20 Януари, 2017 14:02 33 874 28

За историята: 8 млн. Audi-та с quattro

  • audi-
  • quattro
За историята: 8 млн. Audi-та с quattro - 1

Audi пусна осеммилионната си кола със системата quattro. Юбилейното Audi quattro e Q5 2.0 TFSI, боядисано в червен цвят и произведено в завода на марката в Мексико.

Системата quattro се използва от Audi от 1980 година и от тогава до днес популярността и непрекъснато нараства. През 2015 година 44% от клиентите на марката са избрали автомобил с четири задвижващи колела. Благодарение на тази система Audi печели през годините редица автомобилни надпревари, като в това число влизат четири световни титли в рали шампионата, шест победи в знаменитото състезание Pikes Peak Hill Climb, триумф в сериите TransAm и две първи места в DTM шампионата.

Миналата година отборът EKS пък триумфира в шампионата по рали крос с автомобил Audi S1 EKS RX quattro. В края на миналата година Audi преименува дъщерното си предприятие quattro GmbH, което отговаря за спортните модели в гамата на марката. Новото название на подразделението е Audi Sport GmbH. Преименуването на quattro GmbH е свързано с желанието на Audi да изчисти объркването, което предизвиква дублирането на названието с обозначението на моделите с двойно предаване. Така от тази година с думата quattro ще се свързват само 4х4 моделите на марката.

Серийното купе Audi Quattro, което дебютира на пазара две години след Eagle, се оборудва с обикновен „свободен” диференциал с принудително блокиране. Фердинанд Пиех, който по онова време оглавява инженерния департамент на компанията, избира за модела изключително удачна схема, която пасва отлично на конструкцията на инголщадските автомобили.За историята: 8 млн. Audi-та с quattro

Двигателят им е разположен надлъжно пред предния мост и скоростната кутия сочи право към задната ос. За конструкторите остава само да снабдят трансмисията с междуосев диференциал. Вместо да монтират традиционната за подобни конструкции раздатъчна кутия обаче, немците измислят гениално просто решение - кух вторичен вал на трансмисията, през който минава задвижващият вал за предните колела.

В Audi още от самото начало избират схема със симетрично подаване на въртящия момент съм двете оси в съотношение 50:50. През 1984 г. от салона на модификациите Quattro изчезват архаичните лостове за принудително блокиране на междуосевия диференциал. Тогава започва монтирането на самоблокиращите диференциали Torsen. Тяхното име произлиза от английските думи torque и sensing и отразява способността на тези често механични устройства да променят мигновено и плавно степента на блокажа в съответствие с измененията на въртящия момент на изходните валове.

Диференциалът Torsen не се нуждае от вискомуфа. Той се блокира сам, но не вследствие от разликите в скоростите на въртене при пробуксуване, а още преди възникването на приплъзване. Torsen реагира на измененията в сцеплението в контактното петно между гумата и настилката. Така започва триумфалният дебют на Audi в рали шампионата и води до истински бум на двойното предаване.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Драго

    55 5 Отговор
    Лудница. Това е системата. Поздравления на мобиле за хубавата статия.
  • 2 машинката

    9 60 Отговор
    Глупава система! Заработват колелата, откакто вече си се окопал... Май само тежи!
  • 3 Ярослав Станчев

    29 3 Отговор
    Много добра статия. Поздравления за автора
  • 4 4 мotion

    22 8 Отговор
    Quattro und Subaru AWD, das ist. Vorsprung durch Technik!
  • 5 Ицака

    15 1 Отговор
    Евала заматериала
  • 6 Мария Атанасова

    23 4 Отговор
    За да сме още по точни първото куатро на Ауди не използва "Torsen"
    И победите в ралитата са със съвсем различна система на 4х4.
    Иначе най слабото място на системата "Torsen"е някое от колелата да попадне на нулево съпротивление(лед или да увисне).
    В такъв случай целия въртящ момент се умножава по нула и колата не може да помръдне. В такива случай Виско муфата няма проблем.
    Поздрави за статията.

    Коментиран от #10, #12

  • 7 Това са колите

    11 0 Отговор
    Научих доста полезни неща от статията. Благодаря на автора
  • 8 ВАГ

    17 45 Отговор
    8 милиона КЕНЕФААА!!!!!!!!
    НИКОГА БОКЛУЦИТЕ НА ваг!!!!!
  • 9 съвета

    9 19 Отговор
    Не е ли да си го "ръчна" с лоста, не ми го хвали... Да разчитам на електрониката да ми задвижи колелото...
  • 10 Shmeker

    15 3 Отговор

    До коментар #6 от "Мария Атанасова":

    Глупости, за това има лека помощ от електрониката, както и ръчна блокировка. Всичко е толкова здраво направено, че изобщо това са пренебрежими недостатъци, на фона на повечето 4х4 системи като субару, виско муфи, Х-драйфове, халдекси и т.н. където имат износваеми компоненти.

    Виско муфата е по-нисък клас 4х4.
  • 11 Гошо

    4 7 Отговор
    AUDI щеше да е много по добро,без vag group.
    Audi quattro A2,легендарна машина.
    За съжаление по-някога малката риба изяжда акулата.

    Коментиран от #13

  • 12 ГТИ

    8 6 Отговор

    До коментар #6 от "Мария Атанасова":

    Марче,чувала ли си за трика за разпределение на мощноста чрез спирачките?

    Към колегата над мене Аудито е Б2. А2 това не е Ауди а боклук също като А класа при Мергелите.
  • 13 Shmeker

    14 0 Отговор

    До коментар #11 от "Гошо":

    Няма как. За Ауди отдавна работи фамилията Порше. След втората световна война Ауди остава в източна Германия, VW по инициатива на фамилията Порше (те имат дял във VW) възраждат и възстановяват Ауди. А Фердинанд Пийх (по майчина линия Порше) е главния идеолог на PORSCHE, VAG и AUDI. В статията пише за quattro системата, но не пише за 5 цилиндровите мотори, за аеродинамиката, за галванизирането на купетата и т.н. - всичко според визията на Пийх. Както и хиляди неща, за които може да се поинтересувате.
  • 14 Маурчи IV

    9 5 Отговор
    "Публикувано във факти.бг: Той се блокира сам, но не вследствие от разликите в скоростите на въртене при пробуксуване, а още преди възникването на приплъзване."

    Аха. Демек това стои или постоянно блокирано или има някакъв вид врачка инсталирана вътре.

    Коментиран от #15, #16

  • 15 Shmeker

    7 2 Отговор

    До коментар #14 от "Маурчи IV":

    Принципът му е такъв: TORque SENse = TORSEN.
  • 16 Shmeker

    5 0 Отговор

    До коментар #14 от "Маурчи IV":

    Принципът му е такъв: TORque SENse = TORSEN.
  • 17 WRC

    6 2 Отговор
    Във WRC имат две титли нека бъдем коректни.
    Ситроен 9 Ланча 5 Пежо 4 и т.н.
    И системата 4х4 при рали автомобилите е много различна от серийната.
    А коя фирма е с най добрата система е тема по която много може да се дискутира.

    Коментиран от #18, #24

  • 18 Не знаещ

    6 2 Отговор

    До коментар #17 от "WRC":

    При отборите имат 2 и при пилотите имат 2. 2+2=4 по мои сметки. Отборните са 1982 и 984, а с пилотите Ханну Микола 1983 и Стиг Бломквист 1984. И класирането при отборните титли е съвсем друго: Ланча 10, Ситроен 8, Пежо 5, Фолксваген 4, Фиат, Субару, Тойота, Форд 3, Ауди 2, Алпин, Талбот, Мицубиши 1. Иначе за времето си, когато са решили да пуснат кола със задвижване на 4-те колела в рали шампионата, всички са им се изсмяли и никой не е вярвал, че това ще сработи. Въпреки, че Ауди губи 2 пъти от автомобил със задно задвижване, показва огромен потенциал и в последствие, предполагам се досещате всички коли в рали шампионата стават 4х4.

