Високите цени на електрическата енергия поставят в риск от фалит много фирми за жп товарен превоз, предаде БНТ. Затова секторът настоява за различни мерки, но до този момент са успели да договорят с министерството само 50 процента намаляване на инфраструктурните такси.
Но несигурността около цените на електрическата енергия забавя сключването на годишни договори между жп компаниите и техните клиенти.
"Годишни договори, компаниите правят декември, такива сега не са подписани, тъй като никой не знае дали ще бъде на печалба или на загуба", казва Мартин Янев от клъстър "Зелен транспорт".
От транспортното министерство засега са отворени за дискусии и търсят решение.
"Има затруднение при сключване на договори с клиенти, но причината е високата цена на тока. Няма други причини освен тези. Но ние считаме, че със самите договори те биха могли така да регламентират взаимоотношенията с клиентите си, за да не работят на загуба", обясни Илия Илиев, зам.-министър на транспорта.
Заместник-министърът обясни, че държавата не може да се меси в търговските отношения и напомни, че жп секторът е напълно либерализиран. Основните клиенти обаче са доставчици на стоки с големи обеми, които имат сравнително малка добавена стойност.
А това не позволява да се прехвърлят разходите и към крайния потребител. Така транспортирането на суровини като метали, цимент, торове и други обемни товари може да се окаже предизвикателство.
"Затова е възможно част от големите производители да спрат част, да свият много обемите и да скъса веригата на доставки. Това ще доведе до лавинообразно покачване на цените, тъй като ще свие много производства. Намериха се работещи решения, така че няма причини да спрат превозите има абсолютна равнопоставеност между превозвачите, така че не очаквам някакви катаклизми в тази насока", каза д-р Иван Петков от ВТУ "Тодор Каблешков".
До края на месеца се очаква и намаляване на инфраструктурните такси.
"Ще предложим на Министерство на финансите да включи в бюджета средства, за да компенсираме инфраструктурните такси с до 50%. намаление. Това мисля, че много добре ще облекчи разходната част на превозвачите. Няма да бъде за сметка на Национална компания ЖП инфраструктура", поясни зам.-министър Илиев.
Тепърва обаче Министерството на транспорта ще се заеме с наслоените с години проблеми в железопътните превози. Дори и намалени с 50 процента, таксите няма да съживят железопътния превоз - той отново ще е два пъти по-скъп от автомобилния, допълва БНТ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 :))
06:20 10.01.2022
4 гадно
06:22 10.01.2022
5 тикви
06:56 10.01.2022
6 гасел
06:57 10.01.2022
7 Коко
Коментиран от #10
07:09 10.01.2022
8 ДА ИЗМЕТЕМ крадливата пасмина ГЕРБ
веднага се сещам за Чехльо Банов.
Ясно е, че това са едни посредници, пиявици и лапачи,
които прибират пачки наготово, но много искат,
това да звучи по хАмерикански, за да ги приемат по-сериозно.
Има си български думи със същото, даже по-точно и ясно значение,
но за тях е обидно да ги използват - група, сектор, отдел, раздел и т.н...
07:26 10.01.2022
9 Някой
Защо сега търсите държавата?
Когато имахте големи печалби, не се сетихте да предложите част от тях на държавата или да си направите някакви фондове в които да се събират пари за черни дни. Сега - държавата да ви покрива загубите...
Национализиране на загубите и приватизирани на печалбите. Типично за капитализма не само в България..
07:37 10.01.2022
10 до 7
До коментар #7 от "Коко":
Ами те всичките частни фирми са на бивши началници в БДЖили на хора близки до тях.
Така се вземат "хубавите" товари с добра печалба -
БЖК, Булмаркет, ДБ Шенкер, Газтрейд, всеки ги знае.
Коментиран от #11
07:42 10.01.2022
11 Коко
До коментар #10 от "до 7":
Още от 90-те години се отказваха вагони на клиенти.А същото го чака и пътнически превози след две години като изтече договора с държавата и се разреши частници и там.07:49 10.01.2022
12 Какво изоква
09:26 10.01.2022
13 guest
09:44 10.01.2022
14 голда мейр
19:59 02.03.2022