Немският експериментален реактивен самолет Horten Ho IX можеше да промени хода на войната. Това пише в исторически обзор сп. National Interest, цитирано от Блиц.
Авторът на статията Себастиян Роблин отбелязва, че „първият реактивен самолет от този тип е бил изобретен от братята Хортен. Той е получил, макар и не съвсем заслужено титлата „невидимият изтребител на Хитлер”. Работата по създаването на Ho IX започва, след като рейхминистърът на авиацията Херман Гьоринг поставя задача да бъде създаден за Луфтвафе самолет, способен –да достигне скорост 1000 км/ч при бомбен товар 1000 кг. И далечина на полета не по-малко от 1000 км. Братята Рейман и Валтер Хортен, които дълго време експериментирали с планери без опашки, представили своя проект „летящото крило” и той бил одобрен.
Благодарение на оригиналната аеродинамична схема се понижавало съпротивлението на въздуха, което позволявало да да се изразходва по-икономично горивото и давало възможност за използването на най-новите реактивни двигатели. Самият самолет е истинска технологична революция, но най-забележителното е използването на „стелт” технологията предложена от Реймар Хортен. По негова идея корпусът на самолета е правен от смес на карбон добиван от дървени въглища и преработена дървесна смола. Това прави самолета почти невидим за радиолокаторите през 1944 година.
Освен това корпусът му е покрит с боя с високо съдържание на графит, което допълнително затруднява откриването. Друго основно изискване за „стелт” технологията също педантично е спазено – липсата на прави ъгли в конструкцията на машината. Скоро компанията Gotha получава поръчка за производството на 40 такива самолета. Първите изпитания на серийните екземпляри са през февруари 1945 г. Но още през април войските на съюзниците влизат в гр. Въпреки слуховете, самолетът не е бил съвсем невидим. „Но схемата „летящо крило“ сама по себе си понижавала ефективната площ за отражение, което е характерно за самолетите-невидимки”, подчертава Роблин. Превъзходството над противника се постигало не толкова заради „стелт-ефекта”, а благодарение на високата скорост на полета. В крайна сметка в небето на Втората световна Ho IX е можело да стане истинско страшилище. Но към края на войната тай все още е бил далеч от масовото серийно производство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 реално
18:15 04.06.2017
2 Комбат
Но Хортън не е бил стелт , а и не е било нуждо , понеже радарите точно са се появявали
18:21 04.06.2017
3 Киро
Но това е просто едно АКО.
Коментиран от #16
18:43 04.06.2017
4 незнайко
Коментиран от #5
18:50 04.06.2017
5 ЧЕСТНО
До коментар #4 от "незнайко":
НЯМА БЕ ТЕ КРАВАРИТЕ НЕ СА КРАЛИ18:54 04.06.2017
6 jambazina
Коментиран от #9
18:56 04.06.2017
7 Костов
19:00 04.06.2017
8 Vasik Atanasova
и Краварите са го използвали като им е давал проекти и скици
на модерно оръжие което за времето си са притежавали само
германците
19:23 04.06.2017
9 ооооооо
До коментар #6 от "jambazina":
не един, а Боко тиквата го каза..ти на него пък ако вярваш..
19:28 04.06.2017
10 Хайл Хитлер
20:08 04.06.2017
11 ПУЧ
23:36 04.06.2017
12 Alo Alo
23:36 04.06.2017
13 Mercedes-Benz
01:57 05.06.2017
14 Снайпериста
02:42 05.06.2017
15 mediator37
Проектантите на Ф-35, например, казват, че би имал по-добри летателни качества, но изискванията за невидимост (формата и ъглите на оперението) ги намаляват.
Под влияние на дъжд, слънце, триене с въздушните маси и пр., специалното покритие на стелт-самолетите се износва. Затова се пребоядисват периодично, с боя, чийто съставки поглъщат лъчите от радарите.
Бих добавил и соплата на реактивния двигател, като там борбата е за ниско инфрачервено излъчване, а не за ниска радарна видимост.
03:25 05.06.2017
16 Гост
До коментар #3 от "Киро":
Пак ли продължаваш с измислиците си? Първо комунизма го налагат именно германците като дават 10 млн. марки на Ленин през Първата световна война!Второ, МР-43 и АК-47 имат съвършено различни затвори, което е най-важната част от едно стрелково оръжие. Ти обаче къде ли си виждал на живо, та да знаеш?!
И накрая трябва да се знае, че СССР имат един велик учен, който без малко не умира в ГУЛАГ заради кретенизма на Сталин - това е Сергей Каральов, за който самия Фон Браун, признава че е уникален самороден талант.
А самолета от статията е наистина уникален по рода си, но за първия самолет тип летящо крило се приема YB-35, конструиран в САЩ през 30-те години на миналия век от Джак Нортроп:
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YB-35
Хубаво е малко да се чете, а не само да се пишат измисли-премислици!
Коментиран от #17
09:50 05.06.2017
17 Гост
До коментар #16 от "Гост":
Horten Ho IX произведен след много подобни разработки от началото на 30-те. Първият му полет е 2 години преди американският. Northrop_YB-35 е с перки, докато немският е с реактивен двигател, откъдето и всички характеристики са по-добри. Американският не е имал дори базови стелт способности, докато немският е проектиран да минава през британските радари. Но иначе кой да чете...Коментиран от #18
14:45 05.06.2017
18 Гост
До коментар #17 от "Гост":
Аха, кой да чете я? Той и първия полет на реактивен самолет е с немския Не-178, но реактивния двигател е английско изобретение:https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Whittle
И танковото торсионно окачване е използвано за първи път на Т-34, но пак е на американец изобретение - Кристи!
Така че и летящото крило си остава в историята като американско изобретение, драги "читателю"!
Що се касае до стелт възможностите на Ho IX, това никой и по никакъв начин не го е доказал с конкретни стойности на ефективната отразяваща повърхност в кв. м. Нито знаеш способностите на английските радари по това време, нито в заданията на Гьоринг има нещо подобно като стелт изискване!
15:18 05.06.2017