Това ще да е най-красивата италианка, която се е появявала в тая страна, откак майка ми е емигрирала тук" - заявява в типичния си стил Лидо А. Якока през 1986 г. Гениалният мениджър, изправил на крака Chrysler през 80-те, има предвид бъдещия Chrysler TC by Maserati. Лий Якока, както е по-известен, застава зад проекта за суперлуксозен двуместен автомобил в съдружие с друга стара кримка от суперавтомобилния контингент - Алехандро де Томазо. Двамата вече са обединявали усилията си. През 70-те години De Tomaso Pantera се произвежда за Lincoln-Mercury. Без помощта на Якока, който него време работи за Ford, това надали би било възможно.
През 1985 г. Chrysler купува 5% от акциите на Maserati и почти веднага са обявени планове за общо производство. По същото време шеф на италианската марка е Алехандро де Томазо, който има амбицията да се намеси сериозно на пазара на луксозни купета и кабриолети в Щатите, доминиран от Cadillac Allante, Buick Reatta и Mercedes-Benz SL. Проектът е наречен "Q-coupe" и се предвижда да бъде финализиран през 1987 г. Идеята е проста - да се продава американски автомобил, създаден и произведен в Италия, на цена с поне $20 000 по-ниска от конкуренцията.
Крайният резултат от работата е наречен Chrysler TC by Maserati. Под абревиатурата ТС се крие Turbo Convertible, но по-късно концепцията се променя, а с нея и името. Така съкращението вече се чете като Touring Convertible. Обсъждани са и идеи луксозният кабриолет да бъде наречен Lido по малкото име на Якока, както и тюрлюгювечът "Chryslerati".
Chrysler TC by Maserati е заченат с намерението да короняса гамата на американската марка, чийто имидж никога не е бил свързван с престиж или лукс. В миналото Chrysler създава прекрасни спортни седани, но през 70-те и 80-те компанията се впуска в неколкократни европейски авантюри с опити да пробие на пазарите във Франция, Валикобритания и Испания. Петролната криза свива платната на компанията, която отчаяно се нуждае от глътка свеж въздух. Той идва с назначаването на изгонения от Ford Лий Якока, чиито управленски методи и идеи връщат марката в играта.
Chrysler TC by Maserati обаче е друга песен. С престижния модел Якока иска да натири конкуренцията, като залага на американска механика и италиански стил, но въпреки това продава на почти половин цена. Впоследствие ще се окаже, че това е една от най-коварните пробойни в рекламната кампания, защото богаташите искат скъпи коли, а TC by Maserati не е такава. За производството є се използва скъсената платформа на Dodge Daytona, двигател, трансмисия и окачване от Chrysler Le Baron. Разточителното оборудване, включващо климатик, стерео Infiniti с десет тонколони, кожен салон, ABS, еърбегове и т.н. не успява да компенсира "народняшкия" характер на флагмана. Дори изключително елегантният италиански дизайн получава упреци в прекомерна прилика с Le Baron.
За нерадостната съдба на Chrysler TC by Maserati изиграва роля и двугодишното закъснение на серийното производство. Дебютът е обявен за 1987 г., но първите екзепляри се появяват в избрани дилърски салони на компанията едва през 1989-а. За да поправят поне донякъде фиаското, двете фирми решават да оборудват модела с подготвен от Cosworth 2.2-литров турбодвигател, който носи щампата Maserati. Той трябва да отговори на критиките за недостатъчната мощност на другите два агрегата от Chrysler и Mitsubishi. Въпреки всички усилия при планирано производство от 4 000-5 000 коли годишно до 1991 г. от Chrysler TC by Maserati са продадени общо около едва 7 000 кабриолета. Сглобавянето на автомобила във фабрикитe Innocenti в Ламбрате близо до Милано също не излиза на сметка и моделът е свален от поточните линии.
Независимо от пазарния провал, Chrysler TC by Maserati остава един от най-любопитните опити да се наруши статуквото, като се произвежда достъпен луксозен автомобил по характерния за легендата Лий Якока начин. Днес моделът се смята за колекционерски, а водещи издания за класически возила го сочат за фаворит в ценовата категория от $8 000 до $12 000.
Технически характеристики |
Двигател: четирицилиндров, редови, DOHC, 4 клапана на цилиндър, колянов вал лагеруван на 5 места, производител Maserati
Диаметър на цилиндъра/ход на буталото: 87.50/92.00 мм Работен обем: 2 213 см3 Обем на цилиндъра: 553.25 см3
Степен на сгъстя ване: 7.30:1 Горивна система: Holley electronic fuel inj. Турбокомпресор: Warner-Ishi Максимална мощност: 149 kW/200 к.с. при 5 500 об./мин. Въртящ момент: 298.0 Нм при 3 400 об./мин. Специфична мощност: 90.4 к.с./л; База: 2 360 мм Предна/задна колея: 1 460/1 460 мм Трансмисия: петстепенна, механична, задвижване на предните колела Спирачки, отпред/отзад: дискови вентилирани/дискови, ABS Маса: 1 400 кг Специфична маса: 142.86 к.с./тон Максимална скорост: 217 км/ч Ускорение: от 0 до 100 км/ч - 6.9 сек. |
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА