Last news in Fakti

23 Юли, 2022 11:30 11 376 41

Над 1000 километра пробег с едно зареждане за 15 минути

  • geely-
  • батерия-
  • зареждане-
  • volvo

Geely загатна за появата на нови батерии

Китайската компания Geely Holding Group, която е собственик на Volvo, Polestar и Lotus инвестира огромни суми в разработката на батерии и изглежда тези инвестиции не са напразни. По време на световно изложение тази седмица, компанията показа изцяло нов вид батерии, които осигуряват пробег от 1000 километра с едно зареждане, което трае 15 минути.

Към момента подобен заряд би отнел между 30 минути и един час в зависимост от технологията, мощността и станцията, която се използват, но от Geely обещават да намалят това време значително. Към момента от компанията не разкриват повече подробности за батерията, но очакваме скоро тя да бъде представена в сериен вариант или в някой от моделите на брандовете.

Бавното зареждане и малкият пробег са двете неща, които към момента спират най-много хора от покупката на електромобил. Този тип батерии на практика би разрешил едновременно и двата проблема, което със сигурност ще помогне много, но пък вероятно ще изведе на преден план и друг основен проблем, а именно цената.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 44 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Чайна

    18 22 Отговор
    Може повече, трябва да се стремят да достигнат време за зареждане равно на пълненето на един 50-литров резервоар на бензиностанцията.

    Коментиран от #6

  • 2 Електрон

    39 11 Отговор
    В момента, в който го предложат на цена близка до тази на колите с ДВГ, това ще бъде началото на края на ДВГ

    Коментиран от #28, #29

  • 3 Туй хубууу

    21 9 Отговор
    Колко струва едно зареждане? На кяр ли си или вътре? Щото напоследък все ми опира на сливиците!
  • 4 Уса

    23 13 Отговор
    Проблема при батериите,че всяка 3та батерия не покрива представите и рекламата

    Коментиран от #5

  • 5 Ти да видиш

    10 10 Отговор

    До коментар #4 от "Уса":

    Тези дето са правени в понеделник до 12:00 и тези дето са правени в събота от 100 една става!
  • 6 дрфтгъхуй

    26 6 Отговор

    До коментар #1 от "Чайна":

    Тотално грешиш... Не е нужно да зареждаш за 1000км. за 5 мин.- 15 минути са достатъчно добро постижение. Какво е нужно за да станат електричките масови:

    - Зареждане за 1000км. за 15 минути приемаме, че е ОК и да кажем вече го има като батерия и технология- днес не, но скоро ще е налице...
    - Трябва зарядните станции способни да зареждат с такива мощности да бъдат поне 20% спрямо бензиноколонките и още поне толкова да бъдат зарядни с по-ниски мощности
    - Трябва цената на електричката и ДВГ да са равностойни +-10% и когато един Jogger на газ струва 40 бона равностойна електричка с пробег минимум 500км. и бързо зареждане следва да струва макс. 45 бона...

    Преди всичко това да се случи електричките масови НЯМА ДА СТАНАТ

    Коментиран от #12, #15

  • 7 Рамбо Силек

    34 0 Отговор
    Благодарение на събитията през последните 2 години масов и автомобил са 2 разделечаващи се понятия. Цените на новите коли скочиха много, а малолитражките започват да изчезват. Производителите осъзнаха, че не е нужно да произвеждат много масово коли, а малко, но скъпи за да печелят. С електричките нещата ще се влошат за неплатежоспособните потребители.
  • 8 !!!!!!!!!!!!!!

    20 20 Отговор
    Електрокарите са изключотелно вредни и опасни за олколната среда!!! Задължително трябва да ги забранят!
  • 9 име

    27 5 Отговор
    Хора, в какъв свят живеет, за какво спорите. Някога видяли ли сте безплатен обяд? Да, ел. коли ще има в бъдеще. Да, ще се зареждат за 15 или дори 5 минути. Да, ще има надеждни батерии. И всичко това ще бъде скъпо. Как си представяте, че ще ви направят технология да си зареждате сами за 5 минути батерията? Много ясно, че ви струва поне колкото да карате на бензин.

    Коментиран от #14, #30

  • 10 Васил

    21 5 Отговор
    Щом са обявили 1000 км, значи пробега реално ще е към 500 км всеизвестно е че Китайците преувеличават за възможностите на техните продукт.
  • 11 Соваж бейби

    5 2 Отговор
    И 15 минути са много ,като се има в предвид ,населените места и броя на колите.Да слагат много колонки ,хипер неудобно е .Гледам наредили няколко колонки на паркинга на Люклер ,влязах напазарувах много съм бавна не бързам,разгледах и в другите магазини какво има.Излизаме все същите коли зареждат ,зад тях още 15 коли чакащи правят и задръстване на самия паркинг за клиенти с коли,нарушават правилата за паркочакане.Такива коли не са за нерваци хора дори и пари да имаш ,зареждаш в къщи ок ...ами ако си на път отдиде уикенда само за зареждане трябва да се прибираш обратно.Най хитрата идея е телепортация така няма да има нужда от коли,влакове ,самолети .....ама няма да стане човеците нямат мозък да го измислят

    Коментиран от #13

  • 12 Не съм съгласен

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "дрфтгъхуй":

    "Трябва зарядните станции способни да зареждат с такива мощности да бъдат поне 20% спрямо бензиноколонките и още поне толкова да бъдат зарядни с по-ниски мощности"

    Според мен трябва да бъдат доста повече от бензиноколонките, а не пет пъти по-малко както си мислиш.

    Неслучайно средната бройка на колонките на зарядните станции на Тесла е около 10. Имат около 4000 зарядни станции с 40 000 колонки.

    По магистралите колонките са много на брой, като на места са близо стотина.

    А ти твърдиш че ако на бензиностанцията има 10 колонки за течни горива, ще е достатъчно 20% от тях да са зарядни станции - тоест две колонки? Според мен ще стават опашки при само две колонки.

    От друга страна, колонките за бавно зареждане трябва да са десетки пъти повече, защото в 90% от случаите собствениците на електромобили ги зареждат на бавно зареждане при възможност в гаража си, защото е много по-евтино и щадящо за батерията, а така или иначе през над 90% от времето автомобила не е в движение а стои паркиран

    В оптималния случай бавните зарядни трябва да бъдат повече от електромобилите. Ако в България има един милион електромобила трябва да има над милион бавни зарядни станции, точно както има много повече паркоместа отколкото автомобили.
  • 13 Е така де

    2 1 Отговор

    До коментар #11 от "Соваж бейби":

    Вероятно са се наредили за безплатно зареждане.

    Ако имаше двайсетина паркоместа със зарядни станции, на които да си плащат на прилични цени, щяха да си включат автомобилите докато пазаруват и да не се редят на опашки.

    Когато на няколко от паркоместата на местоработата има зарядни станции, а батерията позволява 1000 километра с едно зареждане, ще може само веднъж в седмицата да дозареждаш за един работен ден, без да се налага да търсиш други зарядни, като не се притесняваш, ако пропуснеш седмица защото 1000 километра е обикновено е месечния пробег на средностатистическия автомобил.

    Коментиран от #21

  • 14 То и сега е така

    8 4 Отговор

    До коментар #9 от "име":

    Бързото зареждане струва 90 стотинки за киловатчас, което ти излиза съвсем малко по-евтино отколкото да караш бензин или дизел.

    Но пък имаш опция, да зареждаш много по-бавно, но на 14 стотинки за киловатчас нощна тарифа, която е осем часа на денонощие.


    Ама какво те бърка, че след като си се върнал от морето, тези 1000 км ще се заредят за 2 или 3 нощи?

    Ти така или иначе нали си спиш през това време?

    Но пък 1000 километра ти струват 28лв. За толкова пари можеш да си купиш по-малко от 8 литра бензин или дизел. Колко километра ще минеш с тях?

    Къде ще караш повече от 1000 км, за да се наложи да дозареждаш?

    Нали се сещаш, че 1000 километра пробег почти изключва нуждата от бързо зареждане? В България на практика почти няма къде да отидеш и да се върнеш и да изминеш повече от 1000 километра.
  • 15 А с това как да се съглася?

    2 3 Отговор

    До коментар #6 от "дрфтгъхуй":

    "Трябва цената на електричката и ДВГ да са равностойни +-10% и когато един Jogger на газ струва 40 бона равностойна електричка с пробег минимум 500км. и бързо зареждане следва да струва макс. 45 бона..."


    Преди малко сметнах, че можеш да минеш 1000 километра с 28 лв на ток.

    Ако караш съвсем икономично ще трябва да заредиш поне 50 литра за тези 1000 км, като платиш за тях около 180 лв.

    Тоест на всеки 1000 километра даваш 150 лв повече за зареждане.

    При 30 000км годишно, това са ти около 5000 лв повече, отколкото да караш електромобил.

    Тоест ако смяташ да го караш 5 години, можеш да си позволиш да дадеш 25 000 лв отгоре за електромобил, за да ти излязат в на една цена в края на петата година.

    Ако ще го караш 10 години - 50 000 лв разлика.

    Тези 5000 лв разлика, за които говориш се изплащат още първата година!
  • 16 Кольо Тесларов

    10 0 Отговор
    проблема не е в батериите, автомобилите и времето за зареждане, а в цената и кой ще ви продава електричеството...
  • 17 Басни на Лафонтен

    3 0 Отговор
    Това са електричките ...там скутери ,колела и тротинетки можеби ,но колите са в много начален стадии и докато станат наистина конкуренция по пробег и здравина на колите с двг ще замърсят тотално планетата ...изхождайки от кое .Мой добър приятел кара тесла живее в Осло Норвегия ...до България респективно София 13 зареждания или по малко над 200км на зареждане .....къде е икономията и чистотата ,за града ок ,но дотам ...поне засега !!!
  • 18 Аууу

    4 1 Отговор
    Не само за колко време ще се зареди и колко километра ще измине а и колко зареждания ще издържи тази батерия.

    Коментиран от #19

  • 19 Е поне заглавието не прочете ли?

    1 2 Отговор

    До коментар #18 от "Аууу":

    Над 1000 километра пробег с едно зареждане за 15 минути
  • 20 гост

    3 3 Отговор
    Най-хубавото от цялата работа е , че "мнението" на групата "разбирачи" тук е ПОСЛЕДНОТО нещо което има или ще има значение някога въобще за нещо !! Така че могат да продължават да плещят простотии , само за да си ги четат сами и да се самоубеждават в собствената си "значимост" , хахаххахахахах !!! О заблудени , дори на модераторите сте им писнали , ама пусто трафик има да гонят , хахахаххахахах !!!

    Коментиран от #23

  • 21 Соваж бейби

    1 1 Отговор

    До коментар #13 от "Е така де":

    Мислила съм го и аз ,все още нямаме такава кола и не съм в час .Добре ти си пазаруваш или пиеш кафе ,как разбираш че батерията е заредила след като не си там ?Другите които чакат ,познай колко пожелания ще ти теглят докато се махнеш за следващия .Не знам дали се заключва ,може да си пазят колата знам ли ,или специален човек работещ това да чака и да ти паркира кола .....Другият проблем е ако не пазаруваш ами чакаш например правиш доставка на поръчки онлайн ,колегата калпазанина е забравил да зареди вечерта или просто свършва батерия -например с микробус Спиди имаме такава фирма в България сещаш се?Смятай в колко ще свършиш работа и фирмата колко трябва да ти даде в плюс пари края на месеца .Или ако си полицай ,зареждаш линейка ...?На този етап е луда идея не може да разчитаме на такива коли

    Коментиран от #25

  • 22 Гост

    0 0 Отговор
    А Тесла кога?
  • 23 Гост

    0 2 Отговор

    До коментар #20 от "гост":

    Най-смешното е, че дори когато електричките станат масови, ти пак ще си търсиш дизелово Рено, но ще пишеш тук колко яко е да се кара електричка.

    Коментиран от #24

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Елементарно е!

    3 0 Отговор

    До коментар #21 от "Соваж бейби":

    На първо място, мощността на зарядните по тези магазини е 50 kW или по-малко и няма как да ти зареди батерията за по-малко от час, а обикновено пазаруването е около час максимум.


    Второто но по-важно, всяко приложение за зареждане на електромобил , а и приложението за свързване със самия електромобил ти дават както мощността така и степента на зареждане на батерията, а също така предварително ти казват колко време още остава до края на зареждането.

    На някои станции се плаща по около левче на минута, ако не махнеш автомобила след края на зареждането. Дали ще го махнеш си е твой проблем. 60 лв на час ако са ти излишни, можеш да го оставиш да си стои там.
  • 26 съдията Дред

    8 0 Отговор
    Всъщност, в момента зареждане за 1000 км в домашни условия, на монофазен ток, отнема почти два дена. Тия 30 минути до час са постижими на зарядни с голяма мощност, каквито у нас няма

    Коментиран от #27

  • 27 Така е!

    0 2 Отговор

    До коментар #26 от "съдията Дред":

    Но при положение, че 1000 километра обикновено се минават за месец, означава че ще трябва да зареждаш само два пъти месечно в къщи или на работното място.


    А при положение, че 1000 километра се зареждат в гаража за 28 лв, а на бърза зарядна се зареждат за 180лв, дали някой който има гараж ще гори от желание да зарежда на бърза зарядна станция?

    Тогава по-добре да караш някой дизел с разход 5 на сто и да плащаш същите пари на километър, но да не търсиш къде да заредиш.

    Кой каквото и да ти говори, повечето хора си купуват електромобили по-икономически, а не по екологични причини, по същата причина по която си купуват климатици, а не маслени радиатори. Не го правят заради въглеродния отпечатък. И точно затова ще станат масови като климатиците, а ще има и такива които да купуват маслени радиатори.

    Бързите зарядни станции са за дълги пътувания, за да спреш само веднъж за зареждане за 15 минути при прибиране или отиване до Германия например и да няма разлика дали пътуваш с ДВГ или електромобил.

    По този начин само на дълъг път плащаш горе-долу колкото за гориво от бензиностанцията, а през останалата част от годината караш почти без пари.

    Коментиран от #32

  • 28 Края на ДВГ вече е тук

    2 3 Отговор

    До коментар #2 от "Електрон":

    Въпрос на малко време е! ДВГ са бита карта
  • 29 Жоро

    2 0 Отговор

    До коментар #2 от "Електрон":

    Евро 7 ще бъде достатъчно.
  • 30 Тодор

    6 0 Отговор

    До коментар #9 от "име":

    Дори в момента в Австралия, бързият заряд излиза по-скъпо от разход на бензин. Имаше публикации. Гювеч за простосмъртните, няма да има, а токът ще е в небесата!
  • 31 А да бяха казали колко KW

    5 1 Отговор
    смуче зарядната станция при това зареждане? А колко ще смуче ако едновременно 5-6 коли се зареждат?
    Май ще трябва отделен електропровод на 20KV (поне) до всяка зарядна станция да се пуска.
    И кой ще плати инвестицията? (Риторичен въпрос)

    Коментиран от #34

  • 32 Никой

    2 0 Отговор

    До коментар #27 от "Така е!":

    няма да позволи на хората да карат "почти без пари." Засега е "зарибявка".
    Станат ли по-масови електричките като минимум цената на тока ще скочи заради повишената му консумация. Всякакви екстри като безплатни зарядни тук-там, безплатни паркоместа и прочее мигом ще изчезнат. И всичко ще си бъде по старому.

    Коментиран от #33

  • 33 Хайде Добро утро!

    0 1 Отговор

    До коментар #32 от "Никой":

    А ти да не мислиш, че някой ще ти изгражда скъпи зарядни станции за бързо зареждане, за да ти подарява тока? Много ясно че ще ти го продават с голяма печалба, за да си върнат по-бързо инвестициите в бързи зарядни, които се нуждаят от буферни батерии за съхранение на енергията, защото електропроводите не могат да осигурят толкова мощност.

    За сметка на това, зареждането в къщи винаги ще е евтино, а в 90% от случаите зареждането е възможно да става в къщи или на обществена бавна станция, на по-ниска цена.

    Коментиран от #36

  • 34 Елементарно е!

    1 2 Отговор

    До коментар #31 от "А да бяха казали колко KW":

    1000 километра се нуждаят от около 200 киловатчаса батерия, която може да се зареди за 15 минути с 800 киловата мощност.

    Това разбира се става от батерия, а не директно от мрежата. А тази батерия може да се зарежда когато мрежата не е натоварена и цените са ниски, като може да става с много по-ниска мощност отколкото е зареждането на електромобил.

    Коментиран от #35, #37

  • 35 Да бе от батерия.

    2 0 Отговор

    До коментар #34 от "Елементарно е!":

    Колко голяма и скъпа ще е тая батерия дето да зарежда няколко други 200KWh-ови батерии? Че и на всяка да осигури по 50KW мощност (реално повече заради загубите)?
    И как сме с КПД-то в такъв случай? Един път загуби при зареждане на "голямата" батерия, после пак загуби при зареждане на малките от нея. За загубите при многократното преобразуване от променлив в постоянен ток и обратно да не говорим.
    Станат ли масови електричките ще трябва тотално обновявяне на енергийната система, пускане на средно напрежение с достатъчна мощност до всяка зарядна станция, разбира се и АЕЦ беляне ще се наложи ускорено да се строи.
  • 36 Като се вдигне цената на тока

    0 1 Отговор

    До коментар #33 от "Хайде Добро утро!":

    и в къщи няма да е евтино зареждането.
    Отделно все ще измислят нещо от типа на това да си длъжен да имаш отделен електромер за гаража и да плащаш по съвсем друга цена.
    Ще намерят начин да изклатят хората.
  • 37 л,кмйнхбг

    2 0 Отговор

    До коментар #34 от "Елементарно е!":

    За да заредиш 200квт батерия в колата за 15 мин. ти трябват НЕ 800квт както показва математиката, а около и може би НАД 1 МЕГАВАТ както казват физиката и куп сложни закони дето са извън твоите способности за разбиране... Но да кажем имаш зарядна станция с голяма батерия от да кажем 5 МЕГАВАТА:

    - колко коли ще можеш да заредиш за деня?
    - от 0 до 100% ще са около 7-8 коли максимум, тоест 5 коли от самата батерия на станцията и още 2-3 коли от мрежата.
    - реално ще са около 15-20 коли ако говорим за зареждане от 20-30 до 80% което си е половин батерия
    - цените на батериите са общо взето $100 за 1квт, или $10 000 за 100квт, или $100 000 за 1 мегават, или $500 000 за 5 мегавата.
    - и тези батерии ще се износват с бясна скорост заради постоянните цикли заряд-разряд, и то по бързата процедура зареждане.
    - значи някой следва да инвестира по около $1млн. за всяка зарядна станция и максимум през 2г. да сменя онези големи батерии от които си зареждаш ел. колата- за 10 години това ще струва около $4млн. или повече от $1000 на ден само за инфраструктурата.
    - колко ще струват 10 мегавата дневно потребление сами смятайте, но аз намерих средна цена в ЕС за януари от €190 за мегават.
    - значи имаш $1000 на ден за инфраструктурата и към €2000 на ден за използваният ток или общо €3000 ден разход БЕЗ печалба.
    - при максимум 40 зареждания на ден които тъкмо се събират в 10 мегавата и 10 часа общо зареждане всеки трябва да плати по €75 за да покрие разходите, с печалб

    Коментиран от #38, #40

  • 38 ;плоки

    3 0 Отговор

    До коментар #37 от "л,кмйнхбг":

    - при максимум 40 зареждания на ден които тъкмо се събират в 10 мегавата и 10 часа общо зареждане всеки трябва да плати по €75 за да покрие разходите, с печалбата на всички по веригата стават към €200...
    - в момента плъг-ин хибрида ми при ПРАЗНА батерия дава разход под 6/100 бензин, за 1000км. ми трябват 60 литра- по каквито и цени да го смятате е доста далеч от €200...
  • 39 Ще има

    0 2 Отговор
    Електрически автомобили. Ще бъдат по-добри, по-бързи и много по-мощни. Ще бъдат и много по-скъпи. Светът върви напред, нищо не става по-хубаво и същевременно по-евтино
  • 40 Едно по едно

    0 0 Отговор

    До коментар #37 от "л,кмйнхбг":

    Първото:

    "За да заредиш 200квт батерия в колата за 15 мин. ти трябват НЕ 800квт както показва математиката, а около и може би НАД 1 МЕГАВАТ както казват физиката и куп сложни закони дето са извън твоите способности за разбиране... Но да кажем имаш зарядна станция с голяма батерия от да кажем 5 МЕГАВАТА:

    - колко коли ще можеш да заредиш за деня?
    - от 0 до 100% ще са около 7-8 коли максимум, тоест 5 коли от самата батерия на станцията и още 2-3 коли от мрежата.
    - реално ще са около 15-20 коли ако говорим за зареждане от 20-30 до 80% което си е половин батерия"

    Прав си, 800 киловата е средната мощност, пиковата може да е и над мегават, но с увеличаване на процента зареждане мощността намалява и става средно 800 киловата за да заредиш батерия 200 kW за 15 минути.

    Но математиката си е математика. 5 мегавата обща мощност могат да зареждат 6 автомобила едновременно със средна мощност над 800 киловата и за час ще направят 4 сесии по 15 минути и ще заредят общо 24 автомобила за час на 100% и почти 50 автомобила по 50% - по стотина киловатчаса.

    Как ги сметна 7-8 на ден акъла не ми го побира?
  • 41 Втората

    0 0 Отговор
    "цените на батериите са общо взето $100 за 1квт, или $10 000 за 100квт, или $100 000 за 1 мегават, или $500 000 за 5 мегавата.
    - и тези батерии ще се износват с бясна скорост заради постоянните цикли заряд-разряд, и то по бързата процедура зареждане.
    - значи някой следва да инвестира по около $1млн. за всяка зарядна станция и максимум през 2г. да сменя онези големи батерии от които си зареждаш ел. колата- за 10 години това ще струва около $4млн. или повече от $1000 на ден само за инфраструктурата."


    Къде ги тези евтини батерии да си ги купим и ние? Дори втора употреба модул от батерия 5,2 киловатчаса в eBay струва над 1000 долара, което е 200 долара за киловатчас само клетки без никаква електроника.

    Един мегапак на Тесла с капацитет 3 мегаватчаса и мощност 1,5 мегавата струва 1,25 милиона долара и има 10-годишна гаранция с опция да се разшири на 20 години.

    Един цикъл зареждане на такава батерия може да зареди 14 батерии по 200 киловатчаса за 1000 км пробег, като махнем загубите. Или 27 батерии по 100 киловатчаса.

    Дори само по 3 цикъла на ден да прави, са около 100 зареждания на електромобилите с най-големите батерии на Тесла в момента.

    Това са 365 000 зареждания за 10 години, което при цена 1,25 милиона означава под 4 долара себестойност на зареждане на автомобил за амортизация на батерията.