Китайският производител на автомобили BYD показа впечатляващи резултати от продажбите през изминалата година, изпреварвайки всички други производители на електрифицирани автомобили. Тези резултати обаче сега са поставени под въпрос, тъй като се появи информация, че BYD може да не е продала всичките си превозни средства на реални клиенти. Това беше доказано благодарение на несъответствията между застрахователните данни и отчетите за продажбите на BYD.
BYD, един от най-големите производители на автомобили в Китай и един от основните конкуренти на Tesla, се разрасна през последните две години. До 2021 г. китайският автомобилен производител едва продаваше 50 000 коли за тримесечие. Започвайки оттам, младата компания се разрастна много. Цифрите са впечатляващи, независимо дали гледате електрически превозни средства с батерии или така наречените „нови енергийни превозни средства“ (NEV), които включват plug-in хибриди. BYD изостави изцяло производство на коли с ДВГ преди известно време, така че няма какво да се докладва на този фронт.
Растежът на BYD впечатли както инвеститори, така и конкуренти. Преди време Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет купи огромна част от акциите на компанията, но легендарният инвеститор трябва да е забелязал нещо лошо в бизнеса на BYD, защото започна да продава акции приблизително по същото време, когато резултатите на BYD започнаха да се покачват главоломно. Позицията на Berkshire Hathaway в BYD е намалена от над 20% през август 2022 г. до по-малко от 14% през януари 2023 г.
Има обаче и инакомислещи. Такъв например е Чарли Мънгер, дългогодишен инвестиционен партньор на Уорън Бъфет, който е оптимист за BYD, твърдейки, че китайската компания „е толкова много пред Tesla в Китай, че е конкурирането им е почти смешно. Сега той може да иска да преразгледа позицията си, тъй като слуховете от Китай показват, че производителят на автомобили NEV може да не докладва точни данни за продажбите. BYD отчете продажби от 1.86 милиона превозни средства през 2022 г., но застрахователните данни (еквивалентни на регистрации на други пазари) са с 260 000 по-ниски.
Несъответствието се подкрепя от търговците на употребявани автомобили в Китай. Според Чарлз (@CharlesWBoy), един дилър втора ръка има много автомобили BYD Han в инвентара си, с по-малко от 50 км пробег на километража. Всички те имат дата на регистрация на застраховка 30 декември 2022 г. Въпреки че цената на новите автомобили е 280 000 юана (40 000 долара), сега те се продават на 220 000 юана (32 000 долара). Дилърът се похвали във видео, че ще получи повече автомобили BYD, когато текущите запаси се изчерпят.
Според източници, запознати с подобни практики, китайските компании използват „свързани компании“ (компании в сянка), за да купуват техните автомобили и да отчитат сделката като продажба. След застрахователните регистрации тези превозни средства се роявяват изкуствено на пазара на употребявани автомобили. Според Рей (@ray4tesla), китайските производители на автомобили използват тази стратегия, за да изчистят излишните запаси, така че да могат да отчитат „блестящи продажби“. Не само продажбите печелят от тази практика, но производителите на автомобили също могат да поискат EV кредити. Кредитите компенсират някои загуби, като се има предвид, че превозните средства се продават на по-ниски цени.
Въпреки че тази практика е съмнителна, BYD не е първата и със сигурност няма да е последната компания, която я използва. Други компании в Китай, като Xpeng, направиха това и дори западните производители на автомобили използваха подобна тактика. Volkswagen, например, отчете огромен ръст в продажбите на ID.3 в края на 2020 г. Въпреки това колите бяха продадени на дилъри, за да се възползват от въглеродните кредити и да се избегнат глоби за емисии. След това те бяха препродадени като употребявани автомобили, въпреки че по това време бяха пълни със софтуерни проблеми.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 а каручките от краварника
12:14 23.02.2023
2 Време е военен съюз Русия - Китай
12:48 23.02.2023
3 Номер едно
13:12 23.02.2023