Last news in Fakti

21 Януари, 2014 09:28 54 175 50

Автомобилите, с които се гордееше СССР

  • газ-
  • ваз-
  • чайка-
  • зим-
  • нива-
  • ссср

Миналата седмица, на 16 януари, се навършиха 55 години от момента, в който от конвейера на Горковския автомобилен завод (ГАЗ) излиза първият луксозен седан ГАЗ-13, познат повече като Чайка. Въпреки многото му сходства с американски автомобили, това возило си остава едно от най-красивите в историята на СССР. Именно този повод ни накара да ви покажем най-значимите автомобили в историята на бившия Съветски съюз. Всички коли, които ви представяме, са произведени след Втората световна война, а мнозинството от тях са с марка ГАЗ. Представяме ви ги в хронологичен ред.

ГАЗ-М20 Победа (1946-1958 г.)

Разработката на този автомобил започва още през 1943 година, когато до победата остават цели две години. Това е първия съветски лек автомобил със самоносеща конструкция и един от първите с „понтонна“ конструкция. До края на производството от поточната линия слизат общо 235 999 коли, от тях 14 222 кабриолета.

ГАЗ-12 ЗИМ (1950-1960 г.)

"Братушките" твърдят, че именно луксозният седан ЗИМ е първата в света шестместна лимузина. Автомобилът е с дължина 5.5 метра и разполага с изключително солидна и представителна външност. Това е и първият представителен съветски автомобил, пуснат в продажба и за обикновените руски граждани.

ГАЗ-69 (1951-1972 г.)

Всъдеходът е създаден с определено военна насоченост, но бързо става любимо превозно средство на руснаците заради изключителната си проходимост и уникалната си ремонтопригодност. Двата основни серийни модела са с две и с четири врати, като таванът е брезентов и може да се сваля.

ГАЗ-13 Чайка (1959-1981 г.)

Доста мощният за времето си V-образен осемцилиндров двигател е само една малка част от нещата, подсказващи, че "братушките" смело са копирали от американското автомобилостроене. Конкретният аналог е Packard Caribbean/Patrician, но въпреки това Чайка си остава една от най-култовите съветски лимузини.

ВАЗ-2121 Нива (1977 г. - )

Единствената съветска кола, която заслужава уважение и не е произведена в Горковския автомобилен завод, е ВАЗ-2121, познат повече като Лада Нива. Руснаците са на мнение, че още преди 30 години именно този автомобил е показал каква трябва да бъде тенденцията при сегашните всъдеходи. Малко преувеличено, но въпреки това достойнствата на модела едва ли могат да се отрекат.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Симеон Тасев

    5 29 Отговор
    чайката е копие на американските коли само единствено тя става за нещо нито нива нито другите кофи стават за нещо освен за железо

    Коментиран от #2, #3

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 skier

    7 7 Отговор

    До коментар #1 от "Симеон Тасев":

    Прочети и другата статия, горе под снимката и ще видиш дали само чайката е копие. Всички са копия, но въпреки това ме радват.
  • 4 Бхд БхД

    17 2 Отговор
    Преди 30-40г изглеждаха друго.Е какво му е лошо на Нивата

    Коментиран от #14

  • 5 Благовест Стефанов

    0 11 Отговор
    "уникалната си ремонтопригодност"

    Коментиран от #6

  • 6 Славчо Димитров

    13 3 Отговор

    До коментар #5 от "Благовест Стефанов":

    И кое ти е толкова смешното? Има се предвид, че са лесни за ремонти, а не като съвременните коли, които са бъкани с електроника и под предния капак няма място игла да пуснеш.

    Коментиран от #8

  • 7 Георги Димов

    21 2 Отговор
    А бе Нивата си е нива,ама Уазката си е Уазка
  • 8 Благовест Стефанов

    4 13 Отговор

    До коментар #6 от "Славчо Димитров":

    Щом си почитател на честите ремонти и евтините части, чувствай се свободен да си купиш ГАЗ-69.
  • 9 ВИП АМГ

    13 2 Отговор
    nivata i uazkata sa ekstra za gorata
  • 10 Iaroslav Stanchev

    10 2 Отговор
    А ЗАЗ 965 защо го няма в класацията?Как може такъв грандиозен пропуск.Веднага да се поправи.

    Коментиран от #33

  • 11 Младен Иванов

    17 7 Отговор
    Който не е ходил зимно време на лов, само той не знае за проходимостта на "Нива" и "УАЗ". Колко "Мерцедеси" , "Хюндай" и "Тойотки" съм дърпал в гората.........

    Коментиран от #13, #18

  • 12 Бай Иван

    6 17 Отговор
    Боже боже колко смях има по тази земя!Лада Нива и проходимост..... ЗИМ я ,че той руски ли е? Май го бяха откраднали от някъде във вид на репарации.Как стана руска гордост? Победа ,че тя не може да измине 1000км без да се счупи. Аре стига с тези шеги.....
  • 13 Momchil Vasilkin

    5 22 Отговор

    До коментар #11 от "Младен Иванов":

    Колко Тойотки издърпа? Само как го каза - Тойотки.....та Тойота е майката и бащата на всъдеходите бе приятелю.

    Коментиран от #16, #17, #23

  • 14 Momchil Vasilkin

    3 18 Отговор

    До коментар #4 от "Бхд БхД":

    Нивата е изкопирана от Сузуки Самурай, само, че е по Руски погрозена.

    Коментиран от #15, #29

  • 15 running wild

    10 6 Отговор

    До коментар #14 от "Momchil Vasilkin":

    То пък Самурая е един 'убавец... с кеф да му ''направиш сепуко''!
  • 16 running wild

    5 4 Отговор

    До коментар #13 от "Momchil Vasilkin":

    Ако не се лъжа поне единият ''родител'' трЕбва да е Jeep!
    Малко по-леко с ''поклоните'' към изгрева на сънцето, ако може.

    Коментиран от #25

  • 17 Младен Иванов

    10 3 Отговор

    До коментар #13 от "Momchil Vasilkin":

    За да ти отговоря точно - две - "Рав" дългата база, с широки гуми в киша и лед. По думите ти разбирам , че и ти си само асфалтов шофьор /извинявай, ако това те обижда/. Имай предвид , че няма автомобил, който да не закъсва!!! А за "Нива"-та..., еми, проходима си е.
  • 18 The Bear

    12 2 Отговор

    До коментар #11 от "Младен Иванов":

    Нима си мислиш че ще наддумаш или убедиш в правотата си младите всезнаещи хейтъри подвизаващи се в нета!?:))) Иначе напълно съгласен съм - особено за УАЗ - всички разновидности - няма по-проходимо чудо! Само че не е за меки дупета - доста са спартански и отвътре и под капака - там няма лукс. Херметичността е достатъчна да не може да избяга от купето едра котка, но .... но - за оф-роуд са №1.

    Коментиран от #19, #20, #21

  • 19 George Evgeniev

    11 2 Отговор

    До коментар #18 от "The Bear":

    Така си е, колега! Човек, който не е карал УАЗ, просто няма как да разбере за какво му говорим, момченцата си карат по асфалта и най-много до селата си по калдъръм и толкоз, личи си че нямат много, та дори и никакъв опит. Руснаците на времето са си знаели работата и са направили ЕДНИ от най-проходимите машини. Никога не трябва да забравяне, че зад-кормилното устройство е най-важно, ако то куца и в танк да си, пак ще закъсаш. И хора да ми се изхвърлят: "майката и бащата на един кое си...". Има много други проходими автомобили освен руските: много приятно изненадан и дори впечатлен останах от Jeep-ани Grand Cherokee 2.7 CRD, невероятно проходима машина, освен това Nissan Patrol, Land Cruiser, Land Rover-ите, Pajero, Vitara, G-class макар и тежичка, но три блокажа(70% от хората съм сигурен дори, че няма да ме разберат), Wrangler . Коли много за на всеки по вкуса му, но дали можеш да ги караш, е това е съвсем различна тема на дискусия.
  • 20 hienata

    7 3 Отговор

    До коментар #18 от "The Bear":

    Съгласен,че са проходими (особено това на снимката ГАЗ69) за Нивата мога да поспоря, но сравнена с "паркетниците" и тя става. Има японски които също ги бива, но от новите нито една не става за в гората (с изключение на Сузуки Джимни). ЛендКрузъра може би и той става ,но не съм виждал все още някой толкова луд да вкара кола за 150 бона в шубрака. Който не е ходил в гората с кола, той не знае значението на думата "ремонтопригодност", а който не я знае ходи пеш и то доста.
  • 21 Славчо Димитров

    10 2 Отговор

    До коментар #18 от "The Bear":

    Евала за коментара колега. Поздрави и на George Evgeniev. Писна ми от негативизъм в този, иначе готин сайт за автомобили.
  • 22 Plamen Ugrinov

    13 2 Отговор
    Като войник съм карал ГАЗ-69 (1970-1971), беше джипката на химическия взвод. Къде ли не съм минавал с нея. Качвал съм и Стара планина в района на Сунгурларе-Бероново без път, на армейското 1971. Крил съм я и в храсталаците на стрелби в Ново село. Но и много се повреждаше, беше си стара като година на производство, пък и като модел. В същото време излязоха УАЗ (не помня номера на модела), имам впечатление за тях визуално и от думите на двама градски, които караха с тях ПТУРС- бяха много доволни, даже им завиждах малко. Ходиха и на стрелби в Шабла. Карал съм и камионите ГАЗ-51, ГАЗ-63 (с двойно предаване, както се казваше тогава, демек 4х4). Но на втората година карах ЗИЛ 157- това нещо минаваше навсякъде, гумите му се помпаха и спадаха с ръчка от кабината. При 1,5 атм колата почти лягаше и издрапваше всякакъв терен. Но гълташе бензин в неимоверни количества- тогава на това не се обръщаше внимание. За джипката забравих да кажа, че съм форсирал с нея водно препятствие с дълбочина почти до стъклата.
  • 23 hienata

    4 3 Отговор

    До коментар #13 от "Momchil Vasilkin":

    Майката според мен е Land Rover Series I,а бащата JEEP BANTAM PILOT станал нарицателно за високопроходим автомобил (джипка)
  • 24 Dimitar Dimitrov

    6 1 Отговор
    tasev ti osven fa6istko traban4e drugo maj ne si karal
  • 25 Momchil Vasilkin

    3 6 Отговор

    До коментар #16 от "running wild":

    не може.! защо не стигнаха до северния полюс с някой Уазка или друг дръгел? Я чети малко или погледай
    http://www.youtube.com/watch?v=55-CNzP19ds

    Коментиран от #26

  • 26 hienata

    3 2 Отговор

    До коментар #25 от "Momchil Vasilkin":

    Great Wall направиха тест драйв на северния полюс миналата година.
  • 27 EMSKI

    8 4 Отговор
    Колкото по-проходим джип,толкова по-отдалеч ще дойде трактора да те вади...вярвайте ми.....а относно леките им автомобили....няма такова недоразумение в световен мащаб.

    Коментиран от #30

  • 28 Николай Дешев

    10 2 Отговор
    Някой по-долу беше писал, че НИВА е копирана от СУЗУКИ САМУРАЙ. Кое точно е копирано-двигател, трансмисия, мостове ...??? Външно си приличат колкото Айфеловата кула и стълб за високо напрежение :) Безспорно НИВА е високопроходим автомобил от нисък клас и не бива да я сравняваме с Q7, но не може да не признаем невероятния и успех да се произвежда и продава толкова много години включително и в западна Европа. Това е показател за добър автомобил. Не е хубаво да се правим на големи умници и да "плюем" по НИВА, ДЪСТЪР и др. подобни. За пет пари петел, толкова пее.

    Коментиран от #32

  • 29 Николай Дешев

    3 4 Отговор

    До коментар #14 от "Momchil Vasilkin":

    Кое точно е копирано-двигател, трансмисия, мостове ...??? Външно си приличат колкото Айфеловата кула и стълб за високо напрежение :)
  • 30 БУМЕР КАМОР

    1 5 Отговор

    До коментар #27 от "EMSKI":

    pak porednata logika na neuk chovek

    Коментиран от #40

  • 31 Монго

    9 2 Отговор
    По "Дискавъри" гледах една поредица-"Пътя на коприната", и в Сибир едно ГАЗ-69 (1951-1972 г.) изкара от калта два японски джипа на филмовия екип. Дори единия водеш,когато видя руската машина не повярва, че ще ги изкара от коловозите. Не казвам,че са върха, просто са най-подходящи за пътищата на руския далечен изток.
  • 32 The Bear

    2 2 Отговор

    До коментар #28 от "Николай Дешев":

    Мно-о-о-ого готин и точен коментар
  • 33 Николай Иванов

    2 3 Отговор

    До коментар #10 от "Iaroslav Stanchev":

    ЗАЗ 965 (гърбаткото) той явно щото не е бил толкова разпространен из съюза .иначе и той си е хубава малка колца (освен тогавашните му съперници Фиат 500 ,БМВ ИЗЕТА ,ОСТИН МИНИ И РЕЛИАНТ). аз си мечтая за едно такова чудо да си обикалям по пътищата на Зоната и да не ми пука за другия свят.
  • 34 Nikolay Tsonchev

    3 0 Отговор
    Не забравяйте че Нивата е модел ако не се лъжа от 82г. повечето оттук пишещите тогава не са били и раждани - тогава французите я признаха което западния свят да признае нещо източно беше абсурд.
    Лошото е че не претърпя сериозно развитие - нещо типично за руското автомобилостроене за разлика от военната им техника където Т72 за годините си е танк от друг век

    Коментиран от #37

  • 35 Nikolay Tsonchev

    2 2 Отговор
    Извинявам се годината е 1977 - къде отиваш може би
  • 36 Бай Иван

    3 3 Отговор
    Какво има да и се признава на Нивата? Това е една Лада качена на по големи колела. Никаква сериозна доработка няма.Абсолютно неадекватна трансмисия която не може да и осигури нормален въртящ момент дори да потегли без да изгасне ако не и даваш газ до ламарината.Морално остарял бензинов двигател който не може да осигури нужната динамика за джип пък бил той и нискокачествен руски.Постоянно течащи семеринги по раздадки и скорости и диференциали, нямат оправяне.При скорост над 40км в час вътре става като в центрофуга от шумове и вибрации.Липса на хидравлика в ранните модели доста до късно.Аз не бих я сравнявал сьс Сузуки Самурай защото Сузукито според мен е много много напред от Нивата.И въпреки всичко за 1500-2000лв това е най близкото подобие на джип!

    Коментиран от #38

  • 37 Николай Дешев

    1 0 Отговор

    До коментар #34 от "Nikolay Tsonchev":

    Според мен е добре за самата НИВА, че не е претърпяла големи промени. Прословутата костенурка на WV се правеше от 1945 до 2003г. а Голф едно не успя да направи 10 г. и беше заменен. Нейния събрат Шевролет Нива нито е по-харесван, нито по-продаван.
  • 38 Николай Дешев

    1 1 Отговор

    До коментар #36 от "Бай Иван":

    Бай Иване Сузуки Самурай с нищо не е по-различен, защото подобно на Нива е Сузуки Алто качено на по-големи колела. И разликата в цената е огромнаааааа - Лада Нива е около 16000лв., а Сузуки Самурай е ок. 30 000 лв. И колегата Николай Цончев писа че е призната от французите ( и не само от тях) това е важно, а не, дали е призната от бай Иван.

    Коментиран от #41

  • 39 Петканчо Драганов

    3 2 Отговор
    Кво плюете по руското автомобилостроене бе! Чайката и Зима за мен са лично едни от най-красивите автомобили правени някога, а що се отнася до Нивата и Уазика - те имат съвсем друго предназначение, ама както споменаха колегите по-долу картуните на повечето от вас едва ли ще го проумеят, щото са прекалено заети с това да избивате комплекси по улиците с 20г кочини, иначе гръмко наричани Гоуфуве, Баварци и тем подобни. Айде пък си представяйте ,че се возите на q7, x5 g-класи и тн и от мен да знаете руско лошо нема!!!
  • 40 EMSKI

    2 0 Отговор

    До коментар #30 от "БУМЕР КАМОР":

    Самия факт,че пишеш на "маймуница " е показателен за твоя умствен багаж!!! Не бих те коментирал,тук не е място за лични обиди,но ме предизвика!!!
  • 41 Бай Иван

    2 2 Отговор

    До коментар #38 от "Николай Дешев":

    Аз на никого не налагам мнението си а само го изказвам.И ако може обори фактите които съм написал за Нивата като неверни.А аз не съм написал дори всичките и недостатъци.А Сузукито си е едно чудесно джипче дума да няма, нищо общо с този руски кютук.Японците знаят как да правят добри автомобили!

    Коментиран от #43

  • 42 Николай Дешев

    3 0 Отговор
    Бай Иване, що не вземеш да се отърсиш от тая злоба. И НИВА и САМУРАЙ са автомобили за гората и къра и им липсва всякакъв комфорт. В труднодостъпните райони (примерно) на дефилето ги предпочитат. Аз отдавам предпочитанията си на НИВА заради по достъпната цена, по-евтина поддръжка и по-голямото вътрешно пространство, но за разлика от теб няма да "оплюя" САМУРАЯ, не защото няма за какво, а защото тук не е психодиспансер.
  • 43 hienata

    2 1 Отговор

    До коментар #41 от "Бай Иван":

    Самрая е проходим защото е лек и с къси подвеси, но на асвалт със завои е направо опасен за каране поради високия център на тежеста,а най-големия му кусур е рамата която ръждясва и гние по-бързо от заден калник на стара Астра.
  • 44 Peter P

    0 3 Отговор
    Последния път като се возих в Лада Нива (почти нова - на 5-6 месеца) протече антифриз в краката ми - оказа се че има някаква помпа вътре в купето, в пред пътника до водача. Понеже антифриза е отровен и не трябва да се диша, карахме 30 км през цяла София до сервиза на Симеоновко шосе с глави извадени през прозорците - голям срам беше хахаха! А тази чисто нова нива като вдигнеше 80 такива шумове произвеждаше, че трябваше вътре да се кращи за да се чуеш. Може да има някаква проходимост и ремонтопригодност, ама никога не бих я сменил за джипа ми Тойота, който си го карам със 180 на магистралата и със 100 на пясъка на плажа.
  • 45 Peter P

    0 2 Отговор
    Последния път като се возих в Лада Нива (почти нова - на 5-6 месеца) протече антифриз в краката ми - оказа се че има някаква помпа вътре в купето, в пред пътника до водача. Понеже антифриза е отровен и не трябва да се диша, карахме 30 км през цяла София до сервиза на Симеоновко шосе с глави извадени през прозорците - голям срам беше хахаха! А тази чисто нова нива като вдигнеше 80 такива шумове произвеждаше, че трябваше вътре да се кращи за да се чуеш. Може да има някаква проходимост и ремонтопригодност, ама никога не бих я сменил за джипа ми Тойота, който си го карам със 180 на магистралата и със 100 на пясъка на плажа.

    Коментиран от #46

  • 46 Николай Дешев

    3 0 Отговор

    До коментар #45 от "Peter P":

    Аз все се чудех какви са тия джипове от които никога нищо не тече и вървят със 100 км/ч по пясъка и 180 по магистралата ама вече ми е ясно

    Коментиран от #47

  • 47 Peter P

    0 2 Отговор

    До коментар #46 от "Николай Дешев":

    Те абсолютно всички японски, немски и американски джипове вдигат 180 на магистрала. Ако знаеш някой дето да не може ми кажи и аз да знам. На пясък и шофьора е важен, не само джипа. Ама не съм чувал за джип, на който да му тече отровен антифриз в купето - смятай колко му е бил мозъка на тоя дето го е проектирал. Иначе за мен идеалния джип е Нисан Патрул с двигател от ГТР.

    Коментиран от #48

  • 48 Николай Дешев

    3 1 Отговор

    До коментар #47 от "Peter P":

    Peter-е, за да правим някакви сравнения е хубаво да сме поне малко справедливи. Представяш ли си Самурай със 180 по магистралата . 100 км/ч по пясъка няма да ги коментирам, то бива богато въображение ама твоето е прекалено. Глупаво е да сравняваме A6 и Шевролет Спарк. Нива не е създадена да се движи със 180 по магистралата, защото и тя щеше да струва колкото Круизър-а ти, а той струва колкото 10 Ниви. Това е евтино джипче, което всеки средностатистически ловец може да си купи. Да не говорим за поддръжката, защото ако на ловеца му се прее.е датчик на ABS на задно колело на Тойота (примерно) понеже не се подменя само датчик, трябва да смени цяла главина, а тя струва колкото чисто нова пушка. Мога да продължавам с примерите. Сега да не вземеш да ми обясневаш, че Тойота не се чупи

    Коментиран от #49

  • 49 Peter P

    0 1 Отговор

    До коментар #48 от "Николай Дешев":

    Не съм казал, че Нивата не става за лов, а ТЛК става. Само казах, че ако някой мисли да си купува Нива, да не се надява, че ще му върши работа и като ежедневна семейна кола. А по въпроса за пясъка - по странно съвпадение тая седмица се прибирам в България и ако ми остане малко време ще ти направя един клип как дрифтя на плажа със 100 и ще го пусна като коментар в тая статия И между другото абосолютно всички японски джипове можеш да ги караш на плажа със 100, както и доста сувове и леки коли с AWD с торсен.

    Коментиран от #50

  • 50 Николай Дешев

    1 0 Отговор

    До коментар #49 от "Peter P":

    Радвам се, че започнахме да се разбираме и да пишем смислени неща, без злоба и проклетия. Всеки автомобил си има предимства и недостатъци. Не само ловците, не мислиш ли, че за някой фермер във Франция е по-добре да "гръмне" 80 000 евро за Тойота вместо да си купи за 10 ПЪТИ по-малко НИВА с която да си обикаля имотите, да си върши работата и да си я поддържа с много по-малко средства. Интересното е, че никой не се замисли, че това е възможно най-евтиния автомобил от подобен клас и самия факт, че се продава 30 години без почти никакви изменения в много страни по света ако не заслужава уважение за някои то поне не заслужава да бъде оплюван и сравняван с двойно и десеторно по-скъпи автомобили (както по отношение на първоначална цена, така и за поддръжка). Всичко е въпрос на личен избор спрямо потребностите. Ще чакам с нетърпение клипа за да видя колко е дълбок пясъка по който Тойотата се движи със 100, сух или мокър е и т.н.