7 Декември, 2021 10:10 7 759 31

Базови съвети за това как да удължите живота на вашия автомобил

  • автомобили-
  • съвети-
  • дълъг живот на колата
Базови съвети за това как да удължите живота на вашия автомобил - 1
Снимка: Shutterstock

Можем да изтъкнем няколко основни извода въз основа на това какво трябва да направим, че колата да издържи възможно най-дълго и да не създава проблеми. Разбира се, не забравяйте, че съвременните автомобили не са толкова издържливи, колкото старите и ако стигнете до 200 хиляди километра без повреди, това си е направо чудо. Въпреки това, има основни рецепти, които ще ви позволят да шофирате по-дълго и да ремонтирате колата си по-малко. Ето и някои от тях:

По-добре е да сменяте маслото два пъти по-често, отколкото препоръчва производителят (още по-добре - на всеки 5 хиляди км)

Не трябва да да спестявате от качествени части и консумативи (особено масло за двигателя и скоростната кутия)

Не е необходимо колата да се мие всеки ден, но се препоръчва редовно да се изплаква, избърсва и третира със защитни средства (твърд восък, тефлон и др.)

Каквато и да сте чували преди това, загрейте двигателя поне минута преди шофиране

Опитайте се да шофирате плавно и бавно през първите километри движение

Не продължавайте да карате дълго, когато разберете, че нещо вече се е повредило - ремонтирайте всичко навреме (или малко по-рано), тогава на теория ще можете да спестите и пари (няма да се налага да сменяте цели възли и агрегати)

Обичайте колата си. В крайна сметка, ако се движи, това означава, че е жива... А, ако имате други подобни препоръки, не се колебайте да ги споделите в коментарите.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 33 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Антимилиционер

    13 20 Отговор
    За да удължите живота на колата си, не бъдете българин. Т.е. милиционер.
  • 2 гадно

    28 7 Отговор
    Базов съвет не слушайте базови съвети обикновено са платени от някой.
  • 3 Записах си съветите...!

    21 2 Отговор
    Сложих ги на предното стъкло...!Всеки ден ще ги спазвам топка по точка...!И така ще се пенсионирам с този си автомобил...даже може и да ме надживее...
  • 4 Гост

    25 2 Отговор
    Колата трябва да ти върши работа!!!Ако много я обичаш и започнеш ти да вършиш работата на колата(жената) работата не отива на добре
  • 5 Този

    36 6 Отговор
    Браво Радко, кажи им и на 1000км да сменят масло, пък аз ще ги очаквам в сервиза, таман още един подемник съм купил, да се избие за месец, два...

    Коментиран от #13

  • 6 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    30 14 Отговор
    Колата ми е на 32г-Съветска.СмЯтате ли ,че не знам какво да правя по нея???огато си купувате кола,трябва да знаете от каква сплав е сътворен Двигателя и какво е окачването.Сменям Свещи ,масло на 2 години ,високоволтови кабели на 3,антифриз всяка година.Комутатор,датчик на хол,когато се наложи .Четки на алтелнатор,ако са графитени с акумулатора...за 32г съм сменил 4акумулатора.Първия бе "трепча"сръбски издържа 12г....Новите коли каквото и да правите повече от 4-6г нЯмат живот.Правят ги от пластмаса и много електроника ,а с турбото им скапват двигателя!Новите коли са направени така,че да не може сами да ги обслужвате и да давате пари до .....безкрай!Без пари да ми дават нова кола ще я откажа!

    Коментиран от #10, #23, #31

  • 7 Добри съвети

    27 2 Отговор
    Благодаря. Само да добавя НЕ побългарявайте автомобилите си!

    Коментиран от #14

  • 8 Алекс

    38 1 Отговор
    Опитайте се да шофирате плавно и бавно през първите километри движение - това всъщност е много същественно, но рядко се практикува.

    Коментиран от #11

  • 9 Гост

    18 5 Отговор
    В днешно време колите се правят за по 5 години живот, не за друго, а заради консуматорският живот на западняка. Лесно му омръзва колата и иска нова. И като свикне да я сменя на 5 години, за какво да се харчат двойно повече масла на година? За да ревнете утре, че планетата е двойно по-замърсена ли? И пак ще обвините ДВГ, вместо разточителството на американците, нали?
  • 10 Гост

    14 3 Отговор

    До коментар #6 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Новите коли имат консумация на ток дори когато са заключени на паркинга. Някои от тях лесно им прави проблем някое микроключе на някоя ключалка и консумацията скача тройно. След година сменя акумулатор и се чуди защо. След още една гледа на кого да я пробута.
  • 11 Това се прави за не се скъсат

    3 6 Отговор

    До коментар #8 от "Алекс":

    Кормилните маншони, особено ако колата е стояла на студ.

    Коментиран от #15

  • 12 Гост

    14 1 Отговор
    Има и верни неща написани в статията.
  • 13 Ти гледай като сменяш маслото

    17 1 Отговор

    До коментар #5 от "Този":

    Да им сменяш и шайбите на пробката. Щото ако си от тия майстори дет викат. “Карай така няма проблем”, аз лично не бил стъпил повече при теб! Нещо което струва стотинки е това!
  • 14 Най глупавото нещо което съм виждал

    7 11 Отговор

    До коментар #7 от "Добри съвети":

    Е да извеждат картерни газове с маркучи под колата...т.е. Тия газове да отиват в околнат среда а не да се дообработят в двигателя. После софиянеца се чуди защо му е мръсен въздуха в София!

    Коментиран от #16, #20

  • 15 Гост

    16 1 Отговор

    До коментар #11 от "Това се прави за не се скъсат":

    Прави се, за да не се натоварват топлинно и динамично механизмите в двигателя, които още не са развили работна температура, а хлабините им са по-големи в студено състояние и високите обороти ще доведат до по-голямо чукане износване и дори разбиване на двоиците. Маслото също е по-гъсно и не бива да се вдигат обороти на студено. Катализаторът още е студен и няма ефективност. Саждоотделянето е по-голямо, защото и горивото кондензира по-лесно по студените стени на всмукателите, което влошава хомогенността на сместа.

    Коментиран от #18

  • 16 Гост

    8 0 Отговор

    До коментар #14 от "Най глупавото нещо което съм виждал":

    Картерните газове, изведени в атмосферата, по ли са опасни от изгорените им пушеци? Не се заяждам, а само питам, защото ми е интересен въпрос.

    Коментиран от #17, #22

  • 17 Изгорелите пушеци

    7 11 Отговор

    До коментар #16 от "Гост":

    Минават през катализатори или филтри. Това, че в БГ контрола при ГТП е 0 е проблем на Държавата. В бяла държава, ако не ти свети крушка те връщат и повторно плащаш двойно за ГТП!

    Коментиран от #28

  • 18 Твърдението ти е възможно

    9 3 Отговор

    До коментар #15 от "Гост":

    И при загряване на двигателя на място до работна температура. 3-4 минутки.
  • 19 Радо, ето едно предложение

    17 1 Отговор
    За да спасите колата си не я карайте по българските пътища, за да не пропадне в някоя огромна дупка, получена в следствие на ремонта на ремонта, който е ремонт на ремонта на първоначалното асфалтиране...
  • 20 Гост

    8 1 Отговор

    До коментар #14 от "Най глупавото нещо което съм виждал":

    Веднъж бях извадил маркуча за картерните газове,щото отдушника се запуши с гняс и лед,не знам колко е замърсил ок.среда,но аз за около 15-20 мин.шофиране щях да припадна и колабирам
  • 21 Бих добавил

    18 2 Отговор
    Дръж я в гараж или на закрито паркомясто.

    През зимата всеки път след като снега се стопи, веднага измиване, включително калниците и радиаторите отпред без да се чака пролетта. Иначе солта ще си каже тежката дума много скоро. Всякакви пластмасови подкалници/предкалници/кори под двигателя и т.н. трябва да се поддържат и ако случайно са счупени/загубени - да се оправят веднага, въпреки че "и без тях колата си върви".

    Не е лошо веднъж в годината, през лятото да се оглежда колата за места със започнала ръжда. Такива неща започват след случайно одиране отдолу (бордюр, буца лед зимата, некадърен гумаджия), или леки птп-та (подпрял те леко някой на паркинга). Хване ли се навреме такъв проблем се решава много лесно. Това е и повод да се огледа за други повреди -- скъсани маншони, гумено-метални втулки и др.

    По възможност ремонтирай всичко сам (никой, колкото и да му платиш няма да се старае), или поне следи какво правят за да не си оставят ръцете до лактите.

    Купувай качествени части въпреки че са по-скъпи и често трябва да се чака доставка, и ако ходиш в сервиз, гледай да не ти сложат други вместо твоите.

    Ако ходиш в сервиз не се съгласявай сляпо на дежурните приказки в стил "а, ама то и това и това и онова е за смяна" - в повечето случаи това е лъжа, при това оригиналните части в колата обикновено са далеч по-качествени от боклуците дето ще ти сложат без да е било нужно. И искай да ти върнат старите части накрая, особено ако не си видял как ги св

    Коментиран от #24

  • 22 Газовете

    9 0 Отговор

    До коментар #16 от "Гост":

    в картера са смес от гориво (което е попаднало там покрай буталата по време на такт сгъстяване), изгорели газове и фини капчици масло. Нормално минават през маслен сепаратор който отделя повечето от маслото и се подават отново в двигателя.
    Така горивото и маслото "доизгарят", и сетне всичко минава през катализатора. Така че да, малко по-чисти са.

    Това с извеждането им с маркуч под колата се прави само при тотално износен двигател. В този случай тези газове са много и съдържат много масло и малко гориво. Двигателя работи лошо заради тях, омаслява се дросела, отзад пуши като трабант и т.н. Затова ги извеждат отдолу. В интерес на истината това вече рядко се вижда.

    Коментиран от #29

  • 23 И на баща ми

    6 1 Отговор

    До коментар #6 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    На ладата първия беше трепча и изкара адски много време
  • 24 Автоманяк

    8 7 Отговор

    До коментар #21 от "Бих добавил":

    Колегаа, няма как да караш една барака 100 години, просто нема как!!! Ако ще и със светена вода и мии калниците тая си е. Ако щеш и в херметичен гараж я дръж тая си е!!! Кара ли се даден автомобил се амортизира. 100-200-300 хиляди и до там. Взимаш и след 5 години сменяш, какви са тия сантименталности към ламарина. Спрете се бе хора, това да не е жена. Имаше едно такова предаване ТАБУ там са вещоманяците влюбени в предмети. Нормалните хора си сменят превозните средства

    Коментиран от #25, #26

  • 25 Alex

    17 0 Отговор

    До коментар #24 от "Автоманяк":

    Ако на всеки 4-6 години мога да отделям 50 000 лв за кола, ще я сменям, въпреки че не е екологично. А и аз карам под 15 000 км на година. Т.е. 200К км ще ги минавам много повече от 4-6 години. Затова си взимам коли на по 4-6 години и на около 60К - 80К км и ги карам до около 180К - 200К км. Че колата е консерва за преместване от т.А до т..Б е ясно. Това че някой си избиват комплексите с автомобили си е техен проблем. Със сигурност вече се надживя в много голяма степен. Гледам че хора с възможности избират Нисан Ноут, Рено Клио, Тойота Ярис, Фиеста, Пежо 208, дори и Сандеро за ежедневен градски автомобили и зиобщо не им дреме кой какво си мисли за тях.
  • 26 Бих добавил

    13 2 Отговор

    До коментар #24 от "Автоманяк":

    Въпросът не е да я караш непременно 100 години, а да й удължиш живота. Моята между другото скоро ще стане на 31 години, и смея да твърдя че си е много добре (пасат Б3 комби, една от "вечните" коли заедно с ауди80, голф2 и много от по-старите "японки"). Никакви кой знае какви усилия не полагам - стои в гараж, всяко лято като имам време отделям 1 ден да прегледам за ръжди, всички ремонти съм правил сам.
    Друга тема е че новите коли нарочно са направени така че каквото и да правиш след 5-6 години да си принуден да я захвърлиш (иначе се борим за екология, да)
    И какъв е проблема с хората дето си обичат колите? Всеки си има любимо занимание. Аз например не разбирам какво намират хората в риболова, но приемам хобито им. Други обичат да си работят по градините (въпреки че всичко може да се купи) и т.н. Няма лошо. Хората са различни.
  • 27 Шоп от СО

    5 0 Отговор
    Аз съм се зарекъл моята Фабия да я сменя само след като удари 300 000км. Сега съм на 270 000 и ще ми трябват поне още 2 години. И така докато си я карам ежедневно по маршрута от/до София си мисля с какъв автомобил бих я сменил и не мога да се сетя за перфектния.
  • 28 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #17 от "Изгорелите пушеци":

    Катализаторът обработва газовете от изгаряне на бензин или дизел. Ама дали газовете от изгаряне на маслени пари са същите? Маслените изпарения не горяха ли с отделяне на сажди? Бензиновите коли нямат ДПФ филтри за сажди.

    Коментиран от #30

  • 29 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #22 от "Газовете":

    Аз съм с дизел. При мен картерните газове много ми зацапват ЕГР и турбото и става лошо. Павят ми проблем и не ми работи ЕГР. Двигателя става по-токсичен при работа. Трябва периодично разглобяване и чистене, което си е тегаво. Целите колектори са в масла от тези картерни газове. При всички дизели е така.
  • 30 Ако

    3 0 Отговор

    До коментар #28 от "Гост":

    двигателя е що-годе в прилично състояние, и маслоотделителя не е затлачен, то картерните газове са малко, и количеството масло в тях е нищожно. Основното им съдържание са изгорели газове и горивна смес.
    От десетилетия е прието да се доизгарят в двигателя (и в ладите и москвичите е така), тъй като това е все пак по-добре за екологията, а и се използва горивна смес която иначе би се загубила.
    Маслото, също като бензина и дизела е нефтопродукт, и катализатора се справя с основните вредности. Има и сажди които минават през него, но количеството е нищожно.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.