След евроизборите отново започва да се обсъжда забраната на двигателите с вътрешно горене. Германското издание focus.dе попита експерти по темата за задвижващите технологии и транспортната политика: Да се запази ли планираната за 2035 година забрана за ДВГ или да се отмени? Мненията са различни, но болшинството са за отмяна на забраната.
От 2035 г. в ЕС ще бъде забранена продажбата на всички нови автомобили с бензинови, дизелови, хибридни двигатели. Парламентът го прие миналата година със сравнително малко мнозинство. Все повече политици и производители на автомобили обаче призовават дискусията за забраната на двигателите с вътрешно горене да бъде възобновена. Що се отнася до производителите на автомобили, много компании сега се отклоняват от стратегията „Само електрически“, докато други продължават да се придържат към нея.
Малко преди изборите за ЕС дори председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен отстъпи: важно е да се преразгледа забраната за двигатели с вътрешно горене, каза тя. Но първо ЕС трябва да направи преглед на реалния принос на електрическата мобилност за намаляването на CO2 до този момент. Признаването на електрическата кола като „превозно средство с нулеви емисии“ също може да бъде отменено.
ХДС, насърчена от попътния вятър след изборите за ЕС, сега иска да постави въпроса на дневен ред в Брюксел. Кристоф Плос, говорител по транспортната политика на ХДС/ХСС, каза непосредствено след изборите: „Гражданите се изказаха. Те не искат забрана на двигателите с вътрешно горене. Като Съюз ще внесем инициативи в парламента за спиране на забраната на двигателите с вътрешно горене.“
Но това наистина ли е отдавна закъсняло обръщане или е чисто символична политика, която пренебрегва реалните развития в автомобилния свят? Дали мнозинството производители на автомобили отдавна не са избрали електрическите автомобили като най-доброто задвижване? Какъв принос всъщност могат да имат алтернативните горива? Водещи експерти от автомобилната индустрия бяха попитани за мнението си, като умишлено не бяха интервюирани представители на НПО-то или лобистки групи. Спектърът от мнения е много широк – и показва, че за ЕС и автомобилната индустрия все още предстоят вълнуващи дискусии относно бъдещето на автомобилните задвижвания.
Професор Кристиан Бийди, TU Darmstadt:
„Да, ЕС трябва да отмени забраната за двигатели с вътрешно горене. Това беше грешка. Усилията трябва да се насочат към възобновяеми и синтетични горива. Други региони по света отдавна са осъзнали това и работят интензивно за по-нататъшното им развитие. Забраната на ЕС за двигатели с вътрешно горене е против иновациите, вреди на Европа като местоположение и вреди както на климата, така и на успешното пазарно развитие на автомобилния сектор. Премахването на тази технологична забрана по никакъв начин няма да отслаби климатичните цели - напротив. Синтетичните горива проправят пътя за ефективна и в идеалния случай ефективна в световен мащаб защита на климата.“
Професор доктор. Томас Кох, KIT Карлсруе:
„Забраната за ДВГ е най-нелогичният, антибизнес и вреден за околната среда проект, който ЕС някога е стартирал. Ако тази забрана за регистрация бъде приложена в Европа от 2035 година, през следващите години ще бъдат емитирани 30 милиарда тона CO2, включително от съществуващите превозни средства, поради емисиите на CO2 от производството на електроенергия чрез електроцентрали, работещи с газ и въглища. Една трета от това може да бъде спестена, ако електрическата мобилност бъде ограничена по естествен път - с отмяна на забраната и с ефективно синтетично гориво за двигатели с вътрешно горене. В други страни, например в Япония, науката, индустрията, средният бизнес и политиката се обединяват и разработват балансирана политика с максимално въздействие върху устойчивостта. Там икономичните хибридни задвижвания са важен стълб на бъдещето автомобилостроене."
Професор доктор. Юрген Крал, TH Ostwestfalen-Lippe:
„Задвижването на бъдещето трябва да е разнообразно и да бъде микс от електрически батерии и двигатели с вътрешно горене. Мъдрата политика не предписва технологии и дори не ги забранява, а по-скоро поставя цели. Как се постигат те може спокойно да бъде оставено на самата икономика. Важно е да се направи справедливо сравнение на реалните емисии на CO2 от електрически превозни средства и двигатели с вътрешно горене. Електричеството в Германия все още не е 100 процента възобновяемо. Дори горивата не могат да се направят веднага. Но има щадящи климата горива, произведени от биомаса, например биодизел от рапица или отпадъци, както и все повече HVO и електронни горива. Да не говорим за метанола. На разбираем език: проблемът не е в двигателя с вътрешно горене, а в горивото му. Неизползването на съществуващия потенциал или дори забраната му е глупаво.
Професор доктор. Фридрих Индра, Виена:
„До ден днешен за мен все още е непонятно как тази политически мотивирана забрана на двигателите с вътрешно горене изобщо може да възникне в една пазарна икономика. Като се има предвид необходимата цялостна оценка, тази забрана едва ли допринася за опазването на климата. Но фатално, това отвори вратата за китайците, които са по-напред с тези технологии. ЕС трябва да отмени забраната за двигатели с вътрешно горене възможно най-бързо, в противен случай китайците ще ни изпреварят не само в е-мобилността, но и с новите двигатели с вътрешно горене, които отдавна се разработват там. Според настоящото състояние на технологиите само двигателите с вътрешно горене, заедно с новите неутрални по отношение на климата горива, могат да осигурят ефективен принос за намаляване на вредните емисии от наземния, водния или въздушния трафик.“
Въпреки тези експертни мнения, вероятно ще бъде трудно отново да се отмени забраната за двигатели с вътрешно горене
Разумната алтернатива би била пълното интегриране на пътния трафик в съществуващата система за търговия с емисии EU-ETS, при което планираната EU-ETS 2 би могла да представлява междинна стъпка. В такава екосистема изборът на технология за задвижване (и гориво) ще се основава на сигнали за цените на CO2, а не на регулаторни изисквания, докато настоящата политика включва само антипазарно „разпределение“ на превозните средства с двигатели с вътрешно горене.
Трябва също така да се следи значителното бреме и вреди от производството на електрическите автомобили, което просто се пренебрегва във фундаментално погрешното „регулиране на края на тръбата“. Ако чистото електричество е оскъдно и електрическите автомобили в крайна сметка са вредни за климата, единствената последица е частната „демоторизация“.
Вероятно обаче ще бъде трудно да се отмени забраната за двигатели с вътрешно горене, тъй като Европейският парламент няма право на инициатива за законодателни предложения, а упоритостта на Комисията и Съвета на държавите-членки е огромна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 тъй шъй
13:53 12.06.2024
2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
иначе си е КУРВЕРЕКЦИЯ❗
Коментиран от #6, #8
13:58 12.06.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Гост
14:16 12.06.2024
5 Техно
14:18 12.06.2024
6 Учете от книгите
До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Неграмотността на вземащите решения е опасна за здравето и живота на хората. Проф. Миланкович е обяснил подробно, какво на кое се дължи:14:21 12.06.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Мисля си
До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
На първо място е редно да се направи обективна оценка на вредите за хората и природата във всички сфери на живота от предложените от Комисията Урсула и по-късно одобрени мерки.Всеки трябва да носи отговорност за резултатите от решенията, които е вземал. Ако тия резултати са добри, да й се плати, ако тия резултати са лоши, да връща парите от заплатите и издръжката и да покрие щетите за собствена сметка, така е справедливо, защото на хората винаги им се случва второто.
Коментиран от #9, #10
14:31 12.06.2024
9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "Мисля си":
Съдът в САЩ постанови : Ваксините срещу К-19 НЕ СА ВАКСИНИ ❗❗❗Урсуzа върна ли мЕлЕоните ❓
Коментиран от #12
15:18 12.06.2024
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "Мисля си":
"Ваксините срещу Covid-19 НЕ са ваксини. В решението си Върховният съд потвърждава, че щетите, причинени от генната терапия на Covid mRNA, са НЕОБРАТИМИ.Тъй като Върховният съд е най-висшият съд в Съединените щати, няма допълнително обжалване и всички възможности за обжалване са изчерпани. "
Нещо да си чул по нашите медии❓
Нещо да са наказани Урсуza❓
15:21 12.06.2024
11 Демагогия
А дали със или без забрана през 2035 година все още ще се произвежда електричество от въглища? Защото ТЕЦ Марица 3 вече затвори врати, защото не им излиза сметката да продават ток на нулеви цени или под себестойност.
Да не говорим че за синтетично гориво се изразходва 10 пъти повече енергия за километър и има 10 пъти повече замърсявания за производството на ток за производство на синтетични горива.
15:21 12.06.2024
12 Като каза САЩ
До коментар #9 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Кой каквото и да ти говори знай че става дума за пари. Тръмп в предизборната си кампания преди да го изберат обясняваше как ще върне въглищата и дори изкара САЩ от зелената сделка още през първите си дни на управление. Не само че не можа да върне въглищата, а много от тях отвориха въпреки политическата защита, защото бизнеса предпочиташе евтината възобновяема енергия.Днес Тексас е най-върлия противник на възобновяемата енергия, защото цялата икономика се крепи на изкопаемите горива. Въпреки това и въпреки цялата политическа съпротива, Тексас вече е щата с най-много производство на възобновяема енергия. Политиката не може да спре прогреса, каквото и да гласуват.
15:27 12.06.2024
13 Ауто Билд
Коментиран от #15
15:31 12.06.2024
14 089954
15:33 12.06.2024
15 Такива като тебе реват
До коментар #13 от "Ауто Билд":
Мислят си че през 2035 година някой ще им забраних да си карат 36 годишният автомобил произведен през 1999 година. Не брат. Като си купиш последния произведен автомобил през 2035 година ще можеш да си го караш и през 2055 година. Забранява се продажбата на автомобили с ДВГ след 2035 година, а не тяхната експлоатация.Коментиран от #16, #18
16:06 12.06.2024
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Ти разбра ли смисъла
До коментар #16 от "Ввв":
Забрана за шофиране на автомобили с ДВГ никога не е имало. От 2012 година има забрана за продажба на крушки с нажежаема жичка. Напоследък почти никой не ги купува, въпреки че все още се продават по магазините 12 години след забраната. Същото ще стане с ДВГ със или без забрана. След 11 години през 2035 година ще е като да си купиш днес стационарен телефон, мобилен телефон с копчета, фотоапарат лента, грамофон, касетофон или телевизор с кинескоп.Все още има хора които ги купуват, но пазарът не се интересува от тези ексцентрици. И на тебе никой няма да ти забрани да си купиш автомобил с ДВГ през 2035, защото няма да има значение.
Коментиран от #20, #21, #22
16:56 12.06.2024
18 МНТЗМНпмпмн
До коментар #15 от "Такива като тебе реват":
Да, тъй като очевидно не сменят законите през година-две, хич не е вероятно през 2035г да кажат, който карал ДВГ карал, кака се ожени.И да знаеш, че любимият ти ток е акцзизна стока (като ракията и нафтата например) с нулева ставка за акциза за момента. Подчертавам - за момента. Но, ти вярвай на телевизора, че това ще е вечно така. Боже, какви лековерни коне с капаци ходите по тая клета Земя.
17:31 12.06.2024
19 Факт
17:37 12.06.2024
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 НТМТМНП
До коментар #17 от "Ти разбра ли смисъла":
Крушки с нажежаема жичка са забранени за продажба в ЕУ, така че където ги има още е нещо залежало или контрабанда. Същото важи и за прахосмукачки с ел. мотори над 1,5 киловата.А крушките с нажежаема жичка ги забраниха, за да ни принудят използваме онези енергоспестяващи флуоресцентни недомислици, които бяха практични, колкото кандило с олио. Чак след това се появиха диодните без никой да ни ги навира зорлем.
Хубава аналогия, но според нея днешните електрички са именно безумните флуоресценти крушки, а не диодните, както ти се иска. И те бяха опит технология от една сфера да се пренесе в друга на сляпо, така както литиевите батерии вместо да се ползват за ръчна технка се опитват да ги натъманят да движат коли. Резултатите и в двата случая са плачевни не, ами направо комични.
Коментиран от #25
17:41 12.06.2024
22 тъй шъй
До коментар #17 от "Ти разбра ли смисъла":
Пак крайно елементарно сравнение с домашни уреди. Как не се замислите и проумеете, че автомобилът не може да се сравнява с фотоапарат, грамофон , телефон и тн, само да се направи някаква аналогия. Ако човек дава тези примери с стара и нова технология и ги екстраполира към автомобила, значи , че няма НИКАКВО отношение към това превозно средство. А все още голяма част от хората гледат на автомобила с емоции и още нещо, който някои съвременни момъци не могат да си обяснят. Та стига с тези неумни сравнения. Те не могат да се отнесат към втората по важност придобивка за човека-лекия автомобил.19:16 12.06.2024
23 тъй шъй
Коментиран от #24
19:26 12.06.2024
24 Звучиш
До коментар #23 от "тъй шъй":
Като сектант. Говориш емоционално и отричаш рационалното. Кой и за какво мислиш че все още си купува грамофон и грамофонни плочи и язди коне?По същият начин можеш да си плащаш за удоволствието да караш автомобил с ДВГ и през 2050 година. .
19:50 12.06.2024
25 Лоена свещ
До коментар #21 от "НТМТМНП":
Съгласен съм че настоящите лицево-йонни батерии които изкарват само 700 000 км след което имат цели 25% деградация и пробегът им пада със 100 км след като са заредени 2000 пълни цикъла само на 250 kW зарядни, са като кандило с олио в сравнение с твърдотелните батерии които в момента са аналогията на LED крушките.Ще се с мен след десетина години както на тази статия така и на коментарите които сте писали и на съвременните литиево-йонни батерии, когато новите батерии са много по-евтини, Но в същото време се зареждат за 1500 км за 10 минути С мощност 2500 kW.
Все още както днес ще можем да си купим лампи с належаема жичка, но не го правим, ще можем да си купуваме и автомобили с ДВГ, но това ще е приоритет само на тези, които не си купуват нови автомобили, защото новите автомобили с ДВГ ще са по-скъпи от електромобилите.
Коментиран от #26, #29
20:05 12.06.2024
26 Всички
До коментар #25 от "Лоена свещ":
тези твои блянове ще се стопят…като лоена свещ…Коментиран от #27
23:10 12.06.2024
27 Как си го представяш
До коментар #26 от "Всички":
Някой ще замахне с вълшебната пръчица и ще отмени реалността и ще я замени с вашите блянове? Ще отмени фактите и събитията, която вече са се случили, защото реалността не ти харесва?С какво ще я замени? С водородното бъдеще? Или с онова на синтетичните горива?
Коментиран от #33
23:15 12.06.2024
28 Баба Гошка
04:39 13.06.2024
29 НТЗСтзцсдз
До коментар #25 от "Лоена свещ":
О, да, и тези супер-дупер батерии ще ги завива един мармот в целофан, понеже така пише "в Интернет". Добре, че пуснаха една статия за английското такси със 700хил. км, та да има какво да копираш под всяка статия.Всички производители гълтат вода от електрификацията, обаче наш Митьо Електрика като истински сектант се пънкя да обяснява как това е временно и второто пришествие е неизбежно. Да, именно на факти се основава това твърдение, а не на "вяра". Но иначе тйотаджиите били "вярващи". Те поне карат Тойоти обаче, а не лялят как ще си купят такива, "ама друг път".
Коментиран от #30
08:44 13.06.2024
30 А ти откъде научи
До коментар #29 от "НТЗСтзцсдз":
Че електромобилите никога няма да задминат 30% пазарен дял? Не го ли научи от Интернет? Или Тойода ти го каза лично?Коментиран от #31
08:56 13.06.2024
31 Гтзсппомъвяап
До коментар #30 от "А ти откъде научи":
Къде пък видя да твърдя колко процента ще е дела на електромобилите? Измислици и "уишфул тинкиниг" нещо.17:10 13.06.2024
32 Митка математичката
22:27 13.06.2024
33 Реалността
До коментар #27 от "Как си го представяш":
е това, което виждаш в момента през прозореца си… всичко останало са ваши блянове, мокри фантазии и замахвания с пръчици от детските приказки….09:39 14.06.2024