През последните 30-ина години методиките за измерване на автомобилната безопасност се усъвършенстват постоянно. Изпитанията на независимата организация EuroNCAP обаче винаги са били смятани за едни от най-обективните и точни оценки за сигурността на новите модели. Европейската система може да си има кусури, но пък краш тестовете, проведени по нея, датират още от средата на 90-те години на миналия век. Събраният архив хвърля полезна светлина върху безопасността на немалка част от автопарка в страни като България. Както мнозина най-вероятно допускат, някои от най-популярните модели на вторичния пазар у нас са наистина опасни.
Alfa Romeo 156
Красивата и атлетична италианка спечели титлата "Европейски автомобил на годината" през 1998-а. Апетитните форми обаче по никакъв начин не гарантират безопасност. През 2000 г. моделът получи едва звезда и половина в тестовете на EuroNCAP.
BMW 3er
Любимата на българите E36-ица също се справя доста посредствено в симулациите на катастрофа. От EuroNCAP критикуват модела заради силните деформации на купето, необезопасения двигателен отсек и слабата защита на пешеходци. Тестът от 1997 г. приключва с едва точка и половина от 5 възможни.
Saab 900
Mitsubishi Lancer
Със злополучната звезда и половина през 1998 г. бе "възнаградено" и Mitsubishi Lancer. Японският модел е критикуван най-вече заради тежките травми на краката на водача при челен удар.
Citroen Xantia
Не по-успешно в тестовете на EuroNCAP се представя Xantia. Моделът печели едва 1 звезда и половина заради фаталните наранявания, които получава шофьорът при челен удар.
Rover 600
Британецът набира повече точки от Citroen-а, но рискът зад волана му не е по-малък. При симулацията на челен удар са отчетени много сериозни травми на гръдния кош и краката на шофьора. Оценка: 1.5 от 5 звезди.
Suzuki Baleno
Системата, използвана за измерване на резултатите от краш тестове до 2002 г., дава на Baleno 1.5 звезди. Липсата на еърбегове създава риск от наранявания главите на водача и пътника до него, а при водача са отчетени опасни натоварвания на гръдния кош - както при челен, така и при страничен удар.
Nissan Almera
Челен сблъсък с припокриване на 40% нанася изключително тежки травми на стъпалата и гръдния кош на предните пътници в Almera. Оценката от 1.5 звезди се дължи и на неудовлетворителните резултати от симулацията на страничен удар.
Fiat Seicento
Звезда и половина за безопасност при челен и страничен удар звучи зле, но всъщност може да мине и за нормален резултат за субкомпактен модел от 90-те. Пораженията по колата във видеото изглеждат по-страшни, отколкото са.
Chevrolet Aveo
Макар и измерена по нова методика, оценката на Aveo от 2006 г. звучи стряскащо. В относителна безопасност на борда на корейския модел се намират само децата на задната седалка. При челен удар шофьорът получава тежки травми на гръдния кош.
Chrysler Voyager
За автомобил на такава възраст и с подобни размери Voyager се представя направо катастрофално. Безопасността на модела при челен удар е оценена с 1.5 звезди. Освен това големият американски ван е истинска машина за смърт на пешеходци - по този параметър от EuroNCAP му дават кръгла нула.
Isuzu D-MAX/Rodeo
Истински екзекутор на пешеходци се оказва и D-MAX (1 от 5 звезди). Моделът от от 2008 г. не пази особено надеждно и водача и пътника до него, заради което е наказан със звезда и половина.
Rover 100
Малкото останали собственици на британското мини трябва спешно да се замислят за нова кола. Най-малкия Rover получава едва 1 звезда за безопасност на шофьора и пасажера отпред. При челен удар предната стойка на покрива се измества с почти половин метър, а кормилната колонка навлиза на 30 см в купето. Шансовете за оцеляване при челен сблъсък със скорост 64 км/ч в този автомобил клонят към нула.
Nissan Navara
Изпитанията на японския пикап през 2008 г. предизвикаха истински скандал. Тестовете на EuroNCAP установиха забавяне в сработването на въздушните възглавници, заради което моделът получи безпрецедентната половин звезда. От Nissan реагираха мълниеносно, отстраниха дефекта и след повторна симулация на челен удар Navara получи три звезди.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 от Сфията съм малко ас
Коментиран от #33, #38
15:19 05.04.2017
2 YAMAHA
15:29 05.04.2017
3 Нафарфорий
Коментиран от #4, #7
15:37 05.04.2017
4 123
До коментар #3 от "Нафарфорий":
Коментарът ти напълно подхожда на БМВ фен. Никой не казва, че е36 е чупливо или ще изгние, или ще му се развали двигателя, а че е толкова калпаво купето, че ако се удариш с него с повече от 50 км/час става на хармоника.И да може да те надживее, стига да не се удряш с него..
