28 Февруари, 2004 16:39 1 090 0

Spaghetti Western

  • chrysler-
  • maserati-
  • chrysler tc by maserati

Това ще да е най-красивата италианка, която се е появявала в тая страна, откак майка ми е емигрирала тук" - заявява в типичния си стил Лидо А. Якока през 1986 г. Гениалният мениджър, изправил на крака Chrysler през 80-те, има предвид бъдещия Chrysler TC by Maserati. Лий Якока, както е по-известен, застава зад проекта за суперлуксозен двуместен автомобил в съдружие с друга стара кримка от суперавтомобилния контингент - Алехандро де Томазо. Двамата вече са обединявали усилията си. През 70-те години De Tomaso Pantera се произвежда за Lincoln-Mercury. Без помощта на Якока, който него време работи за Ford, това надали би било възможно.

През 1985 г. Chrysler купува 5% от акциите на Maserati и почти веднага са обявени планове за общо производство. По същото време шеф на италианската марка е Алехандро де Томазо, който има амбицията да се намеси сериозно на пазара на луксозни купета и кабриолети в Щатите, доминиран от Cadillac Allante, Buick Reatta и Mercedes-Benz SL. Проектът е наречен "Q-coupe" и се предвижда да бъде финализиран през 1987 г. Идеята е проста - да се продава американски автомобил, създаден и произведен в Италия, на цена с поне $20 000 по-ниска от конкуренцията.

Крайният резултат от работата е наречен Chrysler TC by Maserati. Под абревиатурата ТС се крие Turbo Convertible, но по-късно концепцията се променя, а с нея и името. Така съкращението вече се чете като Touring Convertible. Обсъждани са и идеи луксозният кабриолет да бъде наречен Lido по малкото име на Якока, както и тюрлюгювечът "Chryslerati".

Chrysler TC by Maserati е заченат с намерението да короняса гамата на американската марка, чийто имидж никога не е бил свързван с престиж или лукс. В миналото Chrysler създава прекрасни спортни седани, но през 70-те и 80-те компанията се впуска в неколкократни европейски авантюри с опити да пробие на пазарите във Франция, Валикобритания и Испания. Петролната криза свива платната на компанията, която отчаяно се нуждае от глътка свеж въздух. Той идва с назначаването на изгонения от Ford Лий Якока, чиито управленски методи и идеи връщат марката в играта.

Chrysler TC by Maserati обаче е друга песен. С престижния модел Якока иска да натири конкуренцията, като залага на американска механика и италиански стил, но въпреки това продава на почти половин цена. Впоследствие ще се окаже, че това е една от най-коварните пробойни в рекламната кампания, защото богаташите искат скъпи коли, а TC by Maserati не е такава. За производството є се използва скъсената платформа на Dodge Daytona, двигател, трансмисия и окачване от Chrysler Le Baron. Разточителното оборудване, включващо климатик, стерео Infiniti с десет тонколони, кожен салон, ABS, еърбегове и т.н. не успява да компенсира "народняшкия" характер на флагмана. Дори изключително елегантният италиански дизайн получава упреци в прекомерна прилика с Le Baron.

За нерадостната съдба на Chrysler TC by Maserati изиграва роля и двугодишното закъснение на серийното производство. Дебютът е обявен за 1987 г., но първите екзепляри се появяват в избрани дилърски салони на компанията едва през 1989-а. За да поправят поне донякъде фиаското, двете фирми решават да оборудват модела с подготвен от Cosworth 2.2-литров турбодвигател, който носи щампата Maserati. Той трябва да отговори на критиките за недостатъчната мощност на другите два агрегата от Chrysler и Mitsubishi. Въпреки всички усилия при планирано производство от 4 000-5 000 коли годишно до 1991 г. от Chrysler TC by Maserati са продадени общо около едва 7 000 кабриолета. Сглобавянето на автомобила във фабрикитe Innocenti в Ламбрате близо до Милано също не излиза на сметка и моделът е свален от поточните линии.

Независимо от пазарния провал, Chrysler TC by Maserati остава един от най-любопитните опити да се наруши статуквото, като се произвежда достъпен луксозен автомобил по характерния за легендата Лий Якока начин. Днес моделът се смята за колекционерски, а водещи издания за класически возила го сочат за фаворит в ценовата категория от $8 000 до $12 000.

Технически характеристики

Chrysler TC by Maserati (1989)

Двигател: четирицилиндров, редови, DOHC, 4 клапана на цилиндър, колянов вал лагеруван на 5 места, производител Maserati

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото: 87.50/92.00 мм

Работен обем:  2 213 см3

Обем на цилиндъра: 553.25 см3

Степен на сгъстя ване: 7.30:1

Горивна система:  Holley electronic fuel inj.

Турбокомпресор: Warner-Ishi

Максимална мощност: 149 kW/200 к.с. при 5 500 об./мин.

Въртящ момент:  298.0 Нм при 3 400 об./мин.

Специфична мощност:  90.4 к.с./л;

База:  2 360 мм

Предна/задна колея:  1 460/1 460 мм

Трансмисия: петстепенна, механична, задвижване на предните колела

Спирачки, отпред/отзад:  дискови вентилирани/дискови, ABS

Маса: 1 400 кг

Специфична маса: 142.86 к.с./тон

Максимална скорост: 217 км/ч

Ускорение: от 0 до 100 км/ч - 6.9 сек.


Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА