През зимата е наложително да загреете двигателя преди да потеглите, независимо какво казват някои експерти. Но е факт, че двигателите се загряват доста дълго време. Това се отнася както за дизелови, така и за бензинови агрегати. Как да ускорим процеса бързо и безопасно? Разказваме ви за няколко метода, често използвани във Финландия.
При студен старт двигателят изпитва увеличени натоварвания, тъй като маслото, което се е стекло в картера през нощта, не е в състояние незабавно да потече към всички триещи се части на двигателя с вътрешно горене. Следователно има повишено износване на буталата и стените на цилиндъра.
Един от начините за удължаване ресурса на двигателя идва от Север. Тайната е проста: трябва да се уверите, че двигателят не е изстинал след последното пътуване. Тоест при люти зими изобщо не е необходимо да се гаси при всяко спиране. Този трик често се използва във Финландия, но у нас е неприложим.
Ако се съсредоточим върху климата у нас и по-конкретно на зимните условия, тогава е подходяща една по-лека версия на този метод. Проблемът е, че в колата трябва да инсталирате система за дистанционно стартиране на двигателя и да настроите таймера ѝ. Да кажем, че колата трябва да се пали за по няколко минути на всеки два часа. Така двигателят няма да има време да се охлади и на сутринта ще седнете в топъл интериор. Този метод също е често използван във Финландия
Ако обаче няма как да монтирате система за дистанционно стартиране на двигателя, що се отнася до съвременните инжекционни двигатели, финландците имат и друго решение. За тях много малко увеличение на оборотите, да речем, до 1800-2000 оборота в минута, е достатъчно за да загреят по-бързо. За да направите това, е достатъчно внимателно да натиснете десния педал и да държите стрелката на оборотомера в посочения диапазон.
Друг нюанс е, че колкото по-голямо е натоварването на двигателя, толкова по-бързо се загрява. Но тук е важно да не се претоварва агрегатът, защото докато е студен, топлинните му клирънси са далеч от оптималните, а масленият слой върху триещите се части е твърде тънък. Затова оставете двигателя да работи на празен ход за кратко или с малко по-високи обороти и чак тогава започнете да шофирате.
И накрая, последният съвет е, че можете да паркирате колата си на мястото, където минава отоплителната мрежа. Такова може лесно да бъде намерено, тъй като над него няма сняг. По този начин сутрин, когато искате да подгреете двигателя, ще спестите минута или две.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Гост
11:28 21.12.2020
5 Рошко
11:28 21.12.2020
6 Иларион
Айде стига бе, верно ли така се вдигат оборотите. Направо ми преобърнахте света.
Попринцип ако някой не знае как на неутрална скорост да вдигне 1800 оборота, мисля че студения двигател му е най-малкия проблем в поддръжката на колата.
Коментиран от #60, #61
11:31 21.12.2020
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 XXXX
Коментиран от #19
11:38 21.12.2020
9 Onq s matorq
11:39 21.12.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Иво
Коментиран от #26, #44, #59
11:49 21.12.2020
12 Жорко
Коментиран от #22, #37
11:51 21.12.2020
13 гост
Коментиран от #40, #56
11:56 21.12.2020
14 AUDI
12:05 21.12.2020
15 Ракия
12:12 21.12.2020
16 Дрън дрън
Коментиран от #24
12:15 21.12.2020
17 Гоуст
12:18 21.12.2020
18 333
Също така тия инженери са написали с какво масло да се кара тая кола, така, че да е осигурено адекватно смазване в различните климатични зони. За това не се слага 10W масло на кола, която е за 5W, нищо, че е над 100х километра.
В голяма част от Европа е забранено колата да работи на място. Няма нужда да се тровим, нищо няма да и стане на колата. На жена ми служебната кола направи 350000 без да я подгрява през зимата. От 35 години шофирам, и никога не съм подгрявал кола, и никога не съм имал сериозен проблем с двигател.
Коментиран от #36, #43, #70
12:21 21.12.2020
19 333
До коментар #8 от "XXXX":
Има едни нагреватели на 220V, които подгряват антифриза до 70 градуса. Ако имах възможност да си вържа колата в мрежата си слагам един такъв, и ще ми работи парното в момента, в който запаля. Освен, че дигател и масло ще са позагрели. Под 100лв са и се инсталират елементарно.Коментиран от #20, #45
12:27 21.12.2020
20 Ооо
До коментар #19 от "333":
За да имаш контакт ти трябва гараж, ако имаш гараж, не ти трябва размразяване... т.е това за което пишеш няма значимо приложение.. едва ли ще си пуснеш кабел от терасата .... такива нагреватели се ползват за по-големи машини за да запали по лесно като там подгряват в някои случаи и маслото и горивотоКоментиран от #21
12:37 21.12.2020
21 Гоуст
До коментар #20 от "Ооо":
Такива нагреватели са доста популярни в Канада. Вместо да топлиш целия гараж, грееш само антифриза. И на на платените паркинзи в градовете има ток, да си се включиш - иначе оставяш колата сутринта и ако дойде буря на -30 може и да не тръгнеш вечерта. Но за България - не виждам смисъл.12:43 21.12.2020
22 чукча
До коментар #12 от "Жорко":
Аз пък съм виждал снимка на руски коли в Коми, на които им слагат през ноща ел. нагреватели с циркулационни помпи в радиаторите. Доста кабели висяха от прозорци, но пък при -40 двигателя е топъл, сутрин палят без проблеми.12:43 21.12.2020
23 Кой68
12:51 21.12.2020
24 Дрън-дрън та пляс
До коментар #16 от "Дрън дрън":
Ела го сложи този котлон под някой съвременен автомобил с пластмасови кори отдолу. Май автомобила, с което имаш опит е бил Москвич?12:55 21.12.2020
25 Око
1. Cъc зaкoн e зaбрaнeнo прecтoят c включeн двигaтeл. Глoбитe ca coлeни.
2. Пoчти вcякo пaркo мяcтo прeд блoкa, къщaтa и дoри нa рaбoтнoтo мяcтo cи имa кoнтaкт cъc 2 чacoв тaймeр. 99% oт кoлитe cи имaт дoпълнитeлнo уcтрoйcтвo, нaпримeр Dеfа или Wеbаstо. Включвaш ce към кутиятa и кoгaтo трябвa дa тръгнeш нa път кaртeрa или aнтифризa e пoдгрят дo 70-80 грaдуca. Cъщo тaкa мoжe дa cи зaрeждaш и aкумулaтoрa. Нaй - удoбнo e c Wеbаstо,и нe e нужнo дa я включвaш c кaбeл, нo aкo диcтaнциятa aкo e пo-мaлкo oт 30 мин e пo-дoбрe c първия вaриянт.
3. Aкo oтoплитeлнaтa мрeжa зaтoпля oпрeдeлeнo мяcтo тo имa тeч и тoвa ce пoпрaвя вeднaгa!
Oбщo взeтo мнoгo cлaбa пoдгoтoвкa зa тaзи cтaтия. Вcичкo e нaличнo в нeтa. Нужни ca минимaлни знaния пo aнглийcки или руcки.
Пишa ви 2-кa! :)
Коментиран от #46, #51
13:04 21.12.2020
26 DARK
До коментар #11 от "Иво":
"Грамотни" :D Бате ти ако беше видел какво желе/каша е 5W40 на -5C нямаше да ръсиш такива "грамотни" коментари тука да ти се смееме "неграмотните" :D 710 потребители.Коментиран от #49
13:25 21.12.2020
27 qwerty
Коментиран от #38
13:55 21.12.2020
28 Алфредо
Коментиран от #71
14:03 21.12.2020
29 Оффф
14:07 21.12.2020
30 видял
14:19 21.12.2020
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Някъв
Коментиран от #35
15:57 21.12.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 щерьо
Това 10 минути. Като ти свърши цигарата двигетеля е готов за тръгване и вътре се е стоплило.
Цигарата - 100 милиметра.
И това със стартиране на двигателя през 2 часа - забрави.
