Last news in Fakti

20 Септември, 2003 00:00 17 501 0

Suzuki Baleno

  • suzuki-
  • suzuki baleno-
  • baleno

Статистиките на службите за пътна помощ са може би най-меродавните източници на информация за надеждността на автомобилите. В това отношение германският ADAC, чиято мрежа е развита на най-високо ниво в Европа, определено има с какво да бъде полезен на купувачите на употребявани возила. Всяка година данните за оказвана пътна помощ се обработват и сортират, като резултатът се публикува под формата на класация за надеждността на моделите по класове. Лидерите в най-популярния от тях - Голфовия, през последното десетилетие са все японски автомобили и това вече не учудва никого. По-любопитно обаче е класирането на ADAC за 2001 г. Според него призовите места за най-висока надеждност по традиция са окупирани от "самураи", но на върха с едва 9.5 повреди на 1 000 коли изненадващо се мъдри Suzuki Baleno. Неговият показател превъзхожда постиженията на отличници като Toyota Corolla (9.7), Honda Civic (9.7) и Nissan Almera (11.3), а в сравнение с него популярните предимно с претенциите си за здравина Volkswagen Golf и Opel Astra изглеждат като пълни трошки със своите 16.0 и 16.2 сериозни аварии на 1 000 возила.

Макар да проявяват известна доза "патриотизъм", когато става дума за автомобили, германците рядко бъркат, а и споменатата класация изобщо не намеква за пристрастност. Къде тогава е ключът от палатката? Името Suzuki винаги се е асоциирало с мотоциклетите, а компанията започва да произвежда автомобили - или по скоро четириколесни варианти на моторите си - чак в средата на 60-те години на миналия век. От тогава насам с малки изключения като Vitara колите є имат само една обща отличителна черта - невзрачност.

Продават се добре навсякъде в страните от Третия свят, но никога не са били популярни в Европа. Явно решени да променят коренно тази ситуация, през първата половина на 90-те в Suzuki се захванаха с проектирането на изцяло нов модел, който да надскочи скромните постижения на архаичния Swift. Дебютиралият тихомълком през 1995 г. Baleno нямаше почти нищо общо с предшествениците си. На купувачите беше предложен модерен автомобил с богато оборудване, висококачествена изработка и външност, която по нищо не подсказваше за марката.

 Каросерията

притежава всички отличителни черти на европейската продукция от този перииод и макар дизайнът да е вече 8-годишен, балансираните пропорции и приветливо излъчване все още го правят актуален. През 1997-а японците решиха да го модернизират Baleno и промениха предницата до неузнаваемост, с което му осигуриха ако не повече фенове, то поне адекватна на модата външност и още пет години на поточните линии.

Компактният японец се произвежда с три типа каросерии - хечбек с три врати, седан и комби. Под приятната и богата цветова гама се крие поцинкована на 50 процента каросерия. Подът и арките на калниците са защитени от мощно полимерно антикорозионно покритие. Това се оказва добро решение за българските условия, защото клиренсът не е особено голям - 165 мм за седана с 13-цолови гуми и 170 мм за комбито с "четиринайски". Сглобката е на много високо ниво, недостатъци на изработката практически липсват.
Макар да изглежда компактно, Baleno предлага учудващо просторен

 салон

Външните габарити определено създават друга илюзия. Интериорът е абсолютно типичен за японски автомобил от този клас - традиционната сива матирана пластмаса не вдъхновява особено, но качествената изработка и прецизно напаснатите детайли създават уют. Салонът много рядко изнервя със скърцащи или тракащи шумове, единствено шофьорската врата понякога има нужда от напасване заради интензивното използване.

