Едва ли някой не го е забелязвал по филмите за Втората световна война. “Янките” се возеха задължително в Jeep. Американската фирма Willys Overland разработва модела специално за нуждите на армията под дългото име General Purpose Venicle, което в превод означава автомобил за всякакво предназначение. От съкращението GP се ражда и Jeep, което и до ден днешен е защитено с множество патенти и е забранено да се ползва за автомобилите с висока проходимост.
Ренесансът на Jeep е в края на седемдесетте години, а в Европа тази мода идва естествено малко по-късно. American motors започва да го внася едва през 1983 година, като официалната му премиера на Стария континент е чак през 1986 година. Отбелязвам тези дати не със статистическа цел-те имат огромно значение за Jeep Cherekee, а по-късно и за Grand Cherokee, които се предлагат на пазара за употребявани автомобили. Джипът произвеждан само за американския потребител няма нищо общо с европейското-така наречено експортно изпълнение. Американката се оборудва с много по-меки пружини и амортисьори, съвсем неподходящи за нашите пътища. Още по-неприятно за купувача са много по-слабите спирачки и автоматичната скоростна кутия с различни предавателни числа. При покупката на употребяван Jeep непременно погледнете данните отбелязани на металната плакета закрепена за коша на двигателя-там изрично е отбелязано дали автомобилът е предназначен за експорт или за използване в Америка.
И в двата случая карането на Jeep е скъпо удоволствие. “Най-малкият” бензинов двигател е с ходов обем от 4 000 куб. см, шест цилиндъра и мощност 171 к. с. Разходът на гориво се движи в твърде широкия диапазон от 13 до 18 литра гориво, според начина на използване, като в чертите на града “рекорда” лесно може да бъде счупен. Естествено много зависи дали Jeep-ът се движи с нормалните задни двигателни колела или допълнително е включен предния мост и блокиран разпределящия диференциал. В тези случаи важи елементарното правило-разходът на бензин се умножава по две. Добре е притежателите на топ-модела Jeep Grand Cherokee да се движат в райони където често се намират бензиностанции. Класическият американски двигател е V-образен, осемцилиндров с 211 к. с. не само пасва на големия джип, но и харчи най-много гориво: при “икономично” каране между 15 и 20 литра на сто километра пробег. При тежки терени, високи преспи сняг или теглене на каравани-гиганти разходът нараства лесно до 40 литра безоловен бензин. До края на 1996 год. се предлага турбо-дизелов агрегат-2 100 куб. см, мощност 80 к. с. Единственият му плюс е ниският разход на гориво-около 10 литра нафта. Това обаче се плаща със здравите нерви на шофьора и спътниците-ускорението е като на Икарус от градския транспорт, максималната скорост е 140 км/ч, като на стара Жигула. Освен това, оборудването е доста спартанско: липсва климатичната инсталация, автоматичната скоростна кутия, кожените седалки и всички останали американски “екстри”. През последните три-четири години, двигателят на Renault е изместен от по-модерния турбо-дизел с ходов обем от 2 500 куб. см и мощност 115 к. с., който е с доста по-добри динамични качества, но все пак се задъхва от тежката каросерия на истинския Jeep. За лятото на 1998 год. маниаците са изненадани със супермашината: V-образен осемцилиндров двигател с обем 5 900 куб. см и внушителната мощност от 241 к. с. На пазара за употребявани автомобили обаче той едва ли има някакво значение.
Резервните части на Chrysler фирмата майка на Jeep от 1987 годинa са доста скъпи и в България се намират сравнително трудно, така че при покупка втора ръка бъдете много внимателни. Най-добре е автомобилът да е с прецизно попълнена сервизна книжка или документи показващи фирмена поддръжка. В такъв случай повечето от детайлите, които подлежат на подмяна със сигурност вече са сменени. Като например ауспухната система, която не издържа повече от четири зими, а струва внушителните 2 000 DM. Или спирачните дискове и накладки, които в комплект ще облекчат джоба ви най-малко с 1 000 DM. Ако колата е използвана с модерните, супер-широки гуми и джанти, почти е гарантирано, че скоро ще смените кормилни щанги и хебели, а също и лагерите на главините. Прегледайте сериозно долната част на купето-при използване в непроходими участъци “дюшемето” е подложено на истински обстрел от остри камъни. Абсолютно задължително е превключването и изпробването на предаването на четирите колела, блокажите на диференциала. При това управление от ходовата част не трябва да се чуват никакви подозрителни шумове, в противен случай съвсем скоро се очертават сложни и скъпи ремонти на междинния диференциал. Лафовете на предишния собственик, че със смяната на маслото дефектът ще изчезне са само елементарни джамбазки хитрости.
Покупката на употребяван Jeep, независимо от модификацията, е сериозна инвестиция. Това е автомобил за човек с много пари и любов към авантюрата. Защото не само в България, а в целия свят, именно този автомобил води всички класации за най-крадени превозни средства...
Александър Хранов
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 hamelion13
09:44 19.12.2009
2 sdfgh
00:10 02.01.2010
3 offroader
Коментиран от #27
11:01 05.01.2010
4 fobi
11:18 08.01.2010
5 rado
15:58 11.01.2010
6 Пламен
15:45 19.01.2010
7 rumen
17:32 01.02.2010
8 rumkata
16:24 02.02.2010
9 КАЛОЯН
12:07 13.02.2010
10 kaloyan
Коментиран от #16
12:11 13.02.2010
11 kaloyan
12:13 13.02.2010
12 Rumen
01:18 16.02.2010
13 kernel
01:40 21.02.2010
14 ВеЛИО
19:43 25.02.2010
15 Bate Joro
19:29 28.02.2010
16 Виолета
До коментар #10 от "kaloyan":
имам чероки 2,5 дизел,с какво двигателно масло го караш?15:51 17.08.2010
17 Fan
20:19 31.10.2010
18 п
13:41 21.11.2010
19 G
15:24 20.12.2010
20 A.Andreev
21:19 10.01.2011
21 Тео
18:59 28.01.2011
22 y
16:27 01.02.2011
23 краси
18:31 22.02.2011
24 Miro
13:03 23.11.2016
25 Гост
3.1.Уникален автомобил за нашите пътища.Зимата едвали има друг джип,които да се движи с такава лекота и сигурност.И подръжката въобще не е скъпа.
12:13 02.01.2017
26 ЧОКОИ
21:09 01.12.2017
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Вуйчо
14:20 08.06.2018
29 Този коментар е премахнат от модератор.