Last news in Fakti

10 Януари, 2022 06:11 2 967 14

Фалити заплашват фирми за жп превози

  • фалит-
  • жп транспорт-
  • превози-
  • електроенергия-
  • фирми

Причината е високата цена на електроенергията

Фалити заплашват фирми за жп превози - 1
Снимка: БГНЕС

Високите цени на електрическата енергия поставят в риск от фалит много фирми за жп товарен превоз, предаде БНТ. Затова секторът настоява за различни мерки, но до този момент са успели да договорят с министерството само 50 процента намаляване на инфраструктурните такси.

Но несигурността около цените на електрическата енергия забавя сключването на годишни договори между жп компаниите и техните клиенти.

"Годишни договори, компаниите правят декември, такива сега не са подписани, тъй като никой не знае дали ще бъде на печалба или на загуба", казва Мартин Янев от клъстър "Зелен транспорт".

От транспортното министерство засега са отворени за дискусии и търсят решение.

"Има затруднение при сключване на договори с клиенти, но причината е високата цена на тока. Няма други причини освен тези. Но ние считаме, че със самите договори те биха могли така да регламентират взаимоотношенията с клиентите си, за да не работят на загуба", обясни Илия Илиев, зам.-министър на транспорта.

Заместник-министърът обясни, че държавата не може да се меси в търговските отношения и напомни, че жп секторът е напълно либерализиран. Основните клиенти обаче са доставчици на стоки с големи обеми, които имат сравнително малка добавена стойност.

А това не позволява да се прехвърлят разходите и към крайния потребител. Така транспортирането на суровини като метали, цимент, торове и други обемни товари може да се окаже предизвикателство.

"Затова е възможно част от големите производители да спрат част, да свият много обемите и да скъса веригата на доставки. Това ще доведе до лавинообразно покачване на цените, тъй като ще свие много производства. Намериха се работещи решения, така че няма причини да спрат превозите има абсолютна равнопоставеност между превозвачите, така че не очаквам някакви катаклизми в тази насока", каза д-р Иван Петков от ВТУ "Тодор Каблешков".

До края на месеца се очаква и намаляване на инфраструктурните такси.

"Ще предложим на Министерство на финансите да включи в бюджета средства, за да компенсираме инфраструктурните такси с до 50%. намаление. Това мисля, че много добре ще облекчи разходната част на превозвачите. Няма да бъде за сметка на Национална компания ЖП инфраструктура", поясни зам.-министър Илиев.

Тепърва обаче Министерството на транспорта ще се заеме с наслоените с години проблеми в железопътните превози. Дори и намалени с 50 процента, таксите няма да съживят железопътния превоз - той отново ще е два пъти по-скъп от автомобилния, допълва БНТ.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 :))

    4 1 Отговор
    Филити заплашват фирми ...има ритъм !:))
  • 4 гадно

    32 2 Отговор
    Аре и тия се наредиха на опашката. Нали държавата беше лош стопанин, а частника разумен и грижовен собственик . Как става така, че сега държавата трябва ги спасява, ако продължава с това наливане на пари държавата наистина ще бъде лош собственик който подарява общите парите да потънат в пясъка.
  • 5 тикви

    18 0 Отговор
    А защо не, време е всичко на хранилка и носещо само загуба да фалира!
  • 6 гасел

    9 1 Отговор
    Крайно време е !
  • 7 Коко

    24 0 Отговор
    А тия фирми частни когато взеха всички печеливши линии на БДЖ товарни не реваха.И как ги взеха с хора вътре които нарочно предадоха всичко срещу пари.

    Коментиран от #10

  • 8 ДА ИЗМЕТЕМ крадливата пасмина ГЕРБ

    10 2 Отговор
    Като чуя или прочета "клъстър", което даже е грешно написано,
    веднага се сещам за Чехльо Банов.
    Ясно е, че това са едни посредници, пиявици и лапачи,
    които прибират пачки наготово, но много искат,
    това да звучи по хАмерикански, за да ги приемат по-сериозно.
    Има си български думи със същото, даже по-точно и ясно значение,
    но за тях е обидно да ги използват - група, сектор, отдел, раздел и т.н...
  • 9 Някой

    24 0 Отговор
    Частният бизнес да се оправя сам. Всички ивкаха по-малко регулации и по-малко държава в бизнеса. Ето, сега държавата е по-малко. Няма рвгулиран пазар на електроенергия. Нали така щяха да паднат цените, защото държавата само пречи?
    Защо сега търсите държавата?
    Когато имахте големи печалби, не се сетихте да предложите част от тях на държавата или да си направите някакви фондове в които да се събират пари за черни дни. Сега - държавата да ви покрива загубите...
    Национализиране на загубите и приватизирани на печалбите. Типично за капитализма не само в България..
  • 10 до 7

    17 0 Отговор

    До коментар #7 от "Коко":

    Ами те всичките частни фирми са на бивши началници в БДЖ
    или на хора близки до тях.
    Така се вземат "хубавите" товари с добра печалба -
    БЖК, Булмаркет, ДБ Шенкер, Газтрейд, всеки ги знае.

    Коментиран от #11

  • 11 Коко

    12 0 Отговор

    До коментар #10 от "до 7":

    Още от 90-те години се отказваха вагони на клиенти.А същото го чака и пътнически превози след две години като изтече договора с държавата и се разреши частници и там.
  • 12 Какво изоква

    4 1 Отговор
    по този въпрос новото менистър крадлив, лъжлив съби?
  • 13 guest

    3 1 Отговор
    за Еконт нали ще има ,другите кучета ги яли
  • 14 голда мейр

    1 0 Отговор
    Печелеха на гърба на бдж , и то винаги на загуба, и на държавата, т.е наш гръб, а сега дърво, бива, инфраструктурата на ж.п превозите е държавна собственост, управлението на съставите, също, а тия частнитесамо смучат катокърлежи, и локомотиви и състави от бдж ползват, защото нямат свои...