Щото жената оставила на скорост, знае че през зимата не се оставя кола на ръчна спирачка. При първото палене колата тръгва и попада на някоя леличка която си разхожда кученцето.
17:23 21.12.2020
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Водач
До коментар #18 от "333":
То добре шофираш 35г.ама май само въртиш геврека.Нямало как да се стече в картера,ти от къде си точиш маслото когато го сменяш,от главата ли?Щото и там има клапани!17:29 21.12.2020
37 1234578
До коментар #12 от "Жорко":
Гледай Дискавъри, в Сибир карат камиони - дизелови КАМАЗ. Специално направени за там стъклата са им двойни стъклопакети и кабините топлоизолирани. Температурите са до минус 40, че и повече. Наистина не ги гасят цяла Зима. Но си в грешка, че не излизат от градовете. Там пътища има само Зимата, за това ползват леда на замръзнали реки, блата и езера. Когато Пролетта леда се спука и някой камион потъне никой не се занимава да го вади, купуват си нови. Защото им излиза по евтино. Шофьорите в Сибир работят Зимата, Лятото "пътищата" са блата.17:33 21.12.2020
38 Водач
До коментар #27 от "qwerty":
Щом си със печка, би трябвало да нямаш други нагреватели.При температура под 6-7градуса на антифриза,компютърат сам пуска печката като запалиш.17:38 21.12.2020
39 Зелен
17:42 21.12.2020
40 Пълни глупости
До коментар #13 от "гост":
При стартер под два киловата за трите секунди за които колата ми пали гарантирано се изразходва около 1/400 от капацитета на акумулатора. Десет паления са ти 1/40 т акумулатора без да броим дозареждането за десетте двуминутни цикъла на работа.20:36 21.12.2020
41 дивака
20:46 21.12.2020
42 дивака
20:48 21.12.2020
43 КОУЕГА СЛЕД КАТО ПРОЧЕТОХ ЧЕ 35 ГОДИНИ
До коментар #18 от "333":
НЕ СИ ПОДГРЯВАЛ ДВИГАТЕЛЯ Е ПОВЕЧЕ ОТ ЯСНО ЧЕ СИ ПРОСТО ЕДИН ОТ МНОГОТО КАРУЦАРИ ПО ПЪТИЩАТА....И ТОВА ЧЕ ТИ СИ МИСЛИШ ЧЕ МАСЛОТО НЕ СЕ СТИЧА В КАРТЕРА НЕ ОЗНАЧАВА ЧЕ СИ ПРАВ....ИЗМЕРИ СИ МАСЛОТО НА ТОКУ ЩО ИЗГАСЕН ДВИГАТЕЛ И ВИЖ НИВОТО....И ГО ИЗМЕРИ СЛЕД 5-6 МИНУТИ И СРАВНИ ДВЕТЕ ИЗМЕРВАНИЯ...НА ВТОРОТО ИЗМЕРВАНЕ НИВОТО НА ЩЕКАТА ЩЕ ПОКАЗВА ПОВЕЧЕ ОТ ПЪРВОТО ТИ ИЗМЕРВАНЕ...СЛЕДОВАТЕЛНО МАСЛОТО СЕ СТИЧА В КАРТЕРА....КАПИШ....НЕ ГОВОРИ ГЛУПОСТИ....Коментиран от #48, #65
21:22 21.12.2020
44 Гост
До коментар #11 от "Иво":
Да, така загрява най-бързо, но си и заминава най-бързо. А ти това още не си го загрял.21:35 21.12.2020
45 Гост
До коментар #19 от "333":
А какво става като дадат дефект и почнат фойерверките?21:40 21.12.2020
46 Гост
До коментар #25 от "Око":
Преди няколко седмици същият приятел пусна такава статия с подобни умувания, но всички така го оплюха, че очевидно сега излиза за втори рунд. Хубаво, ама още по-неподготеен.21:43 21.12.2020
47 Буха ха
22:20 21.12.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Боримир
До коментар #26 от "DARK":
Пък Вие не сте виждали М10Д на минус 10, маква мас е! И като ги вдигна тия 2000 об/м, само за 20 секунди маслото от картера се качва в капака на разпределителният вал, но отказва да се върне обратно, какво се случва след това- отгатни? Така, че най- доброто подгряване си остава в движение на първа скорост, при около 1000 оборота, за време колкото повече- толкова по-добре. По тоя начин, подготвяш и маслото в трансмисията!22:55 21.12.2020
50 Професионалистът,
23:07 21.12.2020
51 Дик
До коментар #25 от "Око":
Точно така е. Още при покупка на нова кола на двигателя има монтиран нагревател. На по-старите е във водната риза на мотора, на по-новите нагревателя представлява специална плочка, монтира се отвън на блока и обхваща и част от картера. Сменят се бързо, лесно и не са скъпи. Издържат над 10год. Освен това в купето се монтира и малка духалка, достатъпна, за да го затопли. Включваш си колата вечерта в платеното паркомясто, нагласяш таймера да ти включи загряването 2ч преди да тръгнеш сутринта, и когато влезеш в колата, тя е затоплена. При старт моторът е към 40-50гр. в голям студ.23:26 21.12.2020
52 Ман40
23:28 21.12.2020
53 Пфф
23:30 21.12.2020
54 потребител
23:57 21.12.2020
55 Да бе!
01:01 22.12.2020
56 Що кайш
До коментар #13 от "гост":
АкУмулатор - то и аз не съм безгрешен ,просто ме подразни. Относно въпроса: ако си шофьор ще "чуваш" колата си .Ако си мангизлия -к'во ти пука.01:52 22.12.2020
57 Канадиец
Тук където съм зимата много рядко е по топло от -20. Средно е -30.
04:47 22.12.2020
58 Станислав
Коледа идва....и журналистите са хора и те искат да сложат нещо на масата...Оставете ги да си пишат, пък ние знаем как се кара кола през зимата
Коментиран от #85
08:38 22.12.2020
59 злобар
До коментар #11 от "Иво":
Вярно е и аз спазвам това правило особенно когато преди доста години четох за това от Ники Лауда . Но той е и категоричен че не трябва да се товари колата , просто караш на минимална газ докато загрее колата . Не мисля че това е изпълнимо в градски условия .08:51 22.12.2020
60 карамфила
До коментар #6 от "Иларион":
Брат Иларионе,5 милиционера не са съгласни с теб.Коментиран от #62
09:02 22.12.2020
61 Кжи как
До коментар #6 от "Иларион":
от място на неутрална без да натискам газта да вдигна 1800 об/мин на кола с пълен инжекцион, директно впръскване и турбо. Само ще ти кажа, че тези обороти при каране ги правя при 90 км/ч на 6-та предавка от автомата с двоен съединител. Кажи все пак как го правиш номера щом си такъв специалист! С включване на повече консуматори и климатроника оборотите съвсем незначително се качват и няма никакъв шанс да са над 1500, а какво остава да станат 1800.Коментиран от #84, #87
09:10 22.12.2020
62 Не съм
До коментар #60 от "карамфила":
милиционер за твое сведение, но не съм и съгласен някой да ми се прави на голяма работа, че много знае, а всъщност нищо не казва. Ако имаш какво да кажеш по въпроса и искаш да помогнеш със знания го направи, а не да се държиш високомерно! Така, че кажи, ако знаеш как на един съвременен автомобил без да подаваш газ ще му качиш оборотите!? Целият съм в слух!09:15 22.12.2020
63 123
Коментиран от #69, #88
09:30 22.12.2020
64 За зимата
Коментиран от #67, #89
09:54 22.12.2020
65 Някой
До коментар #43 от "КОУЕГА СЛЕД КАТО ПРОЧЕТОХ ЧЕ 35 ГОДИНИ":
Първо разглоби и виж как е устроен един двигател и тогава ще разбереш че не си прав.това,че маслото е в картера не означава всичко над него е сухо!09:58 22.12.2020
66 7483829274628
Коментиран от #91
10:05 22.12.2020
67 Хихихи
До коментар #64 от "За зимата":
Утрепа рибата с това гасене на светлините!!!10:18 22.12.2020
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 ОСМАНАГИЧ
До коментар #63 от "123":
Или "Вартбург"😆10:32 22.12.2020
70 Criminal
До коментар #18 от "333":
Ремонтирал съм над 200 ДВГ и в нито 1 не съм видял клапан да държи маслото да не се стича в картера..........Коментиран от #80, #81
10:39 22.12.2020
71 ddааааа
До коментар #28 от "Алфредо":
Еми ще изстиват и на 20тата минута. Това са новите коли. Стария голф не изстива и след втория час. Ама това е все едно са сравняваш старите чугунени радиатори с новите тънкоалуминиеви.11:06 22.12.2020
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 Иван
11:22 22.12.2020
74 Бай Стою касапина
11:26 22.12.2020
75 Брави на Факти
12:01 22.12.2020
76 Митьо
13:11 22.12.2020
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Бг.
Когато стане жар, слагаш железни шишчета с месо,чушка,лук и чакаш.
Пиеш ракия, докато шишовете станат готови. След това ми аваш на червено вино и..... колата е готова за каране.
Действа без отказ. От 0 гр. до минус 20 гр.
Лек път.
14:57 22.12.2020
79 Комбайнер
15:20 22.12.2020
80 Бате
До коментар #70 от "Criminal":
Клапана е в масления филтър . Затова не си го виждал :)15:29 22.12.2020
81 стар пожарникар
До коментар #70 от "Criminal":
Ти си сменяч на части. Нямаш знания на диагностик. №80, Бате ти отговори. Дано разбереш нещо и да спреш да излагаш занаята16:27 22.12.2020
82 Сандо
Коментиран от #90
18:44 22.12.2020
83 aaa
Господи, прибери си вересиите....
20:07 22.12.2020
84 Божинката
До коментар #61 от "Кжи как":
По същия начин като без да натискаш газта, но даваш леко газ.21:17 22.12.2020
85 Що кайш
До коментар #58 от "Станислав":
Прав си ,но само тези журналисти .Другите "тип" Карбовски- НЕ !01:34 23.12.2020
86 Юрий
20:27 23.12.2020
87 Гост
До коментар #61 от "Кжи как":
Човека се изумява колко подробно е описано да натиснеш леко педала за да вдигнеш оборотите. Не казва, че има друг начин, а че автора обяснява излишни неща.21:43 23.12.2020
88 Гост
До коментар #63 от "123":
И при -10 батерията минава вместо 500 км само 100 хахахаха21:46 23.12.2020
89 Гасене
До коментар #64 от "За зимата":
Това с работа на място за 2-3 минути когато е карано под колко минути ?Защото ако спираш след един час каране, не виждам смисъл.
16:14 24.12.2020
90 type-R
До коментар #82 от "Сандо":
Тия за масло 0W20 не са ли чували? И без това в ония студове по-тежко не им и трябва. 2 минути през лятото и 5 минути през зимата на праьен ход са достатъчни за подгряване стига да не карат веднага като ужилени.18:46 24.12.2020
91 type-R
До коментар #66 от "7483829274628":
При Кюмюрфриц е забранено да се подгрява, да. Но поляците въпреки това подгряваха колата преди да тръгнат под предлог че трябва да разразят предното стъкло, което си беше истината. Немците са качествен народ но твърде педантичен и твърде лесен за манипулация.... А манията им за вонящи тракащи дизели е направо престъпна.18:58 24.12.2020
92 От чужбина
При дизелните мотори ефекта от кондензация на гориво го няма. Там има отделяне на фини сажди които попадат в маслото и с течение на времето маслото се сгъстява. За това при дизелите старото масло е станало по-гъсто и черно.
На някои автомобили има монтирано едно подгревно електрическо устройство. Обикновено се включва автоматично от компютъра. В него има 4 свещи, подобни на дизелните свещи. Монтирано е на линията, маркуча за парното. Така това устройство загрява водата/антифриза/ и загрява по-бързо и двигателя. На някои коли има
17:04 28.12.2020
93 гог
12:34 30.12.2020