В решаващ момент за компанията от Цуфенхаузен, Оливер Блуме официално предаде ключовете на Porsche AG, с което приключи десетгодишния си мандат, през който марката постигна рекорден успех при първичното публично предлагане и масивна цифрова трансформация. От 1 януари 2026 година 57-годишният мениджър се оттегли, за да се фокусира изцяло върху ролята си като ръководител на Volkswagen Group, отстъпвайки място на бившия главен изпълнителен директор на McLaren и ветеран в инженерството Майкъл Лайтерс. Излизането на Блум обаче беше белязано от забележително откровено признание по отношение на агресивния тласък на марката към електрификация. В интервю за Frankfurter Allgemeine Zeitung Блум призна, че решението да се пенсионира версията на Macan с двигател с вътрешно горене без незабавен бензинов наследник е било стратегическа „грешка“ – ход, основан на пазарни прогнози, които оттогава са били обърнати от охлаждащия се глобален интерес към електромобилите.
Стратегическите последствия от това решение вече се усещат в европейските шоуруми, където първото поколение Macan с бензинов двигател беше принудено да се пенсионира преждевременно в средата на 2024 година, поради невъзможността му да отговори на новите стандарти за киберсигурност GSR2. Тъй като официалното производство на настоящия модел с бензинов двигател трябва да приключи в средата на 2026 година, Porsche сега се опитва да запълни голямата празнина в гамата си. За да запълни празнината, компанията ускорява разработката на изцяло нов кросоувър с двигател с вътрешно горене, който ще дебютира през 2028 година. Макар че ще заема сегмента на Macan, той ще носи ново име и ще разчита силно на Volkswagen Group. Според докладите този нов модел ще използва Premium Platform Combustion (PPC), споделена с най-новия Audi Q5, като потенциално ще възприеме система Quattro Ultra с предно задвижване – прагматична, икономична стъпка, която бележи значително отклонение от традиционното за Porsche ДНК, ориентирано към задната част.
Това завръщане към буталата не е изолирано събитие, а по-скоро мащабно тактическо отстъпление за германския производител на спортни автомобили. Porsche в момента извършва драматичен обрат в най-емблематичните си модели, за да запази „гъвкавостта на задвижването“. Следващото поколение 718 Boxster и Cayman, които някога бяха предназначени да бъдат изцяло електрически, сега се препроектират с големи разходи, за да се приспособят към бензинови двигатели. По същия начин, предстоящият флагмански SUV с три реда седалки, който преди беше замислен като проект само за електромобили, сега ще бъде пуснат на пазара с опции за високопроизводителни хибридни и двигатели с вътрешно горене. Под ръководството на Майкъл Лайтерс – лидер, който преди това е управлявал разработката на Cayenne и Macan по време на първия си мандат в Porsche – марката дава сигнал, че макар бъдещето да остава електрическо, двигателят с вътрешно горене ще продължи да бъде важна част от Porsche и през следващото десетилетие.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тесльо слънчасалия
12:20 07.01.2026
2 карчи
Коментиран от #4
12:25 07.01.2026
3 Пич
Коментиран от #5
12:25 07.01.2026
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 карчи
До коментар #4 от "Тесльо слънчасалия":
Браво, набарали са пpaйда с джендъpи 😅12:34 07.01.2026
8 Еврика
12:36 07.01.2026
9 ДрайвингПлежър
Въобще не чуват какво им казва пазара и летят към пропастта! Същата дивотия правят и съседите им от Мерцедес. Направо закопават марките като продължават с полит коректните си глупости
12:41 07.01.2026
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Трудно е да признаеш поражение
Коментиран от #22, #24
13:06 07.01.2026
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Тесльо слънчасалия
13:16 07.01.2026
21 Твоци
13:20 07.01.2026
22 Така е
До коментар #17 от "Трудно е да признаеш поражение":
Това, че закъсняха с електромобилите е абсолютно вярно. И по тази причина е още по-вярно, че не трябваше да бързат да се отказват от ДВГ. Защото поне при ДВГ са първенци. Спокойно можеше да си продават ДВГ И през това време да настигат китайците. Пък когато ги стигнат . То трябваше да си режат клона, на който стоят.13:30 07.01.2026
23 хаха
Дано оправят нещата с нови ДВГ модели, но заради ЕС това ще е временно. ЕС и зелените политики убиват спортните автомобили.
Спортният ДВГ се купува заради усещане за колата и пътя. Електричките дават и в средния си клас по-добро ускорение, но нямат усещането за смяна на скорости, промяна на обороти и тяга, звука, контрола над машината.
13:39 07.01.2026
24 хаха
До коментар #17 от "Трудно е да признаеш поражение":
Ти с всичкия си ли си? Порше могат да изкарат най-луксозния електромобил. Бентли, Ролс Ройс и те. Познай колко желаещи ще има да ги купят. Електрическото Ферари имаше къмто 0 желаещи и изчезна безславно. Този сегмент не се интересува от икономия на гориво. Купувачите в него търсят ДВГ, даже не харесват и хибридите.Китай може за 50 000 да ти продаде супер лукс поне на визия и усещане първите месеци, докато материалите почнат да се разпадат. Бутиковите европейски марки са с клиенти, за които е важно да е супер лукс с гаранция, че ще държи дълго, плюс да е забавно за каране. Какво ще те забавлява звук на двигател от високоговорителите, ограничения на скоростта, купища асистенции, пълна липса на усещане за автомобила?
Коментиран от #25
13:46 07.01.2026
25 Запомни си думите
До коментар #24 от "хаха":
Скоро китайците ще продават електромобили по-скъпи от porsche в по-големи количества от porsche.Китайските автомобили независимо от задвижването вече се продават повече не защото са евтини, а защото дават повече за парите си. Европейските А и не само европейските автомобилни производители ще го разберат по трудния начин.
Коментиран от #26, #29
14:00 07.01.2026
26 хаха
До коментар #25 от "Запомни си думите":
Казах ти. Купувачите на Порше, Ферари, Бентли и т.н. грам не се интересуват от съотношение цена към качество. Може да е 30% по-добро на двойна цена с тройна подръжка, но ги купуват. Средният човек, който ще гледа дали колата струва 50 или 100 000, не е таргет на тези производители. Техните цени почват от 300-400 000 и често минават 500 000 с екстрите. Ако си мислеха парите, нямаше да купуват тези марки изобщо. Мислят единствено престиж, уникалност/мнозинството да нямат същото и глезотия.Коментиран от #27
15:41 07.01.2026
27 Точно така де
До коментар #26 от "хаха":
Купуват ги защото тези марки имаха реномето, че произвеждат най-добрите автомобили в света. Когато си купуваш най-доброто, няма с какво да сравниш цената защото всички останали са по-ниско.Но в момента не е така. В момента си купуваш история на марката, но посредствен автомобил на висока цена. Ако искаш най-доброто, си купуваш нещо по-скъпо от porsche и по-добро от porsche. Иначе просто си купуваш табелка без да се интересуваш от характеристики.
В такъв случай няма значение дали купуваш електричка или ДВГ - табелката е същата.
Коментиран от #30
17:09 07.01.2026
28 Фют
18:55 07.01.2026
29 Йлйдьмфн
До коментар #25 от "Запомни си думите":
Да, бе, скъсали са се да продават китайците, ама само в Китай. Навън, където пазарът и статистиката не са китайски, изведнъж продажбите са нюню. Че и цените им извън Китай стават едни такива как да ги наречем... Високи! Направо съизмерими с тези на истинските коли.Досега не се е случило някой да предпочете китайска стока ако е на една и съща цена със западна такава . Единственото предимство на китайските стоки е цената. Няма ли я тази разлика, никой дори не поглежда китайската стока. И можеш да си спестиш градските легенди за качествените и евтини стоки, които ги имало някъде си, ама никой не ги е виждал все още.
Коментиран от #32
19:36 07.01.2026
30 Сър Мастър Бейтс
До коментар #27 от "Точно така де":
Стига глупости. Че китайците дръпнаха много през последните години е факт. Но те нямат, а и много се съмнявам, че някога ще имат, аналог на Порше, Ферари и тн.Коментиран от #31
21:28 07.01.2026
31 Да направим обратното
До коментар #30 от "Сър Мастър Бейтс":
Кажи кой е аналога на този автомобил. Независимо прототип, модифициран пътен автомобил или каквото и да е?Това е прототип на автомобил, който всеки ще може да си купи на символична цена - около 115 хиляди долара в Китай - 74 000 за базовата версия , останалото за пакета .
Коментиран от #33
22:07 07.01.2026
32 Така е
До коментар #29 от "Йлйдьмфн":
Наистина продават малко в Европа - само някакъв си милион бройки годишно за 2025, при половин милион за 2024. Само някакви си 7,4% в пазарен дял за ноември, който расте. Докато не вземат 50% от Европейския пазар, няма да признаеш, че имат успех, нали?22:24 07.01.2026
33 Сър Мастър Бейтс
До коментар #31 от "Да направим обратното":
Първо, засега това е само прототип. Второ, скоростта не е единственото нещо, което определя един спортен автомобил. При мен Шаяоми телефон се скапа преди изтичането на гаранцията, та за тази марка специално не искам и да чувам повече, камо ли кола да си купя от тях.Коментиран от #34, #35
09:35 08.01.2026
34 Така е
До коментар #33 от "Сър Мастър Бейтс":
Не е само скорост, а е управляемост която не е постигната с нито един прототип на porsche! УПРАВЛЯЕМОСТ. Взимане на завои. Прототип на сериен автомобил. Не виждам porsche да са постигнали такова време С какъвто и да е прототип, модифициран автомобил или каквото и да е!А ти си един от онези 1% недоволни клиенти от xiaomi.
Останалите 99% сме напълно доволни след като в момента съм с шести телефон който съм купил от марката. На практика в нашето семейство през последните пет шест години не сме купували друга марка.
Коментиран от #36
10:22 08.01.2026
35 поКУРко
До коментар #33 от "Сър Мастър Бейтс":
Няма никакъв смисъл да си хабиш времето с такива руски блатници. Това са дребни души-рубладжийски. Ако му предложат Порше и китайско недоразумение със смешно име нали знаеш към кое ще бяга с 200! И няма да е към китайското вервай ми!!!Коментиран от #37
13:09 08.01.2026
36 Сър Мастър Бейтс
До коментар #34 от "Така е":
Не всичко е време на някаква си писта. За справка, виж ревюта на Porsche GT3 RS срещу Corvette ZR1 и Mustang GTD. И двете коли са 2/3 пъти по-мощни, но накрая в субективната класация на шофьорите Porsche е крал. Ел. колата е за придвижване в града с цел по-чист въздух, тя никога няма да бъде истински спортен автомобил. А и пак повтарям, това Шаяоми е прототип, когато стане серийна кола пак ще говорим.Коментиран от #38
13:44 08.01.2026
37 Въпрос
До коментар #35 от "поКУРко":
Ти какво porsche караш? Ако не караш porsche, С какво твоя автомобил е по-добър от porsche за да го избереш?Същата работа е Какво ще избереш ако ти подаряват твоят автомобил и porsche или китайски автомобил и porsche.
Винаги има разлика между това което ще избереш, ако ти го подаряват и ако го плащаш от джоба си.
15:37 08.01.2026
38 Пак питам
До коментар #36 от "Сър Мастър Бейтс":
Дай аналогичен прототип на porsche? Без пакетите за нюрбургринг, стандартният модел пак е по-бърз от много от porsche-тата - мисля, че свалиха под 7 минути с автомобила както излиза от магазина . Не е лошо като за четири врат семеен седан, който харчи малко в града, нали? И струва 70 000 долара. Дай нещо подобно за такава цена?Коментиран от #39
15:41 08.01.2026
39 Сър Мастър Бейтс
До коментар #38 от "Пак питам":
Сучеш, въртиш и пак едно и също. Porsche не е за всеки, в тази марка тече спортна кръв от 100 години. Схващаш ли? 100 години традиции в строенето на спортни машини. Шайоми има 10 години опит в правенето на телефони. Сега разбираш ли защо двете марки са несравними?Коментиран от #40
17:33 08.01.2026
40 Очевидно
До коментар #39 от "Сър Мастър Бейтс":
Две години нови технологии бият 100 години опит на пистата. Факт. Въртиш, случиш, няма да промениш този факт.Коментиран от #41
20:36 08.01.2026
41 Сър Мастър Бейтс
До коментар #40 от "Очевидно":
Не. Напомпан ел. мобил с 1500 кс., който не е сериен, дава по-добро време от бензиново Порше с 500 кс и атмосферен двигател. И то не кой знае колко по-добро време на писта дълга 20 км. Не съм впечатлен особено.21:36 08.01.2026
42 Говори с цифри
6:22 мин. от 2 тона 4 врат седан предСЕРИЕН прототип?
С какво го сравняваш?
Коментиран от #43
01:01 09.01.2026
43 Сър Мастър Бейтс
До коментар #42 от "Говори с цифри":
Написано е точно от какво не съм впечатлен в коментар 41. Но за теб пак - "Напомпан ел. мобил с 1500 кс., който не е сериен, дава по-добро време от бензиново Порше с 500 кс и атмосферен двигател. И то не кой знае колко по-добро време на писта дълга 20 км." Ако не се досещаш сам, става въпрос за Porsche GT3 RS. А, и предсериен автомобил не съществува. Има серийни автомобили и прототипи.Коментиран от #44, #45
09:33 09.01.2026
44 Малко?
До коментар #43 от "Сър Мастър Бейтс":
Разбира се една минута по-малко време също може да се счита за малко, но в моторните спортове е цяла вечност.Въпросът е porsche може ли да направи или не може да направи по-бърз автомобил от производител на телефони. Спокойно могат да му сложат 3000 коня и да бие китайца щом смяташ че е въпрос на коне, а конете не са проблем.
Но защо porsche тайкан е толкова импотентен на пистата? Нали е porsche, нали хората си го купуват защото е porsche С стогодишна традиция? Нали щом пише porsche на капака е най-добрия автомобил?
Коментиран от #46
10:17 09.01.2026
45 Семантика
До коментар #43 от "Сър Мастър Бейтс":
Пак се заяждаш за запетайките и изопачаваш думите. Има ли пред производствен прототип или няма? Какво е това xiaomi според тебе?Каквото и да е, Защо останалите не са направили такова?
Коментиран от #47
10:22 09.01.2026
46 Сър Мастър Бейтс
До коментар #44 от "Малко?":
Не е една минута разликата, а 20 секунди. Пак ти казвам, за писта дълга 20 км и три пъти по-голяма мощност, това е смешен резултат. Той дори не фигурира в официалните времена на пистата, какво до говорим повече? Няма да пиша повече, ти си купи Шаяоми, а аз - всъщност какво ще си купя си е моя работа. Чао!Коментиран от #49
13:34 09.01.2026
47 Сър Мастър Бейтс
До коментар #45 от "Семантика":
Не знам дали си този същия отгоре, но както и да е. Не останалите, а точно Порше държи рекорда на Нюрбургринг с 5м 20 сек. Разтърси се малко, колата се казва Porsche 919 hybrid evo със "само" 1160 коня. Дотолкова с прехвалената ви телефонна кола.Коментиран от #48
13:56 09.01.2026
48 Няма какво да търся
До коментар #47 от "Сър Мастър Бейтс":
Аз си го знам. Но ако ще говорим за семантика, това porsche въобще не може да се нарече сериен автомобил, защото е много далеч дори от понятието автомобил, въпреки че има четири гуми. То е много по-близо до Формула 1 отколкото до семеен автомобил. Достатъчно даже да отговориш на въпроса с колко врати е!Това е LMP, а не автомобил.. xiaomi е семеен седан с малко спойлери, свалени задни седалки, малко по-добри спирачки няколко спойлера и почти Това е всичко. Дори гумите са полу сликове, а не сликове.
И пак бъркаш мощност с управляемост.. мощността може да се приложи на права линия . Другия китаец с 3000 коня постига 500 км в час и е най-бързият автомобил на планетата, но резултатът му на нюрбургринг въпреки че е впечатляващ с под 7 минути, далече не е най-добрия и автомобили с три-четири пъти по-малко коне правят по-добри обиколки
Коментиран от #50
15:59 09.01.2026
49 Ако се върнем на въпроса
До коментар #46 от "Сър Мастър Бейтс":
Защо от porsche не направят такъв прототип от сериен автомобил, 911, макан или тайкан - който да подобри тези 6:22 на производителя на телефони?Според тебе не могат или не искат? Нали визитната картичка е управляемост на писта?
16:03 09.01.2026
50 Сър Мастър Бейтс
До коментар #48 от "Няма какво да търся":
Доста оправдания на едно място прочетох. И телефонката и Поршето са прототипи, толкова по въпроса за най-бърза кола на Ринга. И много моля, Шаяомито от рекорда е всичко друго, но не и семейна кола, това нещо не може да премине един легнал полицай. Порше могат да направят каквото си поискат, вече са го доказали с кола, която дава време 1 минута по-бързо от това Макларън Ф1. На теб лично ли мислиш има да доказват нещо?Коментиран от #51, #52
16:20 09.01.2026
51 Ако можеха
До коментар #50 от "Сър Мастър Бейтс":
Щяха да се направили. Колко им е времето на ринга С техния електромобил? Само 20 секунди повече?Коментиран от #53
17:02 09.01.2026
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Сър Мастър Бейтс
До коментар #51 от "Ако можеха":
Пак ти казвам, Порше е марката с голямо М когато става въпрос за спортни автомобили. Тайкан е 4 вратата кола, която държи рекорда на Ринга към този момент за 4ри врати автомобили. Прототипа им мачка най-доброто време поставяно някога с повече от минута (както и мачка Шаяомито, което ти толкова хвалиш). Още по-внушителното е, че рекорда на Порше 919 е от преди 8 години, колата която използват е с 1160 кс и е хибрид, а не пълен електромобил, където въртящия момент е наличен по всяко едно време (като на твоята любима телефонка). Да, признавам, китайците дръпнаха в последните години и постижението на този телефон на колелета е доста добро. Но за твое добро, никога не слагай Шаяоми с Порше в едно изречение когато става въпрос за спортни автомобили.Коментиран от #54
17:26 09.01.2026
54 Ето къде ти е заблудата
До коментар #53 от "Сър Мастър Бейтс":
"Тайкан е 4 вратата кола, която държи рекорда на Ринга към този момент за 4ри врати автомобили"Колко е времето на този тайкан и наистина ли вярваш че това е най-доброто време за четири врат автомобил?
Коментиран от #55, #56
18:59 09.01.2026
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Сър Мастър Бейтс
До коментар #54 от "Ето къде ти е заблудата":
Сложиш линк и веднага ми изтриха поста. Както и да е, рекорда за 4ри вратка на Тайкан явно е бил подобрен от този на Шайоми. Добре, но какво от това? Това не променя факта, че Порше е легенда в моторспорта, а Шайоми - прохождащо недоносче на този си етап. Виж какво, вярвай си, че Телефонката е най-великата кола на света, лошо няма. Фактите обаче, и десетките рекорди на Порше показват нещо друго.23:21 09.01.2026
57 Последно?
Защото аргументите ми изцяло се градят на рекорди и факти, а твоите се градят на традиции и емоции.
Времето на писта е точно измеримо . Емоциите не.
И всъщност китайците удрят точно по вашите аргументи - способности се доказват на писта, а не в рекламни речи, не ускорение на права линия, Не много коне, не ниско тегло.
Рекордите на писта доказват максималният сбор на всичко това и до скоро porsche бяха едни от най-добрите, ако не и най-добрите.
Разбирам те напълно, че е грехота дори да сравняваме porsche и xiaomi или който и да е китаец , но фактите са си факти, независимо дали ни харесват или не.
Това обаче си има и добра страна - porsche ще трябва да отговорят, а те го могат! Конкуренцията е здравословна в случая. В крайна сметка този който със сигурност ще спечели е клиентът.
11:29 10.01.2026