Last news in Fakti

2 Септември, 2006 11:42 15 748 0

Lexus RX

  • lexus-
  • lexus rx

Днес "кросоувър" е едно от най-актуалните автомобилни понятия. С подобна категория возила са заети конструкторските отдели на почти всички по-големи производители. Началото на новата мода обаче започна още преди осем години. Тогава дебютира може би първият наистина масов кросоувър. В Япония го знаеха под името Toyota Harrier, а в Съединените щати дебютира с марката Lexus. Световна известност обаче доби като RX 300.

В какво всъщност се състои "кръстоската"? Заемайки се с модела, японските дизайнери изобщо не са се ограничавали от рамките на стилистичните традиции, наложени преди появата на подобни автомобили. Ръководещо начало са били по-скоро функционалността и практичността. Именно заради тях пропорциите на Lexus RX изглеждат необичайни. Те създават впечатлението, че пътническият салон е "изял" част от моторния отсек. Ако капакът на двигателя бе малко по-наклонен, а предният надвес по-къс, моделът спокойно можеше да мине за миниван. Високата линия на страничните стъкла и наклонената задна колонка на покрива пък напомнят по-скоро на комби или спортен хечбек. Зейналата в предницата паст с релефна облицовка на радиатора, масивните фарове и големите блок-фарове имат повече сходства с "муцуната" на влекач с многоцилиндров двигател. Такава аналогия се нрави особено много на американците, за чийто пазар е предназначен изначално Lexus RX. Великолепните качества на модела обаче твърде скоро му намериха почитатели навсякъде по света и още през 2000 г. японците подготвиха европейска версия, която се отличава по дребни наглед, но важни детайли от щатската. Автомобилът, предназначен за Стария свят, има по-твърдо окачване, по-чувствителни спирачки и леко дефорсиран в полза на екологията двигател. Една черта на Lexus RX обаче си остава неизменна. Това е едно от най-качествените возила, правени някога.

Макар да прилича на всъдеход, японският кросоувър има самоносеща

каросерия

на която мостовете са окачени на допълнителни подрами. Приличният клиренс, вискомуфата в междуосевия диференциал и електронната имитация на блокаж на междуколесните диференциали разширяват значително възможностите на Lexus RX в сравнение с леките автомобили и му позволяват при необходимост да се движи уверено по черен път или дa преодолява неголеми канавки. По същество обаче моделът си е голямо комби с постоянно двойно предаване. В него могат да пътуват най-много пет човека, защото третият ред седалки е пренебрегнат в името на прилично багажно пространство.

Lexus RX с право се смята не само за един от най-елегантните, а и за един от най-здравите автомобили на пазара. Навремето той и Mercedes-Benz M-klasse показаха най-добри резултати в щатската програма за краш-тестове. Единственото изпитание, с което японецът не се справя, е удар на предницата в препятствие със скорост 8 км/ч. Бронята се оказва прекалено крехка и ролбарите съвсем не са излишни, още повече, че се продават изключително елегантни комплекти съвсем в стила на колата. Корозионната подготовка на Lexus RX не оставя нищо на случайността и наличието на ръжда говори за удар. При покупка трябва да се вземе предвид факта, че разположението на идентификационния номер при европейските и американските версии е различно. В САЩ изискват той да бъде в основата на ветроупорното стъкло пред водача. Покупката на на автомобил, предназначен за американския пазар, има своите предимства и недостатъци, балансът на които всеки трябва сам да прецени.

Lexus RX не може да хвърли в колебания за избора на моторизация, защото се екипира с един-единствен

двигател

Трилитровият V-образен шестак с индекс 1MZ-FE започва да се монтира на Toyota Camry през 1995 г. За дебюта си под предния капак на престижния кросоувър на дъщерната компания агрегатът получава система за промяна на фазите на газоразпределение и конфигурацията на впръсквателния тракт в зависимост от работните режими VVT-i. След тази модернизация в американската си версия моторът развива мощност от 223 к.с. и въртящ момент от 301 Нм, а в европейската спецификация цифрите са съответно 201 и 283. Благодарение на VVT-i 80% от въртящия момент стават достъпни при едва 1 600 об./мин.

Двигателят е изключително надежден и здрав, а ресурсът му надхвърля половин милион километра. Технически проблеми могат да възникнат при наистина варварско отношение, абсолютно нехайство или наливане на субстанции с неясен състав в резервоара. Препоръчва се интервалите за смяна на маслото да се съкратят на 10 000 км вместо предписваните от производителя 15 000 км. Тъй като 1MZ-FE се появи още през 1995 г., смазка със спецификация SH е напълно достатъчна като качество. Двигателите на Toyota по традиция нямат хидравлични компенсатори в задвижването на клапаните, което улеснява поддръжката. Смяна на свещи се осъществява само при нужда и се определя от качеството на горивото. За оповестяването й се грижи системата EVAP, която отговаря за работата на двигателя и чистотата на отработените газове. Тя засича състоянието на горивния процес и мигновено съобщава за проблеми със запалването. Системата е много чувствителна и понякога реагира по същия начин на не особено качествен бензин при съвършено изправен мотор. За да светне надписът "Check engine" на контролния панел е достатъчно да се отвърти капачката на резервоара при работещ двигател. Електрониката възприема това като изтичане на бензинови пари в атмосферата и моментално съобщава за проблема. Смяна на ангренажен ремък се извършва веднъж на 100 000 км, но не е зле този пробег да бъде намален на 70 000.

