8 Януари, 2005 09:50 1 142 0

Bentley vs. Bugatti

  • bentley-
  • bugatti-
  • bentley 4.5 litre blower-
  • bugatti type 50t sport

Състезанията с класически спортни автомобили не са лъжица за всяка уста. Освен че са по джоба на малцина свръхбогати ексцентрици, които могат да си позволят да разбият ретро-икони за стотици хиляди заради едното показно, повечето почитатели на моторните спортове намират тези надпревари за също толкова зрелищни, колкото синхронното плуване за пенсионерки. Болшинството обаче невинаги е право. Справка - болшевизмът. Когато воят на вятъра заплашва да спука тъпанчетата, свистенето на турбокомпресорите увеличава значително шансовете му да нанесе непоправими вреди на слуха, а гърмежът на гигантските двигатели ускорява миграцията на всяка птичка в радуис от 20 километра, човек лесно забравя, че управлява 75-годишен "дядка". Адреналинът, който се отделя зад волана на класически състезателен автомобил, често е в пъти повече, отколкото при съвременните суперкари. Доказват го два от най-известните спринтьори от зората на 30-те години.

Името Bentley завинаги ще се свързва с победите в "24-те часа на Льо Ман". В края на 20-те британската марка печели пет пъти поред прочутото състезание за издръжливост, ненадминат актив за всички времена. Серията прекъсва Blower - може би най-известният и шикозен модел на Bentley от онова време. Тази абсолютна класика дори не успява да завърши. По този параграф англичанинът си прави компания с непосредствения си конкурент. Него време Bugatti Type 50 се смята за едва ли не най-изисканият и технически съвършен френски автомобил. Макар да се провалят тотално в известната гонка, тези два модела олицетворяват духа на епохата по-ярко от всеки друг.Bugatti Type 50 започва да се произвежда през 1930 г., когато се появява нужда да бъде заменен старият Type 46S. Новакът използва същата ходова част и шаси, макар и леко скъсено. Оборудва се с редовия 8-цилиндров двигател на марката с работен обем от 4 литра, за чиято прехрана се грижат сдвоените карбуратори Zenith.

Те обаче почти не се виждат на фона на огромния нагнетател тип Roots, разположен в непосредствена близост. Мнозина смятат този агрегат за шедьовър на двигателостроенето през 20-те години. Неговите 225 к.с. се предават на задните колела през 3-степенна скоростна кутия и ускоряват 1 500-килограмовото возило до 185 км/ч. Bugatti Type 50 разполага с 16-инчови алуминиеви спирачни барабани, интегрирани в джанти от същия материал, което позволява по-добро охлаждане. Произведени са общо 65 автомобила, само един от които намира клиент във Великобритания. Подобни технически характеристики подхождат повече за страни с хубави широки пътища, каквито в Англия са рядкост.

Четирицилиндровият двигател на Bentley Blower представлява 2/3 от шестцилиндровия си предтеча с обем 6 литра. В зависимост от степента на форсиране този 4.4-литров котел с един разпределителен вал, четири клапана на цилиндър, сдвоени карбуратори SU и компресор Villiers тип Roots e в състояние да изпомпа между 182 и истеричните 240 к.с. (110 без турбото). Въпреки теглото от близо 1 800 кг, те са достатъчни за скорости над 180 и дори 200 км/ч. Единственият недостатък на британското чудовище се оказва убийственият разход. Понякога за изминаването на 100 км не стигат и 125 литра бензин.

Инициатор за монтирането на турбокомпресор на модела става отборът Bentley Boys. Самият сър Уолтър Бентли меко казано не харесва идеята, тъй като смята, че той ще влоши работата на мотора, пък и противоречи на инженерните му принципи. Богаташчетата от отбора обаче го карат да преосмисли позицията си и в за Льо Ман ''30 са произведени 3 бройки Blower и още 50 за свободна продажба.

Представители на тези удивителни спортни модели днес са сред най-дейните участници в ретро-състезанията във Великобритания и Франция. Почти не е за вярване, че в годините на младостта си те не печелят нито веднъж 24-те часа на Льо Ман. Богатите колекционери обаче обожават да ги сравняват, като изтъкват бързото и агресивно набиране на обороти на британския булдог или инженерното съвършенство, превъзходната управляемост и скоростта на французина. За тези ентусиасти няма значение, че Blower слага край на епохата Bentley в моторните спортове за дълги години напред, а Type 50 има да еволюира доста, докато стигне моделен номер 57 и му се удаде да спечели за първи път през 1937 г. По-важното е, че двата героя днес струват по 500 000 британски паунда и доставят същите емоции, както преди 75 години.

Технически характеристики
Bentley 4.5 Litre Blower (1929 г.)
Двигател
редови четирицилиндров, SOHC, четири клапана на цилиндър
Работен обем
4 486 см3
Турбокомпресор
Villiers Roots Type
Мощност
182-240 к.с. при 4 200 об./мин.
Диаметър на цилиндъра/ход на буталото
100/140 мм
Спирачки отпред/отзад
барабанни/барабанни с диаметър 406 мм
Скоростна кутия
тристепенна механична
База
2 997 мм
Предна/задна колея
1 384 мм
Маса
1 930 кг
Максимална скорост
177-209 км/ч
Цена тогава
1 475 паунда
Цена днес
500 000 паунда
Bugatti Type 50T Sport (1931 г.)
Двигател
редови осемцилиндров, DOHC, два клапана на цилиндър
Работен обем
4 972 см3
Турбокомпресор
Bugatti Roots Type
Мощност
225 к.с. при 4 000 об./мин
Диаметър на цилиндъра/ход на буталото
86/107 мм
Спирачки отпред/отзад
барабанни/барабанни с диаметър 406 мм
Скоростна кутия
тристепенна механична
База
3 100 мм
Предна/задна колея
1 400 мм
Маса
1 496 кг
Максимална скорост
185 км/ч
Цена тогава
2 000 паунда
Цена днес
500 000 паунда

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА