Внезапен обрат: Европа няма да прави само електромобили. Връща колите с ДВГ!

21 Октомври, 2025 13:10 8 918 25

  • двг-
  • забрана двг 2035-
  • европейски съюз-
  • урсула фон дер лайен-
  • технологичен неутралитет-
  • електронни горива-
  • e-fuels-
  • европейски зелен пакт

ЕС ускорява преразглеждането на забраната за ДВГ през 2035-а

Внезапен обрат: Европа няма да прави само електромобили. Връща колите с ДВГ! - 1

След дълги месеци на напрегнати дискусии, Европейският съюз взе изненадващо решение за ускоряване на преразглеждането на планираното постепенно премахване на бензиновите и дизеловите автомобили до 2035 година. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен лично обяви този ключов ход, който може радикално да промени бъдещето на автомобилната индустрия на континента.

В писмо до лидерите на 27-те страни членки преди важната среща на върха, насрочена за 23 октомври, Фон дер Лайен не остави място за съмнения: „След последния стратегически диалог реших да ускоря прегледа на регламента за емисиите на автомобили и микробуси до края на годината.

“Това внезапно изтегляне напред на прегледа, който първоначално беше планиран за по-късна дата, е директен отговор на настойчивите искания на редица правителства и големи автомобилни производители. Основната концепция, която най-накрая изглежда е приета от Комисията, е технологичната неутралност - основният стълб на критиката срещу изцяло електрическата визия на ЕС.

Фон дер Лайен категорично подчерта: „При подготовката на прегледа оценяваме ролята на горивата с нулеви и ниски емисии в прехода към пътен транспорт с нулеви емисии след 2030 година, като например електронните горива (e-fuels) - за които вече имам ангажимент - и усъвършенстваните биогорива.

“Това отваря вратата за алтернативни, нисковъглеродни решения, които могат да продължат живота на двигателите с вътрешно горене след 2035 година. Времето е малко – остават по-малко от два месеца до края на 2025-а, а Комисията е изправена пред тежка задача да координира разнопосочните мнения на държавите членки.

От една страна стоят правителствата, настояващи за гъвкавост и неутралитет, а от друга - скандинавските страни, Испания и Португалия, които са по-малко склонни към преразглеждане на строгия план. Този дебат е интегрална част от по-широкия преглед на Европейския зелен пакт.

Паралелно с политическия дебат, реалността в индустрията вече се отклонява от първоначалните ултраелектрически планове. Много производители вече постепенно се отказват от амбицията да произвеждат само електромобили до края на десетилетието. Конкретните примери включват:

Porsche обяви появата на SUV модели с термични двигатели. Alfa Romeo забави представянето на новия Stelvio (първоначално планиран като изцяло електрически). Lancia потвърди наличието на двигатели с вътрешно горене за новата Gamma още при пускането ѝ на пазара.

Бъдещето: Неутралитет с електрически привкус

Общото усещане е, че Европа най-накрая ще отвори вратата за технологичния неутралитет, като същевременно запази предпочитанието си към електричеството. А целта е ясна: създаване на устойчива икономическа система за индустрията и потребителите, която да може да се конкурира с нарастващото влияние на китайските производители.

Доказателство за това е и проектът „европейски kei car“ – малки, икономични електромобили, които да се произвеждат в рамките на ЕС. Въпреки широката политическа подкрепа за тази идея, предстои да се изяснят бюрократичните основи за нейното осъществяване.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Име

    30 4 Отговор
    Най-накрая
  • 2 Марто

    27 3 Отговор
    Ей такива новини обичам. Браво на автора Славчев.
  • 3 Лост

    31 4 Отговор
    Европа ще си прави коли с ДВГ, ама ние си закрихме блоковете на АЕЦ Козлодуй и така и не построихме АЕЦ Белене.А сега енергията от АЕЦ се оказа зелена.
  • 4 бай Бай

    16 2 Отговор
    Ураааааааа, хип хип урааааааа, трижди ура!!!
  • 5 Хипотетично

    15 3 Отговор
    Крайностите принципно са с непредвидени вредни последствия. С широкото използване на озоноразрушаващия фреон за хладилниците, ДДТ ефектен неразлагащ се инсектицид стигнал до пингвините, с оловото в бензина като екс световен стандарт, полиетиленови торбички и изделия и т.н.... все всеобщо приети крайности.
  • 6 Долу ЕС

    26 3 Отговор
    2007 г бвп на сащ беше с 25 пр по малко от тов ана ВС, 2025, БВП на сащ е с 30 пр поввче от тоси на ЕС. като последните 7 г са лична заслуга на акушерката. Щом европейците гласуват за партиите които я избират значи искат още от същото. След 5 г разликата във бвп ще е 50 пр, и така докато ес не стане със статут на развиваща се изостанала корумпирана икономика.
  • 7 Айдеее

    7 5 Отговор
    Мъск фалира ха ха ха
  • 8 Аоо

    20 3 Отговор
    Не знам как мъже като Орбан позволяват да ги управляват кифли като Кая, Урсула и пр.
  • 9 Стар Вълк

    26 3 Отговор
    Ние трезвомислещите знаехме, че така ще стане за разлика от глупците с байраче в ръчички и грейнали очички. Е, ние сме си същите както и те са си същите глупци…
  • 10 Анонимен

    10 2 Отговор
    Тя като стара и мъдра акушерка е видяла ,че прорязването на главата на новороденото няма нищо електрическо.Затова се е съгласила с гласовете на недоволсвото.
  • 11 Фал

    17 1 Отговор
    Това е като автомобилно състезание, в което си водел, но внезапно си натиснал спирачката и даже си тръгнал в обратна посока. Сега и да се върнат във вярната, вече нито са водачи, нито някой ще заложи на тях.
  • 12 Абе хора

    23 3 Отговор
    Производството на електриччески автомобили би трябвало да се насочи засега предимно към едноместни и двуместни градски автомобили за ходене на работа и пазаруване, като постепенно се развива индустрията ! А тияглупаци почнаха откъм опашката, не знам с какво сме заслужили такива тпи и арогантни политтици да управляват ЕС !
  • 13 Селянин

    20 3 Отговор
    Какво стана бре дришловци. Какво ви разправя дедо ви още като почна тази история. Електричка става ако имаш къща и къде да зареждаш и ходиш на къси разстояния. За никаква сериозна работа не става. И това ако цената е еднаква с дизела. Ако е повече изобщо нестава. Още 2020 писах, че ще клекнат, защото това което си мислят няма как да се случи.
  • 14 Турбо

    16 1 Отговор
    Винаги съм казвал, че забраната за двг ще се преразгледа, въпрос единствено на време е.Като затворят заводите за електрички в Европа, бюджета ще отънее без данъци и хиляди безработни ще излязат на улицата.Лошо решение е да се изпада в крайности,100% електрички или 100% двг.Трябва да има баланс и само пазара ще определи колко процента ще са електричките и колко процента ще са двг.
  • 15 Чудесно

    12 1 Отговор
    …. но дали е така наистина? Цитат: малки, икономични електромобили, които да се произвеждат в рамките на ЕС. Такава е била и политиката след войните и когато светът е бил в сериозни икономически кризи. Няма лошо в малките автомобилчета, лично аз ги харесвам повече от 5мтр лимузини. Но! Средностатистическият автомобил не е малолитражка.
  • 16 да се съдерете

    4 4 Отговор
    Хората електрокари няма да купуват.
    Пък вий си пишете!!!!
    Га га га
  • 17 12345

    7 3 Отговор
    Разума и лобито европейските производители на автомобили май са взели превес. Това е чудесно. Нека се даде пълна свобода на хората сами да избират какво да карат.
  • 18 Инженер в Мерцедес🔬

    3 3 Отговор
    Представяме ви новия аксиален електродвигател на YASA: 12.7 килограма, 750 киловата мощност, 1000+ коня.
    ДВГ е довиждане.
    Мазни сервизи са довиждане.
    Литър 3 евро е довиждане.
    Пушещи гърнета са довиждане.
    Вносен петрол е довиждане.

    Коментиран от #21, #24

  • 19 Айоник 5

    3 1 Отговор
    С Hyundai Ioniq 5 на 800V въртя 30 000 км годишно като търг. представител из цяла България. Тока ми на Електрохолд е 18 стотинки крайна цена с ДДС. Сутрин тръгвам с пълен заряд. Ако се наложи да закача по страната на връщане - средна продължителност на зарядните ми сесии (Финес Чарджинг имат статистика в приложението) - 18 минути.
    Колата е с 2 мотора, 325 коня 🚀
    Top във всеки сезон и всяка ситуация.

    Колата почти се е изплатила, а е още в гаранция.
    Никой, повтарям никой няма да ти купува гориво, когато тези коли станат по 10-20 бона.
    Никой не го интересува Европа какво произвежда.
    Щатите, Китай и Южна Корея правят коли та дрънка.
    Последните месеци Tesla е инсталирала 18 хил. суперчарджъра. Това е повече от следващите 9 зарядни оператори, взети заедно. Защото техниката им е скаларна - слагат трансформатор шкаф и натам десетки колонки, които са само терминали.
    Вие си правете сметката дали и докога ще наливате пари в ремонти и горива - бездънна яма.
    Вадя телефона, паля парното или климата към края на срещата и газ (тоест⚡) на 4-те валяка и каде дома.

    Коментиран от #22

  • 20 ДИЗЕЛГЕЙТ

    2 0 Отговор
    Общият дълг на Volkswagen Group (включително дъщерни компании) към момента е 222 милиарда. Дали имат пари за нови заводи за Електрически коли? Щото сега правят един ID.3 за 30 часа, а в Гига Шанхай един Модел 3 вече излиза за... 2.5 часа

    Питам пак: Фолксваген имат ли свободни милиарди за изцяло нови и модерни заводи или ще дадат по няколко милиона на онези по комисиите и Европарламента да ви върнат ДВГ-тата, за да може Фауве да си пpъцкaт на диваня, а вие си дишайте смога и ходете уикенда "на чист въздух"

    Коментиран от #23

  • 21 И ти си

    1 1 Отговор

    До коментар #18 от "Инженер в Мерцедес🔬":

    взел-дал довиждане ама ти гледаме сеира.... инДжинерине....
  • 22 Нищо от написаното

    1 2 Отговор

    До коментар #19 от "Айоник 5":

    не е истина и не се е случвало.... продължавай да си го "караш"...
  • 23 Не ще стоим

    2 1 Отговор

    До коментар #20 от "ДИЗЕЛГЕЙТ":

    и ще тровим теб и отрочетата ти....
  • 24 незнайко

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "Инженер в Мерцедес🔬":

    Еми като тази БЪЛГАРСКА разработка не можахме да я запазим и развием има концерни които я внедряват а ние ще духаме супата отново както с автоматичните скоростни кутии , алуминиевите джанти лети с противоналягане , заваръчните апарати под вода и какви ли още не БЪЛГАРСКИ ИЗОБРЕТЕНИЯ които сме продали !!!
  • 25 🇧🇬 България е на ⚡

    1 0 Отговор
    В Челопечене вече работи най-големият завод за батерии в Европа на българската компания IPS - световната сила в производството на Exeron - апаратурата с която управляваш тока от слънце и перки на ниво домакинство или фабрика.

    В Ловеч вече работи най-голямата батерия (BESS) в Европа за съхранение на ток от ВЕИ. Нова ера в енергетиката на континента!

    Най-голямата компания за строеж на соларни паркове в света е българската Сънотек

    Най-големият заряден оператор с мрежа за зареждане на електромобили в България и Европа, е българската компания Елдрайв.

    Компанията лидер в разработката на приложения за всички зарядни оператори по света, в мониторинга и управлението на зарядна мрежа за електромобили - българската компания Ampeco

    Enhauto е БГ компанията, която прави S3ХY бутоните и допълнително оборудване за колите на Tesla и изнася в целия свят.

    България е страната с най-много зарядни на глава от населението в ЕС след Холандия и най-много спрямо броя коли на ток.

    България е технологичен Център на електромобилизма и чистата енергия (ВЕИ) в Европа!