При производството на електрическия фастбек Polestar 2 и батериите му се отделя повече въглероден двуокис, отколкото при Volvo XC40, установи вътрешно изследване на шведската компания. За да се изравнят въглеродният отпечатък на двата автомобила, "двойката" трябва да измине поне 50 000 км.
Според Polestar колите на батерии са стъпка към климатична неутралност, но равнището на технологиите има огромно значение. Изследването показва, че за производството на кросоувъра с традиционен двигател в атмосферата се отделят 14 тона въглероден двуокис, докато за Polestar 2 този показател е 24 тона.
По време на експлоатацията XC40 добавя още 41 тона CO₂, а "двойката" - 23 тона с използване на смесени източници на електроенергия и 0.4 тона при положение, че токът се получава само от ветрогенератори.
За да оставя по-слаба въглеродна следа от XC40, Polestar 2 трябва да измине 100 000 км с ток от световния енергиен микс или 80 000 с електричество от европейската структура на производство на енергия с висок дял на възобновяеми източници (15% към 2018 г.). Ако се зарежда само с ток, получен само от "вятърни ферми", показателят спада на 50 000 км.
"Производителите невинаги са честни с клиентите по въпроса за влиянието на продукцията им върху околната среда", смята главният изпълнителен директор на Polestar Томас Ингелат, който призовава за открит диалог по темата. "Длъжни сме да наричаме нещата с истинските им имена, дори ако това невинаги е приятно". Мениджърът предлага компаниите да приемат единна методика за отчитане на емисиите на CO₂ и за електромобилите да престане да се говори като за панацея за екологията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Госあ
Коментиран от #9
09:31 17.09.2020
2 123
Коментиран от #36
09:32 17.09.2020
3 ПРОИЗВОДСТВОТО
Коментиран от #8
09:33 17.09.2020
4 123
09:33 17.09.2020
5 ники
Коментиран от #17
09:38 17.09.2020
6 анти на анти
09:41 17.09.2020
7 Иванов
Коментиран от #10, #49
09:50 17.09.2020
8 Иванов
До коментар #3 от "ПРОИЗВОДСТВОТО":
Литиево йонни батерии в света не се рециклират. В момента , е по-евтино да се произведе нова , от колкото да се рециклира стара.Прочети малко. Лития се добива в Китай в огромни количества. Поне за сега.09:53 17.09.2020
9 Ахахахах
До коментар #1 от "Госあ":
Е нали някак трябва да си придават шитовете след като петролът е на привършване, но някак да си купуваме електрички на двойна цена!10:00 17.09.2020
10 Госあ
До коментар #7 от "Иванов":
Цивилизованият човек ползва обществен градски транспорт в града. Просто е. Като оставим настрана хибридите. Иначе, истинските като Тойота, Даймлер, БМВ и Хонда работят по водорода. Всъщност, те са готови. Готови са и атомните реактори за паралелното му производство от вода.10:00 17.09.2020
11 n nk8
Разбира се , че трябва да се работи по въпроса с електрификацията на транспорта, но не беше необходимо да се промиват мозъците на хората и да се създаде цяла една субкултура на ел-джендърите, защото тя по-скоро вреди, от колкото да помага.
В момента всичко, което е превозно средство на ток, изключая инвалидните колички и детските ел-мобилчета си е едим моден врясък и нищо повече. Ама пустият му ламтеж за пари и пустият му мерак да покажем колко сме различни и модерни е в основата на мозъчните промивки.
10:11 17.09.2020
12 Ню джендърейшън
10:19 17.09.2020
13 Така е
Коментиран от #15
10:24 17.09.2020
14 Госあ
10:26 17.09.2020
15 Госあ
До коментар #13 от "Така е":
"Взима се, целия живот на колата и се сравнява" така е братчед, но тогава нещата стават още по отчайващи.Коментиран от #19, #42
10:28 17.09.2020
16 Да да
10:33 17.09.2020
17 Много сте ми умнички
До коментар #5 от "ники":
Хайде да дадеш логична причина, по която бъдещето принадлежи на водорода, след като за изминаване на 100 километра, трябва да изхабиш поне 60% ток за производство на водород отколкото директно да го заредиш в батерията на електромобила? Това е като да кажеш, че някаква нова технология ще замени бензина, като ако в момента колата ти гори 5 на сто, новото гориво ще се произвежда отново от бензин, но за изминаване на 100 километра вече ти трябват 12 литра? Само енергията за производството на водород ще го оскъпи почти двойно спрямо директното зареждане на ток, без въобще да броим че една зарядна станция струва поне милион и възвръщаемостта на тази инвестиция също трябва да се калкулира в зареждането. Производството на два пъти повече ток за производство на водород замърсява два пъти повече.Коментиран от #18
11:23 17.09.2020
18 Госあ
До коментар #17 от "Много сте ми умнички":
Неграмотен си. Трай.Коментиран от #21
11:25 17.09.2020
19 Хайде още един
До коментар #15 от "Госあ":
За производството на един климатик от 2000 лв се използват повече материали и се замърсява повече, отколкото за производството на вентилаторна печка от 20 лв. ти с климатик или предпочиташ да се топлиш или с две печки по 20 лв? Кое замърсява повече за целия жизнен цикъл?Коментиран от #20
11:26 17.09.2020
20 Госあ
До коментар #19 от "Хайде още един":
Колега, аре да не ме занимаваш с глупости.11:28 17.09.2020
21 Ограмоти ме де
До коментар #18 от "Госあ":
Кое от изброените факти не е вярно? Само да ти припомня че следващата твоя обида не е аргумент срещу моите факти. Ако се мислиш за по-грамотен, докажи го с други факти.Коментиран от #23
11:28 17.09.2020
22 Електрошок
Коментиран от #25
11:29 17.09.2020
23 Госあ
До коментар #21 от "Ограмоти ме де":
Писал съм достатъчно. И линкове към РЕФЕРИРАНИ НАУЧНИ ЖУРНАЛИ съм давал. Айде бегай.Коментиран от #24
11:32 17.09.2020
24 Не се измъквай
До коментар #23 от "Госあ":
Не съм казал, че това което си писал не е вярно. Сега ти кажи кое от написаното в мнение 17 не е вярно и защо човек би избрал по-скъпата технология. По-скъпа като първоначална инвестиция, по-скъпа като гориво и напълно липсваща зарядна инфраструктура? На статия в рефериран източник не можеш да заредиш.Коментиран от #26, #27
11:36 17.09.2020
25 Госあ
До коментар #22 от "Електрошок":
Тука съм съгласен, батериите са окей за фенерчета!11:37 17.09.2020
26 Пропуснах
До коментар #24 от "Не се измъквай":
Забравих да спомена че щом е нужна повече енергия, значи водорода освен по-скъп е и по замърсяващ.Коментиран от #28
11:38 17.09.2020
27 Госあ
До коментар #24 от "Не се измъквай":
Отговорът: htgr. В допълнение, хората измислили литиево йонните батерии са измислили и прехода - от хибриди към водород. htgr, защото няма смисъл и от солари - водород, при наличието на тази технология.Коментиран от #39
11:44 17.09.2020
28 Госあ
До коментар #26 от "Пропуснах":
Вземи и пиши на Тойота, Даймлер, БМВ и Хонда, че няма смисъл 😂11:46 17.09.2020
29 ЗА МЕН
11:46 17.09.2020
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 ЗА МЕН
11:49 17.09.2020
34 ЗА МЕН
11:49 17.09.2020
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 DrivingPleasure
До коментар #2 от "123":
Въобще не виждам как са го докарали до 100 хиляди, като трябва да е 200 хил и горник. 41 тона СО2 отговарят на близо 18 000 литра гориво. при 7/100, напълно нормален разход за модерен бензинов мотор (даже може да е и в повече за ХС40) това са 250 000 кмЕвропейския микс е 0.500 гр СО2 за 1кВч енергия, за 250 000 км на Полестара ще отдели 25 тона - тоест за тия 25 000 км общата сума от производството и зареждането са около 6 тона, ще се изравнят точно когато дойде време да смениш батерията на електричката и започнеш да наваксваш от начало...
Коментиран от #40
11:50 17.09.2020
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 ЗА МЕН
11:51 17.09.2020
39 Отговор но за кога
До коментар #27 от "Госあ":
Хайде да си говорим за по краткосрочни цели. Например 10 20 години. Или дори по средносрочни, например до края на века. Това за което пишеш се отнася за 22 век. Хайде да не гледаме чак толкова напред. Кажи утре ако минем на водород, дали замърсяването на километър няма да е поне два пъти повече, отколкото на електрически автомобил? За това говорим виждаш ли някакъв Хоризонт за водорода в леките и лекотоварни автомобили, поне през следващите 10 години? 20 години?Коментиран от #46
11:53 17.09.2020
40 Хубави сметки
До коментар #36 от "DrivingPleasure":
Хайде сега да видим ако вместо директно зареждане на батериите, този пък беше отишъл за производство на водород. вместо 25 тона, щяха да се отделят поне 70 тона въглероден двуокис за същия пробег. Обясни го на гост@Коментиран от #50
11:56 17.09.2020
41 Сашо
11:58 17.09.2020
42 Кое?
До коментар #15 от "Госあ":
Кое е по-отчайващо? Нали ти пишат, след 50 хиляди километра се изчиства въглеродния отпечатък? Кое не можеш да разбереш! Казват ти че ако не ползваш дизела, той е по-екологичен! Това ти казват!Коментиран от #44
12:01 17.09.2020
43 Електрошок
12:02 17.09.2020
44 Госあ
До коментар #42 от "Кое?":
Как се изчиства ? Започват да вървят на фотосинтеза? 😂 Освен това, както е писал и друг участник във форума, след 50 000 трябва да сменяш батерията, ако не искаш да зареждаш на всеки 100 км по няколко часа на станцията 😂Коментиран от #45
12:12 17.09.2020
45 Кое?
До коментар #44 от "Госあ":
Ама ти откъде знаеш, колко издържат батериите, като не си виждал ел. кола? Масово не се сменят никъде батерии и в почти всички случаи, батериите си издържат живота на колата! Да, не се изчиства, изравнява се и от там излиза по-екологичен! По колко се карат колите? 250-300 хиляди! Еми пак смятай! Никой не пише, че не замърсява! Замърсява повече, но за целия живот на колата, замърсява по-малко! Това е!12:20 17.09.2020
46 Госあ
До коментар #39 от "Отговор но за кога":
За краткосрочни решения също съм споменал - хибридите, които имат 14 пъти по малък отпечатък. Първият в света хибриден реактор работи в Япония от доста време вече, а такива вече има и в сащ и Китай. Фраматом ги предлагат за продажба вече, като малки модулни такива. Англия и СА започват инсталация, Полша също. Във Фукушима от доста време работи също и най голямата соларна централа за производство на водород. Но както писах, при наличието на такива реактори, според мен се обезмисля и това приложение на соларите, което впрочем използва цялото им 20% КПД.Коментиран от #47
12:22 17.09.2020
47 Госあ
До коментар #46 от "Госあ":
И между другото, смятам че инсталацията на няколко такива sm - htgr в България около индустриалните зони (доколкото ги има ) осигурявайки и водородна инфраструктура е много добра инвестиция. Много по добра от Белене. Ама всичко е сбъркано тука.12:30 17.09.2020
48 Госあ
13:10 17.09.2020
49 Пламен
До коментар #7 от "Иванов":
Прав си, суровините за производство на Ел. Батерии, се добиват основно в Африка и Южна Америка. Ма на теб кво ти пука за глобалното замърсяване?Коментиран от #82
13:11 17.09.2020
50 DrivingPleasure
До коментар #40 от "Хубави сметки":
Производство на водород и синтетични горива е енергоемко - безспорно, но там можеш да си на 100% зелена енергия, мощности изградени за да захранват специално завода.Това не можеш да го постигнеш при зареждането на батериите - там основното зареждане е от микса, а той е мъсен и винаги ще бъде, защото няма как да подмине 50% ВЕИ
Коментиран от #58
13:17 17.09.2020
51 Хубава статия
Коментиран от #52
13:19 17.09.2020
52 Госあ
До коментар #51 от "Хубава статия":
След 80 000 сменяш батерията. Ама т'ва не влиза в сметките, А ? От Мазда директно го казаха, к'ви електрокари, к'ви 5лв ? Казах ви, като се направи истински Анализ на цикъла на експлоатация ("жизнен" не ми харесва ) нещата стават плачевни бацета. Дори да си ги карате тия батерии 8г (тоест до края) и да зареждате по няколко часа на всеки 100 км.Коментиран от #54, #59
13:26 17.09.2020
53 мнкйхйлк
Коментиран от #57
13:40 17.09.2020
54 Кое?
До коментар #52 от "Госあ":
Мога да ти пратя няколко Лийфа по над 250 хиляди километра с оригинални батерии, които все още си държат! А за гаранцията на Тойота за 1 млн километра на батерията помниш ли? А не! Ти бързо ги забравяш тези неща!13:52 17.09.2020
55 Хр. Стефанов
14:03 17.09.2020
56 Хр. Стефанов
14:03 17.09.2020
57 DrivingPleasure
До коментар #53 от "мнкйхйлк":
Тока се прави от изкопаеми горива - да, ясно, че замърсява повече...Коментиран от #60
14:45 17.09.2020
58 Не може, защото така си мислиш ли?
До коментар #50 от "DrivingPleasure":
Имам чувство, че разговарям с идиоти. значи ако възобновяемите източници са в завода за производство на водород, енергията от тях е евтина дори безплатна и изчистват въздуха, но ако същата тази мощност зарежда електромобили, тока от тях става адски скъп и замърсява? Сигурен ли си, че точно това искаш да кажеш? Ако построят завод за производство на водород, който да осигури водород за всички автомобили в България, ще е необходимо да се изградят фотоволтаични централи с мощност 6 гигавата близо до завода. Ако тази мощност се използва само за завода, как ще се промени микса на ток за домакинствата? Никак. Ако вместо с водородни автомобили, сегашните се заменят с електромобили, ще са нужни само три гигавата за същия пробег на автомобилите, а останалите три гигавата могат да се включат в микса и да го изчистят. Тези фотоволтаици може да са разпръснати навсякъде по територията на България, като даже ще намалят преноса на енергия по електропроводи в сравнение със сега.14:52 17.09.2020
59 Какви 80000 бе?
До коментар #52 от "Госあ":
Вече три производителя представиха батерии за над 1,6 милиона километра, което е 20 пъти повече отколкото твърдиш. Следователно батериите са 20 пъти по-чисти от дизелов автомобил за същия пробег.14:55 17.09.2020
60 Я се разбери със себе си
До коментар #57 от "DrivingPleasure":
Последното к от какво се прави? Как така за водорода е 100% чист, а за зареждане на електромобили за което е необходимо два пъти по-малко енергия за същите, токът се е произвеждал от 80% въглища? Този ток как знае откъде да дойде до контакта, в зависимост от това в какъв автомобил го зареждаш?14:57 17.09.2020
61 ходете
15:13 17.09.2020
62 DrivingPleasure
Пичове, опитвате да пробутате прогнозируемо потребление спрямо пиково - няма как да инсталирате тия Х гигавата ВЕИ и тя да работи самостоятелно без конвенционални източници!
Към 59
Те всяка седмица представят нови технологии... ама тия обещани батерии още никой не ги е виждал! То обещаването не е като даването...
Коментиран от #63
19:43 17.09.2020
63 Дрън-дрън та пляс
До коментар #62 от "DrivingPleasure":
И трите компании вече произвеждат тези батерии от тази година. Само след няколко дни на 22-ри септември дългоочакваният ден на батерията на Тесла ще се проведе именно на поточните линии за производство на тези батерии, които според тебе не съществували. Като сме почнали тази тема, знаеш ли колко е живота на горивните клетки към този момент. 2500 часа или 75 хиляди мили за автомобилните горивни клетки. Дали пък рециклирането на 20 горивни клетки ще е по-малко енергоемко и ще замърсява по-малко от рециклирането на една батерия с която могат да се минат същите километри? Дали ще ти излезе по-евтино да сменяш горивна клетка на всеки 100 000 км на водородния автомобил, който си купил два пъти по-скъпо от един електромобил, а зареждането на километър ти излиза два пъти по-скъпо.20:35 17.09.2020
64 Дрън-дрън та пляс
Електромобилите още след две-три години ще станат на цената на бензиновите, ако ги зареждаш в къщи ти излиза три-четири пъти по-евтино на километър за градско шофиране, а ако батерията ти издържа два милиона километра, никога не можеш да я оползотвориш живота пълноценно, освен ако не зареждаш излишната ВЕИ енергия и не я връщаш обратно в мрежата при нужда срещу комисион. Например срещу безплатно зареждане.
Коментиран от #67
20:38 17.09.2020
65 mhm
21:22 17.09.2020
66 Мръсник
22:02 17.09.2020
67 Бай
До коментар #64 от "Дрън-дрън та пляс":
Как ще го зареждаш "в къщи"...като пуснеш разклонителя от 9 тия етаж ли?Коментиран от #68
23:05 17.09.2020
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 гост
Фактите са си факти, това е моментната картина. Също така при над 50К км EV задминава ДВГ.
Технологиите се развиват, ДВГ е имал над 100 години. Развитието на EV е доста по динамично в момента от тези на ДВГ, всяка технологи минава през осъваршенстване и поевтиняване. Някой да помни първите мобифони.
Ето няколко точки по който дапомислите.
- EV ще стават все по екологични. Колкото повече компании се конкурират в този сектор толкова и развитието ще е по голямо. Вече има достатъчно нови тенологии при батериите.
- Тесла се старае да произвежда надежден автомобил, демек 1млн км за ходова част и бтерия, интересно тога колко по екологичен ще е .(това че карате bmw, audi и mercedes по толкова не означава че са по екологични напротив, вашите коптори с който толкова се гордееете нямат сравенине по замърсяване, без катализатор със скапано гориво, горящи масло)
- Електроенергията става все по зелена. (един от любимите доводи на че видиш ли ток с който зареждаш не е еко) и това се променя също все по сериозно.
Това което явно на много нафтови глави не им го побира мозъка е че EV ще стават все по екологични, по евтини и по надеждни. До 5г. въобще няма да става и дума за сравнение м/у ДВГ и EV.
07:40 18.09.2020
70 Разбирко
В цялото уравнение липсва и не са добавени колко вредни емисии са нужни за производството на един литър дизел или бензин. Което със сигурност не е малко. Както всички вече знаем най големите замрасители са корабите в това число и платформите за добиване на нефта.
07:56 18.09.2020
71 Противогаз
11:24 18.09.2020
72 бургазлията
11:43 18.09.2020
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 1234
В Света има активни 1.4 милярда автомобили с двг!
Разбирачи.
15:49 18.09.2020
75 1234
15:50 18.09.2020
76 макробиолог
16:00 18.09.2020
77 незнайко
Коментиран от #78
17:33 18.09.2020
78 Браво
До коментар #77 от "незнайко":
Така е! Казаха най-сетне, че електромобилите са по-екологични в жизнения им цикъл! След изминаването на 50-80 хиляди километра, електрическия отделя по-малко въглероден двуокис! Никой автомобил не се хвърля преди това, така че електромобилите са по-екологични! Но добре, че бяха шведите да кажат че другите марки са доста зле в това!18:37 18.09.2020
79 Полярна звезда
А един факт скромно стои в ъгъла и чака да слезете на земята и да го видите:
В началото на 20 век електромобила на Никола Тесла е карал една седмица без зареждане. Не е имал половин тон батерии, за производството му изобретателя не е използвал дефицитни и екзотични материали. Не е горил нафта, бензин или водород.
В момента всички ползваме променливия ел. ток, чието практическо приложение е негово дело, както и други неща, с които Тесла е принесъл за човечеството, обаче да сте видели биографията му в учебниците, да сте видяли в институтите да се изучават неговите изобретения? И понеже няма да се сетите защо вода (енергия) газим, но жадни ходим - малка подсказка: той е искал да даде БЕЗПЛАТНА енергия на хората. Нещо, което за изр!дите, дето в момента ви щавят и дерат, е най-големия грях. Ама докато спорите кое ак! повече и кое по-малко и не се хванете за причините за нещата, те няма да спрат да ви колят, дерат, щавят и ... Бъдете хора и разсъждавайте със собствените си глави извън капана, дето са сложили в главите ви чрез образованието и масмедиите.
20:37 18.09.2020
80 ДС куриер Цвъки
01:35 19.09.2020
81 вИрусолог
11:35 19.09.2020
82 Иванов
До коментар #49 от "Пламен":
На теб да не би да ти пука? Колата си я продал и се движиш с колело?Изхвърлил си си климатика? Айде не се прави на по-голям католик от Папата.15:43 19.09.2020