Цената за подмяна на батерии в употребявани електрически превозни средства, дълго време смятана за основен възпиращ фактор за купувачите, постепенно губи значение. Според анализ, публикуван от Recurrent Auto, падащите цени на суровините, подобреното производство и развитието на нови технологии допринасят за продължаващия спад на цените на батериите, отваряйки нови възможности както за пазара на нови електрически превозни средства, така и за сектора на употребяваните автомобили.
Анализаторите на Goldman Sachs Group изчисляват, че средната цена на батериите може да падне до 80 долара за kWh до 2026 година и до 64 долара до 2030-а. Изследователската фирма RMI поставя цифрата още по-амбициозно: 50 долара за kWh за батерийни пакети и само 35 долара за отделни клетки. Това означава, че подмяната на батерия от 100 kWh, която днес може да струва повече от 15 000 долара, може да струва едва 5000 долара или по-малко в бъдеще, в зависимост от технологията и пазара.
В момента цената на пълна подмяна на батерия за Tesla Model 3 в Европа може да достигне приблизително 16 000 евро. Motor.es обаче подчертава , че тази цифра отразява по-скоро текущата ситуация, отколкото тенденциите за следващите години. Очакваното разпространение на литиево-железни фосфатни (LFP) батерии, които не съдържат оскъдни материали като кобалт или никел, значително ще намали разходите за производство на батерии. Освен това тези батерии се характеризират с висока термична стабилност и дълъг експлоатационен живот.
Друг важен фактор ще бъде развитието на инфраструктура за рециклиране и повторна употреба на стари батерии. Старите устройства могат да се използват като съхранение на енергия в стационарни системи или като източник на ценни материали за нови батерии. Тази практика ще намали общите разходи за подмяна на батериите. При благоприятен сценарий, като се вземат предвид възстановяванията за рециклиране на стари батерии, крайната цена на подмяната може да падне до 10–20 долара за 1 kWh.
Значителна помощ за собствениците на електрически превозни средства остават гаранциите на автомобилните производители. В повечето случаи високоволтовата батерия е гарантирана за 8 години или за пробег над 160 000 км. Според реалистични оценки, съвременните батерии са способни да осигурят пробег над 300 000 км без критична загуба на капацитет, което елиминира спешната нужда от подмяна през първото десетилетие на експлоатация.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 1488
Коментиран от #16, #25, #34
09:18 23.06.2025
2 механик
Коментиран от #17, #30
09:19 23.06.2025
3 1337
Коментиран от #22, #23
09:23 23.06.2025
4 Обещания
- Първоначално 1500лв, после може да стане 3000лв.
- Е, шом е така ще дойда после.
Та, цялата тая работа, ми прилича на обещанията на работодателя. Как ще започнеш на минимума, ама после ще вземаш, ехееееейййййй
09:34 23.06.2025
5 Тахумба
09:37 23.06.2025
6 карчи
Нелепи джендъpcки сравнения!
Коментиран от #15
09:54 23.06.2025
7 Голяма утеха
10:02 23.06.2025
8 На приятел
10:14 23.06.2025
9 Георги
10:45 23.06.2025
10 Тесльо=идиот
Коментиран от #33
11:26 23.06.2025
11 кажи баба тенкю
Няма сделка задръжте си талигите.
Нека да остани !
12:41 23.06.2025
12 Сатана Z
Коментиран от #32
14:40 23.06.2025
13 Перо
14:49 23.06.2025
14 Ха Ха
15:21 23.06.2025
15 Именно
До коментар #6 от "карчи":
"Колко често и на колко човека им се налага смяна на ДВГ!?Нелепи джендъpcки сравнения!"
Браво! Именно това е основният въпрос който трябва да си зададем. Ако съвременните двигатели изкарват 200-300 000 км без нужда от ремонт, а остарелите технологии и батерии изкарват 300 000 без съществен проблем, а новите са още по-добри, за какво въобще ще е нужно да смениш батерия, след като ще надживее електромобила?
Коментиран от #18
16:44 23.06.2025
16 Интересно сравнение
До коментар #1 от "1488":
"ама двигателя ще надживее вас и децата ви, а батерията въри я сменяй на всеки 2 години"Ако е на батерия без проблем но изкарва 300 000, това прави по 150 000 км годишно. Не дай боже да живеете само докато свърши живота на ДВГ заедно с децата ти, както си го пророкувал при 150 000 км годишно. Не дърпай дявола за опашката !
16:48 23.06.2025
17 бай Даньо
До коментар #2 от "механик":
Познаваш ли някой да е прави ремонт на двигател напоследък? За един приятел питам ...Коментиран от #35
19:13 23.06.2025
18 бай Даньо
До коментар #15 от "Именно":
Уцелил си десятката. Никакъви бизнес със смяна на батерии няма да тръгне , защото при 300 000км пробег колата Ел или ДВГ е "взела дала" не си струва да сменяш батерията за да разбереш че след 10 000 км трябва да сменяш ел двигател или окачване . Батерии ще сменят само производителите когато се наложи в гаранциата на котата да кажем 2-3 , 4 годишна кола, каква батерия смянаш на 10 годишна кола с 300 000 км пробег която ти е мръзнала до смърт !?Коментиран от #19
19:22 23.06.2025
19 Именно
До коментар #18 от "бай Даньо":
Нещо не ти ме разбрал правилно. Имах предвид че старите батерии изкарват по 300 хиляди километра само с 10% деградация. Онези дето се зареждаха с 150 kW.С колкото по-голяма мощност се зарежда батерията, колкото и контраинтуитивно да звучи, има по-дълъг живот. Много по-дълъг. Тези които се зареждат с 1300 киловата, на практика ще имат най-дълъг живот, а следващите поколение които се зареждат с над 2000 kW, на практика няма да имат деградация
Коментиран от #21, #31
19:34 23.06.2025
20 Бате Иво
А и рециклирането им е просто
А за тоя боклук ще трябва нещо от сорта на ядрено сметище
Колите на ток са най големия замърсител
Някога някъде в една далечна галактика може и да не са
Ама като замърсят планетата къде да я дирим тая галактика
19:53 23.06.2025
21 бай Даньо
До коментар #19 от "Именно":
Не е да не си прав но си малко на оптимистичната страна. Верно е при 500 цикли на старите батерии ( литиево йоните ), толкова ги дават се очаква деградация 10-20%, което е доста приемливо . Това лично го наблюдавам на моята тройка на 60 000 мили пробег е 215 мили при оригинално 262 , по големите гуми (19 цолови) ми изяждат още 10 мили ... Ако сметнеш че имаш да зареждаш-разреждаш само между 10% и 80% то остават едни полезни около 150 мили рейндж, за градска кола е ОК . Ако караш като мен по 60 мили за работа и обратно е мъка , зареждаш всеки ден ... Проблема с надеждноста на батерията е че не е монолит а се състой от 5 000 клетки ( за модел 3) и живота на батерията се определя от живота на най слабата клетка , дори да има добър баланс слабите клетки ще клекнат а при 5 000 клетки няма начин да няма такива . Тоест чисто статистически е гарантирано че няма да минеш повече от 500 цикъла, но пък от друга страна 500 цикъла са ти почти гарантирани.... Тука отварям скоба 500 цикъла по 250 рейндж средно е 125 000 мили или 200 000 км , ( китайците са дори по наред) а на кола на толкова км няма нищо за ремонтиране късай фъргай ... Ако тръгнеш да ремонтираш батерия има и такова нещо да откачишш отделна клетка но в западния свят никой ремонт не си струва ще излезе като да ти сменят цялата батерия. Скоро и в България ремонтите няма да си струват особенно на 10 годишна кола , май вече сте там .21:11 23.06.2025
22 кй87ъ6трхуй
До коментар #3 от "1337":
Рискът от запалване е буквално ЕЛИМИНИРАН, но това важи само за новите коли...Китайците като много прости хора въведоха закон с който електричките продавани СЛЕД средата на 2026г. трябва да имат батерия която НЕ МОЖЕ ДА СЕ ВЪЗПЛАМЕНИ ПРИ НИКАКВИ УСЛОВИЯ... Ама съвсем НИКАКВИ...
Стане ли сакатлък след тази дата производителя (на батерията, не на автомобилите) отнася глоба МИЛИАРДИ и пълна забрана за продажба до изясняване на случая. При втори сакатлък- производителя се закрива...
До момента само 2 фирми са издържали тестовете за безопасност- BYD и CATL
18:32 24.06.2025
23 Китаеца
До коментар #3 от "1337":
Китайците особено таксиметровите коли си зареждат батериите на колите почти всеки ден ...Има специални пунктове за смяна на батериите...Батерията в Китай се сменя автоматично за минути..Само се задава заявка предварително за час ...19:58 24.06.2025
24 Китаеца
19:59 24.06.2025
25 Име
До коментар #1 от "1488":
Бяха дали статистика на една Тесла на 1.6 милиона км. 6 мотора и 4 батерии! За окачването да не говорим, там се сменя за "добър ден" ,че се троши от тежестта.00:00 25.06.2025
26 Порно
07:56 25.06.2025
27 Таксито
09:26 25.06.2025
28 Таксито
09:26 25.06.2025
29 Скептик
14:37 25.06.2025
30 Хайл 14/88
До коментар #2 от "механик":
Щото на електроедеотите не им харесва това че ще направиш ремонт за 3000 лв и ще караш още 10 г без проблем а те на 2 г нова батерия за 15000$17:46 25.06.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Хайл 14/88
До коментар #12 от "Сатана Z":
Нали...един резервоар тежи 15-20 Кг една батерия 800-1000 кг🤣👏19:47 25.06.2025
33 Зелена Еуглено
До коментар #10 от "Тесльо=идиот":
Провалихте се в схемите за крадене на лесни пари .Съсипахте технологично ЕС
Трябва съд и присъди за Урсула , Меркел и слугите и .
Скоро .
20:38 25.06.2025
34 Кой двигател бе
До коментар #1 от "1488":
Господин неуки ?200 к - км и ремонт на Ел . двигателя !!!
Тесла на 600 к - км / сменени три електромотора бре господин неуки .
20:45 25.06.2025
35 Хайл 14/88
До коментар #17 от "бай Даньо":
Не един,няколко ще му предложа на твоя приятел23:31 25.06.2025