"ВАЗ" до ламарината!

Публикувана: 22 Декември, 2001 00:00
3 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 6320
ШРИФТ ПЕЧАТ

Последната година донесе две новини за руската автомобилна промишленост. Лошата е, че 2001-ва отново не стана преломна и обещаваното възраждане за пореден път подмина автоиндустрията на бившия Голям брат. Добрата се онагледява от броя на прототипите, които братушките бълват с нестихващ ентусиазъм. Дванадесет месеца руснаците следваха градивната българска максима "Залудо работи, залудо не стой" и бомбардираха публиката с нови концепти, макар чудесно да знаят, че нито едно от творенията им няма да види бял свят в повече от един екземпляр.

Абсолютни шампиони по ентусиазъм се оказаха конструкторите от Толиати. За разлика от колегите си от другите автомобилни фирми на бившия СССР, те се грижеха да пълнят страниците на специализираните издания с по­не една нова разработка на месец. Планираният още за 1998 г. дебют на минито Калина за пореден път не се състоя и по всичко личи ще остане във фаза проект поне до 2005-а, защото за започването на серийно производство са нужни около $850 млн. Това обаче изобщо не попречи на дизайнерския отдел на ВАЗ да представи роудстър на базата на модела. Lada Roadster използва двулитров двигател с мощност 106 к.с. и лепи стотака за по-малко от 9 секунди. Създаден е от Сергей Нужный, изучавал тайните на дизайнерския занаят не къде да е, а в училището на Франко Сбаро Espace Sbarro. На фона на финансовото състояние на гиганта от Толиати обаче съдбата на творението му изглежда толкова безнадеждна, че дори заглавията в руската преса звучаха предимно като "Кому е Нужен?".

Амбициозната студия беше последвана от купе на базата на ВАЗ 2110. След представянето му руснаците изведнъж си спомниха, че на времето проектът за "Десятката" всъщност включвал общо четири модела - седан, хечбек, комби и... купе. Понеже средствата, отпуснати за развойна дейност по модела били ограничени, спортната модификация била изоставена. На тази вопиюща несправедливост през миналата година сложиха край две толиатски фирми - Лада-Тул и Моторика, които със задружи усилия редуцираха броя на вратите на автомобила до две.

Възторг съпътства премиерата на първото руско комби с двойно предаване. Специалистите на ВАЗ някак успяха да прокарат модела с романтичното име 21116-04 през игленото ухо на счетоводния отдел на компанията и на пазара се появи дребна серия с двулитров двигател от Opel с мощност 150 к.с. Цената от $16 500 обаче трудно ще му намери много купувачи въпреки съвсем нелошите динамични характеристики и проходимост.

През 2001 г. бе представен и първият руски автомобил, задвижван от горивни клетки. На 31 август на полигона на Научно-изследователския център за автомеханика в руската столица пред публика бе показан опитният Антэл, създаден на базата на Лада Нива. Събитието беше част от програмата на ВАЗ за Московския автосалон. Номиналната мощност на автомобила е 15 кВт, а максималната - 25. Резервоарите за водород и кислород засега заемат целия отсек зад първия ред седалки, но инжeнерите от Толиати обявиха, че са твърдо решени да развиват и усъвършенстват технологията.

Дизайнерският отдел на ВАЗ се отчете и с още един интересен прототип. Главният стилист на компанията Сергей Синельников и колегата му Генадий Грабор развихриха въображението на всички автолюбители в Русия със своя Питер-Турбо с регулируемо окачване, променлив клиренс и рекордно нисък коефициент на въздушно съпротивление - Сх=0.25. Представеният автомобил не бе просто модел в реални размери, а напълно функциониращо превозно средство, оборудвано с отдавна разработвания от ВАЗ Ванкелов двигател, осигуряващ максимална скорост от над 200 км/ч.

Макар да доминираха на руската автомобилна сецена през цялата година, конструкторите от Толиати не успяха да засенчат сензационната Volga V12 Coupe, представена от московската фирма Автолак. Какво да се прави, някои ценности си остават непреходни за руснака, особено в комбинация с 12-цилиндров двигател и шаси от BMW 850 CSi...

Димитър Димитров
avtomitak@avto.bg

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери