Смяната на батерията в електромобил ще бъде по-евтина от смяната на двигател с вътрешно горене

23 Юни, 2025 09:12 16 613 35

  • електромобили-
  • смяна на батерии-
  • цена

Но това ще се случи с времето и с развиване на технологиите

Смяната на батерията в електромобил ще бъде по-евтина от смяната на двигател с вътрешно горене - 1

Цената за подмяна на батерии в употребявани електрически превозни средства, дълго време смятана за основен възпиращ фактор за купувачите, постепенно губи значение. Според анализ, публикуван от Recurrent Auto, падащите цени на суровините, подобреното производство и развитието на нови технологии допринасят за продължаващия спад на цените на батериите, отваряйки нови възможности както за пазара на нови електрически превозни средства, така и за сектора на употребяваните автомобили.

Анализаторите на Goldman Sachs Group изчисляват, че средната цена на батериите може да падне до 80 долара за kWh до 2026 година и до 64 долара до 2030-а. Изследователската фирма RMI поставя цифрата още по-амбициозно: 50 долара за kWh за батерийни пакети и само 35 долара за отделни клетки. Това означава, че подмяната на батерия от 100 kWh, която днес може да струва повече от 15 000 долара, може да струва едва 5000 долара или по-малко в бъдеще, в зависимост от технологията и пазара.

В момента цената на пълна подмяна на батерия за Tesla Model 3 в Европа може да достигне приблизително 16 000 евро. Motor.es обаче подчертава , че тази цифра отразява по-скоро текущата ситуация, отколкото тенденциите за следващите години. Очакваното разпространение на литиево-железни фосфатни (LFP) батерии, които не съдържат оскъдни материали като кобалт или никел, значително ще намали разходите за производство на батерии. Освен това тези батерии се характеризират с висока термична стабилност и дълъг експлоатационен живот.

Смяната на батерията в електромобил ще бъде по-евтина от смяната на двигател с вътрешно горене

Друг важен фактор ще бъде развитието на инфраструктура за рециклиране и повторна употреба на стари батерии. Старите устройства могат да се използват като съхранение на енергия в стационарни системи или като източник на ценни материали за нови батерии. Тази практика ще намали общите разходи за подмяна на батериите. При благоприятен сценарий, като се вземат предвид възстановяванията за рециклиране на стари батерии, крайната цена на подмяната може да падне до 10–20 долара за 1 kWh.

Значителна помощ за собствениците на електрически превозни средства остават гаранциите на автомобилните производители. В повечето случаи високоволтовата батерия е гарантирана за 8 години или за пробег над 160 000 км. Според реалистични оценки, съвременните батерии са способни да осигурят пробег над 300 000 км без критична загуба на капацитет, което елиминира спешната нужда от подмяна през първото десетилетие на експлоатация.

В бъдеще подмяната на батерия на електрическо превозно средство може да стане повсеместна и много по-евтина от основния ремонт или подмяната на двигател с вътрешно горене. Технологичното развитие, масовото производство, преходът към нови видове химия и ефективното рециклиране - всички тези фактори формират положителната динамика на разходите за притежаване на електрическо превозно средство в дългосрочен план.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 1488

    40 11 Отговор
    ама двигателя ще надживее вас и децата ви, а батерията въри я сменяй на всеки 2 години

    Коментиран от #16, #25, #34

  • 2 механик

    52 7 Отговор
    И защо да сменям двигателя , след като мога да му направя ремонт !!!

    Коментиран от #17, #30

  • 3 1337

    30 12 Отговор
    смяната на батериите на ел кола ще стане като маслото и филтрите на колите с двг - всяка година задьлжително щото иначе риск от запалване. даже няма да се учудя ако не приемат такъв закон колкото да цоцат умнокрасивите с ел коли, дето тогава ще търсят кола с двг ама освен стари за тях други нема да има

    Коментиран от #22, #23

  • 4 Обещания

    25 9 Отговор
    "Но това ще се случи с времето и с развиване на технологиите". Напомня ми на оня виц: - На каква заплата ще работя?
    - Първоначално 1500лв, после може да стане 3000лв.
    - Е, шом е така ще дойда после.
    Та, цялата тая работа, ми прилича на обещанията на работодателя. Как ще започнеш на минимума, ама после ще вземаш, ехееееейййййй
  • 5 Тахумба

    11 4 Отговор
    Голямо успокоение!
  • 6 карчи

    40 6 Отговор
    Колко често и на колко човека им се налага смяна на ДВГ!?
    Нелепи джендъpcки сравнения!

    Коментиран от #15

  • 7 Голяма утеха

    21 6 Отговор
    Колко често си сменяш двигателя и колко често батериите на електромобила.
  • 8 На приятел

    25 5 Отговор
    му се наложи смяна на мотор (от на Стелантис великите творения). В фирмения сервиз в Германия точно 6к Евро всичко. Аз досега слушам само, за батерии (матерял), които са от 10-12к Евро нагоре, и самата смяна отделно. Е-колите имат още доста дълъг път да изминат, преди да са истинска алтернатива.
  • 9 Георги

    15 6 Отговор
    тати каза, че ще ми купи колело ама друг път! Кой би си купил кола, ако знае, че ще сменя двигател на 15-20тата година? Или по-скоро въпросът е кой би купил такава кола на старо? Това означава, че няма вторичен пазар за тях или поне цената там би била много ниска.
  • 10 Тесльо=идиот

    4 20 Отговор
    Цените се изравниха много отдавна.Статистически е доказано.

    Коментиран от #33

  • 11 кажи баба тенкю

    17 5 Отговор
    Че аз за 15к и то във твърда валута мога да си купя нов автомобил бе глупита , за какво ми е да сменям батерия ?
    Няма сделка задръжте си талигите.
    Нека да остани !
  • 12 Сатана Z

    14 6 Отговор
    Каквое това тъпо сравнение?Смяната на батерията в електричките е съпоставима единствено със смяната на резервоара в колите с ДВГ,

    Коментиран от #32

  • 13 Перо

    16 3 Отговор
    Желания за бъдеще време и фантазии, без да се мисли даже за непредвидени събития! Учените констатираха, че рециклирането и производството на батериите е много по-вредно за природата, от въглеродните емисии на ДВГ! Цената на нова батерия за автомобила е колкото нова кола!
  • 14 Ха Ха

    10 7 Отговор
    Какви глупости говорите изобщо. Аз разбирам само от едно - китайците правят станции за смяна на батерията. Това е истината. Спираш, сменят и заминаваш. Нямаш батерия за купуване. Всичко друго е само да те крадат повече!
  • 15 Именно

    11 6 Отговор

    До коментар #6 от "карчи":

    "Колко често и на колко човека им се налага смяна на ДВГ!?
    Нелепи джендъpcки сравнения!"


    Браво! Именно това е основният въпрос който трябва да си зададем. Ако съвременните двигатели изкарват 200-300 000 км без нужда от ремонт, а остарелите технологии и батерии изкарват 300 000 без съществен проблем, а новите са още по-добри, за какво въобще ще е нужно да смениш батерия, след като ще надживее електромобила?

    Коментиран от #18

  • 16 Интересно сравнение

    4 9 Отговор

    До коментар #1 от "1488":

    "ама двигателя ще надживее вас и децата ви, а батерията въри я сменяй на всеки 2 години"

    Ако е на батерия без проблем но изкарва 300 000, това прави по 150 000 км годишно. Не дай боже да живеете само докато свърши живота на ДВГ заедно с децата ти, както си го пророкувал при 150 000 км годишно. Не дърпай дявола за опашката !
  • 17 бай Даньо

    6 3 Отговор

    До коментар #2 от "механик":

    Познаваш ли някой да е прави ремонт на двигател напоследък? За един приятел питам ...

    Коментиран от #35

  • 18 бай Даньо

    4 3 Отговор

    До коментар #15 от "Именно":

    Уцелил си десятката. Никакъви бизнес със смяна на батерии няма да тръгне , защото при 300 000км пробег колата Ел или ДВГ е "взела дала" не си струва да сменяш батерията за да разбереш че след 10 000 км трябва да сменяш ел двигател или окачване . Батерии ще сменят само производителите когато се наложи в гаранциата на котата да кажем 2-3 , 4 годишна кола, каква батерия смянаш на 10 годишна кола с 300 000 км пробег която ти е мръзнала до смърт !?

    Коментиран от #19

  • 19 Именно

    1 10 Отговор

    До коментар #18 от "бай Даньо":

    Нещо не ти ме разбрал правилно. Имах предвид че старите батерии изкарват по 300 хиляди километра само с 10% деградация. Онези дето се зареждаха с 150 kW.

    С колкото по-голяма мощност се зарежда батерията, колкото и контраинтуитивно да звучи, има по-дълъг живот. Много по-дълъг. Тези които се зареждат с 1300 киловата, на практика ще имат най-дълъг живот, а следващите поколение които се зареждат с над 2000 kW, на практика няма да имат деградация

    Коментиран от #21, #31

  • 20 Бате Иво

    11 4 Отговор
    Повечето ДВГ изкарват над 160000километра и осем години
    А и рециклирането им е просто
    А за тоя боклук ще трябва нещо от сорта на ядрено сметище
    Колите на ток са най големия замърсител
    Някога някъде в една далечна галактика може и да не са
    Ама като замърсят планетата къде да я дирим тая галактика
  • 21 бай Даньо

    5 3 Отговор

    До коментар #19 от "Именно":

    Не е да не си прав но си малко на оптимистичната страна. Верно е при 500 цикли на старите батерии ( литиево йоните ), толкова ги дават се очаква деградация 10-20%, което е доста приемливо . Това лично го наблюдавам на моята тройка на 60 000 мили пробег е 215 мили при оригинално 262 , по големите гуми (19 цолови) ми изяждат още 10 мили ... Ако сметнеш че имаш да зареждаш-разреждаш само между 10% и 80% то остават едни полезни около 150 мили рейндж, за градска кола е ОК . Ако караш като мен по 60 мили за работа и обратно е мъка , зареждаш всеки ден ... Проблема с надеждноста на батерията е че не е монолит а се състой от 5 000 клетки ( за модел 3) и живота на батерията се определя от живота на най слабата клетка , дори да има добър баланс слабите клетки ще клекнат а при 5 000 клетки няма начин да няма такива . Тоест чисто статистически е гарантирано че няма да минеш повече от 500 цикъла, но пък от друга страна 500 цикъла са ти почти гарантирани.... Тука отварям скоба 500 цикъла по 250 рейндж средно е 125 000 мили или 200 000 км , ( китайците са дори по наред) а на кола на толкова км няма нищо за ремонтиране късай фъргай ... Ако тръгнеш да ремонтираш батерия има и такова нещо да откачишш отделна клетка но в западния свят никой ремонт не си струва ще излезе като да ти сменят цялата батерия. Скоро и в България ремонтите няма да си струват особенно на 10 годишна кола , май вече сте там .
  • 22 кй87ъ6трхуй

    2 2 Отговор

    До коментар #3 от "1337":

    Рискът от запалване е буквално ЕЛИМИНИРАН, но това важи само за новите коли...
    Китайците като много прости хора въведоха закон с който електричките продавани СЛЕД средата на 2026г. трябва да имат батерия която НЕ МОЖЕ ДА СЕ ВЪЗПЛАМЕНИ ПРИ НИКАКВИ УСЛОВИЯ... Ама съвсем НИКАКВИ...
    Стане ли сакатлък след тази дата производителя (на батерията, не на автомобилите) отнася глоба МИЛИАРДИ и пълна забрана за продажба до изясняване на случая. При втори сакатлък- производителя се закрива...
    До момента само 2 фирми са издържали тестовете за безопасност- BYD и CATL
  • 23 Китаеца

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "1337":

    Китайците особено таксиметровите коли си зареждат батериите на колите почти всеки ден ...Има специални пунктове за смяна на батериите...Батерията в Китай се сменя автоматично за минути..Само се задава заявка предварително за час ...
  • 24 Китаеца

    0 1 Отговор
    Китайците особено таксиметровите коли си зареждат батериите на колите почти всеки ден ...Има специални пунктове за смяна на батериите...Батерията в Китай се сменя автоматично за минути..Само се задава заявка предварително за час ...
  • 25 Име

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "1488":

    Бяха дали статистика на една Тесла на 1.6 милиона км. 6 мотора и 4 батерии! За окачването да не говорим, там се сменя за "добър ден" ,че се троши от тежестта.
  • 26 Порно

    0 2 Отговор
    То с тоя даунсайзинг и свръхтурбиниране, двигателчето трябва да се сменя на 100, макс 150 х . км. А никой от тях не е ремонтопригоден. И ето извода.Батерията е по евтина.
  • 27 Таксито

    3 0 Отговор
    А ток откъде,сега в България има само 20000 Ел коли.Слушах интервю на чиновник от Евн че при 150000-200000 Ел коли включени да се зареждат макар и нощно време системата ще се срине
  • 28 Таксито

    3 0 Отговор
    А ток откъде,сега в България има само 20000 Ел коли.Слушах интервю на чиновник от Евн че при 150000-200000 Ел коли включени да се зареждат макар и нощно време системата ще се срине
  • 29 Скептик

    5 0 Отговор
    То и в февропа щяхме да сме по-добре, ама освен голи приказки и банан друго няма.
  • 30 Хайл 14/88

    5 0 Отговор

    До коментар #2 от "механик":

    Щото на електроедеотите не им харесва това че ще направиш ремонт за 3000 лв и ще караш още 10 г без проблем а те на 2 г нова батерия за 15000$
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Хайл 14/88

    4 0 Отговор

    До коментар #12 от "Сатана Z":

    Нали...един резервоар тежи 15-20 Кг една батерия 800-1000 кг🤣👏
  • 33 Зелена Еуглено

    4 0 Отговор

    До коментар #10 от "Тесльо=идиот":

    Провалихте се в схемите за крадене на лесни пари .
    Съсипахте технологично ЕС
    Трябва съд и присъди за Урсула , Меркел и слугите и .
    Скоро .
  • 34 Кой двигател бе

    0 1 Отговор

    До коментар #1 от "1488":

    Господин неуки ?
    200 к - км и ремонт на Ел . двигателя !!!
    Тесла на 600 к - км / сменени три електромотора бре господин неуки .
  • 35 Хайл 14/88

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "бай Даньо":

    Не един,няколко ще му предложа на твоя приятел