История за 12 баварски бутала

Публикувана: 16 Февруари, 2017 12:18
29 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 53054

Редовите шестцилиндрови двигатели винаги са били коронната дисциплина на BMW. Точно преди три десетилетия обаче се появява първият 12-цилиндров немски автомобил след Втората световна война, а на предния му капак стои именно емблемата със синьо-белия пропелер. Инженерите на Mercedes-Benz ще се нуждаят от още цели 4 години, за да отговорят подобаващо на баварските си колеги.

BMW произвежда 12-цилиндрови агрегати далеч преди някой в Мюнхен да е допускал, че един ден лимузините на компанията ще конкурират продукцията от Щутгарт. Самолетните двигатели, произведени в Баварските моторни заводи, се използват в авиацията на много страни, включително в съветската. Един от най-известните V12 на компанията е BMW VI. След Войната един от тези 47-литрови гиганти е монтиран на шаси от American LaFrance и така се ражда огнедишащият Brutus.

Представеното през септември 1986 г. второ поколение на баварската "седмѝца" хвърля бомба в германския луксозен клас. E32 става първият модел на BMW, който поставя под въпрос имиджовото превъзходство на S-Klasse. Най-скъпите модификации на флагманския Benz са осемцилиндрови, когато 750i има 12-цилиндров двигател.

М70В50 развива 300 к.с. и 450 Нм и се смята за един от най-модерните мотори на пазара. Състои се от два редови шестака М20, "слепени" под ъгъл от 60 градуса. Впоследствие ще започне да се монтира на 8er и ще се превърне в основа за редица забележителни двигатели, включително и за сърцето на McLaren F1.

През 1988 г. 12-цилиндровата "седмѝца" за малко не се прощава с флагманската си роля в гамата на E32. Тогава баварските конструктори приключват работа по проекта за 16-цилиндрова лимузина, добил известност с името Goldfish.

Исполинският двигател с обем 6.7 литра развива 408 к.с., но е толкова голям, че под предния капак не остава място за радиаторите на охладитнелната система. Те са разположени в багажника, а и изпитателите не са доволни от управляемостта, което в крайна сметка обрича автомобила.

Новата "седмѝца" с индекс Е38 излиза през 1994 г. и ведната се превръща в звезда. Лимузината участва в поредния филм за Джеймс Бонд "Винаги ще има утре" и "Транспортер". Индексът 750i е леко подвеждащ, тъй като обемът на двигателя е 5.4 литра.

Моторът е изграден на основата на M70 и носи индекса М73В54. Развива 326 к.с. и 490 Нм. Това е последният баварски V12 с буквено обозначение М и последната флагманска 50-ка в гамата на 7er.

Дебютиралото през 2001-ва четвърто поколение на баварската "седмѝца" се сдобива с 12-цилиндрова версия година по-късно. Този път емблемата на 760i отразява съвсем точно съдържанието.

Новият двигател N73B60 е шестлитров, развива 445 к.с. и 600 Нм. По-късно именно N73 ще заеме мястото под предния капак на седмото поколение Rolls-Royce Phantom, макар и с увеличена на 6.75 л кубатура. Заедно с наскоро снетия от производство британски аристократ в историята остава и последният атмосферен V12 на BMW.

Петата генерация на баварския флагман е първенец в много отношения. Тя е първото BMW с индекс F (F01-04), първата "седмѝца" с хибридно задвижване, първата с M-пакет и първата с дванайсетцилиндров двигател с два турбокомпресора.

Работещият в комплект с 8-степенен автопатик ZF двигател N74B60 на 760i изважда 544 л.с. и 750 Нм от шест литра работен обем. 6.6-литровата версия се монтира на Rolls-Royce Ghost, Dawn и Wraith.

На последната засега "седмѝца" също се пада честта да проправи път за ново буквено обозначение. G11/12 също може да се поръча с могъщ 12-цилиндров двигател, при това за пръв път с фирмената система за задвижване на четирите колела xDrive.

Актуалният баварски флагман е и първата "седмѝца", обозначена официално с буквата M. Модификацията не е чисто M7, но се отличава чувствително от останалите версии в гамата. M760i се предлага само с двойно предаване, а под предния капак работи двигател от Rolls-Royce. 6.6-литровият N74B66TU развива 610 к.с. и 800 Нм.

Въвеждане на коментар към статията
Име (като гост):


Напишете кода от картинката КИРИЛИЦА
(само главни букви)
Визуална кептча
Коментар с регистрация »
Коментар:
Много екстри за регистрирани потребители
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Бахри Юмер
Бившият областен председател на ДПС Бахри Юмер обяснява решението си да напусне поста си след свалянето на Лютви Местан като председател на Движението:
Не може да си седиш в Сарая и да режеш глави."

Още бисери