Компактното задно окачване е позволило на конструкторите да увеличат разстоянието между предния и задния ред седалки за сметка на багажното отделение, което отстъпва по обем на някои аналогични модели. За сметка на това купето охотно приема петима пътници, а комбито разполага с внушителните 1 377 л при свалена задна седалка. Много собственици на Baleno обичат да хвалят ергономията и шумоизолацията на купето, а от стандартното оборудване са направо във възторг. То зависи до голяма степен от пазара и модификацията, но в повечето случаи срещу допълнително заплащане се предлагат само климатик, фарове против мъгла и лети джанти. Всичко останало - електрически стъкла и огледала, централно заключване, подгряване на седалките, чупещ волан, серво с променливи характеристики, ABS и имобилайзер - влиза в серийната комплектация. Японците са се погрижили дори за стъкло на километража с противоотбляскващо покритие. Освен двата еърбега и регулируеми по височина предпазни колани, за сигурността се грижат усилващи щанги във вратите.

Независимо от скромния семеен имидж, Suzuki Baleno показва доста жив нрав. Отговорни за него са трите бензинови двигателя, с които се оборудва моделът. "Разпилени" са до границите на разумното и дори 86-те кончета на най-малкия с работен обем 1.3 литра не изпитват особени трудности с тежкия малко повече от тон автомобил. Все пак Baleno се чувства най-добре на пътя с 1.6-литровия G16B (98 к.с. до есента на 1997 г., 96 след това) и 1 800-кубиковия топмотор (121 к.с.) под предния капак. Оптимален избор логично остава средният вариант, който демонстрира завидна мускулатура след 3 000 об./мин. В по-спокойни режими е малко вял, но не и до степен да дразни.

Опитът от дългогодишна интензивна експлоатация на Baleno говори само със суперлативи за моторизацията на модела. 1 600-кубиковият мотор например има внушителен ресурс. Половин милион километра без основен ремонт се оказвазват напълно постижим пробег. Традиционното условие за това е регулярното квалифицирано обслужване (на всеки 10 000 км) и своевременна диагностика.

Недостатък се явява нуждата от малко допотопното регулиране на клапаните, макар че то по правило се налага не по-рано от 100 хил. км. Както при всеки високооборотен двигател, след 200 000 км има смисъл от замяна на сегменти, защото компресията започва да спада, но останалите детайли са в състояние да издържат още много дълго. Suzuki препоръчва смяната на агренажния ремък да се извършва на всеки 90 хил. км и макар практиката да показва, че ресурсът му е доста по-голям, поемането на рискове е излишно. Сериозен плюс са значително по-слабите в сравнение с аналогични двигатели на други производители повреди, които предизвиква скъсването му. Познавачи на модела съветват да се прочиства инжекционът на всеки 50 хил. км - с или без демонтиране на дюзите, и категорично отричат третирането с каквито и да било добавки.
Един от малкото проблемни възли на Suzuki Baleno е

 трансмисията

Освен с типичното предно предаване, моделът се произвежда и във вариант 4х4. В основата на конструкцията му стои вискомуфа, която в нормален режим разпределя въртящия момент в съотношиние 95:5 между предния и задни мост. При загуба на сцепление той се пренасочва към задните колела, което се отразява крайно положително върху стабилността и управляемостта в тежки пътни условия. Механизмът е надежден и не създава грижи. С такива обаче има навика да изненадва механичната скоростна кутия на модела, която страда от конструктивен дефект. Късат се болтовете на фланеца, който държи първичния и вторичния вал. Това лесно нарушава оста им на въртене и в крайна сметка коства живота на цялата кутия. Началото на процеса се усеща лесно по характерния звук при ускорение на първа предавка. Специалистите твърдят, че дефектът се дължи на груба и бърза смяна на скоростите или непълно натискане на съединителя, чийто ресурс между другото стига за 140-160 хил. км.

Горещо се препоръчва монтирането на допълнителна защита на картера ако такава липсва. Тя може да спести доста по-внушителни капиталовложения.Напълно независимото окачване на Baleno е доста твърдо и няма да очарова любителите на плавната возия. Предава пътните неравности на купето осезаемо, но пък "гаси" наклона в завой по възможно най-добрия начин.

Компактното Suzuki се справя чудесно с маневрирането на ограничени пространства, радиусът на завой е едва 9.8 метра. За устойчивостта на пътя допринася и антиблокиращата система на

 спирачките

която сработва само при крайна необходимост, меко и интелигентно. Предните накладки "изкарват" 30-40 хил. км, а задните - със сигурност над 60 000. Добре е при смяната им дисковете да се изшлайфат. Така животът на накладките понякога се увеличава двукратно.

Дребен недостатък на Baleno са цените на резервните части, които са традиционно високи с оглед произхода на модела. В сравнение с останалите японски производители обаче, детайлите на Suzuki-то са по-скъпи само от тези на Mazda, а пък и рядко има нужда от тях. Автомобилът притежава приятен, дружелюбен и предсказуем характер, което го прави еднакво удачна покупка както за лични и семейни, така и за служебни нужди.

Сравнително високата стойност на употребяваните екземпляри се компенсира напълно от надеждността и богатата комплектация.

Справка за модела
Suzuki Baleno
История
Март 1995 Suzuki представя изцяло нов модел от компактния клас. Baleno се предлага с каросерия хечбек с три врати и седан с четири, а за задвижване са предвидени два четирицилиндрови бензинови двигателя с работен обем 1.3 или 1.6 литра и мощност 86 или 98 к.с. съответно
Август 1995 Започват продажбите на модификации, оборудвани с 1.8-литров четирицилиндров бензинов двигател с мощност 121 коня
Септември 1995 Дебютират версиите 4WD с постоянно задвижване на четирите колела
Юли 1996 На пазара е пуснато комбито Baleno Wagon
Септември 1997 Моделът е подложен на модернизация. Изцяло променена е предницата, интериорът също търпи модификации, мощността на 1.6-литровия двигател е намалена на 96 к.с.

 

Цени на резервни части
Двигател (без оборудване) 1 566 EUR
Скоростна кутия (механична 1 520 EUR
Динамо 462 EUR
Стартер 356 EUR
Водна помпа 86 EUR
Ауспух (без катализатор) 439 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 137 EUR
Накладки (предни дискови) 84 EUR
Фар (комплект) 99 EUR
Калник 82 EUR
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Suzuki Baleno 1.6 GLX /98 к. с./, произведен 1995 г.

 

Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
1999
1998
1997
1996
1995
Suzuki Baleno 1.3 GL
3
63/86
10 430
-
-
3 750
3 350
2 950
Suzuki Baleno 1.3 GS
3
63/86
10 788
-
-
3 900
-
-
Suzuki Baleno 1.3 GL Plus
3
63/86
11 351
5 450
4 850
4 300
-
-
Suzuki Baleno 1.3 GS Special II
3
63/86
11 530
-
5 150
4 550
-
-
Suzuki Baleno 1.6 GS
3
71/96
13 038
6 250
5 550
5 050
-
-
Suzuki Baleno 1.6 GL
3
72/98
11 243
-
-
-
3 600
3 150
Suzuki Baleno 1.6 GS
3
72/98
12 373
-
-
4 600
4 100
3 550
Suzuki Baleno 1.6 4WD GL
3
72/98
13 442
-
-
-
4 050
3 500
Suzuki Baleno 1.8 GTX
3
89/121
14 311
-
-
-
4 550
4 100
Suzuki Baleno 1.3 GL
4
63/86
11 453
-
-
4 100
3 650
3 150
Suzuki Baleno 1.3 GL Plus
4
63/86
12 399
5 850
5 250
4 650
-
-
Suzuki Baleno 1.6 GLX
4
71/96
13 754
6 650
5 950
5 350
-
-
Suzuki Baleno 1.6 GLX
4
72/98
13 242
-
-
4 850
4 300
3 750
Suzuki Baleno 1.6 4WD GLX
4
72/98
15 492
-
-
5 200
4 550
3 900
Suzuki Baleno 1.8 GTX
4
89/121
16 438
6 650
5 850
5 000
4 350
-
Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX
5
71/96
14 495
6 300
5 550
-
-
-
Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX 4WD
5
71/96
16 847
6 800
5 950
-
-
-
Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX
5
72/98
13 754
-
-
5 300
5 000
-
Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX 4WD
5
72/98
16 003
-
-
5 700
5 000
-
Suzuki Baleno Wagon 1.8 GLX
5
89/121
16 975
8 050
7 150
6 250
5 550
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke

 

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА