9 Юли, 2024 13:58 2 203 4

• затлъстяване-
  • мастни клетки-
  • калории-
  • изгаряне на калории

Според изследователите това ще доведе до значителен напредък в борбата със затлъстяването, без да има страничните ефекти, които имат инжекциите за диабетици

Пробив в отслабването: Учени накараха обикновените мастни клетки сами да горят калории - 1

В борбата със затлъстяването може би е постигнат пробив, след като изследователи откриха метод за превръщане на белите мастни клетки в бежови мастни клетки, които са способни да горят калории.

Въпреки че хората могат да превърнат белите мастни клетки в бежови чрез диета, досега учените смятаха, че единственият начин да се имитира този естествен процес е като се започне от стволови клетки.

Новото изследване на Калифорнийския университет в Сан Франциско, публикувано в Journal of Clinical Investigation, обаче показва, че белите мастни клетки могат да бъдат превърнати в бежови просто чрез ограничаване на производството на протеин.

Изследването, проведено върху мишки, може да отвори вратата към разработването на нов клас лекарства за отслабване.

"Много хора смятаха, че това е невъзможно. Ние показахме не само, че този подход работи, за да превърне тези бели мастни клетки в бежови, но и че летвата за това не е толкова висока, колкото си мислехме," каза Брайън Фелдман, професор по детска ендокринология и старши автор на изследването, в изявление.

Много бозайници имат три "нюанса" на мастните клетки: бели, кафяви и бежови. Бялата мазнина съхранява енергийни резерви за организма, докато кафявите мастни клетки изгарят енергия, за да генерират топлина, подпомагайки регулирането на телесната температура.

Бежовите мастни клетки съчетават тези характеристики: те изгарят енергия като кафявите мастни клетки, но са разпръснати в рамките на белите мастни депа—за разлика от кафявите мастни клетки, които образуват клъстери.

Преди това учените можеха да превърнат тези клетки от бели в бежови само като насочваха стволовите клетки да израснат в бежови мастни клетки. Тъй като обаче стволовите клетки са оскъдни, Фелдман си поставя за цел да открие метод за директно трансформиране на белите мастни клетки в бежови с помощта на прост ключ.

"За повечето от нас белите мазнини не са рядкост и се радваме, когато се разделим с част от тях," каза той.

В проучването той изследва ролята на протеин, наречен KLF-15, при мишки, за който е известно, че влияе върху метаболизма и функцията на мастните клетки. Изследването установи, че KLF-15 е много по-малко разпространен в белите мастни клетки, отколкото в кафявите или бежовите.

Когато Фелдман отглеждал мишки с бели мастни клетки, в които липсвал KLF-15, те се превръщали от бели в бежови. Това разкрива, че мастните клетки не само могат да се променят от една форма в друга, но и че при липса на специфичния протеин бежовото изглежда е настройката по подразбиране.

Този протеин регулира нивата на рецептор, наречен Adrb1, който, когато се активира, води до загуба на тегло при мишките.

Изпитанията на лекарства, които действат върху същия рецептор, при хора обаче засега са с разочароващи резултати.

Въпреки това, Фелдман твърди, че е по-вероятно различно лекарство, насочено към рецептора Adrb1 при хората, да проработи и би могло да предложи значителни предимства пред GLP-1 медикаментите като Ozempic и Mounjaro, които избухнаха в популярност и стават все по-трудно достъпни за болните от диабет, които се нуждаят от тях, поради широкото им използване.

За разлика от тези инжекции за отслабване, които често посочват гаденето като основен страничен ефект, лекарствата, насочени към Adrb1, може да не предизвикват гадене, тъй като се фокусират върху мастните депа, а не засягат мозъка.

"Със сигурност не сме на финала, но сме достатъчно близо, за да се види ясно как тези открития могат да окажат голямо влияние върху лечението на затлъстяването," добави Фелдман.

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

• 1 пробивите не са малки

хем сити и слаби . Новите деликатеси ще са змии и гущери , насекоми и трева . Има в излишък .
  • 2 провинциалист

"рецептор, наречен Adrb1, води до загуба на тегло" - използването на израза "загуба на тегло" е загуба на време.
  • 3 гастроном

Еха, сега ще има плюскане на корем и без угризения.
  • 4 Мишка

Аз участвам доброволно в експериментите. Съвсем се вталих - 70 грама станах с мокра козина. Кожа и кости. Дори котките вече не ми обръщат внимание.