Персоналът на една автомивка в английския град Съндърланд и до днес помни как преди шест-седем години един клиент идвал да мие колата си по три пъти на ден в рамките на един месец. Никой от служителите не подозирал, че това е Марк Йорк, главен инженер в Nissan, отговарящ за защитните покрития. Малко по-късно, на премиерата на новата Almera през 2000 г., британецът обяснява чистофайничеството си с изследователски интерес. "Всички знаят, че четките на автомивките увреждат боята на колите. Разработихме специално износоустойчиво прозрачно покритие, което да помогне за запазване на гланца както от механични наранявания, така и от киселинни дъждове, птичи екскременти и насекоми. Винаги можехме да проверим ефективността му в лабораторията, но според мен достоверни резултати могат да се получат единствено в реални условия. Точно затова досаждах на момчетата от автомивката по няколко пъти на ден. Сто минавания под четките се равняват на приблизително две години нормална експлоатация на автомобила. Така установихме, че новото покритие е три пъти по-ефективно от използваното до този момент", обяснява Йорк.
Подобни истории разведряват обстановката при представянето на нов модел и влияят положително на имиджа. Доколко са достоверни, преценява всеки за себе си. Одисеята на второто поколение Almera по автомивките обаче илюстрира добре вниманието, отделено при проектирането на модела. В Nissan го наричат европейски автомобил и имат право. Инженерната му разработка протича в техническия център на компанията в Кренфийлд, Великобритания, а над дизайна се труди международен екип от специалисти в Мюнхен. Изработката също е английска. По силата на традициите от последните десетина години последното веднага поставя въпросителна върху качеството. Фактите обаче говорят точно обратното. Втората генерация на компактния Nissan се подрежда твърдо сред отличниците в Голфовия клас и статистиките не оставят никакво съмнение в това отношение.
Без да се пуска по радикални дизайнерски течения, Almera печели точки със симпатична
каросерия
акцент в която е поставен на функционалността. Характерната повнигната задница на покрива например изглежда интересно, но освен това повишава вътрешния обем на купето и действа като антикрило, увеличавайки натоварването върху задните колела при по-висока скорост. За вторичния пазар обаче много по-важна е отличната сглобка, чието качество си личи дори при най-възрастните екземпляри. Не е ясно дали прословутото защитно покритие играе някаква роля за това, но дори видими механични наранявания, на които не е обърнато внимание, не показват признаци за възникване на корозия. За разлика от старата Almera (1995-2000), която изпитваше известни проблеми с ръждата в кухините на шасито и изискваше допълнително третиране на долната част на каросерията с антикорозионни препарати, собственици на новия модел нямат никакви подобни оплаквания. На същото мнение са и техническите служби.
За безупречното качество на изработка говори и състоянието на
салона
Оказва се, че при достатъчно високи за класа производствени стандарти и подходящ подбор на материалите дори английският пролетариат може да си върши работата както трябва. Сглобката не търпи никакви критики и напредването на възрастта изобщо не влияе на състоянието на интериора. Появата на паразитни шумове спокойно може да се смята за куриоз, а и ергономията се доближава до еталоните в класа. Само шофьори с ръст над 190 см споделят, че трудно намират оптимална позиция зад волана въпреки многобройните регулировки, които предлагат той и седалките.
Специално за втората геренация Almera Nissan създава три нови
двигателя
Два от тях са бензинови, с ходов обем 1.5 и 1.8 литра и мощност 90/98 и 114 к.с. За първи път в историята на японската марка лек автомобил се оборудва с турбодизел с директно впръскване. 2.2-литровият мотор се доставя от партньора Renault и заслужава много висока оценка, независимо от мощностните варианти със 110, 112 или 136 к.с. По механичната здравина на всеки от трите монтирани агрегата няма никакви забележки. Както при всеки автомобил от ново поколение обаче, критично условие за такава безпроблемност се явява стриктното спазване на сроковете между плановите посещения в сервиза за поддръжка. Ето защо липсата на надлежно попълвана сервизна книжка трябва да поражда съмнения и дори да откаже потенциалния собственик от покупка. Що се отнася до по-характерните дефекти, които техническите служби отчитат, те са само два. Първият засяга сензор на разпределителния вал, заради който Nissan отзовава всички продадени коли още в началото на производствения цикъл и така елиминира проблема в зародиш. Другата повреда, от която се оплакват някои собственици, нарушава работата на контролния клапан за рециклиране на отработените газове. Познава се по вибрациите и колебанията на оборотите в "празен" режим и загубата на мощност. Дефектът е неприятен, но нито е толкова скъп за отстраняване, нито се среща така често, че да хвърли сянка върху общата механична безпроблемност на Almera.
