Технологията на "Богинята", която се превърна в стандарт при луксозните автомобили

18 Юли, 2025 14:15 4 233 26

  • citroen-
  • ds-
  • хидропневматично окачване

Хидропневматичното окачване не просто осигурява комфорт

Технологията на "Богинята", която се превърна в стандарт при луксозните автомобили - 1

Светът на автомобилите е изпълнен с постоянни иновации, но някои технологии успяват да изпъкнат със своята смелост и напредничавост. Един такъв пример е активната хидравлична система за окачване, представена за пръв път в легендарния Citroën DS през 1955 година. Тя не просто подобрява комфорта, а напълно променя начина, по който автомобилът взаимодейства с пътната настилка, превръщайки шофирането в уникално преживяване.

Citroën DS, често наричан "Богинята" заради своя футуристичен дизайн и несравним комфорт, е дом на революционна технология – хидропневматичното окачване.

Вместо традиционните пружини и амортисьори, системата е използвала хидравлична течност и газови сфери

Така осигуриява изключително плавно возене, способно да "поглъща" всякакви неравности по пътя. Тази система позволявала на водача да регулира пътния просвет на автомобила, което е било невероятно за времето си. Можел си да вдигнеш колата, за да преминеш през препятствия, или да я свалиш за по-спортно шофиране.

Нещо повече, хидропневматичното окачване не просто осигурявало комфорт. То е допринасяло и за безопасността. Системата автоматично поддържала постоянно ниво на автомобила, независимо от натоварването, и оптимизирала сцеплението на гумите с пътя. При спиране или ускорение, тя минимизирала "клякането" и "гмуркането" на каросерията, гарантирайки стабилност и предвидимо поведение на пътя. За европейските шофьори по онова време това е било наистина феноменално, особено по неравните пътища.

Въпреки че хидропневматичното окачване на Citroën DS не се е наложило директно като повсеместен стандарт в другите марки, както ESP например, то е оставило траен отпечатък върху автомобилното инженерство. Неговият принцип на активно регулиране на окачването е вдъхновил редица по-късни разработки. Днес виждаме неговите наследници в сложните адаптивни окачвания на много съвременни луксозни и спортни автомобили, които използват електронно управлявани амортисьори и въздушни възглавници, за да променят своите характеристики в реално време.

Макар и сложна за поддръжка и скъпа за производство, системата на DS демонстрира визия за бъдещето, в което автомобилът не просто реагира на пътната настилка, а активно се адаптира към нея. Тя е била толкова напредничава, че дори и днес, десетилетия по-късно, продължава да бъде еталон за комфорт и иновация в автомобилния свят. Citroën DS не е бил просто кола; той е бил технологичен манифест, който е доказал, че дори най-смелите инженерни решения могат да намерят място в серийното производство.

Тази история ни напомня, че понякога най-впечатляващите иновации не стават масов стандарт веднага, но техният дух и философия продължават да живеят и да оформят бъдещето на индустрията. Коя според вас е следващата "нестандартна" технология, която ще промени правилата на играта, споделете в коментарите под статията.


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 27 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Пич

    44 2 Отговор
    Сегашните Ситроени са едно безлично нищо в сравнение с тази красавица !
  • 2 n√Варна

    2 26 Отговор
    От статията, която не дочетох: "Вместо традиционните пружини и амортисьори, системата е използвала хидравлична течност и газови сфери".
    ХИДРАВЛИЧНА течност значи ВОДНА течност!!!!
    Интелигентните автори знаят, че тогавашната система за окачване на Citroën DS е използвала РАБОТНА течност.

    Коментиран от #3, #10, #13

  • 3 Леле

    24 0 Отговор

    До коментар #2 от "n√Варна":

    Какви работи трябва да обясняваме на някой като тебе който се прави на умен, но първо ще ти се посмеем.
  • 4 РИТОРИЧНО

    5 10 Отговор
    ДА АМА БОНАПАРТ НАПОЛЕОН
    ЗАГУБИ ВОЙНАТА СЪС СССР.......
  • 5 карчи

    1 8 Отговор
    Следващата технология, ще е "скачащата" т. е. прелитаща кола над препятствия по пътя😉 Китайците вече я направиха, предстои да я внедрят😉
  • 6 Вальо

    21 0 Отговор
    Защо Citroen се отказаха от технологията и авангардния външен вид? Тази кола е спечелила сърцата на милиони хора по света, а още повече хора са разбрали какво е истински комфортна возия. Жалко за Ситроен, и жалко за мащехата (Пежо) която уби инженерите и техните креативни дизайни бавно малко по-малко. След DS, SM, CX, BX и XM са последните истински истински Ситроени. С6 също е уникален автомобил.. но далеч по-конвенционален и не толкова иновационен сравнение с неговите дядовци.
  • 7 Елхички

    27 0 Отговор
    Също и фаровете, които следват завоя сте пропуснали.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Съгласен

    18 0 Отговор
    Това беше автомобилът на Фантомас!
  • 10 Хахахааа

    13 0 Отговор

    До коментар #2 от "n√Варна":

    Мое ли столква тЪп.
    Hydractive 3+ е най-доброто даже и към момента. И с доста ниски разходи по подръжката. А и вземи се ограмоти малко:
    ... Първите опити за адаптивен механизъм са правени още през петдесетте години на миналия век. Тогава някои производители използват хидропневматични стойки вместо традиционните амортисьори с пружини. Като основа се използват хидроцилиндри и сферични хидроакумулатори. Принципът на работа е в промяната на параметрите на ходовата част за сметка на изменението на налягането на течността. Първият автомобил с такова окачване е Citroen от 1954 година. ...
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Механика

    14 1 Отговор

    До коментар #11 от "Гориил":

    И какво му е скъпото?! Смяна на два предни хидроцилиндъра със всички джаджи покрай тях излиза 1600 лв. Вземи смени активно окачване на Мерцедец няма да ти стигнат 6К лв.

    Коментиран от #15

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Гориил

    2 10 Отговор
    Хидравликата винаги е противоречива и ненадеждна. Хидравличните кормилни системи отдавна са заменени от електрически (предимно поради тяхната трудоемкост, висока цена и ненадеждност).
  • 15 Не е баш така!

    3 9 Отговор

    До коментар #12 от "Механика":

    Мой колега имаше ,,Ситроен -Ксантия" ,с хидравлично окачване...!
    Побеля му косата от ремонти и даване на грешни пари...!

    Коментиран от #16, #17, #18

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Чичо

    8 1 Отговор

    До коментар #15 от "Не е баш така!":

    Глупости приказваш. Хвани някое дете от детската за слушател, поне то ще ти вярва.
  • 19 Миро "френския"

    6 2 Отговор
    Возиха ме с тази кола през 1962 г. От тогава до сега не съм имал по удобна и луксозна возия с никоя друга...
  • 20 Вальо

    11 0 Отговор

    До коментар #11 от "Гориил":

    Тъй е да, то за туй го произвеждаха само 63г. Не можа да устиска повече, явно щото е ненадеждно и капризно, и затова хората не го купуваха. Дам. Иначе имат продадени няколко коли за тия 63г.
    DS - 1,400млн. CX- 1 млн. BX- 1млн. XM-330хил. C5 I Gen - 1млн. (Facelifta и той толкова) , C5X7- почти милион.
    С6- 25хил.

    Прав си да, никой не го е купувал. Даже аз такава кола не съм виждал през живота си, сигурно са някакви еднорози. Ти даже сигурен ли си че има такива коли изобщо??!?

    Коментиран от #24

  • 21 Гост

    15 1 Отговор
    Изключителен автомобил не само за времето си. Жалко, че времената, в които автомобилите се правеха от инженери, а не от счетоводители, отдавна отминаха. Само който е имал Ситроен с хидравлично окачване знае каква е носталгията...
  • 22 Джуджaк = джуджe , шиляк = шилe

    8 1 Отговор
    КО , КО , КО РЕЧИ??? Наричан "Богинята" заради своя футуристичен дизайн и несравним комфорт??? Наричан е богинята защото произнасянето на ДиЕс на френски е бодобно на "богиня"!!! Търсен маркетингов трик!!!
  • 23 Ако някой знае

    5 1 Отговор
    Автомобил който вози по-комфортно, и може да се кара дори и на 3 колела ще ми е интересно да сподели.
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Вальоо

    3 1 Отговор

    До коментар #24 от "Гориил":

    Дреме ми към какво и кого имаш съмнения. Фактите са такива каквито са. Ако искаш отвори и прочети, може пък да станеш малко по-грамотен. Не би ти било излишно.
  • 26 Той

    2 0 Отговор
    Класика.4226 Легенда без аналог за времето си.Красива и елегантна.Следващите са бледи копия,особено тези набъкани със много електроника.