8 Август, 2023 08:13 1 593 1

• ваксина-
  • лаймска болест-
  • кърлежи

Това може да бъде стъпка към изкореняването на векторно преносимите заболявания в бъдеще

Ваксина срещу лаймска болест: Може ли ваксина да намали броя на бактериите, причиняващи лаймската болест при кърлежите? - 1
Снимкa: Shutterstock

Все още няма ваксина за лаймска болест при хората, въпреки че в момента се провеждат опити за разработване на такава, но нови изследвания показват, че ваксина, поставена на мишки, може да повлияе на бактерията, която причинява лаймска болест при кърлежите.

Кърлежите отдавна са бич за летните месеци, тъй като са преносители на множество сериозни заболявания, включително лаймска болест. Сега нови изследвания показват, че иновативна ваксина може да повлияе на разпространението на бактериите, причиняващи лаймска болест в насекомите.

Публикувано в списание Microbiome миналия месец, френско проучване разглежда нова ваксина, поставена на мишки, която е насочена към чревната микробиота (микробите, включително бактериите, живеещи в червата на кърлежите), за да намали разпространението на Borrelia afzelii - бактерията, която причинява лаймска болест в Европа.

Учените ваксинират мишки, за да създадат антитела срещу друга бактерия "троянски кон" в опит да повлияят на чревните микроби на кърлежите.

Установено е, че кърлежите, ухапали ваксинираните мишки, са имали по-малко бактерии, причиняващи лаймска болест, в чревната си микрофлора, отколкото кърлежите, ухапали неваксинираните животни.

"Откритието е в разрив с досегашните парадигми за ваксинациите", казва пред Euronews Next Алехандро Кабезас-Крус, главен изследовател във Френския национален институт за изследвания в областта на селското стопанство, храните и околната среда (INRAE).

Той добави, че учените се борят с разработването на ваксини срещу векторно преносими заболявания като лаймска болест или малария, които се предават чрез ухапване от насекоми, и се надява, че това може да бъде стъпка към изкореняването на векторно преносимите заболявания в бъдеще.

Джон Аукот, директор на Центъра за изследване на лаймската болест към университета "Джон Хопкинс" в САЩ, заяви пред Euronews Next, че проучването, в което той не е участвал, е интересно, но отбелязва, че е в начална фаза.

Той изтъкна, че в момента се изследват и ваксини при мишки, които да предотвратят разпространението на бактериите сред кърлежите.

"Проблемът с тези видове ваксини за мишки е как да ги вкарате във всички мишки? Трудно предизвикателство е да се разбере как всъщност ще я приложите в над големи хиляди квадратни мили местообитания на мишки. И така, това е практическият аспект. Но това е дълъг път", казва той.

Какво представлява лаймската болест?

Лаймската болест е най-разпространеното заболяване, пренасяно от кърлежи, в Съединените щати и в Европа. Тя се причинява от бактерия, която обикновено живее в мишки, катерици и други бозайници и се предава на хората чрез ухапване от кърлеж.

Повечето случаи на болестта могат да бъдат лекувани с антибиотици, но понастоящем няма ваксина за хора, въпреки че има такава за кучета.

Понастоящем Pfizer провежда късен етап на изпитване на ваксина за хора в САЩ и Европа, която е единственият кандидат за ваксина в клинична разработка. Единствената друга ваксина за хора беше изтеглена от пазара в началото на 2000 г., няколко години след като беше одобрена от Американската агенция по храните и лекарствата (FDA).

Това се дължи отчасти на опасения за нежелани странични ефекти и антиваксинални настроения, твърдят учените.

Какви са симптомите на лаймската болест?

Според Европейския център за превенция и контрол на заболяванията (ECDC) около 60-80% от хората, заразени с лаймска болест, получават обрив около мястото на ухапване.

Снимкa: Shutterstock

"Ранното диагностициране все още е клинична диагноза, основана на идентифицирането на характерната кожна лезия, наречена еритема мигранс. Но проблемът е, че всеки си мисли, че това е лесно за идентифициране. Оказва се, че не е така", казва Аукот.

"Това не е типичният класически вид на окото на бик, който често се показва в статиите... това всъщност е само малка част от лезиите и затова останалите лезии нямат този класически вид".

Треска, главоболие умора и кожен обрив също са типични симптоми на лаймската болест.

Болката в гърба и краката е симптом, който е по-често срещан в Европа, отколкото в САЩ, както и кожното състояние, наречено acrodermatitis chronica atrophicans, което се появява в късен стадий на Лаймската болест. То се характеризира с лезии и атрофия на кожата.

Ако лаймската болест не се лекува в ранните етапи, тя може да се разпространи в сърцето, ставите, мозъка и нервите, но все още е трудно да се диагностицира, като единствените налични кръвни тестове се фокусират върху антитела, чието образуване при заразените хора отнема седмици.

"Проблемът е как да лекуваме хората, които получават лаймска болест след лечението", казва Аукот.

"Това е предизвикателството, защото това е нещо като COVID на дълги разстояния. Всъщност не знаем как да го лекуваме ефективно, защото не разбираме в детайли механизмите на заболяването и какво го причинява".

Възможно ли е лаймската болест да се увеличи поради изменението на климата?

Според изследователи лаймската болест може да се разраства в Европа, но са необходими повече данни за наблюдение.

Анализ, публикуван през 2019 г., установи, че диагностицирането на Лаймската болест се увеличава в "някои западноевропейски държави", но е необходимо по-добро наблюдение, особено в "южните държави".

Според изследването от 2021 г. заболеваемостта в Европа е най-висока в скандинавските и балтийските страни и някои централноевропейски държави.

Във Франция се наблюдава увеличение на броя на диагностицираните случаи на лаймска болест през последните две десетилетия, според Агенцията за обществено здраве на страната.

"Повишаването на температурата благоприятства жизнения цикъл на кърлежите. Така те могат да се развиват по-добре, защото не са много добре приспособени към ниските температури", казва Кабезас-Крус. Това означава, че в някои страни, обясни той, ще започнат да се наблюдават повече такива преносители и ще трябва да се притесняват за лаймската болест и други заболявания.

Лаймската болест е установена за първи път в американския щат Кънектикът през 70-те години на миналия век.

По данни на Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) от 1991 г. насам случаите на заболяването в САЩ са се удвоили.

Установено е, че изменението на климата допринася за разрастването на кърлежите чрез по-кратки зими и затопляне на температурите и по този начин може да увеличи потенциалния риск от лаймска болест.

• 1 Христо

Айде. Войната може би е към своя край и почват да ни облъчват с ваксини. Вече и кучето си не ваксинирам, след цирка с ковид-препататите.