Last news in Fakti

18 Юли, 2022 18:41 11 684 46

Как използването спирачките води до по-голям разход на гориво?

  • спирачка-
  • съвет-
  • съвети-
  • пестене на гориво-
  • разход на гориво-
  • гориво

Експерти дават съвети за това как да изминем повече километри

Как използването спирачките води до по-голям разход на гориво? - 1
Снимка: Shutterstock

Едва ли за някого е тайна, че цените на горивата в момента са до небето и едва ли има някой, който да не иска да знае как да спести малко гориво, а заедно с това и малко гориво. Автомобилни експерти дават няколко съвета за това как колата ни да гори по-малко с някои прости, но ефективни трикове.

Прекомерното използване на спирачките може лесно да доведе до по-висок разход на гориво, като експерти отчитат, че по този начин изразходеното гориво да се повиши с до 60%. Агресивното и често спиране освен това влияе негативно и върху спирачките и накладките. Вместо това, шофьорите могат да използват моторната спирачка и да намалят бавно като просто сменят предавките надолу според автомобила и пътя по който шофират.

Още една техника, която може да спести до 40% гориво е така нареченият „хипермайлинг“. Тайната при нея се крие в едно просто правило, а именно по-бавното каране. Вместо със 120км/ч, може да шофирате със 100км/ч, което ще намали значително разхода на гориво, но в същото време няма да окаже значително влияние на времето за пътуване.

Експерти препоръчват и внимателното използване на педала на спирачката и газта. Те разкриват, че подходящата предавка и смяната ѝ в правилното време може също да спести гориво. Правилното налягане на гумите и изключването на климатичната система също са неща които водят до по-добра икономия. В коментарите може да споделите техники, които вие използвате, за да намалите сметката за гориво в края на месеца.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 36 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ДаДобавим

    29 9 Отговор
    1.При продължително спускане дръжте на висока предавка и поддържайте приемлива скорост.
    2. Купете си автомобил с добра аеродинамична форма (по-нисък коеф.на съпротивление)
    3. Използвайте пропан-бутан
    4. Сложете си HHO генератор (не съм ползвал, но звучи обещаващо)
    5. Намалете товара на автомобила
    6. Движете се предимно извънградско

    Ха, дано съм помогнал!

    Коментиран от #38

  • 2 Опит

    61 4 Отговор
    Техники, които използвам, за да намаля сметката за гориво в края на месеца е като използвам често служебната си кола, за лични нужди!
  • 3 Има пари

    41 3 Отговор
    "Прекомерното използване на спирачките може лесно да доведе до по-висок разход на гориво, като експерти отчитат, че по този начин изразходеното гориво да се повиши с до 60%."

    А така, така кажете, че половината да спрат да ползват и спирачки, та съвсем да се изпотрепят.
  • 4 Хм...

    27 11 Отговор
    Дали ще спираш със спирачките или с двигателя, после пак ще трябва да ускоряваш, така че разхода си е кажи речи един и същи. А и с двигателя не може да спреш по-рязко, а ако се опитваш да включваш много ниска предавка за рязко "моторно" спиране - съсипваш съединителя и скоростите...
    И както е писал коментатор № 1 - газовата уредба дава далеч по-голяма икономия от всички тия перверзии.
    А дали на 120км/ч ще харчиш осезаемо повече отколкото на 100 не е сигурно. Зависи от много фактори, всяка кола е оптимизирана така че да е най-икономична при определена скорост, което зависи от характеристики на двигателя, предавателни числа на скоростите и трансмисията и аеродинамиката.

    Коментиран от #5

  • 5 Пълни глупости

    52 0 Отговор

    До коментар #4 от "Хм...":

    Ако спираш с двигателя, разхода пада драстично. В момента в който се кача на колата на жената, въпреки че вдигам средната скорост на шофиране, бутам поне литър разхода надолу, защото ползвам двигателя за спирачка, като започвам да намалявам по-отдалече с просто отпускане на педала на газта.

    Самия факт, че ми говориш за рязко спиране с двигателя, означава че въобще не умееш да ползваш двигателна спирачка и не следиш трафика и знаците.

    Да ползваш двигателна спирачка не означава да не ползваш спирачка при нужда от рязко спиране. Означава, че ще поддържаш по-голяма дистанция от предния и ще отпуснеш педала на газта в момента в който му видиш спирачките. В 90% от случаите не трябва да пипаш твоите, а автомобилът плавно намалява от 90 до 50 километра в час при влизане в населено място например.

    Да не говорим че е много по-безопасно, да поддържаш голяма дистанция. Включително и когато ще изпреварваш някого, като започнеш да ускоряваш много преди автомобила в насрещното да е доближил до изпреварвания автомобил. Тогава в момента на разминаването им, вече караш с поне 20 30 км в час по-висока скорост от този, който ще изпреварваш въпреки, че не си натискал педала на газта до дупка, вдигайки разхода. По този начин изпреварването става много по-бързо и безопасно.

    Коментиран от #7, #8

  • 6 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    15 23 Отговор
    Шофиране с ПОСТОЯННА СКОРОСТ!По малко смяна на скоростите и каране само на извънградски път.Спирачките са само за спиране,при шофиране се използват единственно скоростите.За мен най изнервящо е шофьор,който се движи с НЕПОСТОяна скорост!На правите 120 в завоите на 60......Като настигна такъв и като почне да сваля ща не ща и натискам спирачка.бг90% от вас не могат каруца да управляват,а карате автомобили .......Като слагаТе газови уредби поне не си возете Децата с такава кола........

    Коментиран от #13

  • 7 Брей

    20 0 Отговор

    До коментар #5 от "Пълни глупости":

    Трябва да отворите автошкола. 95% от гросмайсторите обичат да се залепят плътно за камиона/джипа/друго и прескачайки на половина в другото платно да огледат ситуацията и изпреварят.
    Ако карах багер, що огледала и калници бих събрал....хаха

    Коментиран от #10

  • 8 Разхода

    6 7 Отговор

    До коментар #5 от "Пълни глупости":

    и при мен спада като карам на жена ми колата. Просто по-добре преценявам ситуацията, не се ускорявам когато явно няма смисъл и т.н. Това няма общо със спирането с двигателя обаче.
    Никъде не съм писал че трябва да се спира рязко с двигателя, напротив - писал съм че не е добра идея.
    Пак ще кажа - спирането с двигателя само по себе си не пести гориво, освен ако отчитаме микроскопичната "рекуперация" (агресивно зареждане на акумулатора, т.нар. система "smart charge"), която е налична в някой нови коли и е източник на маса главоболия за собствениците им.

    Коментиран от #11, #12

  • 9 ха сега де!

    15 5 Отговор
    Е тия големи експерти бе, да ползваш двигателя вместо спирачки. Да не би двигателя да ти връща гориво в резервоара? Вярно е, че всяко натискане на спирачката води до по висок разход, но това е защото убиваш инерцията, когато е набрана скорост с двигателя при което вече е изразходвано гориво гориво, а не при спускане по надолнище. Колкото по често убиваш скоростта набрана с двигателя, толкова повече увеличаваш разхода, но няма никакво значение по какъв начин го постигаш. Убивайки инерцията на практика скъсяваш разстоянието, което автомобила би изминал с вече изхарченото гориво, без намеса на спирачна дейност.

    Коментиран от #14

  • 10 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    2 5 Отговор

    До коментар #7 от "Брей":

    Колко шахматисти са в хрониките на кат,бе бугар?????
  • 11 ЛекоБъркате

    13 2 Отговор

    До коментар #8 от "Разхода":

    Ако автомобила ви има разходомер, временен, ще видите консумация 0. Използвайки моторна спирачка/на скорост, съм свалял разхода на бензинов джип до 6.3л./100км.
    Разбира се, освен на скорост, може да се спускате и по инерция. И там разхода е по-нисък, но всичко се използва индивидуално, според автомобила.

    Коментиран от #15

  • 12 Бъркаш понятията

    20 1 Отговор

    До коментар #8 от "Разхода":

    С двигателната спирачка не може да се спре! Тя служи само за намаляване на скоростта, а самия факт, че въобще можеш да намалиш по този начин, означава да следиш обстановката и да караш със съобразена (да не се бърка с ниска) скорост.

    При отпускане на газта на пета или шеста, автомобила продължава да се движи с почти същата скорост, но разходът ти става 0л на сто и изминаваш стотици метри с този разход. Ако изключиш от скорост, разходът ти е поне 0,4 на 100. Има си разлика.

    Да не говорим да си давал газ тези 300-400 метра, с разход 10 на 100, за да натиснеш рязко спирачката точно като настигнеш автомобила, който очевидно спира през последните няколко секунди, а ти го застигаш бързо с висока скорост.

    Очевидно има разлика в разхода!

    Коментиран от #16

  • 13 Като човек който

    14 2 Отговор

    До коментар #6 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    винаги е карал на газ, вече десетки години, мога само да се усмихна подигравателно на подобни ирационални страхове от газовите уредби. Инцидентите с газови уредби са изключително редки въпреки отвратителното качество на монтажа им у нас.
    А колкото до това че хората карат по-бързо на правите отколкото в завоите - ми нормално и логично е да караш по-бързо в правите участъци отколкото в завоите. Или казваш - от софия до варна твърдо с 50 за да не се налага да сваляш никъде?

    Коментиран от #17

  • 14 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    7 8 Отговор

    До коментар #9 от "ха сега де!":

    Никой не те кара да сменяш произволно скорости ,а да караш с постоянна скорост!Когато има ситуация,която трябва да се реагира бързо тогава използваш спирачка!Когато трябва мълниеносна реакция,като ситуацията на Гунди и Котков,тогава използваш моторна спирачка......Чупиш скоростната кутия ,а тя е най здравата част в автомобила,но не убиваш или не умираш!Кола се управлява само със скоростите и съединителя.Истински шофъор,като мен почти никога не използва спирачка по време на движение.Управлението на автомобла е усет и хармония,а не нерви и показност!Можеш ли от 120да включиш на 1ва и рязко да пуснеш съединителя и какво ще стане,а бугар.......За колко метра ще спреш със 120 със спирачка и с скорости???

    Коментиран от #18, #19

  • 15 Това е заради т.нар.

    10 0 Отговор

    До коментар #11 от "ЛекоБъркате":

    fuel cutoff - компютъра спира подаването на гориво в режим на моторна спирачка.
    Но ефекта реално се усеща при по-дълги спускания, където така или иначе не може да ползваш спирачки - ще прегреят.
  • 16 Не знам кой бърка

    3 4 Отговор

    До коментар #12 от "Бъркаш понятията":

    понятия. Да, ако се спускаш "стотици метри" на моторна спирачка ще спестиш. Но то така или иначе няма как да се спускаш "стотици метри" на спирачки - ще ти прегреят.
    Другото за което говориш е вярно, но то касае добра преценка на ситуацията, която да ти позволи да избегнеш както ненужно ускорение така и ненужно спиране. Но все пак не може съвсем да избегнеш нуждата от "сваляне на скоростта". И вече дали ще го правиш с двигателя или с леко барване на спирачките е без значение.

    Коментиран от #22

  • 17 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    4 4 Отговор

    До коментар #13 от "Като човек който":

    Ако те наДъни някой""Рационален"",като убиеца на Цветков,или друг подобен.......Няма да имаш възможност да обясняваш и се хвалиш колко е хубаво и евтино на газ!!!Поне децата си не карай!!!Аз карам кола,която е Съветска и и слагам най хубавия бензин,масло и другите консумативи.Колата кара 35г и двигателят е над 300хиляди и няма никъде теч.гарнитура клапани и картер съм сменял сам и картер съм сменил,защото от времето почна да сълзи леко!Колко могат да запазят такава кола,ми кажи???И тогава ми се смей!ПС.Нали не мислиш,че не познавам и западни коли????

    Коментиран от #20, #21

  • 18 моторна

    2 2 Отговор

    До коментар #14 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    спирачка за "мълниеносна реакция"??? То първо не може толкоз бързо да ръгнеш по-ниска предавка, да не говорим че спирачния ефект ще е само на едната ос, а в случая с гунди и на задната ос (много слабо ефективна откъм спиране).

    Коментиран от #32

  • 19 ха сега де!

    7 0 Отговор

    До коментар #14 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Е нали точно това се опитвам да обясня? Според ситуацията да поддържаш с мощността на двигателя такава разумна скорост така, че да ползваш спирачка възможно минимален брой пъти. Освен ако не си на скорост по надолнище. Начина по който ще го правиш избираш сам, но това зависи както от автомобила, така и от шофьора, а и от някои други фактори. Не може да твърдим, че има универсален начин.
  • 20 Газовата

    6 3 Отговор

    До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    бутилка е далеч по-здрава от купето на автомобила. Вероятността да се спука при ПТП е минимална.
    Виж за резервоара с бензин мислил ли си колко е здрав? Едната ми кола е пасат на 31 години, не много по-млад от твоята съветска кола двигателя му е поне на 400К. И си е в прекрасно състояние. Всичко е въпрос на поддръжка и желание, но и на изначално качество, което при съветските коли беше трагедия. Имал съм и съветска кола (москвич2140) - пълен боклук беше. Поздравления че си запазил твоята, това е било героичен, къртовски труд, като ги знам какви боклуци бяха.
  • 21 Еее,де

    4 0 Отговор

    До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Недейте така се засягайте на коментарите, нищо лично. Просто подпомагаме статията, за да и предадем по-голяма дълбочина.
    Все пак темата е техническа, а не политическа.
    А и не сме ортаци тук да си обясняваме кой как да си харчи парите. Респект
  • 22 Само така си мислиш!

    6 3 Отговор

    До коментар #16 от "Не знам кой бърка":

    Другия път като шофираш, включи компютърът да ти показва междинния километраж който след десетичната запетая ти показва и "стотиците" метри и още отдалеч отпусни педала на газта на пета предавка и засечи дори на равен път за колко метра ще намалиш от 90 до 50 км в час и ще видиш, че това са стотици метри.

    Когато го правиш постоянно, за 100 километра ти се събират няколко километра с разход 0 на 100 , който пък ти свалят разхода в литри на 100.

    Коментиран от #23, #25

  • 23 Малка

    0 4 Отговор

    До коментар #22 от "Само така си мислиш!":

    корекция. Тези сметки са верни ако сравняваш с някой който изключва от скорост и после да натиска спирачките?
    Само че никой не прави така най-малкото защото е неудобно. Колата си остава на скоростта на която е била и човек просто освен това натиска спирачките. т.е. fuel cutoff-а си се случва и разхода си е нула. Просто основното намаляване на скоростта идва от спирачките а не от двигателя

    Коментиран от #26

  • 24 ИЗПОЛЗАЙТЕ ТЕХНИКАТА НА

    4 0 Отговор
    ....ПКП ИЛИ ГРАДСКА МОБИЛНОСТ👍
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Огромна разлика

    8 0 Отговор

    До коментар #23 от "Малка":

    Повечето шофьори не отнемат газта, докато приближават населено място или автомобил който се движи бавно, като намалят плавно за няколкостотин метра, а в момента в който пуснат газта веднага удрят спирачките и включват на по-ниска предавка, без да се движат с разход 0, защото дори като натиснат съединителя, разхода е повече.

    Ако не вярваш, обърни внимание как шофира жена ти!

    Точно на табелата за начало на населено място, удря рязко спирачките, включва на четвърта или трета и продължава с още по-голям разход.

