"Липсата на финансиране на дейността е основната причина до момента да нямаме изградена система HEMS", каза за БНР доц. Олег Чолаков, ръководител на Отделението по жлъчно-чернодробна и панкреатична хирургия на Университетска болница "Лозенец".
"Въпросът за медицинската помощ по въздуха е много дълга тема. От много дълги години тя е втората ми кауза в живота. Така както работя в хирургията, така много дълги години се занимавах със ситемата HEMS. Когато ни приемаха в ЕС през 2007 година и ни питаха в предприсъединитилния период имаме ли такава система - ние казахме съвсем смело, че имаме, а ние нямахме, и все още нямаме...
Още когато Кристалина Георгиева беше еврокомисар, ние като членове на Международната асоциация на планинското спасяване, аз бях активен член там в медицинската комисия, написахме писмо до нея и Бойко Борисов, че имаме ясна готовност да направим необходимото да се помогне на нашата държава тази система да се случи, но нищо не последва, както виждате..", каза още доц. Чолаков.
По думите на доц. Чолаков има една голяма заблуда - планиското спасяване не е система HEMS. Има и заблуда, че тези хеликоптери навсякъде са държавни, а те са частни, само в Румъния са държавни, уточни хирургът. Според него там където е била държавна системата, доказано не работят по най-дория възможен начин, освен Румъния.
У нас нито един крупен бизнесмен, който имаше хеликоптер, не се зае с тази система, а продаде машините си, защото никой не финансира дейността на ситемата HEMS у нас, подчерта доц. Чолаков.
"Държавата обаче трябва да създаде условия за системата HEMS.
HEMS на първо място представлява законодателство за извършване на дейността. Ние такова нямаме, имаме закони за въздухоплаване, включително и за хеликоптери, които в момента правят невъзможно извършване на дейността HEMS.
Второ - HEMS - това са машини с технически изисквания според Директивата на ЕК от 2008 г. На територията на ЕС според директивата такава дейност могат да извършват от 2014 г. две машини само - Еврокоптер 135 и Бел 129, до 2008 година болшинството от машините за HEMS бяха италианските - Аугуста 109, заради директивата всички, вкл.в България биват продадени...Но тази фирма междувременно направи нов хеликоптер, който отговоря на директивата.
Трето място - това са местата, където трябва да кацнат хеликоптерите - нова са т.нар. хелипортовете. Той трябва да кацне в болница. Има три времеви норматива, касаещи HEMS.
- времето от подаване на сигнала до излитане на хеликоптера - 5 минути
-времето за достигане на хеликоптера до пострадалия - 20 минути
-нов времеви норматив - от кацане на хеликоптера в болнцата до постъпване на пострадали в шокова зала - 3 минути", поясни още доц. Чолаков.
По думите му у нас нито една от същестуващите хеликоптерни площадки не е сертифицирана, защото няма законодателство за системата.
"Нито един от хеликоптелите у нас не отговарят на евродирективата, а пилотите ни нямат необходимите 2000 часа за управление на спасителен хеликоптер. У нас военните ни пилоти се пенсионират с 500 часа...
Един летателен час струва 2000 - 3000 евро, това значи че една спасителна акция за час ще струва няколко хиляди лева.
Готови кадри нямаме нито един. Но все пак имаме такива, които могат да се обучат, независимо, че кадрите ни летят в чужбина.
Лекар, който да лети на такъв хеликоптер, също нямаме в момента. Той трябва да може да лети на такъв хеликоптер, да бъде спешен медик, да е бъде физически силен и с технически умения, защото ще му се налага да се спуска от въже, да слезе на терен във всякави условия.
Това е може би най-готова ни част по отношение на система HEMS, защото в Планиската спасителна служба има няколко такива годни и подготвени лекари. Освен лекар на системата има и един спасител, който обиконовени е парамедик. Трябва да има и втори пилот.
Според доц. Чолаков, който е участвал в написването на цялостна концепция за системата HEMS, са ни нужни 10 хеликоптера и 6 бази на системата HEMS в България, за да могат да се спазват тези времеви показатели на системата. По думите му твърде дълго сме чакали да се развие добре системата за спешната помощ у нас, без резултат...
Доц. Чолаков уточни, че един нов Еврокоп 135 хеликоптер струва 6 милиона евро. Цената на МЗ е зададена двойно, смята той.
"Не можем да кажем кое по- скъпо - защото не е изчислена цената на човешкия живот. А колко хеликоптера ще ни трябват на година, за колко случаи годишно - няма такава статистика. Може да са 500 случая. Няма направена статистика колко хора са инвалидизирани, вследствие на неоказана навреме помощ - не занем", посочи лекарят.
"Времето за оказване на помощ е решаващо в спешната медицина, но аз съм тотален песимист кога ще стане у нас и дали ще стане системата HEMS у нас, завърши доц. Олег Чолаков, ръководител на Отделението по жлъчно-чернодробна и панкреатична хирургияна Университетска болница "Лозенец.
Доц. Олег Чолаков от 2013 г. - понастоящем е съучредител и организационен секретар на Българското дружество по Спешна медицина, от 2012 г. -понастоящем – съучредител и президент на Българското дружество по Планинска медицина, от 2009-2012 г. – председател на ПСС при БЧК, от 2003-2009 г. - председател на медицинската комисия на ПСС при БЧК, от 2010-2011 г. – член на НС на БЧК.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ПАРИ
08:11 05.02.2023
2 Всичката Мара
08:11 05.02.2023
3 Бай Митко
Хубав ден на всички Ви!
Коментиран от #21, #22
08:12 05.02.2023
4 Демократ
Коментиран от #14
08:24 05.02.2023
5 Гориил
Коментиран от #8
08:25 05.02.2023
6 Вертолет
Коментиран от #10
08:26 05.02.2023
7 хихи®
08:30 05.02.2023
8 хихи®
До коментар #5 от "Гориил":
1978г. без десни в България!!!В малък град на стадиона при нужда кацаше хеликоптер и траспортираше нуждаещ се от такава помощ...
Коментиран от #11, #12
08:33 05.02.2023
9 А ти ,
08:34 05.02.2023
10 Абе въпросът
До коментар #6 от "Вертолет":
Е да се чешат езиците ! Интересно защо никой от коментиращите не повдига въпроса пострадалите в планината как ще заплащат услугата ,че то сега е под въпрос как стои въпроса със заплащането на обикновената услуга или и спасяването с хеликоптер ще мине към здравните осигуровки.08:36 05.02.2023
11 Гориил
До коментар #8 от "хихи®":
А колко хеликоптера произвежда българската авиационна индустрия?08:39 05.02.2023
12 Бай Митко
До коментар #8 от "хихи®":
Така си беше, но имаше държава и то каква!Коментиран от #17
08:42 05.02.2023
13 Хе хе
08:49 05.02.2023
14 ЛиБеРаст
До коментар #4 от "Демократ":
За вашингтонският консенсус, слушал ли си? Срещу правото да станат собственици, капиталисти, "комунистите" ПРЕДАДОХА държавите си на САЩ и ги направиха компрадорски колонии. И "демокрацията" е лявата идеология на финансовият капитал.Коментиран от #20
08:56 05.02.2023
15 Не 20 а 200 хеликоптера
09:26 05.02.2023
16 приоритети
09:30 05.02.2023
17 хихи®
До коментар #12 от "Бай Митко":
Не бих обобщил "Държава"!?Инетерусва ме алгоритъма по който е долитал!? Представяте ли си "Утре имаме 6 хеликоптера с персонал" Всяка амбициозна майка със сополиво хлапе, ще иска транспорт до Националната детска болница(за която няма алгоритъм кои случаи да поема и как ще се финансира)!!! Хеликоптерите няма да стигнат! Продажните медии ще вдигнат аларма до небето "Хеликоптер не пристигнал за сополиво хлапе. То вдигнало температура и получило гърч"
Затова трябва да имаме "Национални цели в здравеопазването" Например Повишаване на средната продължителност на живота с 3 години за следващите 10 години. "Намаляване на детската смъртност с 1-2-3%" за за 5-10г. Намаляване смъртноста от инсулти/инфаркти с Х% за 5-10 години. Вместо национална детска болница поне в 6 областни центъра с медицински университети трябва да се създадат Центрове за решаване на сложни случаи!!
За да няма "Предизборни дъвки за електората" трябва имаме национални цели за 10-20 години още в Правоохрана и правен ред, Военна/отбранителна доктрина....
09:51 05.02.2023
18 Факман
11:09 05.02.2023
19 Фиу, фиу, фиу...
11:39 05.02.2023
20 Демократ
До коментар #14 от "ЛиБеРаст":
Добре са ти промили мозъка, защото само човек без гънки може да пише подобни глупости. Какво ли ще отговориш, ако ти се зададе въпрос, за чиито отговор няма копче в латерната, наречена твоя глава?11:52 05.02.2023
21 ПРИПОМНЯНЕ
До коментар #3 от "Бай Митко":
... още в края на 70те години на 20 век у нас се използваха военни хеликоптери при нужда, както в планината така и в населените места, без никакви глупави бюрократични формалности като HEMS! Военните никога, повтарям никога, не отказваха хеликоптер. Във вътрешния двор на Пирогов имаше хеликоптерна площадка, която сега е служебен паркинг....Това "интервю" за медицински хеликоптери вони на жалба за КОМИСИОННИ та се не трае....16:23 05.02.2023
22 И пилета
До коментар #3 от "Бай Митко":
няма да излюпят. Стават за кафе, напускат залата когато не им е изгодно, не идват редовно на работа. Нищо не става от тях, една кокошка върши повече работа.12:11 06.02.2023