Турският президент Реджеп Тайип Ердоган отбеляза 572-ата годишнина от превземането на Константинопол, като откри в Истанбул, както е днешното име на града, четири нови „градини на нацията“, предаде Анадолската агенция, цитирана от БТА.
В речта си на церемонията по случай годишнината Ердоган каза, че с новооткритите паркове градините на нацията в Истанбул стават 34, а площта им надхвърля 5,5 милиона квадратни метра. Той добави, че е в ход строителството на още 20 като част от усилията за разширяване на зелените площи в турския метрополис.
„Проектирахме градините на нашата нация да служат като събирателни пунктове по време на бедствия“, каза Ердоган. „Видяхме колко важно е това по време на земетресението в Истанбул.“
Миналия месец мощно земетресение с магнитуд 6,2 удари Истанбул, при което бяха ранени не по-малко от 236 души при инциденти, предизвикани от паника, според официалната информация.
В публикация в социалните медии турският президент отбеляза завоеванието от 1453 г., наричайки го „една от най-великолепните победи в нашата история“. Той отдаде почит на султан Мехмед Втори, известен също като Мехмед Завоевателя, и на неговата армия „с милост, благодарност и уважение“.
Превземането на Истанбул (Константинопол – бел. ред.) през 1453 г. бележи края на Византийската империя и възхода на Османската империя. Водени от султан Мехмед Втори, османските сили превземат града след 53-дневна обсада и го правят столица на империята.
Първата плаваща платформа за производство на газ в Турция отплава
Вчера Ердоган присъства на церемония по случай отплаването на „Осман Гази“, първата плаваща платформа за природен газ в Турция, към газовото находище Сакария в Черно море.
Турският президент помаха с ръка на платформата по време на церемонията пред президентската канцелария в Долмабахче в Истанбул, на която присъства и министърът на енергетиката и природните ресурси Алпарслан Байрактар.
„С нашите безпилотни летателни апарати, дронове, безпилотни подводни апарати и напреднали технологии ние продължаваме да променяме природата на съвременната война“, каза той.
„В отбранителната индустрия – където някога чакахме пред вратите на другите – сега сме търсена страна“, добави Ердоган.
Планирано е платформата „Осман Гази“, която се очаква да премине през Босфора за 11 часа, да пристигне в неделя в пристанище Фильос в Зонгулдак на черноморското крайбрежие на Турция.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Гориил
05:00 30.05.2025
3 Да бе да!
Коментиран от #17, #20, #38, #39, #53, #54
05:19 30.05.2025
4 Грую
05:28 30.05.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Черен ден
05:35 30.05.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Ами..
Господа "демократи", пропагандата ви е смешна също като вас съмите
Коментиран от #11
05:51 30.05.2025
10 Ханс
Коментиран от #12
05:57 30.05.2025
11 Те и гърците
До коментар #9 от "Ами..":
се смятат за елини, ама са дошли от Египет.06:03 30.05.2025
12 ако посетиш психиатър
До коментар #10 от "Ханс":
няма да сбъркаш06:03 30.05.2025
13 Гориил
06:04 30.05.2025
14 Чума
Коментиран от #30
06:05 30.05.2025
15 Какви турци
06:12 30.05.2025
16 Тъпото тролче
До коментар #1 от "Злобното Джуджи":
И какво общо има това с превземането на Константинопол през средновековието? Дай да тролим още от сутринта, че е много cool.06:14 30.05.2025
17 Дгх
До коментар #3 от "Да бе да!":
Ако беше така както казваш,че са колело 2 седмици,то за един ден щяха да изколят цялото население. Явно не знаеш,че това било ок.5000 души със войниците. Сред защитниците е имало и ок.2,3хил.чужденци.Също така не знаеш как са завладели Константинопол кръстоносците,тях ги пускат вътре и след като се оказва,че не могат да получат това,което искат,превземат града отвътре.Но за съжаление, такива хора като теб и да разберат истината,пак ще плюят..07:29 30.05.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Също
До коментар #3 от "Да бе да!":
България е имала крепост или замък, на всеки голям град, те са били сринати със земята. Опожарили са всичките ни книги, тракийски долмени и гробници също са ги бутнали. Целта е да заличат миналото на народите.Коментиран от #28
08:16 30.05.2025
21 Българските турци
08:21 30.05.2025
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Йес
Коментиран от #24, #26, #32
08:30 30.05.2025
24 Чума
До коментар #23 от "Йес":
Добре, че е паднал! Иначе нямаше къде да ходим на пазар! Вечна слава на Англия, че спря Русия до Сан Стефано! Вечна слава на великата сила, че сбъхта българи със сърби и гърци, когато стигнаха до Чаталджа!08:40 30.05.2025
25 Манчо
08:44 30.05.2025
26 Хохо
До коментар #23 от "Йес":
Газпром ли искаш да подбиваме? Мацква не дава08:46 30.05.2025
27 Всичката му мара втасала
09:03 30.05.2025
28 Българските турци
До коментар #20 от "Също":
Та значи , като тръгнеш през всичко каквото е строено от дъното на историята , като започнеш от египетските пирамиди...през храма на Артемида в Ефес ... през гроба на Дева Мария ... през всички първородни християнски църкви и манастири в анадола ...и стигнеш до "българските крепости и замъци ... до всичките български книги, тракийски долмени и гробници "моите прадеди османците са съборили и опожарили с неимоверна злоба и омраза " а "кръстоносците са запазили стените на града в Константинопол...?!?... Построили са много във Византия ...?!?... А османците са съборили стените за да строят кокошарници и ракети около Света София....?!?....И "когато те завладее някой който технологично е по-развит, той те дърпа напред...?!?... А когато те завладеят цигани, те дърпат назад, не случайно от най-развитите страни по него време, Византия и България, се превръщат в най-изостаналите под управлението на азиатските цигани." ... ?!?... Изкривеният комплексиран манталитет вижда причината за своята нищожност в действията на другите и с помоща на илюзорни интерпретации рисува със своето болно въображение една жалка мастурбацията с история и исторически факти !!!...😊Коментиран от #29
09:12 30.05.2025
29 Феро
До коментар #28 от "Българските турци":
Да пишат каквото си искат,то е от злоба,истината,е че непредубеден човек може само да каже:Вечна Слава на Султанът Завоевател,Вечна Слава и на победоносната му Армия!Коментиран от #31
09:19 30.05.2025
30 Мехмед
До коментар #14 от "Чума":
Не само отказват да се бият, а минават на страната на огуските си братя /турци/.Коментиран от #33
09:42 30.05.2025
31 Българските турци
До коментар #29 от "Феро":
Преувеличения и елементарни лозунги от типа на наелектризиран патриотизъм и шовенизъм !...😊 Трябва само да признаваме и приемем достоверно почерка на всеки и всички които са оставили своя отпечатък в ИСТОРИЯТА на цивилизацията на планетата ни без да се мислим , че сме нещо повече от всичките и жители живели някога ... живеят сега и ще живеят во веки веков докогато е отредил Всевишният !..09:44 30.05.2025
32 Дгх
До коментар #23 от "Йес":
И Турция беше като нас,преди Ердоган. Погледни нейните южни граници. От едната страна пълно с петролни кладенци (Сирия и Ирак),а от турската сега започнаха да откриват.Един пример,в района на Диарбекир е бил открит нефт,но защо ли са бетонирали кладенеца.Сега от същия кладенец добиват нефт.Казвал съм го и преди, Ердоган разкъса оковите в които беше поставена държавата. Всички наши националисти искат същото да направим и ние,но когато го направиха съседите,не им харесва.За нас е трудно да се направи това, защото сме твърдо малка страна,за да можем да отхвърлим лапите на колониализма.Коментиран от #34
11:28 30.05.2025
33 Марка
До коментар #30 от "Мехмед":
