За първи път електромобилите изпревариха дизеловите коли по продажби, но не и у нас

13 Август, 2025 12:58 4 352 16

  • продажби-
  • нови автомобили-
  • българия-
  • европа

Европейците постепенно започват да забравят за дизела

За първи път електромобилите изпревариха дизеловите коли по продажби, но не и у нас - 1
Снимка: Shutterstock

Последните данни от европейския автомобилен пазар показват любопитен двойнствен тренд. Според анализите, общите продажби на нови автомобили в Европейския съюз отбелязват спад от 1.8% през първата половина на 2025 година.

Въпреки този общ спад, продажбите на електрически превозни средства (EV) продължават да растат, макар и с по-умерен темп. Най-любопитното е, че за първи път в историята, пазарният дял на електрическите автомобили в ЕС надхвърли този на дизеловите. Дизеловите автомобили вече представляват 12.5% от общите продажби, докато електрическите превозни средства достигат 14.2%.

Най-големите пазари в Европа регистрират следните резултати: Германия: Най-големият пазар в ЕС, отбелязва спад от 3.1% в общите продажби. Франция: Продажбите също намаляват с 2.5%, но пазарният дял на EV се увеличава значително. Италия: Регистрира най-малък спад, едва 0.9%, но въпреки това показва предпазливост от страна на потребителите.

Интересна тенденция е и засилването на позициите на китайските производители на електромобили. Марки като BYD и MG вече достигат 4.5% пазарен дял в някои ключови европейски държави, което оказва сериозен натиск върху традиционните европейски брандове. Анализите показват, че очакванията са този дял да продължи да расте, като достигне до 10% през следващата година.

На този фон, пазарът в България показва собствени специфики. Макар че ръстът на продажбите на нови автомобили остава стабилен, електрическите превозни средства все още заемат много малък дял. По данни от първото полугодие, електрическите автомобили съставляват около 2.5% от общия пазар, което е значително под средното за ЕС.

Въпреки това, интересът към хибридни модели се увеличава, което показва постепенен преход към по-екологични алтернативи. Липсата на достатъчно стимули за покупка, крайната цена на електромобилите и все още недобре развитата инфраструктура за зареждане остават основните пречки пред по-широкото навлизане на електромобилите.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 какъв фактор сме ние ?

    10 4 Отговор
    клошарница с 5% знайно и не знайно забогатели
  • 2 Пилот на Ферари

    10 3 Отговор
    И какво разбрахте от цялата работа бе драги зрители ?

    Най-много през първите шест месец на 2025 г. са продадените в ЕС хибриди – 1 942 762, следвани от бензинови автомобили – 1 585 357 и електромобили – 869 271.

    От статията разбираме че само двете Китайски фирми вземат близо половината от продажбите на автомобили !!
    А от останалите Китайски фирми ?
    Това означава че дялът Европейските производители клони към 2,5% .

    Коментиран от #4

  • 3 таксиджия 🚖

    6 2 Отговор
    Хехехехе ма те спряха да ги произвеждат бе! Само Шкода Октавия има дизел, Пасат, но само автоматик и Ауди А3. От по достъпните. БМВ и Мерцедес имат няколко модела с дизел, започват от 100к лв

    Коментиран от #8

  • 4 урсула-мурсула нов пакет санкции

    8 6 Отговор

    До коментар #2 от "Пилот на Ферари":

    важното е че санкцийте над русия работят

    не ме бригат европейските автомобили , мога да карам и японски , дори са по хубави от европейските пласмасови кошници
  • 5 смех

    5 10 Отговор
    Само италянските бедни зигойни остават на дизел.
    Какви бяха недоразуменията им от началото на тоя век дже те де турбодизел
  • 6 Пилотът Гошу

    16 7 Отговор
    Нищо де, кат забранят дизелите и ще паднат още продажбите, барабар с европейската автоиндустрия... Кат не мине забраната и пак ще пратят миксерите в забвение. Просто и ясно - ако не забраняват ДВГ и не субсидират миксерите, никой няма да ги купува освен шепа хора. Навсякъде по света реалността е такава, че хората нямат възможност за зареждане в къщи, а всеки иска да зарежда тънко. Да не говорим, че на много по-малки места въобще липсва възможност навън...
    За града и околността са удобни, за друго не толкова... Естествено, човек може да пътува по всякакъв начин, но всеки си гледа удобствата. Иначе и с колело може да обиколите света...
    Факт е обаче, че без да забраняват ДВГ и да субсидират електрическите автомобили, хората нямаше да поглеждат към тях даже...

    Коментиран от #7

  • 7 Хеми значи бензин

    5 14 Отговор

    До коментар #6 от "Пилотът Гошу":

    Няма как едно нещо хем да върви хем да гори малко.
    Дизеловоте недоразумения утекоха а напъните на Пиех да създаде амплоа на дизела като на спортна и състезателна кола претърпяха пълен провал въпреки подкупите в Льо Ман където всички изисквания бяха направени в полза на дизеларниците

    Коментиран от #9, #15

  • 8 Сър Мастър Бейтс

    12 2 Отговор

    До коментар #3 от "таксиджия 🚖":

    Точно. Дизели се търсят, но не се предлагат. Затова хората търсят по-стари дизели, преди ерата Адблу и цените на такива автомобили са нагоре.
  • 9 Баща ти

    8 3 Отговор

    До коментар #7 от "Хеми значи бензин":

    Дебилче,отивай си пий хаповете и не говори,че си личи IQ-то ти колкото стайна температура!!!

    Коментиран от #13

  • 10 Антиелектрика

    7 3 Отговор
    Поредната статия в стил "една лъжа като бъде повторена 100 пъти ще стане истина". Да да ама не!

    Коментиран от #14

  • 11 Тротинетка чат бот

    3 6 Отговор
    Тесла ще произвежда по 20 милиона електромобила през 2030 година.Статистически е доказано.
  • 12 Жан Бойко

    4 0 Отговор
    Те , европейците забравиха много неща , та един дизел ли ?
  • 13 Хеми значи бензин

    4 1 Отговор

    До коментар #9 от "Баща ти":

    Каза го чекиджията с газовата уредба
  • 14 Не разбрах

    0 2 Отговор

    До коментар #10 от "Антиелектрика":

    Каква е лъжата и каква е причината да те лъжат?
  • 15 Коментиращ

    5 1 Отговор

    До коментар #7 от "Хеми значи бензин":

    Хеми значи пълна глупост с огромно разхищение на гориво, която се произвежда от десетилетия, ама я няма в Европа, щото не може да покрие изискванията и на евро 1 дизел!

    Колкото до изискванията за дизеляците при Льо Ман!
    Я кажи кои точно изисквания визираш, дето били направени специално за дизелите?!
    Да не би да говориш за количество гориво в колите?!
    Щото бензинките там имат навика да харчат като стар зил и да вървят като изтормозен недохранен кон!

    Това, че дизелгейт го направиха да спрат дизеловите автомобили, изобщо не беше заради екологията!
    Всички разправят за некъв NOX отделян от дизелите, а не казват абсолютно нищо за отровите отделяни от бензините?!

    В тази връзка, мой приятел си закупи чисто нова мазда 3 от магазина с 2 литра бензинов двг (скай актив). Реши да се похвали, отидох да я видя той я запали и о чудо, такава смрад се разнесе от ауспуха, че се зачудих това нов бенз двг ли е или е от жигула?!

    От двг технологиите, най-ефективна и успешна е дизеловата!
    Щото няма нужда от искра за да стане детонация!
    Контролира се само и единствено чрез инжекторите!
    Докато новите бинзини с променлив тайминг на газоразпределителните валове, изискват един куп условия, че да заработят нормално!

    Коментиран от #16

  • 16 Коментиращ

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "Коментиращ":

    Когато формулирате правилно въпросите си, получавате и най-точните отговори!
    А именно, някой каза, че дизелът бил ултра вреден, а бензинът бил едва ли не балкански въздух?!
    Само дето удобно се пропускат следните факти:

    "Yes, gasoline combustion produces harmful hydrocarbons. Gasoline is primarily composed of hydrocarbons, and when burned, it releases these compounds along with other pollutants like carbon monoxide and nitrogen oxides. Exposure to gasoline and its fumes can lead to various health issues, including respiratory problems, skin irritation, and even neurological damage."

    Това е доказателство, че когато световните кукловоди имат намалена печалба (щото бензиновата фракция е повече от дизеловата при рафинирането на петрола), тогава измислят и т.нар. скандали като "дизелгейт", за да обърнат нагласите на хората по света, чрез овладените си медии!

    И сега какво?!
    Караме "модерни" електрички (зареждани с ток от въглища), както и кекави съвременни бензини, бълващи отрова и харчещи поне с по 2л/100км повече от еквивалентен дизел, но това било модерно и в крак със спуснатата мода?!

    Ама такава е, както казах по-рано днес, щом има риби, ще има и рибари!