История за 12 баварски бутала

Публикувана: 16 Февруари, 2017 12:18
27 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 45351

Редовите шестцилиндрови двигатели винаги са били коронната дисциплина на BMW. Точно преди три десетилетия обаче се появява първият 12-цилиндров немски автомобил след Втората световна война, а на предния му капак стои именно емблемата със синьо-белия пропелер. Инженерите на Mercedes-Benz ще се нуждаят от още цели 4 години, за да отговорят подобаващо на баварските си колеги.

BMW произвежда 12-цилиндрови агрегати далеч преди някой в Мюнхен да е допускал, че един ден лимузините на компанията ще конкурират продукцията от Щутгарт. Самолетните двигатели, произведени в Баварските моторни заводи, се използват в авиацията на много страни, включително в съветската. Един от най-известните V12 на компанията е BMW VI. След Войната един от тези 47-литрови гиганти е монтиран на шаси от American LaFrance и така се ражда огнедишащият Brutus.

Представеното през септември 1986 г. второ поколение на баварската "седмѝца" хвърля бомба в германския луксозен клас. E32 става първият модел на BMW, който поставя под въпрос имиджовото превъзходство на S-Klasse. Най-скъпите модификации на флагманския Benz са осемцилиндрови, когато 750i има 12-цилиндров двигател.

М70В50 развива 300 к.с. и 450 Нм и се смята за един от най-модерните мотори на пазара. Състои се от два редови шестака М20, "слепени" под ъгъл от 60 градуса. Впоследствие ще започне да се монтира на 8er и ще се превърне в основа за редица забележителни двигатели, включително и за сърцето на McLaren F1.

През 1988 г. 12-цилиндровата "седмѝца" за малко не се прощава с флагманската си роля в гамата на E32. Тогава баварските конструктори приключват работа по проекта за 16-цилиндрова лимузина, добил известност с името Goldfish.

Исполинският двигател с обем 6.7 литра развива 408 к.с., но е толкова голям, че под предния капак не остава място за радиаторите на охладитнелната система. Те са разположени в багажника, а и изпитателите не са доволни от управляемостта, което в крайна сметка обрича автомобила.

Новата "седмѝца" с индекс Е38 излиза през 1994 г. и ведната се превръща в звезда. Лимузината участва в поредния филм за Джеймс Бонд "Винаги ще има утре" и "Транспортер". Индексът 750i е леко подвеждащ, тъй като обемът на двигателя е 5.4 литра.

Моторът е изграден на основата на M70 и носи индекса М73В54. Развива 326 к.с. и 490 Нм. Това е последният баварски V12 с буквено обозначение М и последната флагманска 50-ка в гамата на 7er.

Дебютиралото през 2001-ва четвърто поколение на баварската "седмѝца" се сдобива с 12-цилиндрова версия година по-късно. Този път емблемата на 760i отразява съвсем точно съдържанието.

Новият двигател N73B60 е шестлитров, развива 445 к.с. и 600 Нм. По-късно именно N73 ще заеме мястото под предния капак на седмото поколение Rolls-Royce Phantom, макар и с увеличена на 6.75 л кубатура. Заедно с наскоро снетия от производство британски аристократ в историята остава и последният атмосферен V12 на BMW.

Петата генерация на баварския флагман е първенец в много отношения. Тя е първото BMW с индекс F (F01-04), първата "седмѝца" с хибридно задвижване, първата с M-пакет и първата с дванайсетцилиндров двигател с два турбокомпресора.

Работещият в комплект с 8-степенен автопатик ZF двигател N74B60 на 760i изважда 544 л.с. и 750 Нм от шест литра работен обем. 6.6-литровата версия се монтира на Rolls-Royce Ghost, Dawn и Wraith.

На последната засега "седмѝца" също се пада честта да проправи път за ново буквено обозначение. G11/12 също може да се поръча с могъщ 12-цилиндров двигател, при това за пръв път с фирмената система за задвижване на четирите колела xDrive.

Актуалният баварски флагман е и първата "седмѝца", обозначена официално с буквата M. Модификацията не е чисто M7, но се отличава чувствително от останалите версии в гамата. M760i се предлага само с двойно предаване, а под предния капак работи двигател от Rolls-Royce. 6.6-литровият N74B66TU развива 610 к.с. и 800 Нм.

Въвеждане на коментар към статията
Име (като гост):


Напишете кода от картинката КИРИЛИЦА
(само главни букви)
Визуална кептча
Коментар с регистрация »
Коментар:
Много екстри за регистрирани потребители
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Ники Михайлов
Вратарят Ники Михайлов с коментар за националния отбор по футбол
Можем да бием всеки!"

Още бисери