Last news in Fakti

5 Февруари, 2013 11:51 4 336 0

Тестваха хибриден самолет-дирижабъл

  • aeros-
  • aeroscraft-
  • самолет-
  • дирижабъл

Американската компания Aeros обяви, че е провела успешни изпитания на хибрид между самолет и дирижабъл. Aeroscraft е дълъг 64 метра, може да излита и каца вертикално и развива скорост от 222 км/ч.

Инженерите на Aeros смятат, че новият въздухоплавателен съд може да влезе в експлоатация през следващите няколко години. Американците планират да го използват за пътнически полети. Конструкцията на Aeroscraft позволява монтажа на голям брой луксозни каюти.

На по-късен етап самолетът-дирижабъл ще се сдобие с товарна версия с дължина 137 метра. Тя ще превозва до 60 тона и ще може да каца на всякакъв вид равни площадки, където ще разтоварва скритите в корпуса транспортни контейнери.

Изпитанията на Aeroscraft са проведени в гр. Тъстин (Калифорния). По време на тестовете умаленият прототип на самолета-дирижабъл не е напускал хангара. Целта е била само да се проверят системите за изменение на подемната сила при товарене и разтоварване.

Aeroscraft ще предлага неколкократно по-голяма товароносимост от съвременните транспортни самолети при три пъти по-нисък разход на гориво. Способността за вертикално излитане и кацане ще позволи използването на много по-малки площадки. Апаратът се смята за хибриден заради специфичната форма на крилете и корпуса, които създават допълнителна подемна сила.

Златната епоха на дирижаблите е през 20-те и първата половина на 30-те години на миналия век. Въпреки огромната си товароносимост и икономичност, те имат два сериозни недостатъка. Леснозапалимият водород в корпусите им може да ги унищожи за секунди, а системите за управление на баласта са изключително сложни за експлоатация.

Инженерите отдавна са се справили с опасността от пожар, заменяйки водорода с хелий, но вторият проблем се оказва по-труден за решаване. Без нужното тегло огромната подемна сила на дирижабъла лесно би могла да го изпрати в стратосферата.

При товаро-разтоварни работи се налагат сложни манипулации с баласта, за какъвто обикновено се ползва вода. Всеки килограм, разтоварен от борда на дирижабъла, трябва да се замести с литър вода. Тези процедури изискват специално наземно оборудване и вредят на екологията.

Конструкторите на Aeroscraft са решили проблема със съхраняване на сгъстен хелий в специални контейнери на борда. Газът се подава в зависимост от товара на борда. Корпусът на самолета-дирижабъл има твърда конструкция, а дозирането на хелия се управлява от компютър. Новаторската система позволява свеждането на наземния персонал до минимум и кацането на площадки без специализирано оборудване.

Aeros е основана през 1987 г. в Украйна от Игор Пастернак. След разпадането на СССР той премества предприятието си в Щатите. Днес Aeros е най-големият производител на дирижабли в света и се смята за фаворит в конкурса на Пентагона за създаване на хибриден летателен апарат.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА