Електрическите коли: "свине на токчета" или една историческа грешка?

8 Юли, 2025 11:57 20 042 39

  • електромобили-
  • експертно мнение

Мнението за повсеместната електрификация на експерта Флайшхауер

Електрическите коли: "свине на токчета" или една историческа грешка? - 1
Снимка: Shutterstock

Ян Флайшхауер, един от най-известните немски автомобилни експерти, изразява рязката си критика към електрическата мобилност в една статия, публикувана в германското издание focus.de, наричайки електрификацията "голям погрешен път". Според него, когато хора, които смятат VW Taigo или Skoda Fabia за връх в автомобилната техника, започнат да определят посоката, резултатите са катастрофални. Той илюстрира страстта си към автомобилите, като описва опита си с Maserati GranTurismo Trofeo – спортен автомобил, ускоряващ от 0 до 100 км/ч за 3.5 секунди, възхвалявайки мощността на двигателя и стабилността на пътя. За Флайшхауер, автомобилът е не просто средство за придвижване, а културно наследство и съществен стълб на просперитета.

Сравнение с класически спортни автомобили

Флайшхауер признава слабостта си към красивите коли, като дори си е купил употребяван английски спортен автомобил на цената на Golf. Той споделя опита на своя приятел Улф Пошард, който притежава старо Ferrari – кола, която прекарва по-голямата част от времето си в гаража и чието стартиране е "игра на късмет", но за него притежава несравнимо очарование и "безупречен екологичен отпечатък" поради рядката си употреба. Този контраст подчертава гледната точка на автора, че стойността на един автомобил не се измерва само с неговата ефективност или екологичност, а с преживяването и емоцията, които предлага.

Критика към Tesla и електромобилите

Авторът никога не е разбирал ентусиазма към електрическите автомобили, определяйки Tesla като "доста пластмасови кутии". Според него, собствениците на Tesla не са автомобилни фенове, а по-скоро "компютърни маниаци". Те се възхищават на софтуерното изживяване, автоматичното разпознаване на водача и функции като автоматичното отваряне на вратите, докато за Флайшхауер липсват основните елементи на автомобилното изживяване – звукът на двигателя, поведението в завой и качеството на интериорната кожа. Той цитира и културния критик Никлас Маак, който описва съвременните дизайни на автомобили като Golf и BMW XM с доста саркастични сравнения, подчертавайки загубата на естетика и пропорции.

Дизайн и недостатъци на електромобилите

Флайшхауер, цитирайки Маак, твърди, че повечето електрически автомобили изглеждат като "свине на токчета". Причината е, че големите батерии не могат да се поберат в багажника и се поставят под седалките, което повдига целия автомобил. За да се компенсират тези промени в пропорциите, колите стават по-широки и с по-големи гуми, което води до по-малко вътрешно пространство. Резултатът, според Флайшхауер, са "тежки, тесни, скъпи, преоразмерени гигантски коли". Той изразява съмнение, че някой би платил 200 000 евро за автомобил, чийто двигател звучи като шевна машина, тъй като при липсата на отличителен звук на двигателя, остават само качеството на изработка и марката.

Икономически последици и пазарни предизвикателства

Германската автомобилна индустрия има късмет, че хората "пипат електрическите автомобили с върха на пръстите си", тъй като, ако имаше само електромобили, индустрията би била застрашена. В бюджетния сегмент китайците са без конкуренция, а в луксозния сегмент липсва стимул да се плаща висока цена за кола, лишена от традиционното "сърце" – двигателя. Флайшхауер критикува и държавните субсидии за електрически автомобили, които според него са довели до натрупване на непродадени електромобили, след като субсидиите са премахнати. Той дава пример с дилър на автомобили, който отказва да приеме Tesla за втора употреба поради липса на пазар и Ferrari дилър, който не може да продаде хибриди, дори с 200 000 евро отстъпка.

