ФАКТИ.БГ

Защо есенното време е опасно за шофьорите и автомобилите?

И за какви други трудности трябва да се подготвите предварително

Публикувана: 28 Септември, 2020 10:25
2 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1972
Защо есенното време е опасно за шофьорите и автомобилите?
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.

Есенното лошо време засяга не само шофьорите, но и превозните средства. За какви трудности трябва да се подготвите, ще ви припомним сега. През септември светлите часове на деня са забележимо по-кратки и по-студени. Промените в нощните и дневните температури вече надвишават 10 градуса, а понякога сутрин скалата на термометъра пада под пет градуса. Асфалтът се охлажда и сцеплението на гумите се влошава. Честите дъждове и кал също оказват влияние върху състоянието на техническите системи. Освен това купчините гниещи листа върху асфалта влияят негативно на управлението.

Сънливост

Поради намаляването на светлата част от денонощието, умората на човек се увеличава и в резултат на това и неговата сънливост. Липсата на слънчева светлина води до преструктуриране на организма и провокира производството на хормона на съня - мелатонин. Затова шофьорите трябва да бъдат по-внимателни към собствената си издръжливост и да бъдат подготвени за факта, че в неочакван момент може да им се доспи. Автомобилистите трябва да оценят адекватно състоянието си, преди да седнат зад волана.

Мъгли

Мъглите се появяват по пътищата вечер, през нощта и сутринта. Те създават доста предизвикателни условия за шофиране. Видимостта може да падне до 3-10 метра, което прави движението трудно или невъзможно. Най-добре е при такива условия да намалите скоростта до 40 км/ч, а при нулева видимост да спрете изцяло, но не на пътя, а да се придвижите по-настрани от него, за да не създавате аварийни ситуации.

Силни дъждове

Силните валежи също създават много трудности. Те не само влошават видимостта, но и намаляват коефициента на сцепление на гумите с асфалта. Пътната настилка става хлъзгава, поради което спирачният път се увеличава. Освен това в дълбоки локви може да възникне ефект на аквапланинг, при който при висока скорост колелата не контактуват с асфалта. Между пътя и гумите се появява слой течност, което прави автомобила неконтролируем за известно време. Ефектът трае секунди, но неумелите действия на водача могат да доведат до проблеми в този кратък период. Тук е важно да не изпадате в паника, да не завъртате волана и спокойно да изчакате, докато колата премине дълбоката част на локвата.

Мръсотия и жълти листа

През пролетта големи трактори напускат полетата по пътищата, изкарвайки килограми кална почва от гигантските си колела. При влажно време тази почва се разнася по пътя, превръщайки я в опасност. Ако вали, тогава пред такива замърсени зони е необходимо да се забави и да се премине през тях внимателно, без внезапно спиране. В противен случай съществува риск от плъзгане. Листата също са една от есенните опасности на пътя. Те се мокрят, прилепват към пътя и образуват хлъзгава повърхност с по-малко сцепление. При тези условия човек трябва да бъде бдителен и да поддържа скоростта не по-висока от 60 км/ч. След като преминете листата, можете да се върнете към обичайното си темпо на шофиране.

Климатичен контрол

През летните месеци в дренажните отвори и във въздухозаборниците се натрупва много мръсотия. Трябва да се премахне, преди да започнат обилните дъждове. Листата се добавят към съществуващия проблем, което пречи на споменатите системи да работят нормално. Ако се запушат тези канали водата може да попадне в електрическата система на колата, включително и в блока за управление на двигателя. За да се избегнат къси съединения, е по-добре да се почистят дренажните канали, както и вентилационните решетки, разположени в основата на предното стъкло. Освен това не е зле да почистите или да смените въздушния филтър и филтъра на купето.

Налягане в гумите

Тъй като средната температура на въздуха спада, налягането в гумите също спада. Разликата е около 0.1 бара на всеки 10 градуса. Така че, ако гумите са били напомпани още през юли при 30-градусова жега, то през септември при 5 градуса температура на въздуха налягането може да спадне значително, което ще наруши управлението на автомобила. Ето защо не пречи да свържете компресор към гумите и да доведете налягането до работни стойности.

Корозия

През есента рискът от корозивни процеси се увеличава. Високата влажност и появата на средства против заледяване по пътищата оказват неблагоприятно въздействие върху автомобила. Като цяло, ако колата далеч не е нова и на някои места вече се виждат следи от ръжда, тогава не трябва да чакате зимата, за да нанесете антикорозионни покрития, и е по-добре да започнете обработката през есента. Така каросерията ще бъде по-добре защитена.

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.7 от 6 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Марио
1 Отговор
Хубава статия, на такива дребни неща никой не обръща внимание и после стават белите.

Оценка:
-0 +17

Мани мани
2 Отговор
Есен, вечер, дъжд.... Прозорците са целите в капчици, които светят от всевъзможни градски светлинки. На кръстовището нищо не се вижда през страничните стъкла. Кой идва отстрани, кой не - ужас някакъв. Есента трябва много осторожно.

Оценка:
-0 +2

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


Ловци на бисери
Венцеслав Стефанов
Президентът на Славия даде "съвет" на ръководството на Левски, което поиска оставка на членовете на Изпълкома на БФС:
Лакомията е лош съветник."

Още бисери