    Коментиран от #28, #33

  • 27 Дедо ви

    13 3 Отговор
    хич не ми се пишеше /пия си ракийката/ но как един не обясни, че моторната спирачка е при камионите!!! пак е спиране със двигателя при някои марки много добра, но при леките коли няма такова нещо!!! И като ги гледам младите "шофьори" 90% ще забодат от 5/6 1ва предавка и тогава спирането е гарантирано!.....Тия половината не знаят, на кой свят са вие им обяснявате как се кара икономично???!!! Това или го научаваш със практика или не.......Наздраве!!
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Пълни глупости

    12 1 Отговор
    Акцентира се на спирачките !? Колко други по важни неща оказват по силно влияние ! А и "автора" да си види процентите дали не са с по една излишна нула отзад ! Масовите коли както и да ги караш не можеш вдигна разхода на гориво със 60% та да се одереш. Една и съща кола по един и същи маршрут с една натовареност, двама души с различен стил на каране - "нормален" и "спортен" и правим разлика с 20%. Тия лакърдии ги пазете за хора които не карат и не разбират от проценти !
  • 30 общите насоки са правилни

    13 1 Отговор
    Има закон за запазване на енергията. По-малко загубена енергия води до пи-по-малко добавена, т.е. не спирай те рязко, не тръгваме рязко.
  • 31 Тодоров

    8 1 Отговор
    Най-добре някой да те дърпа с въже...
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Турбо

    3 0 Отговор

    До коментар #26 от "Огромна разлика":

    Тук тесльо си абсолютно прав.

    Коментиран от #36

  • 34 явертъ

    4 0 Отговор
    това май не е писано за движение по АМТракия. там се радваш, че си жив след софия-бургас и обратно
  • 35 Факт

    1 0 Отговор
    Как използването спирачките води до по-голям разход на гориво? отговора е един : директно! (останалото писане са журналистически лакардии)
  • 36 Разбира се че съм прав

    8 0 Отговор

    До коментар #33 от "Турбо":

    Аз в повечето случаи съм прав, но ти не можеш да го разбереш, защото не знаеш физичните закони. Това е същото като изкачването и спускането на Шипка.

    На изкачване ти трябват 16 киловата повече мощност, за да преодолееш наклона и трябва да ги събереш с 4 киловата съпротивление на гумите и въздушно съпротивление и получаваш 20 киловата мощност която трябва да бъде доставена от двигателя за изкачване на Шипка с претоварената ти баничарка.

    На слизане обаче, ако се движиш със същата скорост, съпротивлението при търкаляне и въздушното съпротивление пак ще са 4 киловата, но този път онези същите 16 киловата са с обратен знак - онази отрицателна мощност за която обясняваш, че не съществувала. Като извадиш от четири 16 получаваш минус 12 киловата, които трябва да избереш дали да разсееш със спирачките и да ги загряваш с 12 киловата мощност, или да включиш на скорост, за да може отрицателният въртящ момент да ти развърти двигателя и да ползваш неговото съпротивление от триене и работата на алтернатора да поемат тези минус 12 киловата доставени от колелата и по този начин да пестиш гориво защото разходът ти може да стане нула на 100.

    При електромобилите буквално връщаш енергия в батерията.



    Същите физични закони се повтарят навсякъде. Включително и при ускорение и намаляване на скоростта, независимо дали ги отричаш или разбираш.
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Бензино Наполони

    2 1 Отговор
    Колкото и икономично да карате бензинова кола,не може да свалите разхода под 6-6,5 литра на 100 километра извънградско и 10-11 литра на 100км. градско каране.

    Коментиран от #44

  • 43 Нафто

    3 0 Отговор
    В леките коли няма такова нещо "моторна спирачка"Използва се само намаляване на скоростта,като се премине на по ниска предавка.

    Коментиран от #45

  • 44 Бензино Наполони

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "Бензино Наполони":

    Освен това,зависи и от класа на колата която карате.
  • 45 ⚜️Просветен⚜️

    1 1 Отговор

    До коментар #43 от "Нафто":

    То това е моторна спирачка бе! Просто тежките машини имат автоматизирана, а леките коли не, защото ако при автомобила и само нормални спирачки да ползваш пак няма да имаш проблеми, докато при тежките камиони ще прецакаш спирачките ако разчиташ само на накладки!
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.