Last news in Fakti

14 Ноември, 2020 12:00 6 149 15

За новия дизел на наточеното Audi SQ5

  • audi-
  • sq5-
  • tdi
За новия дизел на наточеното Audi SQ5 - 1

В своето най-ново изпълнение трилитровият дизелов V6-двигател разполага с 251 кВт (341 к.с.) мощност и 700 Нм максимален въртящ момент. Максималната стойност на въртящия момент е константна в широкия оборотен диапазон между 1 750 и 3 250 об/мин. 3.0 TDI разгръща мощността си по-рано и по-впечатляващо, отколкото досега. Той ускорява топмодела в гамата на Q5 за 5.1 секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната скорост е ограничена по електронен път на 250 км/ч. Интегриран в изпускателната система актуатор, с какъвто разполагаше първото поколение на SQ5 TDI, придава допълнителна плътност към звука на V6-двигателя.

Новият V6 3.0 TDI е с комбиниран разход на гориво от 7 л на 100 км и е получил голям брой модифицирани детайли. Буталата вече не са изработени от алуминий, а от кована стомана – новият материал намалява топлинните загуби. Заради по-голямата си здравина новите бутала не са и по-тежки спрямо своите алуминиеви предшественици. Стъпаловидната вдлъбнатина в буталата прави горивния процес още по-ефективен. Инжекторите с магнитни клапани, използвани при системата за директно впръскване на горивото, работят с постоянна прецизност, тъй като нов пиезо-сензор следи за затваряне на иглата. За един работен такт е възможно да бъдат осъществени до осем впръсквания, количеството при всяко от които се прецизира още по-точно, отколкото досега. Максималното налягане на впръскването достига до 2.500 бара.

Охлаждането на сгъстения въздух вместо с досегашния охладител от типа въздух-въздух, интегриран в предната броня, сега става с помощта на индиректен въздушно-воден охладител, монтиран между двете цилиндрови редици. Скъсеният път на постъпващия въздух ускорява реакциите на турбокомпресора. Индиректният охладител на сгъстения въздух е по-мощен и скоро след стартирането на двигателя при ниски външни температури е в състояние дори да подгрява постъпилия в него въздух с цел по-бързо достигане на оптимална за горивния процес температура. Допълнителен плюс е по-бързата реакция на пречистващата система за отработените газове.

За новия дизел на наточеното Audi SQ5

Турбокомпресорът сега разполага с по-малко и по-леко компресорно колело, което изключително бързо достига високи обороти – което е изключително важно за спонтанните реакции на двигателя при подаване на газ. Изпускателният колектор от своя страна е получил оптимизирана изолация. Благодарение на това след студен старт отработените газове по-бързо достигат до оптимална температура.

Електрификация: MHEV и EAV

3.0 TDI разполага с две технологии, които едновременно намаляват разхода на гориво и подобряват реакциите при подаване на газ. 48-волтовата Mild-Hybrid-System (MHEV) интегрира ремъчен стартер-генератор (RSG), литиево-йонна акумулаторна батерия и преобразувател 48/12 V. Когато автомобилът намалява скоростта на движение MHEV-системата рекуперира електрическа енергия с мощност до 8 кВт. Спортният SUV** е в състояние да се движи по инерция с изключен двигател в продължение на до 40 секунди – след което RSG бързо и неусетно отново стартира задвижващия агрегат. MEHV-системата има реален потенциал да намали разхода на гориво с до 0,7 литра на 100 километра в условия на стандартна всекидневна употреба.

Вторият ключов технологичен елемент е електрическият компресор (EAV). Той подпомага турбокомпресора винаги, когато енергията от отработените газове не е достатъчна, за да обезпечи изцяло неговата работа. Компактен електромотор, който също използва 48-волтовата бордна мрежа, задвижва турбинното колело на EAV в рамките на 300 милисекунди до 65.000 оборота в минута. Сега EAV се намесва по-често и в по-широки работни режими на двигателя. Той осигурява по-спонтанна реакция на двигателя при потегляне и при ускоряване от ниски обороти. Оптимизираното взаимодействие между EAV, MHEV, турбокомпресора, самия двигател и предавателната кутия tiptronic носи със себе си значително подобряване на ефективността.

Два SCR-катализатора: система за пречистване на отработените газове

Системата за третиране на отработените газове при Audi залага на Twindosing-технологията, която включва два взаимно свързани SCR-катализатора. Първият от тях е разположен непосредствено зад изпускателния колектор и служи едновременно като филтър за твърди частици, докато вторият е монтиран под дъното на автомобила, извън двигателя. Двата катализатора се допълват взаимно в своето действие, тъй като те обезпечават различни работни режими и температури на отработените газове. SCR-катализаторите се захранват с AdBlue от 24-литров резервоар. Благодарение на Twindosing-технологията SQ5 TDI (комбиниран разход на гориво в л/100 км*: 7,0 – 7,0; комбинирани емисии CO2 в г/км*: 185 – 185) е значително под граничните стойности на нормите „Euro 6d ISC-FCM AP“, които изискват значително намаляване на NOX-емисиите.

Осемстепенната трансмисия tiptronic

Предаването на мощността става през бързо и комфортно работеща осемстепенна автоматична трансмисия tiptronic, която е получила нови настройки, напаснати към променените параметри на задвижващия агрегат. Когато SQ5 TDI** се движи с изключен двигател, в трансмисията се отваря специален съединител, който прекъсва предаването на тягата.

В нормални условия постоянното задвижване на четирите колела quattro разпределя тягата в съотношение 40:60 между предния и задния мост. Когато се стигне до прибуксуване, по-голямата част от въртящия момент автоматично се прехвърля към моста, чиито колела имат по-добро сцепление – до 70 процента от тягата могат да бъдат прехвърлени към предния мост и до 85 процента от нея могат да отидат към задните колела. При бързо шофиране в завои селективното разпределение на въртящ момент към колелата подобрява управляемостта с леки спирачни импулси, насочвани към вътрешното за завоя колело.

Спортен диференциал

По желание на клиента Audi предлага спортен диференциал на задния мост, който при спортен маниер на шофиране се грижи за активното разпределяне на въртящия момент между колелата. Той автоматично прехвърля повече въртящ момент към външното за завоя колело, което разполага с по-добро сцепление – по този начин автомобилът бива „натиснат” в завоя, а склонността към недозавиване се намалява значително. При излизане от остър завой с повече газ външното за завоя колело отново получава повече тяга, с цел подобряването на динамиката в управлението.

Ходовата част

Ходовата част на Audi SQ5 TDI** напълно отговаря на подобреното представяне на задвижването. Окачването и отпред и отзад е с по пет носача. S-спортното окачване с регулируеми настройки на амортисьорите снишава каросерията на Q5 с 30 мм по-близо до пътя и впечатлява с изключително широкия баланс между комфорт и динамика.

Заедно със спортния диференциал, двигателя, кормилното управление и предавателната кутия tiptronic, регулируемите амортисьори са свързани със системата за избор на режими Audi drive select. Благодарение на въпросната система, водачът има възможността да променя поведението на автомобила, избирайки между шест режима – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad и individual.

При поръчване на предлаганото като опция пневматично окачване adaptive air suspension със S-специфична настройка към тях се добавя и седми режим „allroad“ – този тип окачване позволява промяната на клиренса на автомобила в пет степени в зависимост от ситуацията. Друга ключова опция в областта на ходовата част е прогресивното кормилно управление. То променя настройките на управлението в зависимост от скоростта на движение и ъгъла на завиване – така автомобилът е директен и маневрен при по-ниска скорост и спокоен на магистрала.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 TDI is death

    19 47 Отговор
    VAG в коя година се намират още?

    "Нов дизел" - върховна глупост.

    Коментиран от #2

  • 2 хъхъ

    26 14 Отговор

    До коментар #1 от "TDI is death":

    След 15г. ще дойде в БГ трета употреба, ще му изтърбушат филтрите и някой горд българин ще трови въздуха с черен дим и сажди.
  • 3 номад

    14 17 Отговор
    останали са им части от 2010 кой ще купи дизел да му плаща една шапка такси и данъци

    Коментиран от #8

  • 4 Алфа Чакал

    21 5 Отговор
    Бай Пешо от кварталното гаражче дето поправя гофчета и пасатчета 92 година ,ако прочете тази статия сигурно ще преустанови дейност и ще стане козар.На кой му е притрябвала толкова електроника.Какво му беше на 1,9 TDI 110 коня.Това е върха на дизеловия мотор.Да го направят двойно по-голям 8 цилиндъра V-образен и ето ти 220 коня ,но със старите материали и технологии.И понеже този мотор 30 процента увеличение на мощността ги няма за нищо едни 70-80 коня от горе и ето ти страхотен мотор с 300 коня .Слагат му съвременни катализатори и пей сърце.
  • 5 един

    11 9 Отговор
    Последни напъни. Всичко описано става ненужно при електричката, мощността се удзвоява, а максималния върт. момент идва още от първият оборот.

    Коментиран от #13

  • 6 вики

    15 3 Отговор
    уж Германия щеше да забранява дизела 2021 г....а дори големите премуим германски марки продължават и 2021 г. да произвеждат дизелови двигатели - пълен абсурд!

    Коментиран от #7

  • 7 Луд

    17 3 Отговор

    До коментар #6 от "вики":

    Така беше ,но ФВ нещо закъсаха с електрификацията и сега ще променят закона .
  • 8 Прав си

    9 1 Отговор

    До коментар #3 от "номад":

    Реално 3.0 ТДИ е на пазара от 2004-та и досега конструкцията му е непроменена а единствено в годините горивната система е оптимизирана за да покрива съответните евро стандарти.

    Коментиран от #10

  • 9 smeh

    6 1 Отговор
    Дизелист съм, но предходното Q5/SQ5 с 3.0 тфси ще го отвее като спрял след един ремап. Единствения акцент тук пада върху емисиите и разхода - да имаш 350 к.с и да харчи 8.
  • 10 Ауди

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Прав си":

    2009 мотора е променен
  • 11 КОБУРА

    3 1 Отговор
    САМО ДИЗЕЛ НЕАМ ГРИЖИ ВЪПРОС НА ИЗБОР
  • 12 Поредния

    4 1 Отговор
    "модерен"двигател? Агрегат усложнен ненужно с хиляди простотии в името на джендърЕкологията ви! Щял да гасне и да пали когато си иска??Да бе да,аз сутрин като го запаля, гася чак вечерта! За триста грама "икономия" всеки месец стартер+маховик,не благодаря!
  • 13 Коментар

    2 0 Отговор

    До коментар #5 от "един":

    Много хубаво, обаче от какви енергиини източници идва електричеството в световната енергетика - петрол, въглища, природен газ и аец?!
    Т.е. вместо да си запалиш газовата горелка на парното у вас, ще чакаш генерираната ел енергия чак от централата да дойде, за да си пуснеш климатика???
    Съвременните електрички са прехвалени, самозапалващи се мобилни таблети с нереален пробег!!!
    Докато не измислят достатъчно ефективни и екологични батерии, докато не въведат поне 60% от световната енергетика да бъде от ВЕИ, няма да повярван на нито една дума от лъже-еко-псевдоиноваторите!!!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.