Своя принос към нея дава и ходовата част на модела. Въпреки че използва нова платформа,
окачването
на второто поколение практически не се различава от това на предшественика. Отпред инженерите се доверяват да добре изпитания МакФерсон със стабилизатор на напречната устойчивост. Отзад представлява вариант на конструкцията, известна като полунезависимо окачване със свързани щанги. Основният нюанс в него е използването на механизма Скот-Ръсел вместо традиционната щанга на Панар, което нмалява до минимум напречната нестабилност на задния мост. Возията е по-скоро твърда, но това се отразява положително на пътното поведение и продължителността на живота на ходовата част. По този параметър повечето европейски производители определено има какво да научат от Nissan.
Мнозина собственици на Almera споделят, че от
спирачките
често се носят неприятни скърцащи звуци. Те са резултат от натрупването на прах и нечистотии по апаратите и между накладките и дисковете, сочени иначе като извънредно издръжливи. Проблемът се решава с периодично почистване, което освен всичко друго удължава живота на спирачната система, която за първи път в този клас се комплектова със система за увеличение на ефективността, подобна на Brake Assist, но в опростен механичен вариант. Инженерите са изменили характеристиките на вакуумния усилител в зоната, съответстваща на екстрено спиране, в резултат на което усилието върху педала, когато сработва ABS-ът, е намалено с една трета.Както на повечето системи в Almera, така и на
електрическата инсталация
трудно могат да се намерят кусури. Единствената особеност тук се състои в по-внимателното отношение към електроните блокове под предния капак при миене на двигателя с пароструйка.Второто поколение на Nissan Almera смело можеда се препоръча като едно от най-качествените и надеждни предложения в Голфовия клас. На фона на абсолютната техническа безпроблемност на модела дори единствената експлоатационна слабост - цените на резервните части - губи тежест. Лошата новина за мераклиите да го притежават е обосновано високата оценка, която собствениците му дават. Тя свива предлагането и повишава цената на употребяваните Almera. Парите обаче си струват.
Справка за модела
|
|
Nissan Almera (N16)
|
|
История
|
|
Март 2000 | Nissan представя второто поколение на компактната Almera. Моделът се оборудва с 1.5- и 1.8-литрови бензинови двигатели с мощност 90 и 114 к.с., както и с турбодизел с ходов обем 2.2 литра (110 к.с.). |
Юни 2000 | Дебютира миниванът Tino на базата на Almera. |
Октомври 2002 | Моделът предътрява лека оптична модернизация, засягаща фаровете и някои дребни детайли във външността. Мощността на базовия бензинов двигател нараства на 98 к.с., а 1.8-литровиат агрегат получава две конски сили повече. |
Април 2003 | Започва монтирането на нов 1.5-литров турбодизел с мощност 82 к.с. |
Юни 2003 | Големият дизелов мотор се предлага в две нови версии с мощност 112 или 136 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
5 960 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
2 480 EUR
|
Динамо
|
375 EUR
|
Стартер
|
315 EUR
|
Водна помпа
|
140 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
400 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
108 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
95 EUR
|
Фар (комплект)
|
170 EUR
|
Преден калник
|
260 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части
/без ДДС/ за модел Nissan Almera 1.8 /114 к. с./, произведен през 2000 г. |
Nissan Almera (N16)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Nissan Almera (N16)
|
|
Работен обем
|
1 497-2 184 куб. см
|
Мощност
|
82-136 к. с. |
Максимална скорост
|
168-200 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.8-9.2 сек.
|
Mazda 323 (BJ)
|
|
Работен обем
|
1 324-1 998 куб. см
|
Мощност
|
71-130 к. с. |
Максимална скорост
|
168-203 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
16.9-9.7 сек.
|
Honda Civic (EP1/EP2/EP3...)
|
|
Работен обем
|
1 396-1 998 куб. см
|
Мощност
|
90-200 к. с.
|
Максимална скорост
|
167-235 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
14.2-6.8 сек.
|
Volkswagen Golf (1J1)
|
|
Работен обем
|
1 390-3 189 куб. см
|
Мощност
|
68-240 к. с. |
Максимална скорост
|
160-247 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
17.0-6.6 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 bai ganio
15:43 08.09.2011
2 dimov
Коментиран от #3
15:43 08.09.2011
3 гост
До коментар #2 от "dimov":
2,2 дизела е чист японец, не се доставя от рено.16:47 11.12.2011
4 искащ да научи верни неща за Нисан
13:43 11.01.2012