Произведените в СССР автомобили никога не са били еталон за качество, инженерно съвършенство и технологичен напредък. Добри или лоши обаче, тези возила вършеха работата, за която бяха проектирани и произведени, а на запад служеха за витрини на комунизма. Ето как капиталистическите издания описват постиженията на съветското автомобилостроене от времената на Студената война.
ГАЗ М-20 Победа
Като един от първите съветски модели, изнасяни официално на запад, Победа веднага привлича интереса на британските автомобилни журналисти. В книгата си Cars of the Soviet Union Анди Томпсън нарича ГАЗ М-20 "неунищожим", но критикува вялата динамика и лошата видимост от мястото на водача. На същото мнение са колегите му от сп. Motor, което хвали отличната проходимост и комфортната возия, но прекалено шумният и рахитичен двигател разваля положителното впечатление.
ЗАЗ-965 Запорожец
"Гърбавата" зазка е доста близка като инженерна и маркетингова формула до Костенурката на VW, с което напълно закономерно привлича вниманието на немските автомобилни журналисти. Материал от номер 30 на сп. Spiegel от 1960 г. констатира, че "съветските инженери са поработили усърдно по комфорта на колата", която "вози добре дори в лошо време", но V-образният двигател с въздушно охлаждане "убива всякакво желание за по-дълго пътуване". Германците оценяват положително разхода на гориво.
ГАЗ-21 Волга
През 60-те години на миналия век ГАЗ изнася доста "волги" на запад, но тестовете от онези времена бледнеят пред експертната оценка на доказан авторитет като Джей Лено, който разбира това-онова от коли и има 21-ица в колекцията си. В типичния си ироничен стил Лено нарочва модела за "една от причините за падането на комунизма", но признава, че колата е много проста, надеждна и не ръждясва.
Москвич 408
В статия за "осмака", озаглавена "Руският парадокс", американското сп. Motor Trend определя за най-тежък недостатък на модела катастрофалната динамика. За сметка на това "москвето" се представя достойно в останалите дисциплини. Янките хвалят приличната максимална скорост, просторния салон и отличната приспособеност за лоши пътища и атмосферни условия.
ВАЗ-2121 Нива
Версия на Нива с десен волан се появява чак пет години след старта на производството, но това не пречи на износа за Великобритания. Сп. Autocar публикува тест на съветската джипка в броя си от 27 януари 1979 г. В него тя е описана като евтина и флегматична, но напълно адекватна алтернатива на Range Rover (!), която изобщо не му отстъпва по проходимост. Сред недостатъците е изтъкната липсата на рама, което с времето започва да се отразява отрицателно на геометрията на каросерията, а сред плюсовете - удобният трансформируем салон и приспособеността за самостоятелен ремонт.
ВАЗ-2106
Немското сп. AutoBild нарича шестицата "оръжие за масово поразяване, призвано да срути капиталистическите режими в Щатите и Канада, за където моделът се изнася най-активно. Германците обаче отбелязват, че интериорът с подглавници на седалките и естествен фурнир на арматурното табло хич не е зле. За съжаление ходовите качества на ладата развалят иначе приятните впечатления.
ВАЗ-2105
В сравнителен тест срещу пет западни модела от 1985 г. британското сп. Motor определя Lada Riva за най-удачния семеен автомобил. Според англичаните петицата има голям багажник, удобен салон и прилични динамични показатели, но я препоръчват само на купувачи, които са готови на компромиси със спирачките, тежка физическа работа с волана и безобразно висок разход на гориво.
ВАЗ-2108
През октомври 1994 г. британското сп. Car публикува сравнителен тест на Rover Mini, Fiat Cinquecento, Skoda Favorit и... Lada Samara. Съветският хечбек предлага най-много за цената си, но въпреки това се класира на последно място. Сред плюсовете на модела са изтъкнати ниската цена и приличната динамика. Качеството на изработката, посредственият комфорт, настройките на двигателя, скоростната кутия и шасито са подложени на безпощадна, но напълно справедлива критика.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Вярващ Путинист
Слава на Путин
Слава на КПСС
Слава на Урал
Да смажем прогнилия империалистически запад със Волга над техните триколки Смарт
Ура ура
Коментиран от #3
11:03 22.08.2017
2 ЖЕСТОКО
Коментиран от #4
11:15 22.08.2017
3 Трол
До коментар #1 от "Вярващ Путинист":
Козяшкия колега в ролята на изтрещял путинист.11:22 22.08.2017
4 BILL
До коментар #2 от "ЖЕСТОКО":
То кафето не иска да се разсипе, щото горивото е свършило и колата не тръгва...11:26 22.08.2017
5 Герберасите на власта
11:32 22.08.2017
6 Random
Коментиран от #9, #12
12:05 22.08.2017
7 Niko
Коментиран от #8
13:36 22.08.2017
8 бай Иван
До коментар #7 от "Niko":
Комфортни коли може и да не могат да правят, но пък са здрави(при правилна поддръжка, не като се развали нещо и да търсиш нещо в кухнята с което да го оправиш).Дори в уикипедия си пише:too many owners were considering inexpensive cars as "disposable", and were failing to perform basic maintenance such as oil changes.
А пък някои дори не са знаели че маслото и филтрите се сменят, щото им е била първата кола и са нямали никаква идея че изисква грижи.
Повечето руски коли са със double wishbone окачване, което превъзхожда евтиния смотан макферсон по всички показатели.
А и със задно - не случайно Лада и до днес се използва в ралита.
Единственото предимство на предното е че всичко се сглобява наведнъж и на производителя му е по-евтино.
Коментиран от #11, #17
13:58 22.08.2017
9 Random
До коментар #6 от "Random":
Нямам време да ги чакам.Така че:
1) Комунистите са спъвали собствената си автомобилна индустрия като са заповядвали на инженерите да изкопирват ВИЗИЯТА на западните автомобили.
Пример: Москвич С-серия.
"в отраслевом министерстве в середине 1970-х годов было принято решение о том, что новое поколение советских автомобилей должно быть переднеприводным."
На АЗЛК были отправлены указания начать разработку переднеприводного автомобиля на основе иностранного аналога, в качестве которого настоятельно рекомендовали новейший французский хэтчбэк SIMCA-1308
Тоест не че не могат, не са искали един вид.
2)УЗАМ-412 не е копиран.
Справка:
№1-https://www.drive2.ru/b/654430/
№2-http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic.php?p=3845872&sid=0d1b6b4956b28a8b44faa4f346bc1ea7
Забележете че дори в нашия бмв форум си пише истината.
3) Не са копирани шасита, двигатели и др. Само външен вид.
По-скоро са следвали тенденциите в света на автомобилостроенето по онова време.
Моделите за които си мислите че са изкопирани всъщност са с различни размери, междуосия и двигатели.
4)Жигули(ВАЗ 2101) не е 100% Фиат 124.
Имат над 800 разлики:
-Двигателите: Фиат-разпределителен вал в блока(OHV), Лада-разпределителен вал в главата(OHC).
Карбураторите са различни, Фиата е със Solex, Ладата е с подобие на Weber.
-Фиата е с динамо, Ладата е с алтернатор.
-Съединител: Фиат-жило, Лада-хидравлика
-Окачване: подсилено и повдигнато на Жигулата
Коментиран от #10
14:21 22.08.2017
10 Random
До коментар #9 от "Random":
Продължение:-Жигулата е направена от по-дебела стомана.
-Жигулата е барабани отзад. По онова време дисковете не са били това което са днес и не е било оправдано от гледна точка на цената.
Въпреки това, в това ревю казват че спирачките са по-добри от на фиата:http://totalcarmagazine.com/classicandbeloved/2014/04/29/fiat_124_vs_lada_shiguli_1200/
14:25 22.08.2017
11 Емол
До коментар #8 от "бай Иван":
Колите здрави, но шофьорите болни14:28 22.08.2017
12 Нафарфорий
До коментар #6 от "Random":
Аз мразя Сорос и всички левичарски отрепки, но патентитите за тия коли са откраднати от западните с изключение на Ладите, чиито патенти са поръчани на Фиат. Дори и руското чудо чудо ак 47 е направено от немецак 47 =sturmgewehr 44
ей ви линкове
http://div.bg/%D0%9E%D1%82-%D0%BA%D0%BE%D0%B8-%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%B0-%D0%B8%D0%B7%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D1%81%D1%8A%D0%B2%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B8-_l.a_i.453358.html
http://www.extremecentrepoint.com/archives/5312
Коментиран от #13, #14, #15
15:25 22.08.2017
13 ПРОСТА РАБОТА АМА НЕ Е ЗА ПРОСТИ ХОРА
До коментар #12 от "Нафарфорий":
МАЙСТОРЛЪКА Е ДА ВЗЕМЕШ ЕДНО ДЪРВО КВОТО Е НЕМСКИЯ АК И ДА НАПРАВИШ ЛЕГЕНДА АК 47 . НЕМСКИЯ БОКЛУК Е ИЗЧЕЗНАЛ В НЕБИТИЕТО А РУСКОТО ОРЪЖИЕ КОВЕ БЪДЕЩЕТО.Коментиран от #16
16:04 22.08.2017
14 Random
До коментар #12 от "Нафарфорий":
Я не поствай фалшиви новини.Ето ти и на английски:
https://www.forgottenweapons.com/ak-and-stg-kissing-cousins/
И уикипедия:
The AK-47 used a similar-sized intermediate round and followed the design concept, but was mechanically very different.
16:23 22.08.2017
15 Random
До коментар #12 от "Нафарфорий":
Какви патенти са били откраднати бе?Я дай доказателства в писмен вид.
Или като сложиш калник от форд на волга без да режеш ми се обади.
Аман от идиоти.
16:25 22.08.2017
16 Нафарфорий
До коментар #13 от "ПРОСТА РАБОТА АМА НЕ Е ЗА ПРОСТИ ХОРА":
А ЕТО ВИ УИКИПЕДИЯ И НА ВАС ВИЖТЕ ГОЛКО Е ИЗЧЕЗНАЛ ЩУРМГЕВЕРhttps://en.wikipedia.org/wiki/StG_44
Коментиран от #20, #22
16:36 22.08.2017
17 Гост
До коментар #8 от "бай Иван":
Ей добре че беше ти да ни обясниш колко велико е окачването на Ладата,и не само окачването а и цялата Лада че останалите Руски бараки покрай нея.че и страшна рали бегачка била ??? Сега и WRC версия ще и правят.Коментиран от #18
16:46 22.08.2017
18 бай Иван
До коментар #17 от "Гост":
VIHURVFTS
Каквото щеш говори, фактите са си факти.
И те казват че макферсона е боклук който се ползва за да се спести място за напречно разположен двигател.
А предното е още по-голям боклук.
Ако ще е автомобил-задно или 4х4(ама истинско, не предно със закачен диференциал)
Само каруците ги тегли коня.
Коментиран от #19
16:53 22.08.2017
19 бай Иван
До коментар #18 от "бай Иван":
кардан. *бързах.
17:06 22.08.2017
20 БАЛОН С ВЪЗДУХ
До коментар #16 от "Нафарфорий":
В УИКИТО Е А НЕ НА БОЙНОТО ПОЛЕ НА ЦЕЛИЯ СВЯТ.Коментиран от #21
19:47 22.08.2017
21 Нафарфорий
До коментар #20 от "БАЛОН С ВЪЗДУХ":
А момент забравих, че не е на български виж вдясно в колко войни е участвал!!!!!!!! Ак 47 е направен от Хуго Шмайзер затова е толкова добър!!!!!!!!!Коментиран от #25
21:34 22.08.2017
22 Shmeker
До коментар #16 от "Нафарфорий":
Има някои сходства, но AK-47 е доста по-различен и вероятно опростен и некапризен.Това, което пише в статията е че М-16 също са взаимствани от STG44
00:38 23.08.2017
23 Колев
То има много предимства, например параметрите му много лесно може да се манипулират, за да се постигне каквото се иска.
Но поради по-високото тегло и по-големия обем, макферсонът се използва по-често.
Но пък много високопроходими и Heavy Duty машини са именно с двоен трапец.
Коментиран от #24
01:22 23.08.2017
24 бай Иван
До коментар #23 от "Колев":
Нали това казвам, оня Госта от нищо не разбира, ама се има за АйнщайнКоментиран от #26
02:57 23.08.2017
25 бай Иван
До коментар #21 от "Нафарфорий":
ПРОЧЕТИ КОМЕНТАР #14стига писа глупости.
Тея твоите статии са свободни съчинения на хора които дори пистолет не са виждали на живо.
03:00 23.08.2017
26 Гост
До коментар #24 от "бай Иван":
Бай Иванчо,най доброто окачване с двойно А рамо в кое??? Офроуд,спорт комфорт??? Ами вземи една бъхлива Лада и един голф2 ладата вози по добре ли или е по стабилна от него в завой? (Казах голф 2 защото за него се сетих първо не че съм му фен, иначе примери много)Коментиран от #27
14:31 23.08.2017
27 бай Иван
До коментар #26 от "Гост":
Зависи от пружини и амортисьори, умен.Не може да ги сравняваш при положение че едното е направено за лунен пейзаж, а другото е малка градска/семейна кола.
При еднаква мощност Ладата ще е по-бърза и в права линия(освен ако голфа не е синхро, при ускорение теглото се измества на задната ос и с предно се буксува на едно място), и в завои(с подходящи пружини и амортисьори).
Ето за какви "пътища" е била направена Ладата:
They tested something like a dozen promising cars out of what Western Europe could offer but they all fell to pieces on Russia's zillion potholes. The one that lasted the longest was the Fiat 124.
Коментиран от #29, #35
16:33 23.08.2017
28 filo
16:48 23.08.2017
29 Гост
До коментар #27 от "бай Иван":
Виж сега момче карал съм Лада (около 200000км) карал съм и коли с Макферсън ( голф 2-3, пасат2 ,Мазда , Вектра А,Б и Зафира) да не си помислиш че съм им фен НЕ сегашната ми кола е на 7 месеца и е 240 кс казвам ти го не да се хваля ,а да добиеш представа какъв опит имам. Та ти ли ще ми обясняваш че ладата била по добра от голф 2 или някоя друга ? Какво ускорение те гони ладата да е по добра ? Ти имаш ли си на представа за гуми, скоростна кутия , диференциал ( предавателни числа) какви са тези смешни лади дето ги възхваляваш тук! Айде обясни малко какъв опит имаш,какви доработки си правил по твоята Лада какво караш сега?Коментиран от #31, #41
18:29 23.08.2017
30 Гост
18:31 23.08.2017
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Гост
До коментар #31 от "бай Иван":
Айде бе кажи какъв опит имаш и Ладата как си я тунингован. Айде че да взема да си купя някой голф 2 да дойда да ги примери с твойта Лада.Коментиран от #33
19:16 23.08.2017
33 бай Иван
До коментар #32 от "Гост":
От какъв зор да споделям лична информация в интернет?Коментиран от #34
19:17 23.08.2017
34 Гост
До коментар #33 от "бай Иван":
Защото няма такава информация,само чичо ти Гугъл питаш нали20:33 23.08.2017
35 hienata
До коментар #27 от "бай Иван":
Първата ми кола беше Лада 2105, втората Голф 2.Мога да направя сравнение.Ладата купена нова, карана 40 000 от баща ми и 80 и няколко от мен.За това време съм сменил: калници, прагове и пода под предните седалки, цялостно пребоядисване,шарнири (горни, долни) повече от 10. Два ремонта на двигателя. Първо се спука тапа на блока (направи боза),втория - смяна на сементи (бяха се спекли и харчеше литър масло на 1000км).Имаше и др. но вече не ги помня. Уж със задно, но завиваше много зле. Голфа купен от мен на "реални" 134000. По мотора освен обслужване съм сменил едни маркучета за вакуума и автоматичния смукач, по окачването няколко пъти задни лагери (докато им хвана чалъма) Там където правех обратен завой с Голфа,с Ладата ми трябваше маневра. За спирачките няма място за срвнение, Голфа спира 3 пъти по-добре и го продадох с петно ръжда на прага където се поставя крик.Коментиран от #36
21:34 23.08.2017
36 Гост
До коментар #35 от "hienata":
Какво му обясняваш на малкия,той знае чичо Гугъл и чичо Гошо (комшията) и сигурно някой селски легенди за величието на Ладата . А личен опит няма . Само знае да слага по двайсетина минуса на такива коментари които го оборват с опит ,не пред компютъра.Коментиран от #37, #38
22:32 23.08.2017
37 бай Иван
До коментар #36 от "Гост":
Вие най-много знаете, другите нищо не знаят.Ходете обяснете на чужденците които пишат в интернет вашият опит, че те явно са тъпи и не знаят нищо.
22:48 23.08.2017
38 бай Иван
До коментар #36 от "Гост":
Ето, виж колко заблудени хорица има по света:https://www.google.bg/search?q=double+wishbone+vs+macpherson+strut&oq=double+wishbone+vs&aqs=chrome.1.69i57j0l5.8829j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ходи им обясни как макферсона е по-добър.
Направо ходи при ферари да им кажеш че 458 не струва щото не е с макферсон.
Ходи се оплачи на мерцедес, бмв, додж, форд че правят коли със задно, ти от село най-много знаеш и си експерт.
Кандидатствай за работа при тях- главен инженер.
Със сигурност ще те приемат, те търсят хора с опит.
Коментиран от #39
22:54 23.08.2017
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Колев
До коментар #29 от "Гост":
Гост, надявам се да не се обидиш от коментара ми, но с теб бяхме коментирали една статия, където каза, че се надяваш в бъдеще всички коли да се управляват от роботи и да няма възможност за ръчно шофиране, защото било опасно (те много други неща също са опасни, ама...).От което стигам до извода, че коли колкото и да си имал ги караш по задължение да си свършиш работа, а не шофираш за удоволствие.
Така че не знам ти доколко разбираш от посочените от теб предавателни числа (и рсзликата с предавателни отношения), нито знам доколко имаш инженерни познания и умения, но наистина трябва да разбереш, че единствената причина да се предпочита макферсон пред деойно А-раменно, това е компактността, бързината на проектиране, изработване и сглобяване...
Повечето военни автомобили са именно с двоен трапец, но там важат съвсем други изисквания.
Коментиран от #43
00:34 24.08.2017
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Гост
До коментар #41 от "Колев":
Няма за какво да ти се обиждам аз не оспорвам предимство на този вид окачване . Много добре съм запознат с автомобилите защото работата ми е свързана с тях от 20 години така че имам някакви познания , но не може един др.сльо да ми обяснява че една Лада окачването и е по добро от споменатия от мене голф. Имал съм 3 лади много добре ги познавам тези извращения на автомобилостроенето и на руската инженерна мисъл. Окачването може да е добре проектирано е толкова зле изпълнено,беше ми писнало да сменям шарнири накрайници селенови втулки хебели и кормилни кутии. Тези руски бараки са отврат нито вози комфортно нито е устойчива в завой нито пък набира и върви добре . Но това лапе се опитва да ми обяснява че Ладите са велики автомобили и ми се прави на голям мъж, сигурно и книжка няма още. А по въпроса за автономните автомобили не си ги коментира с мен.Коментиран от #47
13:09 24.08.2017
44 filo
Коментиран от #45
13:16 24.08.2017
45 Гост
До коментар #44 от "filo":
Да сигурно е вярно от каде пък ние да знаем??? Ама виж как еднакви минусчета ни е сложило хлапето.Коментиран от #46
16:59 24.08.2017
46 бай Иван
До коментар #45 от "Гост":
Не съм ги слагал аз.Като си толко умен сложи си плюсчета.
17:53 24.08.2017
47 Колев
До коментар #43 от "Гост":
Говорехме тукhttps://m.fakti.bg/technozone/254798-ford-shte-predlaga-volan-i-pedali-kato-opcia
Освен ако нещо не съм се объркал ако някой друг се пише гост също.
Но както и да е, аз лично не защитавам ладата, просто тя е била достъпен автомобил в недостъпни времена, била тя и лошо изпълнение, със всичките прилежащи редовни ремонти, центровки и настройки.
Да не забравяме, че вариантите не са били много (лада, москвич, евентуално някоя волга ако си бил лекар или инженер, или пеш), а и се е чакало 10 години за кола, което е малоумно.
11:40 25.08.2017
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.