Ян Флайшхауер, един от най-известните немски автомобилни експерти, изразява рязката си критика към електрическата мобилност в една статия, публикувана в германското издание focus.de, наричайки електрификацията "голям погрешен път". Според него, когато хора, които смятат VW Taigo или Skoda Fabia за връх в автомобилната техника, започнат да определят посоката, резултатите са катастрофални. Той илюстрира страстта си към автомобилите, като описва опита си с Maserati GranTurismo Trofeo – спортен автомобил, ускоряващ от 0 до 100 км/ч за 3.5 секунди, възхвалявайки мощността на двигателя и стабилността на пътя. За Флайшхауер, автомобилът е не просто средство за придвижване, а културно наследство и съществен стълб на просперитета.
Сравнение с класически спортни автомобили
Флайшхауер признава слабостта си към красивите коли, като дори си е купил употребяван английски спортен автомобил на цената на Golf. Той споделя опита на своя приятел Улф Пошард, който притежава старо Ferrari – кола, която прекарва по-голямата част от времето си в гаража и чието стартиране е "игра на късмет", но за него притежава несравнимо очарование и "безупречен екологичен отпечатък" поради рядката си употреба. Този контраст подчертава гледната точка на автора, че стойността на един автомобил не се измерва само с неговата ефективност или екологичност, а с преживяването и емоцията, които предлага.
Критика към Tesla и електромобилите
Авторът никога не е разбирал ентусиазма към електрическите автомобили, определяйки Tesla като "доста пластмасови кутии". Според него, собствениците на Tesla не са автомобилни фенове, а по-скоро "компютърни маниаци". Те се възхищават на софтуерното изживяване, автоматичното разпознаване на водача и функции като автоматичното отваряне на вратите, докато за Флайшхауер липсват основните елементи на автомобилното изживяване – звукът на двигателя, поведението в завой и качеството на интериорната кожа. Той цитира и културния критик Никлас Маак, който описва съвременните дизайни на автомобили като Golf и BMW XM с доста саркастични сравнения, подчертавайки загубата на естетика и пропорции.
Дизайн и недостатъци на електромобилите
Флайшхауер, цитирайки Маак, твърди, че повечето електрически автомобили изглеждат като "свине на токчета". Причината е, че големите батерии не могат да се поберат в багажника и се поставят под седалките, което повдига целия автомобил. За да се компенсират тези промени в пропорциите, колите стават по-широки и с по-големи гуми, което води до по-малко вътрешно пространство. Резултатът, според Флайшхауер, са "тежки, тесни, скъпи, преоразмерени гигантски коли". Той изразява съмнение, че някой би платил 200 000 евро за автомобил, чийто двигател звучи като шевна машина, тъй като при липсата на отличителен звук на двигателя, остават само качеството на изработка и марката.
Икономически последици и пазарни предизвикателства
Германската автомобилна индустрия има късмет, че хората "пипат електрическите автомобили с върха на пръстите си", тъй като, ако имаше само електромобили, индустрията би била застрашена. В бюджетния сегмент китайците са без конкуренция, а в луксозния сегмент липсва стимул да се плаща висока цена за кола, лишена от традиционното "сърце" – двигателя. Флайшхауер критикува и държавните субсидии за електрически автомобили, които според него са довели до натрупване на непродадени електромобили, след като субсидиите са премахнати. Той дава пример с дилър на автомобили, който отказва да приеме Tesla за втора употреба поради липса на пазар и Ferrari дилър, който не може да продаде хибриди, дори с 200 000 евро отстъпка.
Бъдещето на Германия като експортна нация
В заключение, Флайшхауер изразява опасения, че преминаването към електрическа мобилност е "голям погрешен път", воден от политици без разбиране за същността на автомобилната индустрия. Той подчертава, че автомобилите, авточастите и машините съставляват една трета от износа на Германия (1562 милиарда евро през 2023 г.). Според него, ако хората вече не желаят истински Porsche-та, скъп Mercedes или Audi, това означава, че Германия като експортна нация също е "отживелица".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 тока е дискриминиран
12:06 08.07.2025
2 Шмид
Коментиран от #36, #37
12:08 08.07.2025
3 Най-доброто
Най-добрите снимки се правят на лента
Телефоните с шайба са най-добрите телефони, защото нищо не може да замени звука на шайбата и никога не ти пада батерията, така че винаги могат да те открият.
Нищо не може да замени търсенето на телефонния номер в хартиеният телефонен указател 1000 страници
Автомобилът никога няма да замени коня, няма душа!
Коментиран от #7, #8
12:08 08.07.2025
4 Ко речѝ?
Този дали е виждал някога електромобил на живо? Как пък успя да се опита да превърне в недостатък едно от най-големите предимства на електромобилите - по-голямото вътрешно пространство и товарен обем, като ти позволяват да ползваш дори обема под предния капак , а пода е равен защото няма "тунел"
Коментиран от #29
12:12 08.07.2025
5 карчи
Той и Тойода им го казва, ноооо...
Коментиран от #9
12:14 08.07.2025
6 Швабен
12:18 08.07.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Бойлера на дърва
12:27 08.07.2025
11 карчи
До коментар #9 от "Розово пони":
Още не се е родило пони, което да изпревари истински мъж🤣 С тия меки кунки не може воланчето да държите ве розов😂 И къде, ще вдигаш такава скорост, като сте елктронно, дигитално и ментално ограничени и под пълен контрол!?Коментиран от #18, #21
12:29 08.07.2025
12 истина ти казвам
Коментиран от #15
12:32 08.07.2025
13 Край
ДВГ може да се запази за транспорта само ако човечеството си наложи самоограничението по пътищата да се движат коли до 1тон с 80-100 к.с. двигател. Такива коли са напълно достатъчни да превозват дирниците на хомо сапиенс комфортно и даже бързо. Коли над 100 к.с. само на писта.
12:32 08.07.2025
14 Трафопост
12:33 08.07.2025
15 Край
До коментар #12 от "истина ти казвам":
Не позна. Проблема на климата е че изгаряш гори и микроорганизми, които са изчезнали в земята преди милиони години. И въглерода от изгарянето им никакви гори по повръхността на планетата не могат да го усвоят.12:35 08.07.2025
16 Марин
12:42 08.07.2025
17 Речник
До коментар #8 от "Шмид":
Отвори някой речник от библиотеката си и провери значението на думата сарказъм.12:42 08.07.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Истина ти казвам
Ако някой фен на конете, ама истинските, ти обясни че автомобилите са пълна глупост И нямат душа и той ще е абсолютно прав и ще ти казва истината.
Като чуеш истината ще слезеш ли от автомобила? Ще си купиш ли кон?
А ако велосипедист ти каже истината и самата истина, че велосипеда е много по-чисто превозно средство за градовете, ще си купиш ли велосипед за из града? Защо? Лъже ли те?
Това че на някой не му харесват електромобилите и казва самата истина, не означава че електромобилите не се харесват на някой друг, което също ще е истина и едната истина не отменя другата.
Истина ти казвам!
12:52 08.07.2025
20 Порно
До коментар #9 от "Розово пони":
Мене досега пони с със зелен номер не ме е изпреварвало, напротив, мъкнат се със 90, макс 100 на магистралатаКоментиран от #22, #23
12:56 08.07.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Парно
До коментар #20 от "Порно":
Ами понеже са розови понита с празен поглед а не са истински умни мъже, вероятно не са разбрали че по магистралата вече има над 100 зарядни колонки, на които могат да заредят за десетина минути , за да карат със 150 км в час по магистрала.Пък може и да не могат да си позволят да дадат 2 лв повече за ток, откъде да знаеш! Нали са купили тези автомобили за да пестят! Но понеже са розови понита не се усещат, че ако караха автомобил като твоя дето го карат всички истински мъже, ако се движиха с 90 км в час нямаше да спестят само 2 лв от ток а щяха да спестят 20 лв от бензин! Абе розови понита, какво да ги правиш истинския мъж кара 30-годишен автомобил със 180 км в час по магистралата и не му пука
13:07 08.07.2025
23 Розово пони
До коментар #20 от "Порно":
Ето един дето се прави на розово пони и си кара бавничко по Нюрбургринг, а истинските мъже го изпреварват с 30 годишните си състезателни спортни невероятни автомобили.13:11 08.07.2025
24 така
13:42 08.07.2025
25 Калмук
14:45 08.07.2025
26 васко де гама
15:49 08.07.2025
27 Анонимен
21:39 08.07.2025
28 Реално
23:37 08.07.2025
29 Именно
До коментар #4 от "Ко речѝ?":
Даa, два огромни багажника и рекордно място за хората вътре.5 метра на 2.30, батерия в пода и 500 коня мотор на заден мост: Model S P85+ от 2013-та..
23:45 08.07.2025
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Пак пенсии !
10:02 09.07.2025
32 Счетоводител
Ама човека от старата школа, немец и си харесва мириса на бензин. За човек като мен, електрическия двигател звучи по добре, ама съм си пристрастен към двигателите.
Хайде хубав ден от мен!
10:39 09.07.2025
33 Констатираща
Разбираема е кампанията срещу електромобилите, защото те ще заместят другите превозни средства и ще намалят печалбите от тях, но такава е реалността.
10:56 09.07.2025
34 Тъп Глупънсбъркър
11:01 09.07.2025
35 Историк
През 1900-те електрическите коли са били по-популярни, по-чисти и по-надеждни. Но бензинът тогава е бил отпадък от производството на газ за лампи — буквално боклук. Двигателят с вътрешно горене го е превърнал в пазар, а поточната линия на Ford го е направила масов. Не защото е по-добър, а защото е по-евтин.
Днес иронията е пълна: токът от слънце и вятър често е в излишък — дори с отрицателна цена. Електромобилите се връщат по същата логика: не защото са перфектни, а защото могат да използват "енергиен отпадък", който иначе губим.
> Грешката не е, че минаваме на ток. Грешката е, че така дълго вярвахме, че горенето е прогрес.
15:02 09.07.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Име
До коментар #2 от "Шмид":
4 е повече от 2, 2 е по-добре от 4! Фермата на животните - Оруел20:29 18.07.2025
38 Експерта Флайшхауер
01:38 04.08.2025
39 Пилотът Гошу
Пак ви питам, що хората не се втурнаха да купуват електрички, щом са толкова по-добри? Оставете Ганьо, той не е водещ пазар ни за електрокарите, ни за ДВГ. Говорим за умните западни граждани, модерни, екологични и тн... Защо ел продажбите се осъществяват само със забрани за ДВГ?? Стотици милиони са все гламави, нали тъй 😂😂😂😂
10:56 11.08.2025