Тези балкански кумани да не са онези дето след 114 години обявяват Второто Българско царство след като им е писнало от 180 годишното византийско присъствие.12:10 30.05.2025
34 Българските турци
До коментар #32 от "Дгх":
Сигурно си прав за"лапите на колониализма"?!.. Но вместо да позволите на "енергийните колонизатори" срещу някакви мизерни процентчета да ви дупчат морето за газ и нефт , защо не вземете да се споразумеете с независимите си съседи да ви източват вашия газ и ви го предадат по схемата Боташ готово преработен и готов за консумация или за продан и никой и ГЪк да не може да ви каже ?!?...Коментиран от #35
12:21 30.05.2025
35 СВД
До коментар #34 от "Българските турци":
Дай някое постижение в науката, изкуството и великите географски открития по времето на Османската империя? Много прилежно пускаш тезите си тук, но може ли без излишна философия и анализиране, да посочиш точ в точ, както на Запад е известно кой направил околосветско пътишествие, кой открил континентите, електричеството, парната машина, печатната машина, телеграфа, химическата таблица, планетите, морза...? За културата признавам - операта е била на почит в Османската държава, както пилафа и мазните пехливански борби! И не, че нямало хора с качества, при толкова кръвен данък! И другаде е имало хора с качества, но са постигнали нещо и изявили способностите си, когато емегрираха в Америка! Системата ги стимулира, а тук явно ги е потискала! Джон Атанасов - в САЩ се изявява, а не дядо му в изклания тези майски дни през 1876 г. Бояджик! Асен Йорданов, Тесла и колко още...Добре, че са построили някой друг мост тогава, но Букелон е творение западните рицари.Коментиран от #36, #37, #40, #43, #45, #57, #58, #59, #60, #61
12:36 30.05.2025
36 Българските турци
До коментар #35 от "СВД":
Варварите на Европейското вероломство са изгорили на кладата Джордано Бруно и Галилео Галилей...преследвали са Леонардо да Винчи и Коперник ! Ненаситната алчност и дивият ламтеж на Европейската аристокрация е извършила зловещия геноцид над цивилизациите на Маите,Ацтеките и Инките и лицемерно и подло са лансирали като прогрес и Велики географски открития ,грабежа на двата новооткрити Американси континента !... Думите не стигат за да се опише истинския лик на вашата Ренесансирала Европейска Цивилизация и Култура, на грабежите им , колонизациите и заробванията на африканците и разселването им по Америките ! Адът е тесен за тях,,,а вие сте тръгнали да ги възхвалявате !?...Основата на вярата им е от Назарет - Йерусалим !...Културата и интелектуалният им фундамент произхожда от малоазиатските цивилизации от древността и е изградена върху руините на гръко-римския възход !... Науките и техническия им прогрес започва от Изток и идва в Европа през Андалузия и Алхамра !...Единственното оригинално свое което имат е вероломното им Варварство !!!...Това е Европа само с 3 - 4 изречения ! Хайде опонирайте и докажете ,че е лъжа !
Коментиран от #47
12:57 30.05.2025
37 СпаСНели
До коментар #35 от "СВД":
Е кажи тогава каква е причината за това че западняците да търсят алтернативни пътища зад океана и търсейки да намерят нов континент?Кое толкова ги е принудило дори с риск за живота им?
Коментиран от #49
13:00 30.05.2025
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Съгласен
До коментар #3 от "Да бе да!":
Категорично е така! България и Византия са били цветущи европейски държави допреди да дойде османската сга.н!За разлика от други поробени земи, където завоевателите оставят библиотеки, архитектура, мостове, замъци, университети, тук османската сг.ан за своето 500 годишно "присъствие" не остави нищо стойностно! Само кючеци. джамии и баклава!
Коментиран от #44, #50, #52
13:13 30.05.2025
40 1245
До коментар #35 от "СВД":
Много българско това име Джон Винсент АтанасовКоментиран от #46, #55
13:14 30.05.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Оставили са ….
