Представителите на България не искат да дойдат в Скопие за трета среща, във връзка с жп Коридор 8, защото „ще се сблъскат със собственото си поражение и ще трябва да започнат да работят”, заяви в интервю по ТВ Канал 5 вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски, предаде БТА.
„Когато станах министърq видях, че третата фаза от жп линията към България (от Крива паланка до границата с България) е проблематична от много аспекти. Вместо да започнат диалог с нас, за да решим проблемите, от България започнаха да ме нападат, че съм бил оста Белград-Атина, че съм бил против България, че съм бил за Сърбия.
Това са глупости, няма друга дума. Започнаха да пишат писма до европейските чиновници и политици, да изграждат наратив за сръбското, за гръцкото влияние в (Северна) Македония. И докато губеха време за това, ние работехме, презентирахме нашите аргументи и сега, с нашите аргументи спечелихме с 3 : 0 срещу българите.
През октомври имаше диалог в Брюксел и представихме нашите аргументи. В края на октомври имаше втора среща в София, където и трите ни аргумента бяха приети: че трасето е прекалено скъпо и трябва да се ревизира, че тунелът трябва да се изгради съвместно и че България трябва да изгради своята част от жп линията. И когато всичко това се договори, трябваше да има трета среща в Скопие, на която да се сложи печат на договореното и да влезем в изпълнение на проекта.
Договорено беше срещата да се случи в третата или четвъртата седмица на ноември. И до днес българите избягват да дойдат на среща. Защото са наясно, че тезата им рухна като кула от карти. Последният камък в това рухване беше писмото от общините от Кюстендилска област до служебното правителство, в което казват, че от македонска страна се работи и ще има изградена магистрала, работи се по жп линията, а при нас (в България) нищо не се работи.
Лесно е да продавате мъгла и да правите пропаганда, но когато се сблъскате с реалността е трудно и затова не идват на срещата. Нямаме проблем срещата да е и в Брюксел, и в София, но те не искат да дойдат, защото ще се сблъскат със собственото си поражение и трябва да започнат да работят. След като постигнем този договор трябва да започнат да работят, а на тях очевидно не им се работи”, заяви Николоски.
В отговор на депутатски въпрос в парламента на Северна Македония в края на ноември, Николоски също посочи, че представителите на българското министерство на транспорта са отказали да участват в третата техническа среща, свързана с жп Коридор 8. В своя позиция тогава от министерството на транспорта в София отговориха, че България не е отклонила участие в срещата, „но ще даде отговор, след като заедно с ЕК и европейските финансови институции получи коментарите на Скопие по документа от техническата среща в София, проведена на 31 октомври 2024 г.“.
В позицията на българското министерство на транспорта се казваше още, че „изграждането на Лот 3 (от Крива паланка до границата с България) е ангажимент единствено и само на Северна Македония”, а „България ясно е посочила сроковете и ангажиментите си за изграждането на трасето на своя територия“.
По думите на Александър Николоски, Северна Македония трябва да се свърже железопътно със София "и надолу до Черно море", и никога не е имал дилема за това дали приоритет на Северна Македония е изграждането на Коридор 8 или на Коридор 10, но Албания също „не прави нищо по отношение на железницата”.
„Ние сме единствените, които работят и харчат пари по отношение на железницата. Лесно е да подписвате меморандуми, да се снимате в Брюксел, във Вашингтон, насам-натам да разказвате за Коридора, но някой трябва да работи. В момента единствената, държава, която работи по Коридор 8 е (Северна) Македония ”, посочи Николоски, който добави, че първата фаза от железопътния Коридор 8, Куманово–Беляковце ще бъде открита за Нова година.
За Нова година ще бъде пуснат новият автопът от Куманово до ГКПП Деве баир (границата с България), но „е срамно от Гюешево как изглежда пътят към София”, заяви Николоски.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тия скопианците, освен
05:57 13.12.2024
2 С копие и без копие,
Който не може да целува ръка, целува дупе.
06:01 13.12.2024
3 Дернев
06:08 13.12.2024
4 Ристески
06:10 13.12.2024
5 Данко Харсъзина
06:11 13.12.2024
6 Данко Харсъзина
06:18 13.12.2024
7 ооооохххх
06:27 13.12.2024
8 Данко Харсъзина
06:42 13.12.2024
9 И за кво ни е
То който иска да ходи там и без нея си ходи.
Проблемът е, че никой не иска да ходи там, защото няма какво да търси.
А ЕС като иска линия, да си я финансира и да си я строи сам, без нас.
Северна макия нема место у ЕС.
Там да сЕди край Вардарот.
Шума да Яде, само и само комита да биде.
Коментиран от #12
06:45 13.12.2024
10 Данко Харсъзина
06:48 13.12.2024
11 Велика Албания
Но всичко с времето си и жалко, че ще трябва да минат и през това, вместо напряко.
06:54 13.12.2024
12 Данко Харсъзина
До коментар #9 от "И за кво ни е":
Тя линията вече е построена от Цар Борис. ЕС ни е отпуснал едни пари за рехабилитация. Но ако марсианците не построят техните 50км. всичко е безсмислено. Нашите са се впрегнали защото при рехабилитацията, по традиция част от европейските пари ще бъдат откраднати. Но не всичките.06:54 13.12.2024
13 хе хе
06:54 13.12.2024
14 Прекален "ихтибар"
07:12 13.12.2024
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Българин
Коментиран от #17
07:19 13.12.2024
17 Данко Харсъзина
До коментар #16 от "Българин":
Тя го е признала отдавна. Има го и в Конституцията им.07:23 13.12.2024
18 Анонимен
Коментиран от #21
08:08 13.12.2024
19 Кирил
08:23 13.12.2024
20 пламен
Ние нямаме тунел през Шипка за връзка между Северна и Южна България
Коментиран от #22
08:25 13.12.2024
21 Данко Харсъзина
До коментар #18 от "Анонимен":
Коридор 8 е от Адриатическо море до Черно море. И е нужен на НАТО. И за превоз на стоки от Европа до Азия. Чрез фериботи Бургас Поти. Ганя до Италия може да стигне всякак. Включително и пеш.Коментиран от #23
08:25 13.12.2024
22 Данко Харсъзина
До коментар #20 от "пламен":
Линията е построена от Цар Борис за връзка на столицата София с най-големия град в Югозападна България - Скопие. Тогава българската администрация създава Радио Скопие, Академията на науките и Университета в Скопие. Преди това днешните марсианци не са имали нищо.08:32 13.12.2024
23 Анонимен
До коментар #21 от "Данко Харсъзина":
Е да де , важен е но не е направен и засега алтернативата е маршрута през Гърция. Докато тия още са в медно-каменната епоха няма да го реализират по много причини.08:51 13.12.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Макета
09:05 13.12.2024
27 Пак старата песен!
09:36 13.12.2024
28 гост
09:52 13.12.2024
29 Сашко
14:07 13.12.2024
30 Пирински
15:48 13.12.2024
31 Санданскина
15:50 13.12.2024
32 Паметен мъкоевропеец
18:05 14.12.2024