Audi пусна осеммилионната си кола със системата quattro. Юбилейното Audi quattro e Q5 2.0 TFSI, боядисано в червен цвят и произведено в завода на марката в Мексико.
Системата quattro се използва от Audi от 1980 година и от тогава до днес популярността и непрекъснато нараства. През 2015 година 44% от клиентите на марката са избрали автомобил с четири задвижващи колела. Благодарение на тази система Audi печели през годините редица автомобилни надпревари, като в това число влизат четири световни титли в рали шампионата, шест победи в знаменитото състезание Pikes Peak Hill Climb, триумф в сериите TransAm и две първи места в DTM шампионата.
Миналата година отборът EKS пък триумфира в шампионата по рали крос с автомобил Audi S1 EKS RX quattro. В края на миналата година Audi преименува дъщерното си предприятие quattro GmbH, което отговаря за спортните модели в гамата на марката. Новото название на подразделението е Audi Sport GmbH. Преименуването на quattro GmbH е свързано с желанието на Audi да изчисти объркването, което предизвиква дублирането на названието с обозначението на моделите с двойно предаване. Така от тази година с думата quattro ще се свързват само 4х4 моделите на марката.
Двигателят им е разположен надлъжно пред предния мост и скоростната кутия сочи право към задната ос. За конструкторите остава само да снабдят трансмисията с междуосев диференциал. Вместо да монтират традиционната за подобни конструкции раздатъчна кутия обаче, немците измислят гениално просто решение - кух вторичен вал на трансмисията, през който минава задвижващият вал за предните колела.
В Audi още от самото начало избират схема със симетрично подаване на въртящия момент съм двете оси в съотношение 50:50. През 1984 г. от салона на модификациите Quattro изчезват архаичните лостове за принудително блокиране на междуосевия диференциал. Тогава започва монтирането на самоблокиращите диференциали Torsen. Тяхното име произлиза от английските думи torque и sensing и отразява способността на тези често механични устройства да променят мигновено и плавно степента на блокажа в съответствие с измененията на въртящия момент на изходните валове.
Диференциалът Torsen не се нуждае от вискомуфа. Той се блокира сам, но не вследствие от разликите в скоростите на въртене при пробуксуване, а още преди възникването на приплъзване. Torsen реагира на измененията в сцеплението в контактното петно между гумата и настилката. Така започва триумфалният дебют на Audi в рали шампионата и води до истински бум на двойното предаване.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Драго
14:19 20.01.2017
2 машинката
14:20 20.01.2017
3 Ярослав Станчев
14:41 20.01.2017
4 4 мotion
14:50 20.01.2017
5 Ицака
16:06 20.01.2017
6 Мария Атанасова
И победите в ралитата са със съвсем различна система на 4х4.
Иначе най слабото място на системата "Torsen"е някое от колелата да попадне на нулево съпротивление(лед или да увисне).
В такъв случай целия въртящ момент се умножава по нула и колата не може да помръдне. В такива случай Виско муфата няма проблем.
Поздрави за статията.
Коментиран от #10, #12
17:02 20.01.2017
7 Това са колите
17:38 20.01.2017
8 ВАГ
НИКОГА БОКЛУЦИТЕ НА ваг!!!!!
18:14 20.01.2017
9 съвета
18:43 20.01.2017
10 Shmeker
До коментар #6 от "Мария Атанасова":
Глупости, за това има лека помощ от електрониката, както и ръчна блокировка. Всичко е толкова здраво направено, че изобщо това са пренебрежими недостатъци, на фона на повечето 4х4 системи като субару, виско муфи, Х-драйфове, халдекси и т.н. където имат износваеми компоненти.Виско муфата е по-нисък клас 4х4.
18:54 20.01.2017
11 Гошо
Audi quattro A2,легендарна машина.
За съжаление по-някога малката риба изяжда акулата.
Коментиран от #13
19:35 20.01.2017
12 ГТИ
До коментар #6 от "Мария Атанасова":
Марче,чувала ли си за трика за разпределение на мощноста чрез спирачките?Към колегата над мене Аудито е Б2. А2 това не е Ауди а боклук също като А класа при Мергелите.
20:29 20.01.2017
13 Shmeker
До коментар #11 от "Гошо":
Няма как. За Ауди отдавна работи фамилията Порше. След втората световна война Ауди остава в източна Германия, VW по инициатива на фамилията Порше (те имат дял във VW) възраждат и възстановяват Ауди. А Фердинанд Пийх (по майчина линия Порше) е главния идеолог на PORSCHE, VAG и AUDI. В статията пише за quattro системата, но не пише за 5 цилиндровите мотори, за аеродинамиката, за галванизирането на купетата и т.н. - всичко според визията на Пийх. Както и хиляди неща, за които може да се поинтересувате.20:55 20.01.2017
14 Маурчи IV
Аха. Демек това стои или постоянно блокирано или има някакъв вид врачка инсталирана вътре.
Коментиран от #15, #16
21:12 20.01.2017
15 Shmeker
До коментар #14 от "Маурчи IV":
Принципът му е такъв: TORque SENse = TORSEN.21:15 20.01.2017
16 Shmeker
До коментар #14 от "Маурчи IV":
Принципът му е такъв: TORque SENse = TORSEN.21:15 20.01.2017
17 WRC
Ситроен 9 Ланча 5 Пежо 4 и т.н.
И системата 4х4 при рали автомобилите е много различна от серийната.
А коя фирма е с най добрата система е тема по която много може да се дискутира.
Коментиран от #18, #24
22:42 20.01.2017
18 Не знаещ
До коментар #17 от "WRC":
При отборите имат 2 и при пилотите имат 2. 2+2=4 по мои сметки. Отборните са 1982 и 984, а с пилотите Ханну Микола 1983 и Стиг Бломквист 1984. И класирането при отборните титли е съвсем друго: Ланча 10, Ситроен 8, Пежо 5, Фолксваген 4, Фиат, Субару, Тойота, Форд 3, Ауди 2, Алпин, Талбот, Мицубиши 1. Иначе за времето си, когато са решили да пуснат кола със задвижване на 4-те колела в рали шампионата, всички са им се изсмяли и никой не е вярвал, че това ще сработи. Въпреки, че Ауди губи 2 пъти от автомобил със задно задвижване, показва огромен потенциал и в последствие, предполагам се досещате всички коли в рали шампионата стават 4х4.Коментиран от #19
22:57 20.01.2017
19 знаещ
До коментар #18 от "Не знаещ":
Хайде да не ги бъркаш едните с другите.Или казваш че два пъти хора са ставали шампиони с кола Ауди или че два пъти коли Ауди са събрали най много точки в шампионата.
Но да казваш че 2х2 правило 4 световни титли не е правилно.
Още повече че през 1984 са и двете събития.
По твоите сметки значи Ланча има 15 титли а Ситроен 17.
Ако трябва да си говорим реално Ауди се пробва с 4х4 системата обаче през 1982 ра не успяват да се сборят с Опел Аскона и Валтер Рьол със задно.
През 1983 та и 84 та са в силата си докато Пежо не ги разпилява с по добре конструираното 205 през 1985 та.
Когато от Ауди разбират че нямат вече предимство се оттеглят.
23:44 20.01.2017
20 измама
08:46 21.01.2017
21 КУАТРО
Важното е,че системата е уникална и с добри гуми е мн трудно да закъсаш зимата.Вярно е,че има и природни таланти който ще закъсат,но на тях и МТЛБ да им дадеш ще го "отомбачат"
Тази система ме накара да обикна зимата и да се наслаждавам на зимното шофиране,а не да се притеснявам от него.
09:56 21.01.2017
22 VAG
15:59 21.01.2017
23 Чичу Ади
16:08 21.01.2017
24 Shmeker
До коментар #17 от "WRC":
Само две са, ама са достатъчни за да популяризират Марката.И го правят с коли, които са много близко като конфигурация до заводските модели, на това е държал Пийх. Моторът си е там където е заводския, при това почти същия.
Не е като Пежо 206 дето рали версията е с централно разположен мотор, цялата е в тръбно шаси, а капаците и панелите имитират тези на заводските модели. Единственото общо със заводските пежа са фаровете и стоповете
22:32 21.01.2017
25 Стара Българска поговорка
21:05 22.01.2017
26 офф
Коментиран от #27
12:43 23.01.2017
27 сезонен автомобил
До коментар #26 от "офф":
Споко бимери - ей го къде е април месец - снега ще се стопи , ще изкарате беемветата и депресията постепенно ще отмине ... :)09:14 24.01.2017
28 Коватро
От почти година съм с куатро на B5, и оределено се чувства стабилност при взимане на завои и мокро време, няма го буксуването и приплъзване. Системата не е за офроуд но, въпреки това си поиграхме в една заснежена поляна.
16:35 24.01.2017