8 20525

Георги Ангелов: Ето как "Газпром" загуби състезанието по износ на газ

  • газпром-
  • износ-
  • втечнен природен газ-
  • газ

Австралия и Катар си оспорват лидерството в износа на втечнен газ

Георги Ангелов: Ето как "Газпром" загуби състезанието по износ на газ - 1
Снимка: Shutterstock

Някои кръгове в България все още твърдят, че втечненият газ (LNG) е някаква екзотична алтернатива или някакъв бутиков пазар, който не може да се сравнява с тръбопроводния газ. Това може би е било вярно преди 10-20 години, но няма нищо общо с настоящата реалност. Годишният доклад на Международната асоциация на вносителите на втечнен газ (GIIGNL) е показателен за тази нова реалност.

Това коментира във "Фейсбук" икономистът Георги Ангелов.

1. Пазарът на втечнен газ през 2021 г. достигна 372 милиона тона, което се равнява на над 500 милиарда кубически метра природен газ. За сравнение, целият износ на Газпром е 185 милиарда кубически метра. Втечненият газ въобще не е екзотичен или нишов пазар, това все повече се превръща в доминиращ начин за продажба на газ - както петролът се превозва основно с танкери, така и газът все повече се превозва с танкери под формата на втечнен газ.

2. Пазарът на втечнен газ е конкурентен – 19 държави изнасят втечнен газ, а 44 държави внасят втечнен газ. За разлика от газопровод от Русия, по който тече само руски газ и създава монопол, при втечнения газ има възможност за избор между множество доставчици. Това е важна гъвкавост и възможност за избор. Нещо повече, да се построи терминал за втечнен газ е супер евтино и бързо в сравнение със строителството на газопровод.

3. Почти две трети от втечнения газ се продава по дългосрочни договори, а 36.6% се продава на спот пазара, т.е. без дългосрочен договор. Дългосрочните договори се предпочитат, тъй като дават сигурност и предсказуемост. При новите проекти за терминали за втечнен газ финансовите институции изискват поне част от капацитета да е резервиран с дългосрочни договори, за да е сигурно, че проектът ще се изплати. Освен това, с дългосрочни договори могат да се постигнат по-ниски цени. Например, при подписване на дългосрочен договор за американски газ може да се договори цена, свързана с Хенри Хъб, която е 3-4 пъти по-ниска от цената на руския газ в момента.

4. Азия внася най-много втечнен газ – най-големият вносител е Китай, следван от Япония, Южна Корея и Индия. Тези четири икономики държат 60% дял във вноса на втечнен газ. Европа държи 20% дял във вноса на втечнен газ (около 100 милиарда куб.м. през 2021 г.), но този дял рязко ще се повиши през 2022 г. и следващите години. Почти сигурно Европа ще надмине Китай и ще стане най-голям вносител на втечнен газ още през 2022 г. През 2021 г. в строеж са 43 нови терминали за втечнен газ, които ще увеличат капацитета с около 20%.

5. Европа има капацитет за внос на 183.7 милиона тона втечнен газ на година (около 250 милиарда куб.м. природен газ годишно) като общо 17 държави внасят втечнен газ. Испания, Франция, Великобритания и Турция внасят най-много втечнен газ в Европа. Най-новият терминал е в Хърватия, на остров Кърк, през който започна внос на втечнен газ през 2021 г. През 2022 г. ще започне строителство на множество нови терминали в Европа, така че капацитетът рязко ще се увеличи. Само Германия е планирала 4 плаващи терминала, поне два от които ще започнат работа още през тази зима – а в средносрочен план ще бъдат завършени и редица други терминали.

6. Австралия и Катар си оспорват лидерството в износа на втечнен газ, но през 2021 г. САЩ рязко се намеси в играта като увеличи износа с около 50%. Очаква се до края на 2022 г. САЩ да стане лидер в износа на втечнен газ. Трите споменати държави – Австралия, Катар и САЩ – имат около 60% дял в износа на втечнен газ. Но има много други износители на втечнен газ, включително Египет, Нигерия, Алжир, Русия, Малайзия, Индонезия, Оман и т.н. Катар строи огромен нов проект с капацитет 33 милиона тона годишно, който вероятно ще бъде разширен заради голямото търсене от Европа. Десетки други проекти за износ на втечнен газ са в ход.

7. Към края на 2021 година в употреба са 700 танкера за втечнен газ и бройката им бързо расте - 68 са доставени през 2021 година, а други 195 са поръчани към края на 2021 г. В употреба са 48 плаващи терминала за втечнен газ – това са кораби, които служат като терминали за втечнен газ. Наемът на танкер за втечнен газ през 2021 г. струва средно 89 хиляди долара на ден – минимална цена като се има предвид, че танкерът пренася газ за 100 милиона долара. Ако същият газ трябва да се пренесе на хиляди километри по газопровод цената би била доста по-висока.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 71 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Спец(проевин)циалист

    68 50 Отговор
    Какво състезание , бе "специалисте" те гони ? Никой не оспорва наличието и възможността за доставка на втечнен газ , знаем , че има - ама е много по скъп . Това е състезанието - на цени , а не на наличности. За сега /по цени/ - ГАЗПРОМ е безспорен шампион - това е .

    Коментиран от #4, #7

  • 2 Някой

    69 42 Отговор
    Ще извадите 100 кофи с вода, зад а докажете недоказуемото.
    Нека има LNG! Нямаме инфраструктура. По-скъп е. Не е сигурно дали утре ще има доставки за нас, или ще замине за по-платежоспособни пазари.
    В опита си да се покажем какви сме евроатлантици, сме готови да се самоубием.
    Явно си го заслужаваме.

    Коментиран от #16

  • 3 Aлфа Bълкът

    66 41 Отговор
    Колкото по-дълго управлява Киро, толкова повече се отдалечаваме от Русия. Може пък и да е за добро!

    Коментиран от #15, #22

  • 4 5232

    57 36 Отговор

    До коментар #1 от "Спец(проевин)циалист":

    И уж искат да са зелени", а ще пренасят газ с кораби, тва е страшна екология! ЕС и псевдо лидерита са страшна пародия /

  • 5 Хихихи..

    28 14 Отговор
    Ураа,дизелът става 22 стинки,като по времето на Брежнев!
  • 6 momo

    68 25 Отговор
    Г. Ангелов твърди, че цената на втечнения газ била 3-4 пъти по ниска от руската газ, а само бегло търсене в гугъл твърди, че Азия (най-големият потребител) отказва да го купува, заради високата му цена. Може ли по-малко глупости да публикувате?
  • 7 Българин

    33 37 Отговор

    До коментар #1 от "Спец(проевин)циалист":

    Човека ти обяснява, че е много по-евтин ти си знаеш твойто, нали трябва да си заслужил купейки те.

    Коментиран от #14, #17

  • 8 Хихихи..

    35 7 Отговор
    Кат си бръкна джоба и ставам "политически грамотен"..
  • 9 ZoMan,Zarin,VX

    10 5 Отговор
    орки ще ви стоплим
  • 10 Манипулативно мнение

    26 19 Отговор
    Руского излиза най евтино
  • 11 Лост

    37 21 Отговор
    Автора написал едни числа и все едно, че ние не можем да смятаме. Газпром 185,целия втечнен 500. Ами това си е 27 %. Три държави произвеждали 60%от 500.Значи средно по 100.Азия потребявала толкова, а Европа толкова. Ама тръбопровода бил скъп. Те руснаците като направят за Азия друга песен ще трябва да запее автора. То и ние платихме едни самолети ама...
  • 12 Анавв

    27 17 Отговор
    Голямата работа ,втечнен газ, колко и до кога? Смях!
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 К.К.

    23 6 Отговор

    До коментар #7 от "Българин":

    Обяснява, че в момента цената е по ниска. Какво става ако цената на тръбния газ се върне на нива от преди една година, 900% поскъпване има за една година руския газ. Как се коригира дългосрочен договор.

  • 15 Бай м@дур

    11 8 Отговор

    До коментар #3 от "Aлфа Bълкът":

    А пък може да е за зло?
  • 16 Бай м@дур

    3 4 Отговор

    До коментар #2 от "Някой":

    Правси винаги в наведена поза.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Хахаха

    26 12 Отговор
    Американците казаха, че повече от 15 млн тона втечнен газ годишно не могат да дадат на ЕС нашата калинка щял да подписва с тях договори на 4 пъти по ниски цени:) Когато свърши наличната ни газ този "икономист" трябва да му се връчат две кофи и пеша към Гърция да прави доставки.
  • 19 А сега де

    23 9 Отговор
    Специално за икономиста, завършил с връзки никому неизвестен университет, част от статия от преди месец: Въпреки че цените в Европа почти се утроиха от началото на годината, те все още са по-ниски от вносните цени на втечнен природен газ.
  • 20 ЕС-бензиностанция без бензин

    25 10 Отговор
    "Специалиста" говори, кой колко произвежда но не казва кой колко в момента може да достави за ЕС. Катар казаха, че нямат преди 2027 свободни количества защото са на дългосрочни договори с Азия, Австралия внася за САЩ по дългосрочни евтин от техния (САЩ имат вътрешен годишен дефицит от около 100 млрд. куб. м), а САЩ внасят на ЕС скъп от техния. На пазара в момента няма свободен газ, а това "специалиста" не казва! Цената е ясна и винаги по-висока. Освен с дългосрочни договори, но ти ако искаш евтин те и руснаците дават такъв с дългосрочни договори. Да де, но ЕС-то не ще дългосрочни договори, докато цял свят така работи. Днес Ройтерс съобщи, че в "близко бъдеще" осигуряване на доставки на втечнен газ от Катар за Германия "не се очакват". Шейха на Катар е играч, не балък.
  • 21 Жулиен Гаков

    23 9 Отговор
    Май ние загубихме състезанието , а не газпром!!
  • 22 Ами

    10 0 Отговор

    До коментар #3 от "Aлфа Bълкът":

    Скоро ще разберем.
  • 23 В.В.П.

    9 4 Отговор
    Газта по тръба е най сигурния вариант.Другото е временна алтернатива .Много скъпа..Испания има две тръби с Алжир .От там идва над 65%.Евтин газ .,.Къде ще се вгазява .?. Ей ,от 9 гьола вода ще докарате ,!!..Правете простотиите на Ал.Йо.и Конят- Костов..Между 97 ма и 2004 ,избягаха 2 млн .
  • 24 123

    2 0 Отговор
    Такива специалисти ,като този много знаят да баламосват, кое как щяло да излезе по-изгодно,но каквото и да правят няма да е по-евтино от дългосрочен договор за тръбен газ.Освен това ,нека най-накрая някой да излезе и да обясни на хората, че този втечнен шистов газ съдържа много примеси и отделно няма такава калоричност, като този добиван от нормални находища.Да не се окаже че потреблението на БГ от 3 милиарда кубика ще стане 6 заради калориите. Накрая от много столове ще седнем на земята и ще плащаме по непосилни цени.

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.