Българинът все повече започва да се ориентира към възможно най-малко употребявани, но същевременно евтини и не дотам качествени возила. Мисленето на нашенеца по отношение на автомобилите се променя в положителна насока, макар обаче не така да стоят нещата със заплатите.
Темата на материала ни засяга един модел на френската компания Citroёn, който слиза за първи път от конвейера през 1997 година. Това автоматично го превръща в добра алтернатива що се отнася до възрастта на автомобила. Цената му варира някъде в границите на “златната среда”, факт който също играе положителна роля при избора на употребявани возила, а и не само. Симпатичната Xsara се появява на бял свят като наследник на модела ZX, трудно извоювал си слава на сравнително надежден френски модел. Трудно, защото той наследи “бъкания” с дефекти GS/GSA и купувачите дълго време бяха предубедени. При Xsara обаче нещата са по-розови, но дали елегантно изглеждащата кола ще оправдае доверието на евентулния си собственик? Именно на този въпрос ще се опитаме да дадем отговор тук.
Каросерия
На пазара на употребявани автомобили Xsara може да се намери най-лесно във вариант хечбек. Комбито също се среща често, а най-непопулярна е модификацията Coupe.
Предвид едва 8-годишното съществуване на автомобила е трудно да се даде точна оценка за здравината и най-вече за издръжливостта на ламарината. Засега корозия рядко се забелязва. При отделни екземпляри, внесени от Италия ръждата обхваща задната част на автомобила и по-точно ламарината под бронята. Лошото при този проблем е, че кафявите петна се виждат само при демонтиране на бронята. При покупка, особено на най-старите модификации, е желателно да се направи проверка. Иначе каросерията е здрава, лишена от странни дизайнерски решения и приличаща отчасти на купето на по-голямата сестра Xantia.
Салонът се характеризира с добро ниво на оборудване и прилично качество на изработка. Във вътрешността на Xsara и водачът, и пасажерите определено ще се чувстват по-комфортно от повечето немски аналози. Салонът е и доста по-екстравагантен от външния вид.
Най-често се повреждат огромните пластмасови “джобове” на предните врати. При поставянето на по-тежки предмети, в опорните им точки се появява хлабина, водеща до неприятно скърцане по време на движение. Този дефект обаче е лесно отстраним.
Интересното задно окачване освобождава доста място за товарния отсек, което е още един плюс за онези, желаещи автомобил от компактния клас с по-голям багажник. Тежката пета врата обаче често води до повреда в държащите я в отворено положение амортисьори. Ако имате късмет, можете да попаднете на екземпляр, оборудван с доста екстри. Най-съществено е наличието на предни въздушни възглавници и климатик. Къндишънът е малко шумен, но си върши добре работата в жегите. Електрически пакет също се среща често при всички модификации на Xsara.
Двигатели, ходова част и спирачна система
Вече стана дума, че компактният Citroёn е базиран на платформа, много сходна с тази на предшественика ZX. Окачването отпред е тип McPherson, а отзад торсионно. Задните амортисьори са почти хоризонтално разположени, което е и основната причина за по-голямото багажно пространство и се прави именно с тази цел. Често срещан недостатък е бързото “омекване” на пружините, фактор, който прави колата доста нестабилна в завоите.
Автомобилът може да се намери с различни по обем бензинови двигатели. Кубатурата варира от 1 400 до 2 000 см3, а мощността съответно от 70 до 163 к.с. Най-мощният агрегат е снабден с турбокомпресор, който обаче не е много надежден и често може да Ви създава главоболия. Дизеловите варианти са два - 70 к.с. и 90 к.с.-HDi. Естествено вторият е за препоръчване, не само заради съвременната си концепция, а и заради по-голямата си надеждност. По мнение на специалистите именно този мотор е най-добър. Бензиновите версии често са съпътсвани от дребни болежки, на които трябва да се обръща особено внимание. Така например най-малките двигатели често прегряват. Проблемът идва от термодатчика на перката. Той нерядко дефектира и освен това червената лампа на таблото светва твърде късно. Ако двигателят не се изключи веднага, гарнитурата прегаря и ремонтът на “главата” Ви е в кърпа вързан.
Загубата на масло от мотора и скоростната кутия е стара слабост на Citroёn, която не е отстранена и при Xsara. Проблемът идва от лошото качество на повечето гарнитури и семеринги, а най-неприятното е, че ремонтът по отстраняване на тези недъзи е доста скъп.
Спирачките също не са от силните страни на Xsara. Според много от специалиситте това е най-слабото място на компактния французин. Дори при автомобили с малко навъртени километри са установени износени, а в много случаи и изкривени предни дискове. Хубавото е, че са дебели и при измятане могат да се престържат. Имайте предвид обаче, че стоманата им е доста мека, което предполага и значително по-къс живот. Ръчната спирачка също е проблемна. Незнайно защо жилото, опъващо задните накладки често заяжда, а в много случаи отказва да работи. Забелязва се и теч от казанчето за спирачна течност.
Ел. Инсталация
Сигналната и осветителна система при френското возило не е “пипната” много добре. Фарове, пътепоказатели и задни светлини създават проблеми на собствениците. Същевременно цената на резервните части е една от най- високите в този клас. Педантичните германски технически служби критикуват и склонността на фаровете да се разрегулират, като късите светлини често заслепяват водачите на насрещните возила.
Други неприятности са свързани със стандартния имобилайзер. Той често не позволява дори на истинският собственик да запали автомобила. При покупка на Xsara трябва да се обърне внимание (при това от специалист) на алтернатора и стартера, които в много случаи могат да се превърнат в “бомба със закъснител”.Въпреки изброените недостатъци френският представител на компактния клас е прилична алтернатива. Цената му е по-ниска от тази на хитовата немска конкуренция, комфортът е значително по-висок, а функционалността на Xsara също не отстъпва пред останалите представители “в бранша”. Много от Вас ще се изкушат и едва ли ще сбъркат. Все пак Citroёn Xsara получава доста прилични оценки в класациите за надеждност в сравнение с предшествениците си и макар да страда от някои дребни болежки, определено заслужава интерес. Това признават дори най-предубедените към френската школа автомобилисти.
Справка за модела
|
|
Citroёn Xsara (N6)
|
|
История
|
|
Септември 1997 | Дебют на модела Xsara като наследник на ZX |
Февруари 1998 | На пазара се появява вариант Xsara Coupe |
Април 1998 | Представена е комби версия на Xsara |
Август 1999 | Xsara се оборудва с нов HDi агрегат |
Ноември 2000 | Дебютира обновената модификация на Xsara. Страничните еърбегове стават част от стандартното оборудване |
Ноември 2004 | Citroёn заменя Xsara с С4 |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
4 906 EUR
|
Скоростна кутия (5-степенна механична)
|
1 584 EUR
|
Динамо
|
715 EUR
|
Стартер
|
562 EUR
|
Водна помпа
|
245 EUR
|
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
|
393 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
250 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
51 EUR
|
Фар (комплект)
|
130 EUR
|
Преден калник
|
166 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Citroёn Xsara 1.8i X /90 к. с./, произведен 1997 г. |
CITROЁN XSARA
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Citroёn Xsara
|
|
Работен обем
|
1 360-1 998 куб. см
|
Мощност
|
70-163 к. с. |
Максимална скорост
|
163-217 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.9-7.9 сек.
|
Volkswagen Golf
|
|
Работен обем
|
1 390-2 792 куб. см
|
Мощност
|
68-204 к. с. |
Максимална скорост
|
163-231 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.8-8.0 сек.
|
Skoda Octavia
|
|
Работен обем
|
1 595-1 896 куб. см
|
Мощност
|
75-150 к. с.
|
Максимална скорост
|
161-216 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.3-9.0 сек.
|
Toyota Corolla
|
|
Работен обем
|
1 332-1 975 куб. см
|
Мощност
|
72-110 к. с. |
Максимална скорост
|
165-175 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
14.4-10.2 сек.
|
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 VTS
15:42 08.09.2011
2 hdi110
15:42 08.09.2011