Eдна история за безпрецедентна щедрост от страна на Volvo

16 Ноември, 2025 14:10 4 096 8

  • volvo-
  • триточков обезопасителен колан

Как триточковият колан спаси милиони без да донесе пари на компанията, която го въвежда

Eдна история за безпрецедентна щедрост от страна на Volvo - 1

В света на автомобилостроенето, където всеки патент е златно яйце, има една история за безпрецедентна щедрост, която е достойна за холивудски сценарий. Става дума за най-важното изобретение за сигурността в колата – триточковия предпазен колан, и за шведския концерн Volvo, който взе едно изумително, почти немислимо решение: да даде своя патент безплатно на целия свят.

Всичко започва преди много време. Годината е 1959. Дотогава колите са оборудвани предимно с двуточкови (през кръста) колани, които често причиняват повече вътрешни наранявания при сблъсък, отколкото да предотвратяват фатални последици. В този критичен момент, инженерът Нилс Болин, който е работил по концепции за катапултни седалки за SAAB, прилага своя опит в аерокосмическата сигурност към обикновения автомобил.

Гениалността на Болин се крие в простотата: колан, който обхваща едновременно таза и гръдния кош, разпределяйки силата на удара върху най-здравите части на тялото. Първият автомобил, оборудван с тази революционна система, е Volvo PV544.

Обичайната бизнес логика повелява, че такова епохално изобретение трябва да бъде защитено с всички сили и да генерира баснословни печалби. Volvo обаче решава да постъпи точно обратното.

Eдна история за безпрецедентна щедрост от страна на Volvo

Ръководството на компанията осъзнава, че значението на колана далеч надхвърля търговските им интереси. Това е въпрос на обществено здраве. Вместо да монополизират технологията и да принудят конкурентите да разработват по-малко ефективни алтернативи, те правят един изумителен ход: предоставят патента на триточковия колан свободен за ползване от всеки производител по света.

„Каква е ползата от това да сме единствените, които имат най-сигурния колан, ако хората продължават да загиват в другите коли?“ – това е била водещата философия.

Този алтруистичен акт превръща Volvo не просто в автомобилен производител, а в еталон за отговорност. Днес, десетилетия по-късно, триточковият колан е задължителен стандарт във всяко превозно средство и е спасен животът на милиони.

Статистиката говори сама: според проучвания, една човешка съдба бива спасена на всеки шест минути благодарение на изобретението на Нилс Болин и решението на Volvo да го сподели. Тази малка, но могъща особеност на автомобила, която приемаме за даденост, е най-яркият пример за това как един бизнес може да загърби моментната печалба в името на хуманността.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 52 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тоз

    7 5 Отговор
    По-важно кога въведоха автоматичен колан. Тия първите са хлабави и далеч не предпазват като автоматичните. В 1972 година Волво 144 беше с автоматични.

    Коментиран от #2

  • 2 само глоби плащаме

    9 22 Отговор

    До коментар #1 от "Тоз":

    КОЛАНА НЕ ВИНАГИ ПАЗИ, НО ПЪК СЛУЖИ ДА НИ ГЛОБЯВАТ ЗА НЕГО
  • 3 искам да съм на място

    5 10 Отговор
    Където не ползват колани.
    Камери или електрокари.

    Коментиран от #4

  • 4 Някой си

    13 3 Отговор

    До коментар #3 от "искам да съм на място":

    Отиди в Африка, там е свобода. В Индия също е така на много места. Отиди и пробвай колко е хубаво без закон за движение по пътищата (ако изобщо онези там могат да се нарекат "пътища").

    Коментиран от #5, #7

  • 5 Хрониките на Герберлунгия

    7 2 Отговор

    До коментар #4 от "Някой си":

    Да бе ,ти защото без да отиваш и пробваш ,ти е много хубаво ДА ИМАШ Закон за движение по пътищата (който никой не спазва), стига изобщо тези тука да могат да се нарекат "пътища".

    Коментиран от #6

  • 6 Никси

    5 0 Отговор

    До коментар #5 от "Хрониките на Герберлунгия":

    попитай актьора Китодар Тодоров как се кара в Нигерия в Лагос , той ще ти обясни защото е бил пребивавал там от много малък !!!.
  • 7 бай Даньо

    5 1 Отговор

    До коментар #4 от "Някой си":

    Не подценявай глупoста гaнчoва. Ганчо е толкова откачен че нищо чудно да му хареса повече в Индия и Африка .... всичко не само пътищата! само да избага от "кочината" един път ...
  • 8 Ах-ах-ах

    5 1 Отговор
    Като гледам как всеки ден се мре по нашите "пътища"...и 10 точков каиш да сложиш на седалките, ще е все тая. Ганчовски не спазва нищо и кара през просото, щото се има за велик, недосегаем от смъртта, но си отиват и невинни, невидели нищо от живота."Човешката глупост и безотговорност са безкрайни...", е казал Айнщайн, но при нас те са пословично-катастрофални, нещо като запазена марка на българина. Тази диагноза е нелечима и имам чувството, че и Господ да слезе отгоре, не може да ни оправи повредените чипове.