15:49 05.04.2017
5 Мимо
16:02 05.04.2017
6 S-line
16:02 05.04.2017
7 Гост
До коментар #3 от "Нафарфорий":
Точно Е36 няма как да те надживее, стига да не живееш само 30 години.Винаги са ми би ли смешни такива тъпи коментари - как старата му кола била направена да го надживее!
Има само няколко марки, които могат да те надживеят - Ролс, Бентли и толкоз!!!
Другото са разкази под шипковия храст!!!
Коментиран от #17
16:02 05.04.2017
8 Гоуст
Коментиран от #56
16:03 05.04.2017
9 Ярослав Станчев
16:19 05.04.2017
10 Беемвист
Коментиран от #15
16:20 05.04.2017
11 Гост
16:28 05.04.2017
12 Bavarist
16:59 05.04.2017
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 ЯК КАРАЧ
така че едва ли на някой му пука за заключенията от подобно проучване. Такива коли се карат от бедното население, а то не може да си позволи да инвестира в собствената си безопасност, камо ли в тази на пешеходците....
Коментиран от #29
17:31 05.04.2017
15 просто гост
До коментар #10 от "Беемвист":
"...с 200 км/ч..."! Големи тежкари сте вие, ама не се хвалете, защото убивате нас и нашите деца по пътищата!17:51 05.04.2017
16 аааааааа
Абе, кажи му беенве - и повече не го обиждай!
18:01 05.04.2017
17 Нафарфорий
До коментар #7 от "Гост":
Въпреки че съм доволен собственик на дискавъри 2 тва не ми пречи да да се възхищавам и на други марки, вижте на бентли и на ройс отде им са двигателете!!!!!!18:03 05.04.2017
18 Иво
18:27 05.04.2017
19 Shmeker
18:31 05.04.2017
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Plamen
Коментиран от #28, #57
19:40 05.04.2017
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 mata hari
19:50 05.04.2017
24 PlimP
Коментиран от #31
20:19 05.04.2017
25 E36
20:20 05.04.2017
26 E36
Коментиран от #32
20:23 05.04.2017
27 bavareca
20:39 05.04.2017
28 Trucker
До коментар #21 от "Plamen":
Аха. И как за 5 метра се завъртя няколко пъти? Този компакт вграден пумпал ли имаше?20:41 05.04.2017
29 Защо
До коментар #14 от "ЯК КАРАЧ":
Какъв е проблема между 2 употребявани таралясника да избереш този с по-здраво купе, не разбирам, ГОСПОДИНЕ?Ето за пример Рено Лагуна 2001 има 5 звезди от EuroNCAP.
20:43 05.04.2017
30 onq s konq
20:47 05.04.2017
31 КАТ
До коментар #24 от "PlimP":
Ей такива сте комплексари джипаджиите - на откриването на мотосезона съботатата точно 3-ма с джипове правеха най-големите проблеми! Единият мина блокадата с мръсна газ и се заби към Ал. Невски да търси майка си сред колоната от мотори, другият му посочвам да свие вдясно, той стои с отворен джам да ми спори, синковеца, а третият в колоната коли не спре да свири и да форсира! Психотест трябва не само на тираджиите, ами на всички глупаци с джипове!!!И то да бяха джипове, то магистрални пудри!
Коментиран от #34
20:50 05.04.2017
32 Expert
До коментар #26 от "E36":
За въпроса на YAMAHA и това е за Дачия Логан, по новите още по-добре http://www.euroncap.com/en/results/dacia/logan/1566220:50 05.04.2017
33 Гост
До коментар #1 от "от Сфията съм малко ас":
Дали пък се сещаме защо в немските класации винаги немските автомобили са най-добри. Ахахаааааа Така са и тия от ауто мотор спорт накрая винаги Гоуфо е най-добър.Земи си мерц А класа първо поколение - най- безопасен е. Е.. малко се обръща на остър завой (тест преминат без проблем от трабанта) но разбира се Нисан Алмера е много по-опасен :)
Немски смешници
20:51 05.04.2017
34 Прост
До коментар #31 от "КАТ":
Абе виж сега... точно моторист да говори за психо тест.....Според мен само джипаджиите са по-комплексирани от мотористите, за това така ти се струва
20:55 05.04.2017
35 EverythingIsPermitied
Че станете не на 36, не на 124, не на 156, а на 100 000 части.
21:01 05.04.2017
36 jambazina
22:32 05.04.2017
37 СТАЛИН
Коментиран от #41, #43
22:40 05.04.2017
38 Смях
До коментар #1 от "от Сфията съм малко ас":
те колите се правят за да се карат ;) не да се блъскаш с тях... :D Пък и това, което си написал за броя, не е вярно22:41 05.04.2017
39 ba4kator
22:41 05.04.2017
40 Смях
22:42 05.04.2017
41 onq s konq
До коментар #37 от "СТАЛИН":
Нещо си се пообъркал относно БМВ 335Д.,Е60.Първо конете не са 350,а 286.Второ-макс скорост не е 260,а 250км/ч.За инфо-разход гориво-6,8,л/100 и ускорение-6,4сек/100.Коментиран от #45
23:28 05.04.2017
42 hienata
00:24 06.04.2017
43 йопе
До коментар #37 от "СТАЛИН":
...и като се събуди, беше време тати да те кара с хюндая за детската градина!Коментиран от #46
01:58 06.04.2017
44 Кибик
08:45 06.04.2017
45 СТАЛИН
До коментар #41 от "onq s konq":
ПЪРВО ЧЕТИ БМВ Е 535 И Е ЗАВОТСКО 272 С ЧИП 350 МАКС СКОРОСТ Е 260 АКО С МАХНАТ ОГРАНИЧИТЕЛ 300ГИ МИНАВА БЕЗ ПРОБЛЕМ КОИТО ГО ИМАТ ЗНАЯТ ЗА КАКВО СТАВА ВАПРОС ИМА И ЗАВОДСКИ ПО 286 КОНЯКоментиран от #49, #59
08:50 06.04.2017
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Max
10:14 06.04.2017
48 някой
11:15 06.04.2017
49 ГОСТ
До коментар #45 от "СТАЛИН":
С 350 коня ще направиш 300 само ако ги засилиш в някоя пропаст. Аман от непознаване на физикатаЗа 200 км/ч ти трябват около 110 кс - минимум
За 250 км/ч ти трябват около 250 кс - минимум
За 300 км/ч ти трябват около 400 кс - минимум
Другото е грешка на спидометъра
12:01 06.04.2017
50 Селянин в София
По-тежката кола е по-сигурна - физика, брат. По-тежко тяло абсорбира по-добре удар, отколкото леко. Затова съвременните коли ги правят деформируеми. И много често при удар над 50 км.ч колите са тотални щети. А кола с конструкция на рама може да бъде изпъната на стенд, и ламарините изчукани. Но производителя има интерес да купиш нов курник, никой не ще да ремонтира, и да държи части на склад. Като правиш фейслифт всяка година, ще държиш ли части на склад? Нее, ще дадеш на китайците да ги произвеждат, а те работят с допуск +- 5 мм, после се чудиш защо не можеш да напаснеш техния калник.
Иначе съм свидетел на удар на пластмасов шевролет такси в комби пасат 2000 г. Шевролета му беше изпаднал радиатора и отпред пълен леш, а пасатко малко му бше натрошена бронята, стопове, но с изчукване и смяна на броня - най-много 300 лв ремонт, ще се пусне в движение след седмица.
15:18 06.04.2017
51 Нова кола!!!
17:31 06.04.2017
52 dodi
20:55 06.04.2017
53 gost
23:17 06.04.2017
54 DGI
00:36 07.04.2017
55 рес еоод
06:50 07.04.2017
56 Алфа Ромео
До коментар #8 от "Гоуст":
Новите Дачии са с три звезди на краш теста.14:40 07.04.2017
57 Алфа Ромео
До коментар #21 от "Plamen":
Тук се говори за поемане на удара с 40% от предницата, ако го поеме колата с покритие на цялата предница разликата е голяма.14:48 07.04.2017
58 Въпрос към форума
16:13 07.04.2017
59 Vervame ti
До коментар #45 от "СТАЛИН":
Имам кола 500 кс. и едвам вдига 300, ти си седнал да ни говориш за некакъв чепел!??????16:17 07.04.2017
60 Анонимен
17:30 22.04.2018