Скоростната кутия

на Lexus RX също е само един вид. Четиристепенният автомат разполага с аналогичен на двигателя ресурс и надеждност. Алгоритъмът на превключване на предавките е настроен за спокойно шофиране и ако водачът реши да си организира улични гонки, скоростите се сменят с малко закъснение и доста рязко. "По паспорт" смяна на филтър и масло се извършва на всеки 60 000 км, но в български условия е разумно този интервал до 40 000, като се използва само оригинална смазка T IV. Маслото в задния редуктор не се подменя, но нивото му трябва да се контролира и при необходимост да се долива. Внимание изисква и състоянието на маншоните на полуоските.

Съвсем в унисон с общата безпроблемност на Lexus RX, критики е трудно е да се отправят и към

окачването

Дори в тукашните пътни условия ходовата част издържа по 120-130 хил километра. Диагностиката обаче трябва да се повери в ръцете на специалист по Toyota и Lexus. Техните гумено-метални втулки са доста по-меки, отколкото при други автомобили, и механик, който не познава тази особеност, може да "бракува" напълно изправни елементи. Американските и европейските версии на Lexus RX се различават по твърдостта на пружините и амортисьорите.

Интересното при окачването на японския кросоувър е идентичността на конструкцията отпред и отзад. В практиката на съвременното автомобилостроене такова решение се среща крайно рядко. Инженерите на Toyota не са мъдрували ненужно и са заложили на добре познатата, проста и ефективна система МакФерсон. За по-добра управляемост при високи скорости и отпред, и отзад са монтирани стабилизатори на напречната устойчивост.

Независимо от огромното количество

електронни устройства

в конструкцията на Lexus RX, работата им почти не се забелязва, защото е безупречна. Проблеми могат да възникнат единствено при неквалифицирано вмешателство, най-често при монтаж на алармена система. Целият обмен на данни се извършва по така наречените MPX-линии. Те позволяват да се съкрати двойно количеството проводници, които се измерват с километри. При неумело включване в такава шина, в най-добрия случай тя престава да работи, като оставя системата за управление без част от информацията. В най-лошия сценарий изгарят електронни блокове и други компоненти. Ето защо монтажът на аларма и допълнително електрооборудване трябва да се повери в ръцете на квалифицирани специалисти.

В останалата си част неизправностите по електрическата инсталация се изчерпват с редки случаи на изгорели лампички.
Lexus RX има нужда от ремонт само след катастрофа или неграмотно обслужване. Покупката на 5-6 годишен автомобил с реален пробег и без удар, както и регулярно обслужване в сериозен сервиз, гарантира абсолютно безаварийна експлоатация за следващите 3-4 години. Легендарната здравина и надеждност на модела обаче не бива да заблуждават. Цените на сервизни услуги при Lexus са едни от най-високите. Автомобилът е сложен, притежава конструктивни нюанси, а резервните части са скъпи. Освен това заради особеностите в организацията на европейските складове на Toyota те невинаги са заредени с всичко необходимо. Понякога няма яснота дори кога се очаква дадена резервна част. Евентуален технически проблем може да "качи на трупчета" новозакупения Lexus RX за дълго време. Такъв неприятен развой може да се избегне с крайно внимателна проверка на избрания автомобил в сервиз, който се занимава именно с тази марка, и при най-малки съмнения да се потърси нечие чуждо мнение. Базовата комплектация на Lexus RX съдържа почти всички възможни екстри. Списъкът с опциите съдържа навигационна система и люк, така че изборът на употребяван екземпляр се свежда само до цвета и техническото състояние. Е, и до наличието на 20-ина хиляди евро, разбира се...

Справка за модела
Lexus RX (XU1)
История
Май 1998 Lexus представя новия си кросоувър RX. Автомобилът с вътрешнозаводски индекс XU1 се оборудва само с шестцилиндров бензинов двигател с работен обем 3.0 литра и мощност 223 к.с. Индексът 300 след RX съответства на кубатурата и не е част от името на модела.
Ноември 2000 Стартират продажбите на RX в Европа.
Май 2003 Започва производството на новото покорение RX (XU3).

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
7 460 EUR
Скоростна кутия (автоматична)
2 172 EUR
Динамо
652 EUR
Стартер
327 EUR
Водна помпа
84 EUR
Ауспух (комплект)
767 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
164 EUR
Накладки (предни дискови)
64 EUR
Фар (комплект)
153 EUR
Преден калник
135 EUR
Цените са за оригинални
резервни части /без ДДС/ за модел
Lexus RX (XU1) /200 к. с./, произведен през 2000 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА Lexus RX (XU1)
Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
2004
2003
2002
2001
2000
Lexus RX 300
5
148/201
42 500
-
25 250
23 250
21 500
19 850
Цената е в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Lexus RX (XU1)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Lexus RX (XU1)
Работен обем
2 995 куб. см
Мощност

201-223 к. с.

Максимална скорост
180 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
9.2-8.5 сек.
Acura MDX
Работен обем
3 471-3 494 куб. см
Мощност

228-263 к. с.

Максимална скорост
180-190 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
9.0-8.2 сек.
Mercedes-Benz M-klasse (W163)
Работен обем
2 295-5 439 куб. см
Мощност

150-347 к. с.

Максимална скорост
177-232 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.3-6.9 сек.
Mitsubishi Pajero Sport (K90)
Работен обем
2 447-2 972 куб. см
Мощност

99-177 к. с.

Максимална скорост
145-175 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.5-11.6 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА