Чешкото чудо в сърцето на Европа

3 Октомври, 2025 20:09 4 625 19

  • икономика-
  • чехия-
  • автомобили-
  • шкода-
  • ес-
  • германия

Икономиката на Чехия расте - най-вече благодарение на производството на автомобили и машини

Чешкото чудо в сърцето на Европа - 1
Снимка: Shutterstock

Докато автомобилните индустрии в повечето европейски държави буксуват, а големите концерни съкращават персонал, за да могат да преодолеят новите предизвикателства, Чехия отбелязва успехи. През 2024 година в страната са произведени 1,4 милиона превозни средства, което е абсолютен рекорд. Така Чехия се превръща в единствената държава в Европа, в която производството на автомобили расте, съобщава германската обществена телевизия АРД.

"Шкода" - история на успеха

"Чехия е класическа индустриална страна", казва Кристиан Рюмкорф от Германско-чешката индустриална и търговска камера. "Това всъщност датира още от времето на Хабсбургите. Но автомобилната индустрия е изключително важна. Чехия разполага с наистина отлично обучени инженери."

Страната може да се похвали с почти 120-годишна традиция в производството на автомобили и по-конкретно - на своята собствена марка "Шкода". Това означава, че тя е в този бизнес почти толкова дълго, колкото и Германия. Днес към това се прибавят големите заводи на "Хюндай" от Южна Корея и "Тойота" от Япония. "Тук са всички важни големи доставчици на автомобилни части, някои от които с по няколко завода", казва Герит Шулце, директор за Чехия на федералната агенция за насърчване на инвестициите Germany Trade and Invest.

Стабилна икономика, но и спад в инвестициите

Но автомобилостроенето не е единственият отрасъл, в който Чехия се представя по-добре от много други европейски държави. Растежът, който икономиката на страната отбелязва, е два процента - двойно повече от средния за Европейския съюз. В страната безработицата е изключително ниска - около 2,6% по официални данни. Дори и държавните финанси са в добро състояние. Факт е, че Чехия успя да се превърне в една от водещите индустриални държави в Европа.

И все пак не всичко е розово. Кристиан Рюмкорф вижда проблеми при инвестициите. "Инвестициите спадат от години. Цели 43 процента от индустриалните предприятия планират да инвестират по-малко през 2025 година. И това, разбира се, застрашава конкурентоспособността в дългосрочен план."

Когато Германия кихне, Чехия боледува

Страната също така е силно зависима от германската икономика - една трета от чешкия износ отива във Федералната република. Герит Шулце го описва така: "Чешката икономика винаги казва: когато Германия страда от настинка, чешката икономика се разболява от грип."

Това означава, че проблемите на германската икономика забавят и Чехия. Ето защо източноевропейската страна отдавна се опитва да проникне на нови пазари, особено в Азия - например с "Шкода" във Виетнам и Индия.

По-ниски заплати от средните в ЕС

В същото време хората в Чехия продължават да изкарват по-малко в сравнение със средните доходи в Европейския съюз. Средната брутна заплата е около 1500 евро на месец.

Герит Шулце смята, че това ще се промени. За целта обаче е необходимо развитие на високите технологии: "Това просто не е възможно с обикновени складове или конвейери, каквито са били изграждани в миналото в Чехия. За целта Чехия се нуждае от повече високи технологии, повече добавена стойност и всъщност разполага с доста добри предпоставки за това."

Предстои ли завой в политиката на страната?

И политически страната може да направи завой - парламентарните избори, които се провеждат на 3 и 4 октомври може да доведат до промяна във властта. Дяснопопулистката партия АНО на бившия премиер Андрей Бабиш води в проучванията, а центристката либерална коалиция "Сполу" на премиера Петр Фиала остава втора.

Експертите обаче не очакват големи икономически промени. Кристиан Румкорф казва: "В Чехия има наистина широк консенсус за отворени пазари, за интеграция в ЕС и благоприятна инвестиционна среда. Това вероятно няма да се промени", казва той.

И след изборите Чехия ще си остане индустриална страна в сърцето на Европа - с възможности, но и с предизвикателства за бъдещето, обобщава Алина Лаймбах от АРД.

Автор: Алина Лаймбах (ARD)


Поставете оценка:
Оценка 4 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 си дзън

    14 16 Отговор
    Бабиш ще тегли една секира на растежа.

    Коментиран от #6

  • 2 Боби

    14 26 Отговор
    И въпреки това тяхната копейка води на изборите. Свинята не рязбира от кладенчова вода.
  • 3 Сталин

    48 6 Отговор
    А ние в България разполагаме с отлично обучени Тикви и Прасета,за разлика от чехите ,изглежда при тях има дефицит на Тикви и Прасета
  • 4 Гошо

    17 4 Отговор
    Айде, айде ,оня ден съвсем други ги пишехте
  • 5 Бойко Българоубиец

    29 7 Отговор
    Пък ние изнасяме дървесина за без пари и женски междукрачия хехе ГЕРБ ПОБЕДА! 😏
  • 6 Баща ти

    12 5 Отговор

    До коментар #1 от "си дзън":

    Аз ще ти тегля един бой белким се оправиш.
  • 7 Учуден

    16 4 Отговор
    Ами българина да набляга на чушкопека,и ще стане световен лидер
  • 8 Гориил

    19 5 Отговор
    Според онлайн статистика, 13% от домакинствата в Чехия са в бедност.В самата Чехия годишно се продават 200 000 автомобила, половината от които са употребявани и на възраст под 10 години. За страна, която произвежда 1,4 милиона автомобила годишно, това е парадокс.
  • 9 Дупето

    10 1 Отговор
    ние ли сме ?
  • 10 Шалварек

    6 8 Отговор
    На хубаво беше 1967 !
  • 11 Бялджип

    19 1 Отговор
    Чехия( някога Чехословакия ) винаги е била сред водещите индустриални държави в света. Ако е имала 0,4 % от населението в света, икономиката и индустрията и са давали над1% от световната! Това е лесно проверимо, има Интернет и данни. Не е само автомобилната индустрия.
  • 12 демократ

    5 13 Отговор
    Хаха тия били инженери
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Л.Ганев

    11 3 Отговор
    Ама ги отупахме на волейбол !
  • 15 Яшар

    7 23 Отговор
    Тес дараци ги купуват най вече комплексари с малко пари и за служебни ..дачияъа е подобен бранд ..нисък клас коли с проблеми ако не веднага ,скоро

    Коментиран от #18

  • 16 Гларус 1957

    4 1 Отговор
    Ааах!Янушка....
  • 17 Гориил

    9 10 Отговор
    Българската икономика би могла да расте подобно на чешката чрез производството на барут и взривни вещества.
  • 18 Бате Георги

    10 1 Отговор

    До коментар #15 от "Яшар":

    Що не си гледаш коня и каруцата ами ръсиш глупости тука
  • 19 Ахил

    3 5 Отговор
    В държави като България, Унгария и Чехия комунистите социалисти и техните клонинги успяват благодарение на малките селски райони, където населението е по изостанало и зомбирано и гласува за тях, а и парите играят съществена роля и заедно с червените медии и руската пропаганда правят необходимото за успеха на тези ментета. Русия плаща по 65 милиона евра в държавите България и Румъния за промиване на мозъци и руска пропаганда.
Новини по държави: