През юни ще завърши 5-месечният секторен анализ на общите условия в клиентски договори на търговските банки, което се прави за първи път у нас. Според предварителните данни, половината от търговските банки у нас са предлагали подвеждащи условия по договорите. Това заяви на пресконференция председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев.
С част от банките се работи много леко, защото почти не е имало случай, в който след отправена забележка от страна на Комисията за защита на потребителите за наличие на неравноправни клаузи в общите условия, те да не са променени, посочи Златев.
Най-честите проблеми са свързани с повишаването на лихвените проценти по договорите, без знанието на кредитополучателите. Златев обясни, че ако се установи проблем след направена проверка по сигнал или по желание на Комисията, на банката нарушител се дава срок от 1 месец, за да промени неравноправните си клаузи. Ако банката не се съобрази с препоръките, може да се заведе колективен иск. Решението на съда в този случай задължава банката да премахне тези клаузи.
През миналата година в комисията са постъпили 64 жалби, свързани с банкови услуги и кредитиране, а само от началото на тази година те са 60.
При направено интернет проучване между близо 1 700 потребители относно познанията им при ползване на финансови услуги, се констатира, че 76% от анкетираните не са запознати с обстоятелството, че преди да подпишат договора за кредит имат право да получат т.нар. стандартен европейски формуляр, който съдържа пълна и подробна информация за условията на договора.
Юлия Елчинова – директор на Дирекция "Контрол на пазара" в КЗП, посочи: Повече от половината – 51%, казват, че не са запознати какво значи годишният процент на разходите. Също близо толкова – 53%, не са запознати, че имат право в 14-дневен срок след подписване на договора за кредит да го прекратят, без да посочват причините за това.
Над 21 хиляди жалби са били подадени в Комисията за защита на потребителите през изминалата 2011 г. Извършени са и 16 000 инспекции.
Най-голяма част от жалбите са били срещу мобилните оператори. Рекламациите на стоки са били 60 процента от всички оплаквания, като най-често те са били свързани с комуникационни уреди, битова електроника, дрехи и обувки.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 иво
16:43 15.03.2012
2 НЕ НЕ
ВСИЧКИ СА !!!
18:00 15.03.2012
3 Даскала
12:30 16.03.2012
4 !!!
17:58 16.03.2012
5 мидас
19:08 16.03.2012
6 хаа
09:14 17.03.2012