Last news in Fakti

27 Октомври, 2009 15:00 1 576 0

Китайско оригами

  • оригами-
  • франческо гати-
  • музей-
  • китай-
  • будистки монаси

“Оригами” се нарича традиционното японско изкуство за изработване на фигурки чрез сгъване на листове хартия. Смята се за неразривно свързано със Страната на изгряващото слънце, символ като кимоното или самурайския меч катана. Както в безброй други случаи обаче, корените му могат да се открият в Китай, където всъщност е създадена хартията. Преди будистки монаси да го пренесат в Япония през VI в. носи името “жежи”.

Вероятно така е аргументирал идеята си италианският архитект Франческо Гати, чийто проект печели конкурса за автомобилен музей в гр. Нанджин. Китайците имат милион причини да недолюбват японците, но пък за успокоение винаги могат да намерят повод за гордост, с който да им натрият носовете. Точно затова в случая с авангардиста Гати използването на думата “оригами” в концепцията за фантастичната сграда явно не впечатлява никого. Точно обратния ефекти предизвиква самото здание. Ако бъде построен, а няма индикации, че управата на Нанджин и възложителите от Jiangsu Head Investment Group ще се откажат от плановете си, музеят има всички шансове да се превърне в едно от чудесата на световната архитектура.

Конструкцията на сградата обединява традиции и пазарни принципи, които до този момент са проработвали само в масовата култура. След като има автокина и заведения за бързо хранене, в които може да се поръчва директно от колата, логично би било един музей на автомобила да може да се разглежда без да се изпуска от ръце воланът. Вдъхновен от тази идея, Гати използва сложността на оригами, за да създаде спираловидна структура. Експонатите са разположени в периферията на две непрекъснати концентрични платформи от основата до самия връх. Подредени са хронологично, а посетителите ги разглеждат все едно са на сафари за коли. Най-новите и футуристични модели са най-ниско, а на върха се намират класиките и ретро возилата. На покрива има паркинг, където желаещите могат да оставят автомобилите си и да продължат пътешествието пеша по вътрешната спирална рампа.

Франческо Гати описва музея си като “филм, в който главната роля е поверена на колата”. Макар да е външно вдъхновена от оригами, в същността си конструкцията се подчинява изцяло на естетика на магистралите. Именно заради това според плановете за облицовъчните работи ще бъде използвана предимно гума. Разгърнатата застроена площ на музея в Нанджин ще бъде 15 000 м2. Освен за автомобилни изложби сградата ще може да се използва за образователни, технически и дизайнерски конференции, като, разбира се, са предвидени ресторанти и бутици.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА