Спорове дали разходът зависи от октановото число на бензина се водят от десетилетия. Руснаците от YouTube-канала Garage-54 са решили сами да потърсят истината с полеви експеримент.
Правилата са прости - един и същ автомобил се зарежда с еднакво количество бензин от различните видове и се измерва изминатото разстояние, докато горивото свърши. За да избегнат каквито и да било отклонения, Влад и момчетата му откачат бензиновата помпа на тестовия Nissan Terrano (Dacia Duster) и конструират нов "резервоар" от срязана туба минерална вода.
Резултатът подкрепя недвусмислено твърденията, че колкото по-високо е октановото число на бензина, толкова по-ефективно работи двигателят. Пробегът на колата с най-скъпия А100 е 8 939 метра. На второ място по икономичност подрежда А95 със 7 976 метра, а същото количество от най-евтиния А92 стига за изминаването на едва 6 086 метра.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ОТГОВОР
13:44 30.01.2020
2 Петър
13:53 30.01.2020
3 Aaa
Коментиран от #5, #12, #19, #32, #59
14:01 30.01.2020
4 Стефан
14:03 30.01.2020
5 Гъзар тънкач с А8 на гаС
До коментар #3 от "Aaa":
Браво на теб.14:04 30.01.2020
6 Баш депутат
14:09 30.01.2020
7 Ххх
Коментиран от #10, #11, #16, #20, #33, #44
14:13 30.01.2020
8 гост
Коментиран от #73
14:13 30.01.2020
9 Jack Bauer
Коментиран от #43
14:16 30.01.2020
10 нафто
До коментар #7 от "Ххх":
плюс от мен за коментара14:20 30.01.2020
11 Гост
До коментар #7 от "Ххх":
Точно така. Ако производителя е написал, че колата е за 95, няма смисъл да сипваш 98,защото двигателя не е проектиран за него.Коментиран от #24
14:21 30.01.2020
12 Хахаха
До коментар #3 от "Aaa":
Вярно е че и бензина. Но най-голямата разлика в разхода на Запад и в България, дава начина на каране. На Запад се спазват ограниченията, ускорява се с нормална скорост което дава голямо отражение на разхода. В България трябва да настъпиш след светофара защото ти свирят отзад и извън града скоростта не трябва да пада под 120 иначе се излагаме,чести резки изпреварвания които на Запад са доста малко. От там идва най-голямата разлика. Но качеството разбира се е по-лошо.Коментиран от #21
14:24 30.01.2020
13 бензино наполони
Коментиран от #14, #30, #37, #39, #50
14:25 30.01.2020
14 Гост
До коментар #13 от "бензино наполони":
Американската номерация е различна. Виж в мрежата има инфо на колко ЕС отговарят американските 87 или 91Коментиран от #15
14:28 30.01.2020
15 бензино наполони
До коментар #14 от "Гост":
Благодаря, дай жокер как да търся.14:36 30.01.2020
16 neon
До коментар #7 от "Ххх":
Има някой верни неща и доста глупости, които си изписал."по - силен бензин, двигателя прегрява и му пада компресията. Предполагам че би се и повредил при по - продължителна ескплоатация.".... трагедия....
Вземи се образовай по въпроса преди да напишеш нещо такова.
14:52 30.01.2020
17 рекетират ви яко
15:02 30.01.2020
18 Матракчи
15:13 30.01.2020
19 Някой си
До коментар #3 от "Aaa":
В упътването в жабката на колата ти пише какъв точно бензин да ползваш.За моята е 95.
15:13 30.01.2020
20 Макси
До коментар #7 от "Ххх":
Колега, тука няма СЕМ да те глоби, назови имената на тези вериги, че да си полезен евентуално?Коментиран от #26
15:31 30.01.2020
21 Random
До коментар #12 от "Хахаха":
Глупости, в София може да си потегляш съвсем нормално, а на междуградски път съвсем спокойно можеш да си караш с ограничението 90, вече на магистрала неслучайно има две или повече ленти.Коментиран от #35
15:42 30.01.2020
22 боцмана
15:47 30.01.2020
23 оня с коня
Коментиран от #27, #45, #74
16:05 30.01.2020
24 onq s konq
До коментар #11 от "Гост":
да но в българия пише бензин 95 а октановото число колкото на стария 86 щото бензнджийте лично съм ги виждал как сипват вода в цистерната от маркуча с който поливат зелените площи на бензиностанциятаКоментиран от #29
16:11 30.01.2020
25 Боли ме фара за скъпия ви бензин
16:15 30.01.2020
26 Ххх
До коментар #20 от "Макси":
Колега, няма да я кажа втората верига, защото съм работил в нея. И смятам че имаха коректно отношение като работодатели, за да правя подобни изказвания за качеството на специално бензин 95. А първата верига съм ти я загатнал. И най - вече - поведението на двигателя ! Трабва да го усещате как работи. И ще усещате и разликата в качеството на горивото. Как ускорява, как качва обороти, по тихо и равномерно ли работи или по шумно, с вибрации и бавно ускорение. Гатнките не са големи ! А иначе направо някай може и да ме съди за уронване на търговската марка и антиреклама. Нямам нужда !16:16 30.01.2020
27 софиянеца
До коментар #23 от "оня с коня":
провинция-софия-провинция да те .... и столичанина в повечеКоментиран от #34
16:17 30.01.2020
28 ФауВе
16:24 30.01.2020
29 ФауВе
До коментар #24 от "onq s konq":
Водата вдига октана.Коментиран от #31
16:25 30.01.2020
30 ФауВе
До коментар #13 от "бензино наполони":
Вредото е, че е нашенски.16:26 30.01.2020
31 Невероятно, но е така
До коментар #29 от "ФауВе":
Наличието на видни пари до 10% във въздушногоривната смес подобряват детонационната устойчивост и подобряват изгарянето на въглеводородите. Затова във влажно време двигателят работи по-добре.16:35 30.01.2020
32 333
До коментар #3 от "Aaa":
И кво ти порасна?Ако караш с българско гориво в чужбина, пак ще ти е по-нисък разхода. Обратното сме го пробвали многократно, не е от горивото. Колите си харчат същото количество с вносен бензин у нас, каквото и български. Пътищата им не може да им внесем, за да пробваме. Ама да знаеш, предполагам, че е от пътя, защото с български навън също харчат по-малко.
Пробега ти с единица гориво зависи от калоричността на горивото, не от октановото число, като между двете разликата е нулева. Октановото число е показател за детонационна устойчивост, не за калоричност. Добавянето на алкохол в горивото увеличава детонационната устойчивост и намаля калоричността. А, навън има горива с по-ниско съдържание на биоетанол, те са по-калорични, съответно и дават по-нисък разход. Но за тук - често високооктанови бензини имат по-ниска калоричност от обикновения. Това според лабораторни анализи, не според наплюнчения пръст на бай шофьор, който едва ли може да направи толкова прецизно измерване.
Има смисъл да слагаш високооктанов бензин, ако колата ти е сериозна бегачка. Те са с висока степен на сгъстяване или доста бууст, и помага. В нормален автомобил ползата е нулева.
Коментиран от #75
16:37 30.01.2020
33 333
До коментар #7 от "Ххх":
Англосаксонска верига не знам да имаме. Имаме гръцка, руска, румънски, австрийска и нидерландска, ама BP не съм виждал у нас.По-високооктановия бензин ще качи обороти ако е употребяван в двигател с по-висока степен на сгъстяване. Новите автомобили автоматично си регулират аванса според горивото, но нормалните автомобили не могат да се възползват от по-високото октаново число, за да развъртят по-бързо. Напълно безопасно е да си караш нормалната кола с високооктанов бензин, даже някои имат добавки, които вършат полезна работа, ама за съжаление не ги прави да излитат, м@мка му! Даже и мотоциклета ми не му пука много какво гори.
Това как в една верига бензина бил хубав, в друга бил по-лош е виц. Случва се да заредиш някаква безподобна чорба, дето не става за гориво. Оня ден писаха, че хванали накакви нашенци в Гърция с тонове разредители за бои, които продавали на бензиностанции, за да лъжат и там. А има ли верига без франчайз? Кво ми пречи да заделя няколко тона истинско гориво и да го заменя с някакъв евтин разредител, ако имам бензиностанция на франчайз?
Коментиран от #41, #46, #76
16:48 30.01.2020
34 оня с коня
До коментар #27 от "софиянеца":
Ей Шушомиго ДУДНЕЩА със Шопски акцент,КЪДЕ ВИДЯ че съм Софиянец,след като ОТКРОВЕНО СЕ ОЦЕНЯВАМ като "Горд Провинциалист"?А ако ходя в Сф не повече от 2 пъти в Годината то не е за да "Лапам Култура" и да си Напазарувам "Корекомска стока",а за да си видя Роднините!Честно казано ПОВЕЧЕ ОТ 2-3 ДНИ ПРОСТО НЕ МИ ИЗДЪРЖАТ НЕРВИТЕ в тая Софийска пренаселена Лудница дето всеки 3-ти ми проси цигара по "Витошка" и не бих живял там дори и с пистолет опрян на Челото.Коментиран от #47
16:49 30.01.2020
35 Хахаха
До коментар #21 от "Random":
Добре айде да напиша и тогава чести спирания заради дупки, след които следва ускорение което води до увеличен разход. Гледам че по-надолу колеги също са писали за разхода с наш бензин навън и със западен в България. Разликата е в начина на управление на Запад и България. Едно е да караш спокойно със 70 км/ч на 5 скорост, друго да намаляш ускоряваш, намаляш ускоряваш.Коментиран от #36
16:53 30.01.2020
36 ФауВе
До коментар #35 от "Хахаха":
Нашият бензин е по-лош от западният. Айде, влоши си бензина и ми кажи, дали няма да ти се влоши и разхода.Коментиран от #38
17:06 30.01.2020
37 Джуган
До коментар #13 от "бензино наполони":
В САЩ 87 е "Regular", 91 e "Premium". Regular отговаря горе долу на нашия 95. С други думи можеш да караш в БГ с 95, микропроцесора регулира момента на запалване без детонация но няма да можеш да развиеш максималната мощност на двигателя.Коментиран от #56
17:45 30.01.2020
38 Хахаха
До коментар #36 от "ФауВе":
Съгласен съм, но най-голямата разлика е начина на каране. Може би със западен и наш бензин разликата да е 300-400 грама на сто при едно и също каране.Коментиран от #48, #62
17:48 30.01.2020
39 Иво
До коментар #13 от "бензино наполони":
Измерването на октановото число се прави по различни методи. Бг 95 е 91 в Щатите.18:33 30.01.2020
40 123
19:33 30.01.2020
41 Ххх
До коментар #33 от "333":
Royal Dutch Shell plc, известна като Shell, е англо-холандска нефтена и газова компания със седалище в Нидерландия и учредена в Обединеното кралство.20:03 30.01.2020
42 Нафърфорий
20:17 30.01.2020
43 Стига ва
До коментар #9 от "Jack Bauer":
Пазиш дръжки20:19 30.01.2020
44 type-R
До коментар #7 от "Ххх":
По-високооктановия бензин не е "по-силен". Ако си си тунинговал колата даже ще бъде задължителен, но това не значи че в него ще има повече енергия. Енергията, и това важи само за Боковия бензин, не и за западния, е обратнопропорционална на количеството разредители бухнати от Лукшит. Не е зле да пробвате и малките независими бензиностанциийки не само е възможно бензина да. е по-добър но и ще бъде с 30 ст по-евтин а и няма да робувате на картелите!20:21 30.01.2020
45 Ха ха
До коментар #23 от "оня с коня":
Не само че си скин, че си долен пекар, но бас държа, че си без филтъра на беемвето.хи ги хи20:22 30.01.2020
46 Ха ха
До коментар #33 от "333":
То кат ти гледам поданиците как и УНСС бензинЯ бил като и тях, хич не се чудя, че си далеч от това че Шел "нидерландското - (браво много сме фиешън) има и аросл и не само Дъч ама спецовете от Подгумер са яката работа))))20:27 30.01.2020
47 Чук
До коментар #34 от "оня с коня":
Е обора, в обора при конете на село ти е мястото20:28 30.01.2020
48 type-R
До коментар #38 от "Хахаха":
Карал ли си голям, мощен мотор на западен и на български менте А100 моушън рейсинг-ектопръдня? Разликата е сякаш някой е отсякъл единия от двата крака на колата, ОГРОМНА е!20:30 30.01.2020
49 Шопа
20:55 30.01.2020
50 Пламен
До коментар #13 от "бензино наполони":