    Коментиран от #19

  • 19 знаещ

    7 1 Отговор

    До коментар #18 от "Не знаещ":

    Хайде да не ги бъркаш едните с другите.
    Или казваш че два пъти хора са ставали шампиони с кола Ауди или че два пъти коли Ауди са събрали най много точки в шампионата.
    Но да казваш че 2х2 правило 4 световни титли не е правилно.
    Още повече че през 1984 са и двете събития.
    По твоите сметки значи Ланча има 15 титли а Ситроен 17.
    Ако трябва да си говорим реално Ауди се пробва с 4х4 системата обаче през 1982 ра не успяват да се сборят с Опел Аскона и Валтер Рьол със задно.
    През 1983 та и 84 та са в силата си докато Пежо не ги разпилява с по добре конструираното 205 през 1985 та.
    Когато от Ауди разбират че нямат вече предимство се оттеглят.
  • 20 измама

    5 4 Отговор
    Ауди били наложили „Куатррото”. Да, вярно е. Те дори си и мислят, че са създатели на тази система. Ах колко велико, създали са изключителна система 4х4. Да, ама не! Колко хора знаят, че т.н.”Куатро” си е чист Торсен диференциал (Тор-торг Сен-сенситив) измислен в Америка преди много години, а Пийх и компания просто го видоизменят леко и си го приписват на себе си? Колко? А колко спечелиха от тази пропаганда VW/Audi? Torsen изобретен през 1958 г. от американския инженер Vernon Glizmanom. Патент за производство на самоблокиращ механичен диференциал на този тип има твърда Torsen, чието име се превръща в името на вид ограничен разлика от подхлъзване.
  • 21 КУАТРО

    8 2 Отговор
    Хубаво е да се знае историята,но честно да Ви кажа не ме интересува особено колко титли има и т.н
    Важното е,че системата е уникална и с добри гуми е мн трудно да закъсаш зимата.Вярно е,че има и природни таланти който ще закъсат,но на тях и МТЛБ да им дадеш ще го "отомбачат"
    Тази система ме накара да обикна зимата и да се наслаждавам на зимното шофиране,а не да се притеснявам от него.
  • 22 VAG

    0 4 Отговор
    Dobre che volkswagen go ima za tova audi ojivqva viva le VAG auto
  • 23 Чичу Ади

    0 4 Отговор
    Ало, афторчето! Нали си разбрал защо Алуди са преименували спортното си подразделение от Куатро, на Алуди Спорт. Е как тогава се обърка, че визираното от теб в статията Куатро 4х4 е спечелило ДТМ? Уж си наясно, но само на теория, а на практика с в батака с двата крака.
  • 24 Shmeker

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "WRC":

    Само две са, ама са достатъчни за да популяризират Марката.

    И го правят с коли, които са много близко като конфигурация до заводските модели, на това е държал Пийх. Моторът си е там където е заводския, при това почти същия.

    Не е като Пежо 206 дето рали версията е с централно разположен мотор, цялата е в тръбно шаси, а капаците и панелите имитират тези на заводските модели. Единственото общо със заводските пежа са фаровете и стоповете
  • 25 Стара Българска поговорка

    3 3 Отговор
    Колкото повече доверие имаш на куатро толкова повече ще ходиш пеш и по голям трактор ще трябва да водиш да те вади
  • 26 офф

    1 1 Отговор
    Само човек който никога не се е качвал на кола, може да каже , че кола на която двигателя е пред предната ос е супер.

    Коментиран от #27

  • 27 сезонен автомобил

    2 1 Отговор

    До коментар #26 от "офф":

    Споко бимери - ей го къде е април месец - снега ще се стопи , ще изкарате беемветата и депресията постепенно ще отмине ... :)
  • 28 Коватро

    0 1 Отговор
    Статията е интересна!
    От почти година съм с куатро на B5, и оределено се чувства стабилност при взимане на завои и мокро време, няма го буксуването и приплъзване. Системата не е за офроуд но, въпреки това си поиграхме в една заснежена поляна.