До коментар #39 от "Съгласен":
Боженци, Жеравна, Мелник, Котел, Банско, Трявна, Филибето, Арбанаси , Елена , приказни маршии, чешми, мостове, манастири Рилски, Троянски, Бачковски и стотици подобни красотии, които с кеф показвате на своите гости, а те се чудят как е възможно роби да сътворят такива чудесии. Наканец, да видим какво сме построили за 150 години “Свобода” и “”Независимст”. Е, как да не споменеш гигантския Кен…зал…ник на комунистическите фараони на Бузлуджа. И него май го направиха потомците на “Завоевателя” , служещи в Строителни войски.Коментиран от #48
13:52 30.05.2025
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 1234
До коментар #40 от "1245":
Дядото на българина Джон е Ивринг и е участник в априлското въстание през 1876 година. Поради което дядото е убит от османците.Същата година е роден и бащата на Джон познат в САЩ като Винцент.
Въпросът ми е кога са се преселили родителите му в САЩ?
Предполагаемо е че това е станало след освобождението тогава защо малкият Винцент не е останал в родината си?
14:44 30.05.2025
47 Лицемери без граници
До коментар #36 от "Българските турци":
Любимото ми европейско постижение е Светата Инквизиция. Наскоро посетих музей посветен на нея. Ах, само какви чудесни и най-вече "ЦИВОЛИЗОВАНИ" мъчения са измислили тези хора с такива "велики ценности " за да може неудобните да умират БАВНО И МНОГО МЪЧИТЕЛНО.!!! И най-хубавото е че всичко е било "за доброто на измъчваните" - лекувани са ги хората...15:31 30.05.2025
48 Ами..
До коментар #44 от "Оставили са ….":
Прав си май - то и в Египет пирамидите не са ги постройли роби, а самия фараон с синовете си...15:36 30.05.2025
49 Ами..
До коментар #37 от "СпаСНели":
Елементарно - алчността. Това е основната ЕА ценност. И единствената...Коментиран от #51
15:37 30.05.2025
50 Паисий
До коментар #39 от "Съгласен":
О,неразумни юроде, защо се срамиш да наречеш "османлиите" ТУРЦИ?15:41 30.05.2025
51 СпаСНели
До коментар #49 от "Ами..":
Не страхът от османците дето прекъснали всички търговски пътища така че всъщност османците косвено са причина за откриването на новите континенти.15:47 30.05.2025
52 1485
До коментар #39 от "Съгласен":
В днешна Испания арабите от Ал-Андалусия имали страхотна архитектура, книжовнина и библиотека но вече я няма.Казват че са я запалили но как ли само кратко време след това тези невежи от страха на светата инквизиция си присвоиха толкова открития за кратко време
Дори си присвоили множество преоткрити неща на собствените имена.
16:51 30.05.2025
53 Сълза и смях
До коментар #3 от "Да бе да!":
Да е живо и здраво “ турецкае иго” ! За всеки кусур е мехлем. Особено за Червената Мусър “робството” е бездънен кладенец за извличане на всевъзможни гьонсуратлъци и маймунджулуци, за оправдание на пословичното си безмазговие, мързел и ска ..тин ..ска злоба. За 80 години разпердушиниха оная държава, дето хранеше и обличаше половин Европа, а днес най-нагло реват как турците са им попречили да завладеят не знам кво си, да открият “колелото” и Америка, да изваят Мона Лида, да разбият атома и Хирошима и да се наредят до Англия и Франция. С две думи парабителите са виновни да сме шампиони в ЕС по бедност, смъртност, вопиющ гайдутлук…безнадеждност. Ех, таварищи ; дека е Ванка с танка да ни асвабади ……от гащите, купени от Одринския пазар ?!17:02 30.05.2025
54 Истината
До коментар #3 от "Да бе да!":
Цървул сам си противоречиш ! Турците са превъзхождали технологично и Византия и балканските държави и за това са подчинени ,но като си тъпоъгълник няма как да го разбереш !17:53 30.05.2025
55 бай Даньо
До коментар #40 от "1245":
Джон е Иван на български , как е на турски?Коментиран от #56
18:15 30.05.2025
56 1245
До коментар #55 от "бай Даньо":
А по османско време как дядо му се е казвал Ивринг а не с някакво османско име.А Иван си е ИхВАН което турците разбират като религиозен брат(брат едноверник)
18:37 30.05.2025
57 Мостовак
До коментар #35 от "СВД":
1470 над река Струма в кюстендилско е построен Кадиев мост с дължина 100 метра.Има странна приказна история по построяването му поради което сега е познат като Невестин мост( с. Невестино)
21:29 30.05.2025
58 Чешмеджиев
До коментар #35 от "СВД":
Има едно стихотворение в българската литература познато като " Извора на Белоногата" но историците и , езиковеди, лингвисти и изследователи знаят че разказаното в стихотворението си няма нищо общо с реалността за Акбалдър Чешмеси.Всъщност чешмата носи наименованието си от месността където е била построена през 1585 година от страна на Сиявуш паша. Но това всъщност е било комплекс от строеж състоящ се от мост, джамия и чешма до тях( по османско време почти всички големи джамий всъщност са комплекси в които е имало медресе(училище), чешми, дюкяни(магазини), пазари и други неща за обществено ползване.
