Китайската компания Geely Holding Group, която е собственик на Volvo, Polestar и Lotus инвестира огромни суми в разработката на батерии и изглежда тези инвестиции не са напразни. По време на световно изложение тази седмица, компанията показа изцяло нов вид батерии, които осигуряват пробег от 1000 километра с едно зареждане, което трае 15 минути.
Към момента подобен заряд би отнел между 30 минути и един час в зависимост от технологията, мощността и станцията, която се използват, но от Geely обещават да намалят това време значително. Към момента от компанията не разкриват повече подробности за батерията, но очакваме скоро тя да бъде представена в сериен вариант или в някой от моделите на брандовете.
Бавното зареждане и малкият пробег са двете неща, които към момента спират най-много хора от покупката на електромобил. Този тип батерии на практика би разрешил едновременно и двата проблема, което със сигурност ще помогне много, но пък вероятно ще изведе на преден план и друг основен проблем, а именно цената.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чайна
Коментиран от #6
11:38 23.07.2022
2 Електрон
Коментиран от #28, #29
11:59 23.07.2022
3 Туй хубууу
12:00 23.07.2022
4 Уса
Коментиран от #5
12:05 23.07.2022
5 Ти да видиш
До коментар #4 от "Уса":
Тези дето са правени в понеделник до 12:00 и тези дето са правени в събота от 100 една става!12:10 23.07.2022
6 дрфтгъхуй
До коментар #1 от "Чайна":
Тотално грешиш... Не е нужно да зареждаш за 1000км. за 5 мин.- 15 минути са достатъчно добро постижение. Какво е нужно за да станат електричките масови:- Зареждане за 1000км. за 15 минути приемаме, че е ОК и да кажем вече го има като батерия и технология- днес не, но скоро ще е налице...
- Трябва зарядните станции способни да зареждат с такива мощности да бъдат поне 20% спрямо бензиноколонките и още поне толкова да бъдат зарядни с по-ниски мощности
- Трябва цената на електричката и ДВГ да са равностойни +-10% и когато един Jogger на газ струва 40 бона равностойна електричка с пробег минимум 500км. и бързо зареждане следва да струва макс. 45 бона...
Преди всичко това да се случи електричките масови НЯМА ДА СТАНАТ
Коментиран от #12, #15
12:13 23.07.2022
7 Рамбо Силек
12:18 23.07.2022
8 !!!!!!!!!!!!!!
12:37 23.07.2022
9 име
Коментиран от #14, #30
12:55 23.07.2022
10 Васил
13:24 23.07.2022
11 Соваж бейби
Коментиран от #13
15:10 23.07.2022
12 Не съм съгласен
До коментар #6 от "дрфтгъхуй":
"Трябва зарядните станции способни да зареждат с такива мощности да бъдат поне 20% спрямо бензиноколонките и още поне толкова да бъдат зарядни с по-ниски мощности"Според мен трябва да бъдат доста повече от бензиноколонките, а не пет пъти по-малко както си мислиш.
Неслучайно средната бройка на колонките на зарядните станции на Тесла е около 10. Имат около 4000 зарядни станции с 40 000 колонки.
По магистралите колонките са много на брой, като на места са близо стотина.
А ти твърдиш че ако на бензиностанцията има 10 колонки за течни горива, ще е достатъчно 20% от тях да са зарядни станции - тоест две колонки? Според мен ще стават опашки при само две колонки.
От друга страна, колонките за бавно зареждане трябва да са десетки пъти повече, защото в 90% от случаите собствениците на електромобили ги зареждат на бавно зареждане при възможност в гаража си, защото е много по-евтино и щадящо за батерията, а така или иначе през над 90% от времето автомобила не е в движение а стои паркиран
В оптималния случай бавните зарядни трябва да бъдат повече от електромобилите. Ако в България има един милион електромобила трябва да има над милион бавни зарядни станции, точно както има много повече паркоместа отколкото автомобили.
17:53 23.07.2022
13 Е така де
До коментар #11 от "Соваж бейби":
Вероятно са се наредили за безплатно зареждане.Ако имаше двайсетина паркоместа със зарядни станции, на които да си плащат на прилични цени, щяха да си включат автомобилите докато пазаруват и да не се редят на опашки.
Когато на няколко от паркоместата на местоработата има зарядни станции, а батерията позволява 1000 километра с едно зареждане, ще може само веднъж в седмицата да дозареждаш за един работен ден, без да се налага да търсиш други зарядни, като не се притесняваш, ако пропуснеш седмица защото 1000 километра е обикновено е месечния пробег на средностатистическия автомобил.
Коментиран от #21
17:58 23.07.2022
14 То и сега е така
До коментар #9 от "име":
Бързото зареждане струва 90 стотинки за киловатчас, което ти излиза съвсем малко по-евтино отколкото да караш бензин или дизел.Но пък имаш опция, да зареждаш много по-бавно, но на 14 стотинки за киловатчас нощна тарифа, която е осем часа на денонощие.
Ама какво те бърка, че след като си се върнал от морето, тези 1000 км ще се заредят за 2 или 3 нощи?
Ти така или иначе нали си спиш през това време?
Но пък 1000 километра ти струват 28лв. За толкова пари можеш да си купиш по-малко от 8 литра бензин или дизел. Колко километра ще минеш с тях?
Къде ще караш повече от 1000 км, за да се наложи да дозареждаш?
Нали се сещаш, че 1000 километра пробег почти изключва нуждата от бързо зареждане? В България на практика почти няма къде да отидеш и да се върнеш и да изминеш повече от 1000 километра.
18:07 23.07.2022
15 А с това как да се съглася?
До коментар #6 от "дрфтгъхуй":
"Трябва цената на електричката и ДВГ да са равностойни +-10% и когато един Jogger на газ струва 40 бона равностойна електричка с пробег минимум 500км. и бързо зареждане следва да струва макс. 45 бона..."Преди малко сметнах, че можеш да минеш 1000 километра с 28 лв на ток.
Ако караш съвсем икономично ще трябва да заредиш поне 50 литра за тези 1000 км, като платиш за тях около 180 лв.
Тоест на всеки 1000 километра даваш 150 лв повече за зареждане.
При 30 000км годишно, това са ти около 5000 лв повече, отколкото да караш електромобил.
Тоест ако смяташ да го караш 5 години, можеш да си позволиш да дадеш 25 000 лв отгоре за електромобил, за да ти излязат в на една цена в края на петата година.
Ако ще го караш 10 години - 50 000 лв разлика.
Тези 5000 лв разлика, за които говориш се изплащат още първата година!
18:15 23.07.2022
16 Кольо Тесларов
18:23 23.07.2022
17 Басни на Лафонтен
18:25 23.07.2022
18 Аууу
Коментиран от #19
18:27 23.07.2022
19 Е поне заглавието не прочете ли?
До коментар #18 от "Аууу":
Над 1000 километра пробег с едно зареждане за 15 минути19:10 23.07.2022
20 гост
Коментиран от #23
19:11 23.07.2022
21 Соваж бейби
До коментар #13 от "Е така де":
Мислила съм го и аз ,все още нямаме такава кола и не съм в час .Добре ти си пазаруваш или пиеш кафе ,как разбираш че батерията е заредила след като не си там ?Другите които чакат ,познай колко пожелания ще ти теглят докато се махнеш за следващия .Не знам дали се заключва ,може да си пазят колата знам ли ,или специален човек работещ това да чака и да ти паркира кола .....Другият проблем е ако не пазаруваш ами чакаш например правиш доставка на поръчки онлайн ,колегата калпазанина е забравил да зареди вечерта или просто свършва батерия -например с микробус Спиди имаме такава фирма в България сещаш се?Смятай в колко ще свършиш работа и фирмата колко трябва да ти даде в плюс пари края на месеца .Или ако си полицай ,зареждаш линейка ...?На този етап е луда идея не може да разчитаме на такива колиКоментиран от #25
19:11 23.07.2022
22 Гост
19:45 23.07.2022
23 Гост
До коментар #20 от "гост":
Най-смешното е, че дори когато електричките станат масови, ти пак ще си търсиш дизелово Рено, но ще пишеш тук колко яко е да се кара електричка.Коментиран от #24
19:48 23.07.2022
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Елементарно е!
До коментар #21 от "Соваж бейби":
На първо място, мощността на зарядните по тези магазини е 50 kW или по-малко и няма как да ти зареди батерията за по-малко от час, а обикновено пазаруването е около час максимум.Второто но по-важно, всяко приложение за зареждане на електромобил , а и приложението за свързване със самия електромобил ти дават както мощността така и степента на зареждане на батерията, а също така предварително ти казват колко време още остава до края на зареждането.
На някои станции се плаща по около левче на минута, ако не махнеш автомобила след края на зареждането. Дали ще го махнеш си е твой проблем. 60 лв на час ако са ти излишни, можеш да го оставиш да си стои там.
21:02 23.07.2022
26 съдията Дред
Коментиран от #27
10:29 24.07.2022
27 Така е!
До коментар #26 от "съдията Дред":
Но при положение, че 1000 километра обикновено се минават за месец, означава че ще трябва да зареждаш само два пъти месечно в къщи или на работното място.А при положение, че 1000 километра се зареждат в гаража за 28 лв, а на бърза зарядна се зареждат за 180лв, дали някой който има гараж ще гори от желание да зарежда на бърза зарядна станция?
Тогава по-добре да караш някой дизел с разход 5 на сто и да плащаш същите пари на километър, но да не търсиш къде да заредиш.
Кой каквото и да ти говори, повечето хора си купуват електромобили по-икономически, а не по екологични причини, по същата причина по която си купуват климатици, а не маслени радиатори. Не го правят заради въглеродния отпечатък. И точно затова ще станат масови като климатиците, а ще има и такива които да купуват маслени радиатори.
Бързите зарядни станции са за дълги пътувания, за да спреш само веднъж за зареждане за 15 минути при прибиране или отиване до Германия например и да няма разлика дали пътуваш с ДВГ или електромобил.
По този начин само на дълъг път плащаш горе-долу колкото за гориво от бензиностанцията, а през останалата част от годината караш почти без пари.
Коментиран от #32
11:12 24.07.2022
28 Края на ДВГ вече е тук
До коментар #2 от "Електрон":
Въпрос на малко време е! ДВГ са бита карта12:35 24.07.2022
29 Жоро
До коментар #2 от "Електрон":
Евро 7 ще бъде достатъчно.12:53 24.07.2022
30 Тодор
До коментар #9 от "име":
Дори в момента в Австралия, бързият заряд излиза по-скъпо от разход на бензин. Имаше публикации. Гювеч за простосмъртните, няма да има, а токът ще е в небесата!21:03 24.07.2022
31 А да бяха казали колко KW
Май ще трябва отделен електропровод на 20KV (поне) до всяка зарядна станция да се пуска.
И кой ще плати инвестицията? (Риторичен въпрос)
Коментиран от #34
13:56 25.07.2022
32 Никой
До коментар #27 от "Така е!":
няма да позволи на хората да карат "почти без пари." Засега е "зарибявка".Станат ли по-масови електричките като минимум цената на тока ще скочи заради повишената му консумация. Всякакви екстри като безплатни зарядни тук-там, безплатни паркоместа и прочее мигом ще изчезнат. И всичко ще си бъде по старому.
Коментиран от #33
14:01 25.07.2022
33 Хайде Добро утро!
До коментар #32 от "Никой":
А ти да не мислиш, че някой ще ти изгражда скъпи зарядни станции за бързо зареждане, за да ти подарява тока? Много ясно че ще ти го продават с голяма печалба, за да си върнат по-бързо инвестициите в бързи зарядни, които се нуждаят от буферни батерии за съхранение на енергията, защото електропроводите не могат да осигурят толкова мощност.За сметка на това, зареждането в къщи винаги ще е евтино, а в 90% от случаите зареждането е възможно да става в къщи или на обществена бавна станция, на по-ниска цена.
Коментиран от #36
16:24 25.07.2022
34 Елементарно е!
До коментар #31 от "А да бяха казали колко KW":
1000 километра се нуждаят от около 200 киловатчаса батерия, която може да се зареди за 15 минути с 800 киловата мощност.Това разбира се става от батерия, а не директно от мрежата. А тази батерия може да се зарежда когато мрежата не е натоварена и цените са ниски, като може да става с много по-ниска мощност отколкото е зареждането на електромобил.
Коментиран от #35, #37
16:27 25.07.2022
35 Да бе от батерия.
До коментар #34 от "Елементарно е!":
Колко голяма и скъпа ще е тая батерия дето да зарежда няколко други 200KWh-ови батерии? Че и на всяка да осигури по 50KW мощност (реално повече заради загубите)?И как сме с КПД-то в такъв случай? Един път загуби при зареждане на "голямата" батерия, после пак загуби при зареждане на малките от нея. За загубите при многократното преобразуване от променлив в постоянен ток и обратно да не говорим.
Станат ли масови електричките ще трябва тотално обновявяне на енергийната система, пускане на средно напрежение с достатъчна мощност до всяка зарядна станция, разбира се и АЕЦ беляне ще се наложи ускорено да се строи.
16:42 25.07.2022
36 Като се вдигне цената на тока
До коментар #33 от "Хайде Добро утро!":
и в къщи няма да е евтино зареждането.Отделно все ще измислят нещо от типа на това да си длъжен да имаш отделен електромер за гаража и да плащаш по съвсем друга цена.
Ще намерят начин да изклатят хората.
16:45 25.07.2022
37 л,кмйнхбг
До коментар #34 от "Елементарно е!":
За да заредиш 200квт батерия в колата за 15 мин. ти трябват НЕ 800квт както показва математиката, а около и може би НАД 1 МЕГАВАТ както казват физиката и куп сложни закони дето са извън твоите способности за разбиране... Но да кажем имаш зарядна станция с голяма батерия от да кажем 5 МЕГАВАТА:- колко коли ще можеш да заредиш за деня?
- от 0 до 100% ще са около 7-8 коли максимум, тоест 5 коли от самата батерия на станцията и още 2-3 коли от мрежата.
- реално ще са около 15-20 коли ако говорим за зареждане от 20-30 до 80% което си е половин батерия
- цените на батериите са общо взето $100 за 1квт, или $10 000 за 100квт, или $100 000 за 1 мегават, или $500 000 за 5 мегавата.
- и тези батерии ще се износват с бясна скорост заради постоянните цикли заряд-разряд, и то по бързата процедура зареждане.
- значи някой следва да инвестира по около $1млн. за всяка зарядна станция и максимум през 2г. да сменя онези големи батерии от които си зареждаш ел. колата- за 10 години това ще струва около $4млн. или повече от $1000 на ден само за инфраструктурата.
- колко ще струват 10 мегавата дневно потребление сами смятайте, но аз намерих средна цена в ЕС за януари от €190 за мегават.
- значи имаш $1000 на ден за инфраструктурата и към €2000 на ден за използваният ток или общо €3000 ден разход БЕЗ печалба.
- при максимум 40 зареждания на ден които тъкмо се събират в 10 мегавата и 10 часа общо зареждане всеки трябва да плати по €75 за да покрие разходите, с печалб
Коментиран от #38, #40
17:43 25.07.2022
38 ;плоки
До коментар #37 от "л,кмйнхбг":
- при максимум 40 зареждания на ден които тъкмо се събират в 10 мегавата и 10 часа общо зареждане всеки трябва да плати по €75 за да покрие разходите, с печалбата на всички по веригата стават към €200...- в момента плъг-ин хибрида ми при ПРАЗНА батерия дава разход под 6/100 бензин, за 1000км. ми трябват 60 литра- по каквито и цени да го смятате е доста далеч от €200...
17:43 25.07.2022
39 Ще има
19:13 25.07.2022
40 Едно по едно
До коментар #37 от "л,кмйнхбг":
Първото:"За да заредиш 200квт батерия в колата за 15 мин. ти трябват НЕ 800квт както показва математиката, а около и може би НАД 1 МЕГАВАТ както казват физиката и куп сложни закони дето са извън твоите способности за разбиране... Но да кажем имаш зарядна станция с голяма батерия от да кажем 5 МЕГАВАТА:
- колко коли ще можеш да заредиш за деня?
- от 0 до 100% ще са около 7-8 коли максимум, тоест 5 коли от самата батерия на станцията и още 2-3 коли от мрежата.
- реално ще са около 15-20 коли ако говорим за зареждане от 20-30 до 80% което си е половин батерия"
Прав си, 800 киловата е средната мощност, пиковата може да е и над мегават, но с увеличаване на процента зареждане мощността намалява и става средно 800 киловата за да заредиш батерия 200 kW за 15 минути.
Но математиката си е математика. 5 мегавата обща мощност могат да зареждат 6 автомобила едновременно със средна мощност над 800 киловата и за час ще направят 4 сесии по 15 минути и ще заредят общо 24 автомобила за час на 100% и почти 50 автомобила по 50% - по стотина киловатчаса.
Как ги сметна 7-8 на ден акъла не ми го побира?
21:53 25.07.2022
41 Втората
- и тези батерии ще се износват с бясна скорост заради постоянните цикли заряд-разряд, и то по бързата процедура зареждане.
- значи някой следва да инвестира по около $1млн. за всяка зарядна станция и максимум през 2г. да сменя онези големи батерии от които си зареждаш ел. колата- за 10 години това ще струва около $4млн. или повече от $1000 на ден само за инфраструктурата."
Къде ги тези евтини батерии да си ги купим и ние? Дори втора употреба модул от батерия 5,2 киловатчаса в eBay струва над 1000 долара, което е 200 долара за киловатчас само клетки без никаква електроника.
Един мегапак на Тесла с капацитет 3 мегаватчаса и мощност 1,5 мегавата струва 1,25 милиона долара и има 10-годишна гаранция с опция да се разшири на 20 години.
Един цикъл зареждане на такава батерия може да зареди 14 батерии по 200 киловатчаса за 1000 км пробег, като махнем загубите. Или 27 батерии по 100 киловатчаса.
Дори само по 3 цикъла на ден да прави, са около 100 зареждания на електромобилите с най-големите батерии на Тесла в момента.
Това са 365 000 зареждания за 10 години, което при цена 1,25 милиона означава под 4 долара себестойност на зареждане на автомобил за амортизация на батерията.
22:08 25.07.2022