гост

    12 15 Отговор
    Турбкомпресора е "постоянно включен". Престанете вече с тия неграмотни простотии кога се "включвало" турбото. Това не е съединител да отцепва и зацепва... Авторчето- като много знаеш на 1700 оборота на какъв тип двигател? Бензинов, който развърта до 8-9к оборота или дизелов, който максимума на развъртана по оборотомер е с 6-7к?

    Коментиран от #22, #35

  • 15 ЗАЗ

    9 6 Отговор
    Аман от дръгели! Купете и по свестни коли.
  • 16 Насо

    31 4 Отговор
    Абсолютно подкрепям статията. Аз карам печка с турбо и тръгва след 1800 оборота до тогава мъртвец. И наистина съм забелязал и днес ,че като е 30 и нагоре градуси колата няма този ряз ,които има при студено време. Горивото е винаги от 2-3 големи вериги. Тук мога да спомена ,че винаги и климатроника е включен, и той дърпа леко назад.
  • 17 До Прост

    11 0 Отговор

    До коментар #3 от "Прост":

    Ма верно си прост
  • 18 рис

    13 1 Отговор
    Има и друга зависимост.Ако въздуха е влажен,колата дърпа повече . Влияние оказва и атмосверното налягане.Има много фактори

    Коментиран от #37

  • 19 Jerri

    7 5 Отговор
    Иридиеви свещи и си ти, в комбинация с атмосферен двигател
  • 20 Sutututu...

    9 0 Отговор
    Затова турбината има интеркуер - да охлади въздуха преди да влезе в смукателя и да те изтреля като му зададеш.

    Написал си две страници локуми - накратко. При затопляне газовете се разширяват, при охлаждане се свиват, от там плътността се променя, защото топлината кара атомите да бесмеят и се възбуждат и изблъскват, а студа ги прави по-лениви и се сгъстяват по-нагъсто.
  • 21 Един

    11 1 Отговор
    Никой не спомена температурното разширемие при горене, на смес с даден обем. От - 10 до +30 са 40 градуса разлика, съответно..... А някои предпочитат атмосферните мотори, защото кривата на мощноста е доста по постоянна в диапазона обороти на мотора.
  • 22 един с Ауди

    13 5 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    Турбкомпресорът е "постоянно включен" ама "друг път"! Има автомобили с турбо и такива с би турбо! Завъртането (включването) на компресора започва обикновено от 1700об/мин при би турбото са два компресора (най-общо казано) и там имаш включено турбо и под 1700об/мин! А написаното в статията си е абсолютно вярно и дори с интерколер в горещото мощността пада!!!

    Коментиран от #27, #41

  • 23 Геро

    2 4 Отговор
    Старата ми 120коньова усещах в жегите че има по-малко мощност. Но това когато карах на LPG на бензин, няма проблеми :)

    Турбинираният ми дизел, сега няма грижи с топлото. И турбото ми работи мигновенно с подаване на педала :)
    Какви са тези 1700 оборота???
    Може би защото е с променлива геометрия.
    Предполагам от 900-1000работи.

    Коментиран от #24

  • 24 ОпОп

    14 1 Отговор

    До коментар #23 от "Геро":

    Променливата геометрия на турбината работи от средни до високите обороти. И бъди сигурен, че под 1500об/м турбо "спи" под капака.
  • 25 Бай Ганчо

    8 4 Отговор
    И нека българската инженерна мисъл почне да пише коментари сега
  • 26 епдш

    0 9 Отговор
    турбокомпресора нагнетява, а турбото при извежда изгорелите газове!Значение има и влажността на въздуха, колкото е по сух, толкова повече скача разхода
  • 27 Гост

    1 1 Отговор

    До коментар #22 от "един с Ауди":

    То има и такива с 3- 4 турбота, но ти едва ли можеш да си ги позволиш. А относно това кога се вклювало- нали правиш разлика между механичен компресор и турбина?

    Коментиран от #28, #33

  • 28 един с Ауди

    3 2 Отговор

    До коментар #27 от "Гост":

    Я да вземеш да ме "светнеш" каква е разликата между механичен компресор и турбина в случая!!! А аз какви възможности имам не тук мястото за коментари!
    Хубаво е преди да пишеш малко да се ограмотиш на тема компресори и турбини!!!
  • 29 vasik atanasova

    2 0 Отговор
    моя е атмосферен не съм усетил разлика
    но може да има такава зависимост
    не споря
  • 30 Sutututu...

    5 0 Отговор
    Турбото се "върти" постоянно, това че на ниски обороти не го усещате е поради простата причина - че оборотите са ниски! При високи обороти имате много по-бързо движение на изгорелите газове, от там много по-бързо движение на турбината, а от там на компресора. Колкото по-бързо се задвижват газовете, толкова по-бързо ще се развъртат и перките на турбото. А задвижвайки бързо перките, задавате мощна доза въздух, за да се обогати сместа и да излетите. Култовият звук sutututu.... е от прекаленият нагнетен дебит, който се изпуска от клапан.

    От тук вече конструкцията на турбото-ните и зададените параметри на автомобила ще определят дали на 1500 или на 2000 или на колкото щеш оборота ще се "включи". То си работи, просто идеята му е "да ти дава, колкото повече му даваш ти". Но турбото е един гениален и прост начин да се вдигне мощността на превозното средство.
  • 31 Красьо

    12 0 Отговор
    Колкото и да спорите, фактите са простички и сигурни:
    1. Количеството кислород се влияе от температурата на въздуха и влажноста
    2. Турбо компресора работи още от началото, просто на много по-ниски обороти от тези които достига при по-късен етап
    3. Интеркулерът който има автомобила наистина охлажда въздуха, но това също зависи от температурата на постъпилия въздух първоначално (лятото ще е с една темп. а зимата с друга много ясно) също така и от температурата на околната среда и изключително много зависи от това в движение ли си или не.. Със 100км/ч охлажда по един начин а със 20км/ч по друг... ИМА разлика във "вървенето" на колата лято или зима... Дали е малка или не това зависи пак от 1000000 неща а това дали я усещате тази разлика или не няма никакво значение... Законите на физиката не изискват от вас да ги знаете за да работят... Ай чау-бау
  • 32 нло

    2 1 Отговор

    До коментар #5 от "асддса":

    Точно заради опасността от прегряване поради по-трудното охлаждане на турбината състезателните автомобили са атмосферни.

    Коментиран от #34

  • 33 гост

    7 0 Отговор

    До коментар #27 от "Гост":

    А бе отворковци механичният компресора и турбината не се включват или изключват, да не е вентилатор, едното работи с някаква предавка а другото се развърта от изгорелите газове .Запалиш ли започват да работят,друго е при колко оборота има ефект , имаш максимален въртящ момент!!
  • 34 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #32 от "нло":

    Кой ти каза че са без турбина !!!!Даже Ф1от 5-6 години са с малка кубатура и турбина!!
  • 35 Голям Слон

    2 2 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    Преди много години БМВ бяха направили някаква шеста серия, ако не греша, която беше с постоянно въртяща се турбина. В крайна сметка двигателят се провали и турбините от този тип бяха свалени. Обикновеното турбо има своите предимства и недостатъци. И точно това тук е минусът - тръгва след някакви обороти и спира след определено време да се върти, когато ти си на 20 метра от колата :-) И си я изгасил. И точно от такива философи умират турбините, защото не е лесно да се въртиш с 50.000 оборота в минута и да спреш тогава, когато и двигателят. Затова имаме и понятие "турбо дупка". При едни двигатели тя се усеща, при други не. Зависи от това как инженерите са написали алгоритъма на ECU-то. Умниците от МБ "измислиха" компресора, което за мен е възможно най-неудачната форма за нагнетяване на въздух в цилиндрите. Но благодаря за пояснението относно турбото. Скоро не се бях смял така.
  • 36 Боби

    1 1 Отговор
    Студения въздух е и по калоричен приятели разбирачи
  • 37 ТОЧКАТА

    0 1 Отговор

    До коментар #18 от "рис":

    ..контра , пич...В ,,ниското налягане,, на атмосверата има ПО_МАЛКО КИСЛОРОД!!!и по-вече влага!!!...А така мощносттта спада...Също както и при голяма денивелация,едно е горенето на морско равнище ,друго на 2 000 метра височина...Говоря за ,,стар,, карбуратор...окислител е кислорода!!!!А той не е ПОСТОЯНЕННН в обем въздух..АЗОТЪТ/ДА...
  • 38 Лайк

    2 0 Отговор
    Компресора при мене надува още от 800 оборота
  • 39 Комбайнер

    2 0 Отговор
    Ауди RS8 2015 г. 585 кончета 5.2 литра... Ми може и да не мога го карам бе, знам ли,/не се имам за голем разбирач за разлика от повечето коментиращи тук/ма нивга не съм правил разлика дали е минус 20 дали е плюс 40... Само Зимата да е изчистено, че е ногу ниска. Върви бе.... никви ядове. Май май има и турбина... Аре със здраве...
  • 40 Стойчо

    0 0 Отговор

    До коментар #10 от "Аууу":

    навсякъде съществува този проблем
  • 41 Чеп

    1 1 Отговор

    До коментар #22 от "един с Ауди":

    Няма такова понятие включване на турбо. То е включено постоянно след 2000 обр.е активен започва да помага на двигателя.