(Софийската джамия Банянашъ също е била с такъв културен комплекс като най-важното е обществената баня от където идва и името и.
Но и тя е последвана от горе посоченото нещо и безплатната обществена баня е разрушена за да бъде построена новата баня в която софиянци могат да ходят само срещу заплащане.)
Комплексътна Сиявуш паша е бил на мястото си до края на XIX век по което време са били ограбени мраморните плочи на комплексът.
Около района няма мраморни кариери а подобен мрамор имало чак в Куклен (Бургас).
За незнаещите чешмата е около Харманли(Хасково)
Не знам защо но голямата част от архитектурата от Османско време е била унищожено.
Дори мостът в Ловеч познат като моста на Колю Фичето всъщност е построен по османско време със пари от османската хазна.
22:11 30.05.2025
59 Часовникар
До коментар #35 от "СВД":
Както във всеки голям град на Османската държава е имало Часовникова Кула но в София няма такава а имало ли е може да проверите по нет пеостранството22:28 30.05.2025
60 Мостовак
До коментар #35 от "СВД":
История за Шареният мостНаименования
1.Лъвов мост
2.Шарен мост
3.Банишор
4.Сандъкли кюпрю
Построяването на Шарения мост е свързано с името на някогашния имотен турчин Халил Сали Ефенди. Наричали го „Лудият Халил” и този му прякор не е случаен. Едно лято реколтата била много добра и се разчуло, че Халил купува слама. Шопите му возели кола след кола, той никого не връщал, макар че всички се чудели защо му е на този лудньо толкова слама, че и пари дава за нея. Той на всички отговарял: „Заман саман сатар” – „Времето продава сламата”. На другата година реколтата била по-лоша и шопите идвали да си купят от Халил слама. И той продавал – с голяма печалба. С парите съградил този мост, като от двете страни сложил два красиво написани надписа. На едната страна:
С време продадох, мост създадох.
На другата, по традиция, сложил текст от корана:
Дето няма чешма – сътвори чешма, дето няма мост – сътвори мост!
22:40 30.05.2025
61 Архитект
До коментар #35 от "СВД":
Не знам защо но голяма част от строежите по османско време ни са представяни като римски например римски мост(Родопите), римскастена( София)Коментиран от #62
22:55 30.05.2025
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Архитект
Ламартиновата къща в Пловдив всъщност не къща на френския поет(Ламартин) а на османския Мехмед Хакъ Паша. Тя всъщност представлява османската архитектура в Стария Пловдив но не се знае или представя за такива.
Не знам защо?
Сградата позната ни под името "Пълдин" всъщност е от османско време "Мевлевихане" на дервишите им нещо като манастир на мюсюлманите.
"Жълтото училище" в пловдив всъщност е построемо с финансирането и с благословията от Абдул Азиз Хан султанът на Османската Държава през 1868 г.
Колкото и странно да звучи в него са учили Иван Вазов, Тодор Каблешков, Димчо Дебелянов и други участвали в борбата срещу султана.
23:21 30.05.2025