В Америка октановото число се смята различно. Прочети кое американско на кое европейско отговаря.21:24 30.01.2020
51 Bg racer
22:18 30.01.2020
52 Plameni
Коментиран от #65
22:30 30.01.2020
53 Хкнб
23:06 30.01.2020
54 Милчо
Коментиран от #55
23:13 30.01.2020
55 Байчо
До коментар #54 от "Милчо":
Абе чул си нещо, ама не си го разбрал или не го обясняваш добре. Октановото число е свързано с устойчивостта на бензина да се самовъзпламенява. Колкото е по-високо числото, толкова по-високо налягане трябва на бензина за да се самовъзпламени... При по-малко октани бензина може да се самовъзпламени по-рано, преди буталото да е завършило своя ход. Получават се детонации. Прав си, че щом пише 95, това означава мин.95, а не, че не може да се кара с 100 октана.23:51 30.01.2020
56 бензино наполони
До коментар #37 от "Джуган":
Прав си ,чувствам я ,че липсва мощност.00:07 31.01.2020
57 Мици
06:44 31.01.2020
58 гост
09:14 31.01.2020
59 Иван
До коментар #3 от "Aaa":
Е па тука си в грешка, аз като си дойда в бг. И заредя колата ми хфръква09:32 31.01.2020
60 Jezza
10:26 31.01.2020
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Само да спомена
До коментар #38 от "Хахаха":
личният си опит.В Бг карам с най-високото октанаво/цетаново число,когато излизам извън Бг карам с 95 на същата верига на,която зареждам и тук и извода е следният: колкото по на запад отиваш толкова повече се намалява разхода,като разликата е от литър на гореи обратно зареждам на връщане от там и връткам из Бг докато привърши разхода си остава същият,а с бг горивото е пълна катастрофа. Трябва да се има в предвид,че на екскурзия се ходи с пълен багажник,а в Бг не винаги е на макс натоварена колата и въпреки всичко разхода тук е по-висок. Между другото има и различни партиди на бензиностанциите,усеща се разликата осезателно.12:41 31.01.2020
63 Accord
Е10 струва 1.36 евро, а 98 струва 1.5 евро като го сметна със Е10 плащам 14.96 евро/100км а със 98 13,5 евро/100км Незнам със какво карате в България аз като се пребрах за отпуската сипвах само 100 октана и имах чувство че колата е 110 коня а не 155. Цената на 100 октана в Бг беше около 1,30 евро тук е 1,6-1,7 евро... бая "поевтинители" трябва да има вътре...
Коментиран от #66
13:11 31.01.2020
64 ддд
16:59 31.01.2020
65 type-R
До коментар #52 от "Plameni":
Аз карах много дълго време на А100. Не само че не са благодарни че им пълня джобовете, ами си позволяват да коментират колко зареждам! (не е било за "8 лв") Освен че чисти добре инжекторите не видях друга полза. Сега зареждам на независима бензиностанцийка на МНОГО по-ниска цена и обслужването е МНОГО по-любезно!19:27 31.01.2020
66 type-R
До коментар #63 от "Accord":
Сигурен ли си че А98 е без етанол? Доколкото знам има европедалски закон абсолютно всички видове бензин да съдържат мин 10% от гнусния им спирт?19:32 31.01.2020
67 Язека
20:33 31.01.2020
68 Mazda
23:13 31.01.2020
69 Инженер Ганев
14:24 01.02.2020
70 гого
23:16 01.02.2020
71 А95 Е10
00:54 02.02.2020
72 ицо
15:27 02.02.2020
73 Гост
До коментар #8 от "гост":
В Германия най евтиния бензин е А100(Е10), после малко по скъп е А95(Е5) и най скъп е А98 (Super Plus). Аз зареждам най евтиния. Макар, че колата ми е стар модел и може да ми прецака двигателя с този висок октан.20:22 16.05.2020
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Нафърворий
До коментар #33 от "333":
то чадо Sнell у чисто нидерландска шъ знайш....хи хи17:46 13.06.2020
77 даниел
вместо 8393 сте написали 8939 :)
така коренно се променя резултата :)
дали е грешка ?!
цеганска работа
17:57 28.01.2021