Време ли е за шампанското?ЕС пазарът на електромобили отчита ръст, но всъщност данните крият доста тревоги за "зелените"

9 Октомври, 2025 18:05 5 610 22

  • електромобили-
  • двг-
  • продажби-
  • европа-
  • тенденция

Втори пореден месец на растеж и скок при електромобилите дават повод за оптимизъм, но погледът към цялата 2025 година показва, че празненствата може да са преждевременни и, че европейците си предпочитат коли с ДВГ

Време ли е за шампанското?ЕС пазарът на електромобили отчита ръст, но всъщност данните крият доста тревоги за "зелените" - 1

Август донесе глътка свеж въздух на европейския пазар на нови автомобили. За втори пореден месец регистрациите в Европейския съюз отбелязаха ръст, като силен тласък дойде от електрическите превозни средства (BEV). Дали обаче тези частични успехи са достатъчни, за да обърнат негативната тенденция от началото на годината? Автомобилната индустрия е разделена, а данните, показват сложна картина.

Краткосрочен подем, дългосрочен спад

През август в ЕС са доставени общо 677 785 нови автомобила, което представлява 5.3% увеличение на годишна база. Този резултат е подкрепен от солиден ръст в ключови пазари: Испания продължи впечатляващата си възходяща траектория с 17,2% ръст за месеца. Германия отчете силен скок от 5%. Франция се завърна към растеж с 2,2%, подкрепена от държавните стимули за електромобили.

Въпреки това, целият период от януари до август 2025 година остава с отрицателен знак. Общите регистрации на нови автомобили в ЕС са намалели с 0.1% спрямо 2024-а, което означава 10 421 по-малко продадени бройки. Пазари като Франция (-7,1% от началото на годината) и Италия (-3,7%) все още се борят да излязат от инерцията на спада.

Електромобилите: Рекордни дялове, ниски обеми

Електромобилите (BEV) са явният герой на месеца, като през август регистрират 30.2% ръст и достигат пазарен дял от 17.8% – най-високият за годината. В това постижение обаче има уловка: постигнато е с четвъртия най-нисък абсолютен обем на продажбите за 2025 година на годишна база. Въпреки това, държавите с работещи стимули, като Испания (ръст на BEV с впечатляващите 160.8% през август, благодарение на програмата MOVES III), показват каква е правилната посока.

Впечатляващ ръст приемат и по-малки пазари като Полша (+237.7%) и България (+124.1%), при това, ко се касае за България, без подкрепени от нови субсидии и данъчни облекчения. родният пазар обаче стартира от изключително ниска база, което прави процентните скокове измамни по отношение на общия европейски обем.

Парадоксът на Plug-in хибридите и силата на обикновените хибриди

Plug-in хибридите (PHEV) също се радват на силен месец (+54.5%), достигайки рекорден пазарен дял за годината от 10.4%. И тук обаче Франция е единственият от четирите най-големи пазара, който отчита спад в търсенето на PHEV (-5%), което сигнализира за несигурност сред потребителите относно този вид задвижване.

Истинският „печеливш компромис“ остава хибридният автомобил (включващ пълни и меки хибриди). Те са най-популярният избор в ЕС през август с 33.9% пазарен дял. Хибридите са водещата сила зад общия "електрифициран" сегмент (BEV + PHEV + Хибриди), който вече представлява 59.3% от всички нови доставки.

ДВГ: Не се предават лесно

Въпреки постоянния натиск, комбинираният дял на бензиновите и дизеловите автомобили (ДВГ) продължава да намалява, като спадът през август е 16.6%. Но, ето го важният факт: въпреки всички регулации и стимули, ДВГ все още държат 37.5% пазарен дял за първите осем месеца на годината.

Това е с 12.9 процентни пункта повече от общия дял на всички Plug-in превозни средства (BEV + PHEV). Този факт е повод за сериозно безпокойство сред регулаторите. От Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) изрично посочват, че темпът на навлизане на електромобилите "все още е под необходимия на този етап от прехода".

Време ли е за шампанското?ЕС пазарът на електромобили отчита ръст, но всъщност данните крият доста тревоги за "зелените"

Изводът е ясен: въпреки че августовските данни дават надежда, пазарът все още е далеч от необходимото ускорение, за да постигне амбициозните цели на ЕС. За да обърнат трайно тенденцията, европейските производители и правителства имат нужда от много повече от два поредни силни месеца.

Но има и нещо друго!

Ключова част от тази доминация на хибридите, особено в континентална Европа, се дължи на така наречените "меки хибриди" (MHEV). Тези системи, макар и класифицирани като хибриди, всъщност представляват автомобили с двигател с вътрешно горене (ДВГ), към който е добавен малък електромотор (обикновено 48-волтов стартер-генератор).

Този микроскопичен електрически тласък не е достатъчен за самостоятелно движение, но е напълно достатъчен за официално покриване на по-строгите екологични норми и за леко понижаване на разхода на гориво на хартия. Производителите все по-често преобразуват своите традиционни модели с ДВГ в меки хибриди, тъй като това е най-лесният и рентабилен начин да избегнат високите глоби на ЕС за емисии, без да плашат масовия потребител с по-скъпи и сложни изцяло електрически или плъг-ин хибридни технологии. На практика, търсенето на такива модели отразява предпочитанието на клиента към познатото ДВГ, маскирано под етикета "хибрид".


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 карчи

    25 1 Отговор
    Време тапата от шампанското да ви изпляка в челото!

    Коментиран от #2

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 ДрайвингПлежър

    10 2 Отговор
    Историята премълчава защо системата реши така за коментар 2, аз пак ще призова някой отговорен фактор да изясни публично какви нарушения бяха извършени...
    разбира се "Факторът" може да избере да го играе пак на засегнат, вместо да вложи усилия за подобрение на работата на подопечния му сайт

    да се обзалагам ли кое ще избере ТОЙ?!
  • 4 ДрайвингПлежър

    24 2 Отговор
    Франция е на прага на банкрут - колко още ще си позволи да налива пари в субсидии?
    Германия е вече извън играта. Испания с нейните рекорди ще се наиграе много скоро - основните и партньори изпадат в криза и когато това достигне до тях сегашните щедри харчелъци на които се дължи рекордния им ръст ще бъде цунами.

    И ако извадим Европа от уравнението електрификацията навсякъде куца. Дори Китай произвежда и складира, с което просто манипулира цифричките. НЯМА ДА ГО БЪДЕ!

    А тази електродивотия вече удря европейските производители сериозно и съкращенията продължават, "оптимизациите" продължават всичко върви надолу и фалитите в индустрията се множат. Колапса е доста близо!
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Милен

    13 3 Отговор
    И аз ще си купя електрокар, като влезем в еврозоната и заплатата ми от 3000 лв. стане 3000 евро.
  • 7 Всеки божи ден

    19 4 Отговор
    Се моля за мъчителна кончина на зелените мошеници. Мразя ги в червата!

    Коментиран от #22

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 ДрайвингПлежър

    15 6 Отговор

    До коментар #8 от "оня с коня":

    Абсолютно си прав. Всъщност оосновния проблем на ЕЛ не е толкова в технологията - ел е скучно и порядъчно малoумно превозно средство за сноби и откачалници, но като цяло може да върши работа...

    Проблемите са, че:
    А) не е дори близо до екология - напротив абсолютно токсичен отпадък, който скоро ще започне да създава проблеми сам по себе си
    и Б) "юзър експириенса" му е отвратителен - трябва да си наистина промит мозък, за да си готов да му слугуваш на това нещо всяка минута, да смяташ всеки минат метър, всеки изразходван киловат, къде ще зареждаш, кога ще зареждаш, колко ще зареждаш, на каква скорост ще зареждаш и да имаш поне 2 резервни варианта, ако зарядната не бачка - ПЪЛНО БЕЗУМИЕ не знам колко трябва да си продухан, за да си го причиниш това сам...

    Коментиран от #12, #18

  • 10 Коментиращ

    18 2 Отговор

    До коментар #8 от "оня с коня":

    По кабелите обикновено висят шараните, които нямат собствено мнение, базирано на логика, а повтарят насляпо опорките от мисирките по овладените зависими телевизии!

    Сегашните ел автомобили с батерии от джиесеми, са толкова "екологични" колкото и "некорумпирана" е урсула фон дер файзер!
  • 11 Лъжа

    10 3 Отговор
    И измама! Производството на акумелатори е ДОСТА ПО ЗАМЪРСЯВАЩО ОТ СЪВРЕМЕННИТЕ ДВИГАТЕЛИ. Електричката е -електромотор в различна опаковка. Няма конкуренция и принципно еднакви автомобили в бъдеще. Евтино себестойност за МНООООГО ПАРИ. Ура другари -купувайте. Когато токът започне да не стига тогаз ще вдигнем още цените.
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 ⚡Изтребител

    5 10 Отговор
    1000 коня на 2 моста, 4х4, 2 багажника,
    2-3 лв/100 км,
    Без поддръжка и ремонти,
    Заряд на DC станция: 20 мин. с БГ ток 🇧🇬⚡, вместо вносен петрол 🛢️.
    Магистрален пробег със 130: 400 км,
    Заряд в реалния живот: 4 секунди: 2 закачаш, 2 откачаш, всяка сутрин колата е пълна и само чака да й запалиш баниците!
    Цяла нощ климатик (Camp mode): разход едва 7% от заряда
    Няма изгорели газове и синя зона,
    Има целия въртящ момент на Света и изпреварва с мисъл (вече сме 21 век и се нарича "телепортация"),
    С контрол на сцеплението (тракшън контрол) с честота 1000 херца (1000 пъти в секунда), вместо допотопен дросел и раздатки
    С рекуперация (зарядно спиране) - на всяко спиране и спускане пълни батерията; не сменяш накладки и дискове, газ надолу и дисковете са студени, а батерията пълна 💡
    С батерия и център на тежестта в пода
    С разпределение на 2-те оси 50:50, стои залепена за пътя
    С максимална скорост 328 км/ч. За разлика от Шаоми SU7 ултра с уж 1500 коня, Плада прави старт след старт без загуба на коне, даже с повишение, заради по-високата температура на клетките, докато Шаомито след точно 2 старта прегрява..
    С батерия в гаранция 8 години и 192 хил. км и с експлоатационен ресурс 600 хил. км и 20 години в колата + 5-10 след това за стационарно съхранение на ток. Рециклиране на литиеви клетки понастоящем: 95%

    Трета поредна година най-продаваното МПС (не електромобил, а МПС изобщо) за целия Свят (цялото земно кълбо 🌍): Model Y, Model Y Juniper
    Х

    Коментиран от #21

  • 14 Мдааааааа

    9 2 Отговор
    Никой не казва и за още един недостатък на електричките. Като не я караш колата батерията се разрежда. Ако не ти е нужна колата една седмица с колко процента ще се разреди батерията? Не казват. Обаче с точно толкова ще ти бръкнат в джоба защото тока е с пари. Докато в колите с ДВГ и един месец да не ги караш то горивото си стои в резервоара непокътнато.

    Коментиран от #17, #19

  • 15 Миииии

    0 1 Отговор
    Аз па мисла да си купа трактор...чи тъй де! За ко ми таз категоря ТкТ в тапията...?!
  • 16 Антиелектрика

    3 0 Отговор
    Леле леле до къде сте се докарали.

    Вчера : Електромобилността не спасява работните места: Свободните позиции в автомобилната индустрия се свиват
    9 Октомври, 2025 14:05

    Днес: Време ли е за шампанското?

    Повече няма да коментирам темата.
  • 17 ⚡ ИЗТРЕБИТЕЛ

    3 5 Отговор

    До коментар #14 от "Мдааааааа":

    Не си купувай брат, щом те бъркат 18 стинки с ДДС на киловат.
    Ее го там бенза и нафтата за 3-5 лева, юруш народе на маслинитеее! Копай, влачи танкери цистерни, живей в смог и беднотия.

    Теслата й изключваш видеонаблюдението Sentry mode и точеца докато седи едва го сърба. 3-5 лв на месец да си поддържа клетките и системите. Теслата е да се кара безмилостно и безжалостно в студ, пек и наводнения по половин - един млн. км, не да стои кат паметник пред блока. Теслата няма не пали. -30, +50 скачаш вътре и газ!
    Tesla Plaid Channel в Ютюб - синята ракета на бате Андрю - НАД 1000 драг старта стоков от магазина; няма мяу, няма бау! На ход си ходи до пистата, пръсва втулките на всичките напилени драгстери от ремаркетата, после минава през Кауфланд и къде дома.. Всичко останало ражда гарнитури, глави, турбота, мета бутала, раздатки, скорости, съединители, диференциали - све. Всичко е заснето.

    Електромобил значи Тесла. Останалото е бутафория. Електромобилите НЯМАТ недостатъци. Има масово незнание и невежество. Всеки уж мрази Тесла, а като му дадеш пари почва да рови мобилето за Плад - он знае - Плада е с 3 мотора и 2 са отзаде - нема такъв шпер никъде. На Плада конете му идват след 130 и до 320 ги опъва като спрели. И то на първа.
    Извод - он не мрази Тесла. Мрази си заплатата, че е ниска. Ми сменяй работата
  • 18 Ав съм

    4 3 Отговор

    До коментар #9 от "ДрайвингПлежър":

    от тия продуханите. Колата ми (MG4) спестява по 1000 евро на всеки изминати 10 000 км, или 2000 евро годишно. и не сменям масла, ремъци вериги, демпфери, съединители, инжектори и други простотии. За тия пари с удоволствие смятам къде, кога, колко и с каква скорост ще зареждам :)
  • 19 Мойта я оставям

    4 3 Отговор

    До коментар #14 от "Мдааааааа":

    всяка година по един месец в гаража, по принцип целия юли. Паркирам я на около 60% (и я намирам на 59% един месец по-късно. Литиево йонните батерии се саморазреждат мнооооооооого бавно!
  • 20 бай Даньо

    2 0 Отговор
    Миcиpка тъna!
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Баварец

    1 1 Отговор

    До коментар #7 от "Всеки божи ден":

    И децата ти, ще се гърчат без въздух и вода!