Едва ли за някого е тайна, че цените на горивата в момента са до небето и едва ли има някой, който да не иска да знае как да спести малко гориво, а заедно с това и малко гориво. Автомобилни експерти дават няколко съвета за това как колата ни да гори по-малко с някои прости, но ефективни трикове.
Прекомерното използване на спирачките може лесно да доведе до по-висок разход на гориво, като експерти отчитат, че по този начин изразходеното гориво да се повиши с до 60%. Агресивното и често спиране освен това влияе негативно и върху спирачките и накладките. Вместо това, шофьорите могат да използват моторната спирачка и да намалят бавно като просто сменят предавките надолу според автомобила и пътя по който шофират.
Още една техника, която може да спести до 40% гориво е така нареченият „хипермайлинг“. Тайната при нея се крие в едно просто правило, а именно по-бавното каране. Вместо със 120км/ч, може да шофирате със 100км/ч, което ще намали значително разхода на гориво, но в същото време няма да окаже значително влияние на времето за пътуване.
Експерти препоръчват и внимателното използване на педала на спирачката и газта. Те разкриват, че подходящата предавка и смяната ѝ в правилното време може също да спести гориво. Правилното налягане на гумите и изключването на климатичната система също са неща които водят до по-добра икономия. В коментарите може да споделите техники, които вие използвате, за да намалите сметката за гориво в края на месеца.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ДаДобавим
2. Купете си автомобил с добра аеродинамична форма (по-нисък коеф.на съпротивление)
3. Използвайте пропан-бутан
4. Сложете си HHO генератор (не съм ползвал, но звучи обещаващо)
5. Намалете товара на автомобила
6. Движете се предимно извънградско
Ха, дано съм помогнал!
Коментиран от #38
18:59 18.07.2022
2 Опит
19:33 18.07.2022
3 Има пари
А така, така кажете, че половината да спрат да ползват и спирачки, та съвсем да се изпотрепят.
19:44 18.07.2022
4 Хм...
И както е писал коментатор № 1 - газовата уредба дава далеч по-голяма икономия от всички тия перверзии.
А дали на 120км/ч ще харчиш осезаемо повече отколкото на 100 не е сигурно. Зависи от много фактори, всяка кола е оптимизирана така че да е най-икономична при определена скорост, което зависи от характеристики на двигателя, предавателни числа на скоростите и трансмисията и аеродинамиката.
Коментиран от #5
19:52 18.07.2022
5 Пълни глупости
До коментар #4 от "Хм...":
Ако спираш с двигателя, разхода пада драстично. В момента в който се кача на колата на жената, въпреки че вдигам средната скорост на шофиране, бутам поне литър разхода надолу, защото ползвам двигателя за спирачка, като започвам да намалявам по-отдалече с просто отпускане на педала на газта.Самия факт, че ми говориш за рязко спиране с двигателя, означава че въобще не умееш да ползваш двигателна спирачка и не следиш трафика и знаците.
Да ползваш двигателна спирачка не означава да не ползваш спирачка при нужда от рязко спиране. Означава, че ще поддържаш по-голяма дистанция от предния и ще отпуснеш педала на газта в момента в който му видиш спирачките. В 90% от случаите не трябва да пипаш твоите, а автомобилът плавно намалява от 90 до 50 километра в час при влизане в населено място например.
Да не говорим че е много по-безопасно, да поддържаш голяма дистанция. Включително и когато ще изпреварваш някого, като започнеш да ускоряваш много преди автомобила в насрещното да е доближил до изпреварвания автомобил. Тогава в момента на разминаването им, вече караш с поне 20 30 км в час по-висока скорост от този, който ще изпреварваш въпреки, че не си натискал педала на газта до дупка, вдигайки разхода. По този начин изпреварването става много по-бързо и безопасно.
Коментиран от #7, #8
20:09 18.07.2022
6 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
Коментиран от #13
20:09 18.07.2022
7 Брей
До коментар #5 от "Пълни глупости":
Трябва да отворите автошкола. 95% от гросмайсторите обичат да се залепят плътно за камиона/джипа/друго и прескачайки на половина в другото платно да огледат ситуацията и изпреварят.Ако карах багер, що огледала и калници бих събрал....хаха
Коментиран от #10
20:15 18.07.2022
8 Разхода
До коментар #5 от "Пълни глупости":
и при мен спада като карам на жена ми колата. Просто по-добре преценявам ситуацията, не се ускорявам когато явно няма смисъл и т.н. Това няма общо със спирането с двигателя обаче.Никъде не съм писал че трябва да се спира рязко с двигателя, напротив - писал съм че не е добра идея.
Пак ще кажа - спирането с двигателя само по себе си не пести гориво, освен ако отчитаме микроскопичната "рекуперация" (агресивно зареждане на акумулатора, т.нар. система "smart charge"), която е налична в някой нови коли и е източник на маса главоболия за собствениците им.
Коментиран от #11, #12
20:38 18.07.2022
9 ха сега де!
Коментиран от #14
20:45 18.07.2022
10 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #7 от "Брей":
Колко шахматисти са в хрониките на кат,бе бугар?????20:45 18.07.2022
11 ЛекоБъркате
До коментар #8 от "Разхода":
Ако автомобила ви има разходомер, временен, ще видите консумация 0. Използвайки моторна спирачка/на скорост, съм свалял разхода на бензинов джип до 6.3л./100км.Разбира се, освен на скорост, може да се спускате и по инерция. И там разхода е по-нисък, но всичко се използва индивидуално, според автомобила.
Коментиран от #15
20:49 18.07.2022
12 Бъркаш понятията
До коментар #8 от "Разхода":
С двигателната спирачка не може да се спре! Тя служи само за намаляване на скоростта, а самия факт, че въобще можеш да намалиш по този начин, означава да следиш обстановката и да караш със съобразена (да не се бърка с ниска) скорост.При отпускане на газта на пета или шеста, автомобила продължава да се движи с почти същата скорост, но разходът ти става 0л на сто и изминаваш стотици метри с този разход. Ако изключиш от скорост, разходът ти е поне 0,4 на 100. Има си разлика.
Да не говорим да си давал газ тези 300-400 метра, с разход 10 на 100, за да натиснеш рязко спирачката точно като настигнеш автомобила, който очевидно спира през последните няколко секунди, а ти го застигаш бързо с висока скорост.
Очевидно има разлика в разхода!
Коментиран от #16
20:49 18.07.2022
13 Като човек който
До коментар #6 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
винаги е карал на газ, вече десетки години, мога само да се усмихна подигравателно на подобни ирационални страхове от газовите уредби. Инцидентите с газови уредби са изключително редки въпреки отвратителното качество на монтажа им у нас.А колкото до това че хората карат по-бързо на правите отколкото в завоите - ми нормално и логично е да караш по-бързо в правите участъци отколкото в завоите. Или казваш - от софия до варна твърдо с 50 за да не се налага да сваляш никъде?
Коментиран от #17
20:50 18.07.2022
14 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #9 от "ха сега де!":
Никой не те кара да сменяш произволно скорости ,а да караш с постоянна скорост!Когато има ситуация,която трябва да се реагира бързо тогава използваш спирачка!Когато трябва мълниеносна реакция,като ситуацията на Гунди и Котков,тогава използваш моторна спирачка......Чупиш скоростната кутия ,а тя е най здравата част в автомобила,но не убиваш или не умираш!Кола се управлява само със скоростите и съединителя.Истински шофъор,като мен почти никога не използва спирачка по време на движение.Управлението на автомобла е усет и хармония,а не нерви и показност!Можеш ли от 120да включиш на 1ва и рязко да пуснеш съединителя и какво ще стане,а бугар.......За колко метра ще спреш със 120 със спирачка и с скорости???Коментиран от #18, #19
20:53 18.07.2022
15 Това е заради т.нар.
До коментар #11 от "ЛекоБъркате":
fuel cutoff - компютъра спира подаването на гориво в режим на моторна спирачка.Но ефекта реално се усеща при по-дълги спускания, където така или иначе не може да ползваш спирачки - ще прегреят.
20:53 18.07.2022
16 Не знам кой бърка
До коментар #12 от "Бъркаш понятията":
понятия. Да, ако се спускаш "стотици метри" на моторна спирачка ще спестиш. Но то така или иначе няма как да се спускаш "стотици метри" на спирачки - ще ти прегреят.Другото за което говориш е вярно, но то касае добра преценка на ситуацията, която да ти позволи да избегнеш както ненужно ускорение така и ненужно спиране. Но все пак не може съвсем да избегнеш нуждата от "сваляне на скоростта". И вече дали ще го правиш с двигателя или с леко барване на спирачките е без значение.
Коментиран от #22
20:58 18.07.2022
17 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #13 от "Като човек който":
Ако те наДъни някой""Рационален"",като убиеца на Цветков,или друг подобен.......Няма да имаш възможност да обясняваш и се хвалиш колко е хубаво и евтино на газ!!!Поне децата си не карай!!!Аз карам кола,която е Съветска и и слагам най хубавия бензин,масло и другите консумативи.Колата кара 35г и двигателят е над 300хиляди и няма никъде теч.гарнитура клапани и картер съм сменял сам и картер съм сменил,защото от времето почна да сълзи леко!Колко могат да запазят такава кола,ми кажи???И тогава ми се смей!ПС.Нали не мислиш,че не познавам и западни коли????Коментиран от #20, #21
21:03 18.07.2022
18 моторна
До коментар #14 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
спирачка за "мълниеносна реакция"??? То първо не може толкоз бързо да ръгнеш по-ниска предавка, да не говорим че спирачния ефект ще е само на едната ос, а в случая с гунди и на задната ос (много слабо ефективна откъм спиране).Коментиран от #32
21:05 18.07.2022
19 ха сега де!
До коментар #14 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Е нали точно това се опитвам да обясня? Според ситуацията да поддържаш с мощността на двигателя такава разумна скорост така, че да ползваш спирачка възможно минимален брой пъти. Освен ако не си на скорост по надолнище. Начина по който ще го правиш избираш сам, но това зависи както от автомобила, така и от шофьора, а и от някои други фактори. Не може да твърдим, че има универсален начин.21:06 18.07.2022
20 Газовата
До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
бутилка е далеч по-здрава от купето на автомобила. Вероятността да се спука при ПТП е минимална.Виж за резервоара с бензин мислил ли си колко е здрав? Едната ми кола е пасат на 31 години, не много по-млад от твоята съветска кола двигателя му е поне на 400К. И си е в прекрасно състояние. Всичко е въпрос на поддръжка и желание, но и на изначално качество, което при съветските коли беше трагедия. Имал съм и съветска кола (москвич2140) - пълен боклук беше. Поздравления че си запазил твоята, това е било героичен, къртовски труд, като ги знам какви боклуци бяха.
21:11 18.07.2022
21 Еее,де
До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Недейте така се засягайте на коментарите, нищо лично. Просто подпомагаме статията, за да и предадем по-голяма дълбочина.Все пак темата е техническа, а не политическа.
А и не сме ортаци тук да си обясняваме кой как да си харчи парите. Респект
21:12 18.07.2022
22 Само така си мислиш!
До коментар #16 от "Не знам кой бърка":
Другия път като шофираш, включи компютърът да ти показва междинния километраж който след десетичната запетая ти показва и "стотиците" метри и още отдалеч отпусни педала на газта на пета предавка и засечи дори на равен път за колко метра ще намалиш от 90 до 50 км в час и ще видиш, че това са стотици метри.Когато го правиш постоянно, за 100 километра ти се събират няколко километра с разход 0 на 100 , който пък ти свалят разхода в литри на 100.
Коментиран от #23, #25
21:13 18.07.2022
23 Малка
До коментар #22 от "Само така си мислиш!":
корекция. Тези сметки са верни ако сравняваш с някой който изключва от скорост и после да натиска спирачките?Само че никой не прави така най-малкото защото е неудобно. Колата си остава на скоростта на която е била и човек просто освен това натиска спирачките. т.е. fuel cutoff-а си се случва и разхода си е нула. Просто основното намаляване на скоростта идва от спирачките а не от двигателя
Коментиран от #26
21:21 18.07.2022
24 ИЗПОЛЗАЙТЕ ТЕХНИКАТА НА
21:36 18.07.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Огромна разлика
До коментар #23 от "Малка":
Повечето шофьори не отнемат газта, докато приближават населено място или автомобил който се движи бавно, като намалят плавно за няколкостотин метра, а в момента в който пуснат газта веднага удрят спирачките и включват на по-ниска предавка, без да се движат с разход 0, защото дори като натиснат съединителя, разхода е повече.Ако не вярваш, обърни внимание как шофира жена ти!
Точно на табелата за начало на населено място, удря рязко спирачките, включва на четвърта или трета и продължава с още по-голям разход.
Коментиран от #28, #33
21:47 18.07.2022
27 Дедо ви
22:36 18.07.2022
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Пълни глупости
23:01 18.07.2022
30 общите насоки са правилни
23:07 18.07.2022
31 Тодоров
01:47 19.07.2022
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Турбо
До коментар #26 от "Огромна разлика":
Тук тесльо си абсолютно прав.Коментиран от #36
07:52 19.07.2022
34 явертъ
08:57 19.07.2022
35 Факт
09:05 19.07.2022
36 Разбира се че съм прав
До коментар #33 от "Турбо":
Аз в повечето случаи съм прав, но ти не можеш да го разбереш, защото не знаеш физичните закони. Това е същото като изкачването и спускането на Шипка.На изкачване ти трябват 16 киловата повече мощност, за да преодолееш наклона и трябва да ги събереш с 4 киловата съпротивление на гумите и въздушно съпротивление и получаваш 20 киловата мощност която трябва да бъде доставена от двигателя за изкачване на Шипка с претоварената ти баничарка.
На слизане обаче, ако се движиш със същата скорост, съпротивлението при търкаляне и въздушното съпротивление пак ще са 4 киловата, но този път онези същите 16 киловата са с обратен знак - онази отрицателна мощност за която обясняваш, че не съществувала. Като извадиш от четири 16 получаваш минус 12 киловата, които трябва да избереш дали да разсееш със спирачките и да ги загряваш с 12 киловата мощност, или да включиш на скорост, за да може отрицателният въртящ момент да ти развърти двигателя и да ползваш неговото съпротивление от триене и работата на алтернатора да поемат тези минус 12 киловата доставени от колелата и по този начин да пестиш гориво защото разходът ти може да стане нула на 100.
При електромобилите буквално връщаш енергия в батерията.
Същите физични закони се повтарят навсякъде. Включително и при ускорение и намаляване на скоростта, независимо дали ги отричаш или разбираш.
14:59 19.07.2022
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Бензино Наполони
Коментиран от #44
11:29 21.07.2022
43 Нафто
Коментиран от #45
11:37 21.07.2022
44 Бензино Наполони
До коментар #42 от "Бензино Наполони":
Освен това,зависи и от класа на колата която карате.11:39 21.07.2022
45 ⚜️Просветен⚜️
До коментар #43 от "Нафто":
То това е моторна спирачка бе! Просто тежките машини имат автоматизирана, а леките коли не, защото ако при автомобила и само нормални спирачки да ползваш пак няма да имаш проблеми, докато при тежките камиони ще прецакаш спирачките ако разчиташ само на накладки!15:25 21.07.2022
46 Този коментар е премахнат от модератор.