Бъдещето на Германия като експортна нация

В заключение, Флайшхауер изразява опасения, че преминаването към електрическа мобилност е "голям погрешен път", воден от политици без разбиране за същността на автомобилната индустрия. Той подчертава, че автомобилите, авточастите и машините съставляват една трета от износа на Германия (1562 милиарда евро през 2023 г.). Според него, ако хората вече не желаят истински Porsche-та, скъп Mercedes или Audi, това означава, че Германия като експортна нация също е "отживелица".


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 80 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 тока е дискриминиран

    23 50 Отговор
    100 години заради нефта, арабите, евреите и бесните безкрайни печалби
  • 2 Шмид

    33 111 Отговор
    Какво мнение да очакваме от изкуфял дъртак.... Електричките са бъдещето... Въпрос на време е батериите да станат малки, леки и издръжливи.

    Коментиран от #36, #37

  • 3 Най-доброто

    57 40 Отговор
    Най-добрият звук е от грамофонната плоча

    Най-добрите снимки се правят на лента

    Телефоните с шайба са най-добрите телефони, защото нищо не може да замени звука на шайбата и никога не ти пада батерията, така че винаги могат да те открият.

    Нищо не може да замени търсенето на телефонния номер в хартиеният телефонен указател 1000 страници

    Автомобилът никога няма да замени коня, няма душа!

    Коментиран от #7, #8

  • 4 Ко речѝ?

    22 55 Отговор
    "Причината е, че големите батерии не могат да се поберат в багажника и се поставят под седалките, което повдига целия автомобил. За да се компенсират тези промени в пропорциите, колите стават по-широки и с по-големи гуми, което води до по-малко вътрешно пространство."


    Този дали е виждал някога електромобил на живо? Как пък успя да се опита да превърне в недостатък едно от най-големите предимства на електромобилите - по-голямото вътрешно пространство и товарен обем, като ти позволяват да ползваш дори обема под предния капак , а пода е равен защото няма "тунел"

    Коментиран от #29

  • 5 карчи

    92 12 Отговор
    Много е прав човека, но света се напълни с розови понита и еднорози, които цвилят "електричка, електричка.. "! Е да го обясни това на ония джендъpи норвежки, ще го гледат с празен розов поглед и нервно, ще потропват с лакирани копитца!
    Той и Тойода им го казва, ноооо...

    Коментиран от #9

  • 6 Швабен

    23 30 Отговор
    И както винаги истината е в края на статията. Статията е писана в опит да се спаси германското автомобилостроене, което разчита на продажбата на авточасти. С преминаването към електромобили, бизнесът им със скубане на клиентите след продажбата ще секне. Нищо ново. Японците са същите. А вместо да мрънкат, спокойно можеше да инвестират вместо в сервизи за скубане на клиентите, в зарядна инфраструктура, за което клиентите нямаше да ги псуват, а щяха да го оценят и така всички щяха да печелят без да се налага да правиш чупливи коли.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Бойлера на дърва

    36 7 Отговор
    Е по-добър от този на ток
  • 11 карчи

    49 8 Отговор

    До коментар #9 от "Розово пони":

    Още не се е родило пони, което да изпревари истински мъж🤣 С тия меки кунки не може воланчето да държите ве розов😂 И къде, ще вдигаш такава скорост, като сте елктронно, дигитално и ментално ограничени и под пълен контрол!?

    Коментиран от #18, #21

  • 12 истина ти казвам

    61 3 Отговор
    Тоа се е събудил от комата! Проблема за климата не е ДВГ а поголовното изсичане на горите!

    Коментиран от #15

  • 13 Край

    30 26 Отговор
    Светът може да понесе много малки и екологични коли с ДВГ но не и 3тонни динозаври с 12 цилиндъра.
    ДВГ може да се запази за транспорта само ако човечеството си наложи самоограничението по пътищата да се движат коли до 1тон с 80-100 к.с. двигател. Такива коли са напълно достатъчни да превозват дирниците на хомо сапиенс комфортно и даже бързо. Коли над 100 к.с. само на писта.
  • 14 Трафопост

    42 3 Отговор
    Винаги е имало "електрически коли" под една или друга форма. Проблемът винаги е бил теглото и капацитета на батериите. Електрическите локомотиви, трамваи и тролеи, също са "електрически коли".
  • 15 Край

    8 24 Отговор

    До коментар #12 от "истина ти казвам":

    Не позна. Проблема на климата е че изгаряш гори и микроорганизми, които са изчезнали в земята преди милиони години. И въглерода от изгарянето им никакви гори по повръхността на планетата не могат да го усвоят.
  • 16 Марин

    46 10 Отговор
    Аз пък съм на мнение, че този говори самата истина, даже се чудя как са позволили статията и евала на факти, че я правят достояние и за българската общественост.
  • 17 Речник

    7 1 Отговор

    До коментар #8 от "Шмид":

    Отвори някой речник от библиотеката си и провери значението на думата сарказъм.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Истина ти казвам

    19 22 Отговор
    Ама разбира се, че ти казва самата истина. Нали е автомобилен фен който кара 30 годишни автомобили.


    Ако някой фен на конете, ама истинските, ти обясни че автомобилите са пълна глупост И нямат душа и той ще е абсолютно прав и ще ти казва истината.

    Като чуеш истината ще слезеш ли от автомобила? Ще си купиш ли кон?

    А ако велосипедист ти каже истината и самата истина, че велосипеда е много по-чисто превозно средство за градовете, ще си купиш ли велосипед за из града? Защо? Лъже ли те?

    Това че на някой не му харесват електромобилите и казва самата истина, не означава че електромобилите не се харесват на някой друг, което също ще е истина и едната истина не отменя другата.

    Истина ти казвам!
  • 20 Порно

    27 8 Отговор

    До коментар #9 от "Розово пони":

    Мене досега пони с със зелен номер не ме е изпреварвало, напротив, мъкнат се със 90, макс 100 на магистралата

    Коментиран от #22, #23

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Парно

    3 31 Отговор

    До коментар #20 от "Порно":

    Ами понеже са розови понита с празен поглед а не са истински умни мъже, вероятно не са разбрали че по магистралата вече има над 100 зарядни колонки, на които могат да заредят за десетина минути , за да карат със 150 км в час по магистрала.

    Пък може и да не могат да си позволят да дадат 2 лв повече за ток, откъде да знаеш! Нали са купили тези автомобили за да пестят! Но понеже са розови понита не се усещат, че ако караха автомобил като твоя дето го карат всички истински мъже, ако се движиха с 90 км в час нямаше да спестят само 2 лв от ток а щяха да спестят 20 лв от бензин! Абе розови понита, какво да ги правиш истинския мъж кара 30-годишен автомобил със 180 км в час по магистралата и не му пука
  • 23 Розово пони

    8 16 Отговор

    До коментар #20 от "Порно":

    Ето един дето се прави на розово пони и си кара бавничко по Нюрбургринг, а истинските мъже го изпреварват с 30 годишните си състезателни спортни невероятни автомобили.

  • 24 така

    19 6 Отговор
    Колегата от Германия е малко слънчасал. Тия работи и ние ги казваме, но по-разбираемо. Да даваш примери с Мазерати е контрапродуктивен спор. Всичко е така ама трябва да се казва така, че да не дразни електроманяците и евентуално да се замислят. Каквото щат да правят. Така и така спадът в нормалните държави тепърва започва. Аман от този измислен Китай.
  • 25 Калмук

    9 15 Отговор
    Основно емоции, харесване-нехаресване, ускоряване от 0 до 100 ... От този "експерт" не чух и един смислен аргумент против електричките (не, че нямат !).
  • 26 васко де гама

    13 1 Отговор
    "Той подчертава, че автомобилите, авточастите и машините съставляват една трета от износа на Германия (1562 милиарда евро през 2023 г.)." Радослав е научи се как се пишат Милиардите .Това което си написал 1562 Милиарда не само ти но никой няма да разбере .
  • 27 Анонимен

    12 1 Отговор
    Двигателите(бензин и дизел) са открити от германци,цял свят се радва на техните открития.Те промениха представата за автомобил веднъж за винаги.
  • 28 Реално

    4 9 Отговор
    Този или е на друга планета, или получава пари да говори пълни измишльотини.

  • 29 Именно

    6 9 Отговор

    До коментар #4 от "Ко речѝ?":

    Даa, два огромни багажника и рекордно място за хората вътре.
    5 метра на 2.30, батерия в пода и 500 коня мотор на заден мост: Model S P85+ от 2013-та..

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Пак пенсии !

    7 5 Отговор
    Този Флайшхауер да си завре носа в ауспуха да шмърка , да шмърка ...! Може и децибели с двигателни хъркания да си надуе в слушалки .
  • 32 Счетоводител

    9 5 Отговор
    Сравняването на едното и другото няма въобще резон по редица причини. Един електромобил или ел. скутер е много много по доброто решение за в града или ел. кола в рамките на 50-100 км на ден. Естествено че като тръгна на път на разстояние +300 км и нагоре ще е с ДВГ-то, предивид зарядна индраструктура и време за заряд.
    Ама човека от старата школа, немец и си харесва мириса на бензин. За човек като мен, електрическия двигател звучи по добре, ама съм си пристрастен към двигателите.
    Хайде хубав ден от мен!
  • 33 Констатираща

    7 4 Отговор
    Стига вече с тази антиреклама и пропаганда за електромобилите, защото те са бъдещето на транспортната сухоземна промишленост и който и да изпитва сантименталност към старите коли с ДВГ, те са вредни за природата и ще останат постепенно в историята. Вярно е, че електромобилите не са още усъвършенствани, както всяко ново производство, но с времето ще стават все по-успешни. Това, че не се чува звукът на двигателя е от полза за шофьорите, особено тези, които работят дълго на колела, защото няма получават вибрационна болест, а що се отнася до дизайнът - той винаги ще се променя и усъвършенства.
    Разбираема е кампанията срещу електромобилите, защото те ще заместят другите превозни средства и ще намалят печалбите от тях, но такава е реалността.
  • 34 Тъп Глупънсбъркър

    2 2 Отговор
    Според мен най-същественият стълб на просперитета е глобалното затопляне и ако другите стълбове тези, които не могат да крадат така успешно, както другите няма да могат да го усетят, то най-съществения стълб на просперитета ще го усетят всички без изключение!
  • 35 Историк

    10 4 Отговор
    Истинската историческа грешка не са електромобилите днес, а че преди век сме ги изоставили.

    През 1900-те електрическите коли са били по-популярни, по-чисти и по-надеждни. Но бензинът тогава е бил отпадък от производството на газ за лампи — буквално боклук. Двигателят с вътрешно горене го е превърнал в пазар, а поточната линия на Ford го е направила масов. Не защото е по-добър, а защото е по-евтин.

    Днес иронията е пълна: токът от слънце и вятър често е в излишък — дори с отрицателна цена. Електромобилите се връщат по същата логика: не защото са перфектни, а защото могат да използват "енергиен отпадък", който иначе губим.

    > Грешката не е, че минаваме на ток. Грешката е, че така дълго вярвахме, че горенето е прогрес.
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Име

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Шмид":

    4 е повече от 2, 2 е по-добре от 4! Фермата на животните - Оруел
  • 38 Експерта Флайшхауер

    0 0 Отговор
    Казал го е Експерта Флайшхауер с тигровата роба..

  • 39 Пилотът Гошу

    0 0 Отговор
    Ганьо Електрика се е развихрил 😂😂😂 Алоууууу питеци, що се не продават електричките, като са супер? Купувате ги само когато имате далавера, разбирай субсидия. Всеки път като я спрат и се дърпате. Докато сте ниша се радвате и на бонуси. Какво си мислите, че ще стане, ако и когато електричките са болшинството? Че ще ви спестяват данъци? Тогава ще ви удари всичко, което се губи от намаляването на бройките ДВГ...
    Пак ви питам, що хората не се втурнаха да купуват електрички, щом са толкова по-добри? Оставете Ганьо, той не е водещ пазар ни за електрокарите, ни за ДВГ. Говорим за умните западни граждани, модерни, екологични и тн... Защо ел продажбите се осъществяват само със забрани за ДВГ?? Стотици милиони са все гламави, нали тъй 😂😂😂😂